|
Havana, s-au pornit negocierile dintre Biserică și guvern De Luis Badilla La Havana, în discreție maximă, a început un parcurs care cu toată probabilitatea va fi lung și care ar trebui să conducă la definirea statusului juridic al Bisericii catolice din Cuba . În urmă cu câteva zile delegații ale guvernului și ale episcopatului s-au întâlnit oficial pentru a demara negocierile care, când confruntarea delicată și complexă se va încheia, ar trebui să stabilească pentru Biserica din Cuba un cadru juridic precis care lipsește de la triumful "Revoluției" lui Fidel Castro în 1959. Un susținător convins al acestei negocieri, puternic dorite de Papa și de episcopii de pe insulă, este și Raúl Castro, președinte al Consiliului de Stat și al Consiliului de Miniștri din 24 februarie 2008. Raúl Castro, care este în afară de asta prim secretar al Partidului Comunist din Cuba din 2011, își va încheia al doilea mandat la 28 februarie 2018. În februarie 2013, cu ocazia realegerii sale guvernantul a subliniat cu claritate, și a repetat în alte ocazii, intenția sa: "Nu doresc o a treia realegere. În 2018 închei și mă retrag". 22 de luni de timp Se poate face ipoteza că președintele Castro dorește să încheie negocierile cu Biserica din Cuba, și indirect cu Sfântul Scaun reprezentat de persoana nunțiului, Mons. Giorgio Lingua, în cele douăzeci și unu de luni care lipsesc până la sfârșitul mandatului său. Pentru el ar fi un succes relevant de adăugat la atâtea altele care caracterizează un profund proces de reforme în diferite domenii, îndeosebi socio-economic, fiscal-tributar și al pieței muncii. În afară de asta ar fi un succes de numărat în cotitura imprimată politicii internaționale de când - la 14 decembrie 2014, în același timp cu președintele Barack Obama - Castro a anunțat deschiderea unui proces pentru a normaliza raporturile diplomatice cu Washington; proces care continuă fără încetare chiar dacă obstacolul principal, embargoul american - moștenire de peste jumătate de secol de ostilități și tensiuni bilaterale - n-a fost încă înlăturat complet, decizie care revine Congresului SUA. Gesturi istorice Așa cum se știe bine, în negocierile lungi și rezervate dintre Havana și Washington începute în Haiti în 2010 și revelate de cei doi președinți în urmă cu 16 luni, la un moment dat, la cererea celor două părți, s-a inserat papa Francisc (iunie 2014) cu două scrisori: una către R. Castro cealaltă către B. Obama. În sfârșit, între octombrie și noiembrie 2014, Vaticanul și însuși secretarul de stat, cardinalul Pietro Parolin, au găzduit delegațiile pentru semnarea preliminară a "Acordului" final. Această trecere prin camerele Secretariatului de Stat n-a fost numai momentul cotiturii, ci și al stabilirii unui raport de mare încredere reciprocă între Cuba și papa Francisc, între pontif și președintele Castro. La distanță apropiată au urmat două gesturi istorice: vizita în Vatican a lui Raúl Castro la Papa la 10 mai 2015 și vizita în Cuba a Papei Francisc de la 19 la 22 septembrie 2015, inserată în ultimul moment ca etapă precedentă vizitei programate în SUA, la ONU și la încheierea celei de-a VIII-a Întâlniri Mondiale a Familiilor (Philadelphia). În afară de asta, în acest context de schimburi de vizite s-au format condițiile minime necesare pentru o întoarcere a Papei la Havana, la 12 februarie 2016, dar de această dată pentru a-l întâlni și a-l îmbrățișa pe fratele său Kiril, patriarh al Bisericii ruse, cu care a semnat o declarație comună. Obligații și drepturi În toate aceste pasaje, dar și în cele precedente care nu pot să fie uitate sau subevaluate (Ioan Paul al II-lea și Benedict al XVI-lea) , necesitatea de a da Bisericii catolice din Cuba un cadru juridic pentru existența sa și pentru lucrarea sa a fost prezentă mereu și desigur Papa Francisc a reînnoit acest îndemn considerând că un status consensual ar fi un mare bine pentru națiunea cubaneză precum și pentru comunitatea eclezială locală. În insula caraibiană Biserica catolică este liberă și libertatea de cult este garantată efectiv de constituție, așadar chestiunea status-ului juridic nu se referă la aceste aspecte esențiale. Problema este alta și se referă, în substanță, la lipsa unei recunoașteri juridice care să stabilească