Polonia amintește "botezul" său. Credința și identitatea națională merg împreună
De Anna T. Kowalewska
De la 14 la 16 aprilie 2016 Polonia va celebra solemn al 1050-a aniversare a botezului primului suveran, ducele Mieszko I (940-992). Papa Francisc l-a numit pe secretarul de stat Pietro Parolin ca delegat al său la celebrările prevăzute în cea mai veche capitală poloneză, Gniezno, și la Poznan. Relevanța aniversării este subliniată de Ewa Czaczkowska, istorică, profesoară la Universitatea Catolică din Varșovia, jurnalistă și scriitoare, autoare a mai multor volume între care bestseller-ele "Sora Faustina Kowalska. Biografia unei sfinte" și "Părintele Jerzy Popieluszko".
Care este, pentru țara dumneavoastră, importanța celei de-a 1050-a aniversări a "încreștinării"?
Este pentru prima dată când putem - într-o Polonie liberă și suverană - să sărbătorim încreștinarea, adică "botezul" și constituirea statului polonez. În 1966, când se împlinea mileniul, aniversarea nu s-a putut comemora datorită regimului. La solemnitățile Bisericii au fost opuse atunci de către autoritățile statului comunist manifestări oficiale cu caracter festiv și complet laic. Acum, pentru prima dată în istoria modernă a Poloniei, celebrările vor avea un caracter comun: în locul unde în anul 966 contele Mieszko I a fost botezat se vor desfășura în afară de ceremonii religioase și Adunarea Națională a celor două Camere ale Parlamentului cu participarea președintelui Republicii și numeroși înalți reprezentanți ai poporului. Probabil că nu toți cetățenii vor sărbători aniversarea botezului Poloniei în același mod, dar oricum celebrările vor avea un caracter național. Importanța evenimentului este într-un fel subliniată și de vizita Papei Francisc și de ZMT din Cracovia prevăzute pentru sfârșitul lunii iulie.
Care este astăzi raportul care există între Biserica Catolică și statul polonez?
Astăzi vedem rezultatele rolului deosebit pe care Biserica l-a asumat în ultimii două sute de ani, în secolul al XIX-lea și în timpul întregului secol trecut. Când Polonia a fost ștearsă de pe harta Europei, în timpul celui de-al doilea război mondial, și apoi în anii comunismului, Biserica a devenit bastionul și adevărata patrie spirituală a polonezilor, permițându-le să păstreze și să întărească identitatea națională legată strâns de sistemul valorilor creștine. Cultura poloneză de atunci era impregnată de creștinism și este tot așa și astăzi, amintindu-și de timpurile în care numai în biserici se putea vorbi propria limbă, se putea păstra propria istorie și cultura națională. Acel rol a fost întărit apoi de personalitățile marilor polonezi și marilor oameni ai Bisericii precum cardinalul Stefan Wyszynski și Papa Ioan Paul al II-lea.
În cadrul acelor raporturi, care a fost contribuția cardinalului Wyszynski care a fost primat al Poloniei din 1948 până în 1981?
Tocmai cardinalul Wyszynski a fost cel care a organizat celebrările mileniului creștinismului în Polonia și a scos în evidență faptul că botezul lui Mieszko I a contribuit în manieră decisivă la instituirea unui stat polonez modern. Programul celebrărilor stabilit de el avea ca obiectiv să întărească credința și morala creștină, dar și identitatea națională a polonezilor. Astăzi studioșii sunt unanimi cu privire la faptul că aceia care au participat la celebrările mileniului creștinismului au contribuit după aceea pentru a face în așa fel încât mișcarea sindicatelor libere Solidarnosc în anii Optzeci să reușească să învingă comunismul fără vărsare de sânge și să reconstruiască țara liberă și suverană. Acele valori nu și-au pierdut validitatea nici astăzi.
Europa se secularizează, proces care în Polonia probabil are loc mai lent... Care sunt motivele acestei diferențe?
De mai mulți ani statisticile arată că în Polonia catolicii practicanți sunt în mod stabil în jur de 40%. Însă trebuie amintit că în 1981 erau 51% și în 1982 erau 57%. În 1981, când în Polonia autoritățile comuniste au introdus legea marțială, oamenii încă o dată s-au îndreptat spre Biserică pentru a căuta un spațiu de libertate națională și individuală. În biserici, în afară de întâlniri cu personaje persecutate de regim, se desfășurau dezbateri politice, discuții cu caracter istoric și chiar reprezentații de teatru. În afară de asta, Biserica oferea ajutor și asistență celor care din cauza samavolniciilor din partea autorităților se aflau în nevoie. Situația actuală este și rodul atitudinilor asumate în acei ani de oamenii Bisericii.
Cu ce spirit se pregătesc astăzi tinerii să celebreze a 1050-a aniversare a botezului Poloniei?
Statisticile spun că tinerii nu ajung la acel prag de 40% dintre credincioși care merg în fiecare duminică la biserică. Totuși studioșii afirmă că acest lucru ar putea să fie un proces natural: tinerii înainte părăseau Biserica, dar apoi se întorceau. Deci trebuie văzut ce se va întâmpla în timp. Pe de altă parte sunt numeroși tinerii care se recunosc în morala creștină și, de exemplu, printre ei crește numărul celor care refuză și contrastează divorțul și avortul.
(După agenția SIR, 13 aprilie 2016)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 9.