obligații și drepturi, așadar ca să fie eliminat orice indiciu, birocratic sau administrativ, care limitează, împiedică sau încurcă acțiunea sa evanghelizatoare. Provocările aflate pe masă sunt foarte multe și cu toată probabilitatea în nu puține acordul există deja, dar sunt altele unde este mult de lucrat, de exemplu, ca în cazul accesului Bisericii la presă și mass-media catolice (în afară de foaia parohială și situl internet), prezența educației catolice în sistemul școlar, în universități, în închisori sau în instituțiile civile și teritoriale intermediare. Biserica catolică în tranziția cubaneză Nu se negociază un concordat. Nu dorește asta Cuba și nici Scaunul Apostolic. Se negociază un acord juridic operativ de același tip pe care de câțiva ani Vaticanul l-a semnat cu diferite țări, ca de exemplu cel cu Palestina despre "aspecte esențiale ale vieții și activității Bisericii", intrat în vigoare la 2 ianuarie. Acordul, dacă va fi posibil, trebuie să aibă în vedere instituționalitatea specială din Cuba în plin proces de tranziție, cu reforme care schimbă în bună măsură natura sistemului care, conform liderului Revoluției cubaneze, trebuie să rămână în mod substanțial socialistă deși întărită și "actualizată" cu altoiuri robuste de economie de piață. Cu puțin înainte de vizita Papei în septembrie 2015 o notă a Granma de bun venit adresat lui Francisc sublinia: țara trece printr-un "proces de actualizare a modelului său socio-economic", angajat mereu în apărarea suveranității naționale, pentru "a apăra cuceririle sale sociale și a ajunge la o bunăstare superioară pentru toți, fără excludere". Provocarea cea mai delicată pentru Biserică se află așadar în acest punct: a găsi în acest sistem spațiul juridic și operativ necesar care să permită o coexistență care să respecte și să garanteze sever autonomia părților. Guvernul și sistemul politico-instituțional nu trebuie să se simtă amenințate de Biserică și atunci când glasul său, ca de atâtea ori în trecut, este critic. Biserica nu trebuie să simtă asupra sa povara controalelor birocratice și administrative care prea mulți ani au sufocat creșterea sa până acolo încât să facă din această comunitate eclezială un soi de "biserică bonsai". A fi creștin în Cuba Știrea merită un comentariu conclusiv. În pofida istoriei trecute din 1959 până astăzi, cum spunea un episcop cubanez decedat nu pare că în "Cuba este greu a fi creștin mai mult decât este în toate țările din lume". Chestiunea astăzi și mâine se poate pune și în acești termeni: creștinii cubanezi trebuie să poată fi cetățeni cu titlul deplin chiar dacă nu aderă la Partidul Comunist sau la organizațiile sociale și teritoriale născute din Revoluție. Procesul revoluționar trebuie să aibă încredere în patriotismul lor și în lealitatea lor față de națiune și față de popor, cât privește acest aspect catolicii au demonstrat pe larg că sunt cetățeni identici cu aceia care aderă formal la Partid. La 19 septembrie 2015, la sosirea sa în Havana, Papa Francisc, deși vorbea despre acordul Cuba - Statele Unite, a rostit cuvinte care astăzi pot fi citite și în lumina acestor negocieri bilaterale în desfășurare: "Procesul de normalizare a relațiilor dintre două popoare, după ani de îndepărtare, (...) este un semn al prevalenței culturii întâlnirii, a dialogului. (...) Îi încurajez pe responsabilii politici să continue pe acest drum și să dezvolte toate potențialitățile sale, ca dovadă a slujirii înalte pe care sunt chemați s-o presteze în favoarea păcii și a bunăstării popoarelor lor, și a întregii Americi, și ca exemplu de reconciliere pentru întreaga lume. Lumea are nevoie de reconciliere în această atmosferă de al treilea război mondial «pe bucăți» pe care o trăim". Ziua următoare, în Centrul Félix Varela, comentând reflecția unui tânăr, Papa Francisc a lansat noi mesaje pe care astăzi le putem citi în mod și mai complet: "Ai spus o mică frază pe care am scris-o aici în timpul intervenției, dar am subliniat-o și am luat câteva notițe: să știm să primim și să acceptăm pe cel care gândește diferit. În realitate noi, uneori, suntem închiși. Ne punem în lumea noastră mică: «Ori e așa, ori nimic». Și ai mers dincolo: să nu ne închidem în cercurile ideologiilor sau ale religiilor. Să putem crește în fața individualismelor. Când o religie devine grupare, pierde ceea ce are mai bun, pierde realitatea sa de a-l adora pe Dumnezeu, de a crede în Dumnezeu. Este o grupare. Este o grupare de cuvinte, de rugăciuni, de «eu sunt bun, tu ești rău», de prescrieri morale. Și când eu am ideologia mea, modul meu de a gândi și tu îl ai pe al tău, mă închid în această grupare a ideologiei". Francisc: "Bine, negociem. Ce anume putem face în comun?" Papa Francisc a încheiat așa exortațiile către noile generații de cubanezi: "Inimi deschise, minți deschise. Dacă gândești diferit de mine, de ce nu vorbim despre asta? De ce ne certăm mereu despre ceea ce ne desparte, despre ceea ce ne diferențiază? De ce nu ne dăm mâna în ceea ce avem în comun? Trebuie să avem curajul de a vorbi despre ceea ce avem în comun. Și după aceea putem vorbi despre ceea ce avem sau gândim diferit. Dar spun să vorbim. Nu spun să ne certăm. Nu spun să ne închidem. Nu spun «să bârfim», cum ai spus tu. Dar acest lucru este posibil numai atunci când am capacitatea de a vorbi despre ceea ce am în comun cu celălalt, despre ceea ce putem lucra împreună. La Buenos Aires - într-o parohie nouă, într-o zonă foarte, foarte săracă - un grup de tineri universitari construia câteva localuri parohiale. Și parohul mi-a spus: «De ce nu vii într-o sâmbătă și astfel ți-i prezint?». Se dedicau să construiască sâmbăta și duminica. Erau tineri și tinere de la universitate. Am mers și i-am văzut și mi i-a prezentat: «Acesta este arhitectul, este evreu, acesta este comunist, acesta este catolic practicant, acesta este...». Toți erau diferiți, dar toți lucrau împreună pentru binele comun. Asta se numește prietenie socială, a căuta binele comun. Dușmănia socială distruge. Și o familie se distruge prin dușmănie. O țară se distruge prin dușmănie. Lumea se distruge prin dușmănie. Și dușmănia cea mai mare este războiul. Astăzi vedem că lumea se distruge prin război. Pentru că sunt incapabili să se așeze și să vorbească: «Bine, negociem. Ce anume putem face în comun? În ce lucruri vom ceda? Dar să nu ucidem alți oameni». Când este dezbinare, este moarte. Este moarte în suflet, pentru că ucidem capacitatea de a uni. Ucidem prietenia socială. Asta vă cer astăzi: fiți capabili să creați prietenia socială". (După Vatican Insider, 22 aprilie 2016) Note Din delegația episcopală nu face parte actualul arhiepiscop de Havana, cardinalul Jaime Ortega și asta ar putea avea o explicație importantă: apropierea numirii succesorului. Ortega va împlini la 18 octombrie 80 de ani. În raportul intens și neîntrerupt de peste 80 de ani dintre Sfântul Scaun și Cuba și în afară de rolul fundamental al lui Ioan al XXIII-lea în timpul "Crizei din octombrie" (bombele sovietice instalate în insulă) care a dus lumea pe marginea celui de-al treilea război mondial, alți doi papi au cultivat cu Revoluția cubaneză relații clarvăzătoare de prietenie și colaborare în pofida diferențelor și uneori chiar a tensiunilor: sfântul Ioan Paul al II-lea și Benedict al XVI-lea. După vizita istorică a lui Fidel Castro la Karol Wojtyła în Vatican (1996), Papa a mers în Cuba în 1998. Același lucru l-a făcut după aceea Benedict al XVI-lea în 2012 și în cursul pelerinajului l-a întâlnit pe F. Castro în nunțiatură. Papa Francisc în 2015 l-a întâlnit pe fostul președinte în locuința sa privată. Între Papi și frații Castro cu trecerea timpului a crescut o relație personală, sinceră și transparentă, care la sfârșit a dat și dă roade importante pentru binele Cubei și al Bisericii. O prietenie care poate face numai bine, spunea Fidel Castro într-o scrisoare autografă transmisă Papei emerit prin noul ambasador de atunci Rodney Alejandro López Clemente, decedat la 14 decembrie 2015, și dată lui J. Ratzinger după prezentarea scrisorilor de acreditare Papei Francisc la 23 decembrie 2013. Conform unor surse, când R. Castro l-a întâlnit pe Francisc în mai 2015, datorită lipsei de timp n-a ajuns să-l viziteze pe Benedict al XVI-lea (a rămas în Vatican puțin mai mult de o oră), dar oricum a transmis salutările sale și urările sale sincere pontifului emerit.
* * * Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 0xeeeeee lecturi: 8.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |