|
Reflecție la duminica a cincea din Postul Mare (Anul C) - 2016 "Mă vor glorifica animalele câmpului, șacalii și puii de struț, pentru că voi da apă în pustiu" (Is 43,20) Suntem aproape de finalul Postului Mare, timp de har și de mântuire, iar Biserica ne cheamă cu insistență la convertire și pocăință, spre iertarea păcatelor și spre mântuirea sufletelor. Biserica, în această duminică, ne vorbește despre chemarea lui Dumnezeu la convertire și pocăință, adică despre chemarea de a considera toate cele trecătoare la justa lor valoare și să dăm prioritate cunoașterii și comuniunii cu Isus Cristos (cf. Fil 3,8), care ne va reda locurile noastre bune pe care noi le-am avut în cer lângă tronul divin, dar locuri pe care le-am pierdut din invidia diavolului (cf. Înț 2,24), ajungând să trăim, așa cum ne spun prima lectură și psalmul responsorial de astăzi (cf. Is 43,16-21; Ps 126,1-6), în pământ fără apă și pustiu, ca struții și șacalii, departe de Dumnezeu și de bucuriile Sionului. Dar Biserica ne vorbește astăzi și de bunătatea și voința lui Dumnezeu de a ne ridica iarăși, prin Cristos, până la tronul său, căci el însuși ne spune în versetul de la evanghelie "Întoarceți-vă la mine din toată inima, căci eu sunt milostiv și îndurător" (Ioel 2,12-13). De fapt, toate pierderile cauzate nouă de diavol le-am văzut în toate cele cinci duminici ale Postului Mare. Dar noblețea și bunătatea Tatălui, a Fiului și a Duhului Sfânt au depășit și vor depăși veșnic răutatea satanei, căci Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt, ne va reda toate cele pierdute; adică ne va ridica din toate căderile și infidelitățile noastre, ne va spăla de toate păcatele și întinările noastre, ne va întoarce din toate captivitățile noastre, ca pe pâraiele secate în Negheb (cf. Ps 126,4), ne va schimba din struți și șacali sălbatici în oițe blânde (cf. Is 43,20), ne va reda demnitatea de fii buni și de mirese fidele și ne va duce iarăși în țara și moștenirea visurilor noastre, paradisul (cf. Ps 126,1; Is 43,19), căci lui Dumnezeu nu-i pare rău nici de chemarea făcută și nici de darurile acordate (cf. Rom 11,29). Duminica trecută evanghelia ne-a reamintit că suntem copiii lui Dumnezeu cel atotputernic și veșnic fericit, copii care am fost chemați să împărtășim împreună cu Tatăl nostru ceresc viața, bogăția, puterea și fericirea eternă a paradisului (cf. Lc 15,11-32). Duminica aceasta evanghelia ne reamintește că, pe lângă faptul că suntem copiii lui Dumnezeu, mai suntem și miresele lui iubite, mirese și regine ridicate din sclavie și chemate de el în slavă (cf. Ez 16,4-13; In 8,1-11). Și iarăși, dacă evanghelia din duminica trecută ne-a arătat că Isus, Fiul lui Dumnezeu, ne-a apărat cauza în față unui frate mai mare cu pretenții de neprihănire, deși era păcătos (cf. Lc 15,31-32), duminica aceasta evanghelia ne arată că același Isus ne apără cauza tot în fața unor oameni cu pretenții de neprihănire (cf. In 8,7-9), dar în realitate niște călcători de lege, căci au introdus divorțul și recăsătorirea în sânul poporului ales (cf. Mt 19,8; Mc 10,5), care sunt tot un adulter, dar mascat, și au făcut din Lege un instrument prin care să se înalțe pe ei înșiși și nu pe Dumnezeu (cf. Mt 6,2.5). Pentru dragostea sa mare față de noi, copiii și miresele lui Dumnezeu, Isus și-a făcut dușmani care l-au urât întru atât că-i doreau moartea și chiar l-au ucis pe lemnul de ocară al crucii (cf. Dt 21,23; Gal 3,13). Dușmanii binelui, în persoana femeii adultere, ne-au adus și pe noi în fața lui Isus. Prin persoana femeii adultere căutau să-i întindă o cursă de moarte lui Isus, crezând în mod greșit că dacă vor omorî păstorul, vor risipi iar oile (cf. Mt 26,31; Mc 14,27); că dacă îl vor omorî pe moștenitorul viei, vor putea pune mâna pe via Tatălui, adică pe noi (cf. Mt 21,38; Mc 12,7; Lc 20,14); că dacă îl vor scoate pe Isus din lume ca pe o piatră nefolositoare, construcția lumii noi începută de el se va prăbuși (cf. Ps 118,22: Is 43,18). Dar Isus nu este niciodată singur, căci el este întotdeauna în părtășie cu Tatăl și cu Duhul Sfânt (cf. In 8,16; 16,32). Chiar dacă iadul și oamenii lui l-au respins pe Isus din cauza noastră ca pe o piatră nefolositoare, Dumnezeu, prin Duhul Sfânt, a făcut din Isus piatra din capul unghiului a Bisericii (cf. Lc 20,17; Ef 2,20; 1Pt 2,4), piatră de care mulți se vor poticni spre cădere, piatră care îl va nimici pe toți cei care se vor ciocni de el, piatră care îi va zdrobi pe toți cei peste cei care va cădea (cf. Lc 20,18); dar și piatră de sprijin și de ridicare pentru mulți (cf. Lc 2,34). Chiar dacă dușmanii l-au ucis pe Isus din cauza noastră, Slava și Duhul Tatălui l-au înviat la o viață nouă și cerească pe el, dar ne vor învia și pe noi la o viață nouă și cerească, ca să trăim veșnic împreună cu el (cf. Rom 6,4; 8,11). Astăzi dușmanii noștri, prin femeia adulteră, ne-au adus și pe noi în fața lui Isus, în toată goliciunea și mizeria păcatului nostru în care ne-a târât potrivnicul nostru, diavolul. Ne-au adus în fața lui Isus, pentru ca prin Isus să ne omoare și, apoi, prin noi să-l omoare și pe Isus. De aceea, să nu ne mire faptul că dușmanii nu l-au adus în fața lui Isus și pe cel care a sedus-o și a golit-o pe femeie de harurile și de comorile divine, pentru că în ecuația mântuirii numai Isus și noi oamenii contăm cu adevărat. Cel care ne-a sedus la adulter este diavolul, dar el nu contează în ecuația mântuirii, căci el nu are acces la tronul harului și la iertare. Evanghelia ne spune că, la acuzele potrivnicilor noștri, Isus s-a plecat și a început să scrie cu degetul pe pământ (cf. In 8,6-7). Multe înțelesuri și explicații se pot da acestui gest al lui Isus, de la scrierea păcatelor și a numelor acuzatorilor, până la scrierea condamnării și a respingerii lor veșnice. Dar cred că principalul și adevăratul înțeles al plecării lui Isus până în praful drumului pentru a scrie cu degetul pe pământ este acela că noi, copii și mireasa lui Dumnezeu, din înaltul și gloria cerului, căzusem în noroiul păcatului, iar Isus s-a plecat până la pământ ca să ne ridice de acolo și să ne dea onoarea pierdută. Apoi, Biblia ne mai sugerează încă un motiv major pentru care Isus s-a plecat să scrie în praful drumului: "Cei ce se abat de la mine vor fi scriși pe pământ, căci părăsesc pe Domnul, izvorul de apă vie" (Ier 17,13). Da, Isus se pleacă pentru a ridica de la pământ pe toți cei care cred în el, care primesc iertarea și mântuirea lui. Dar Isus s-a plecat până la pământ pentru a scrie acolo numele tuturor celor care se abat de pe calea cerului și îl părăsesc pe Dumnezeu, izvorul apelor vii. La începutul misiunii sale, Isus a spus că el nu a venit să desființeze Legea sau profeții, nu a venit să le desființeze, ci a venit ca să le desăvârșească (cf. Mt 5,17). Așadar, ceea ce este scris în Lege cu privire la păcat în general (cf. Rom 6,23) și la adulter în special, moartea prin lapidare (cf. Lev 20,10; Dt 17,7; 22,23-24), trebuie plătit. Isus a dezaprobat mereu și total necurăția, infidelitatea, adulterul, divorțul, recăsătorirea divorțaților, privirile pătimașe și poftele necurate (cf. Mt 5,27-32), păcate care rănesc adânc inima de Tată a lui Dumnezeu, chiar dacă aceste păcate se comit cel mai adesea în ascuns și departe de ochii oamenilor, dar niciodată ascunse și departe de ochii lui Dumnezeu (Ps 90,8; Ps 139,7-12). Ca să ne dăm seama cât de grav este acest păcat în ochii lui Dumnezeu, nu avem decât să mergem cu gândul la potopul de pe vremea lui Noe și la moartea celor din Sodoma și Gomora. Dar tot la fel de mult Isus a dezaprobat și îndreptățirea de sine (cf. Mt 7,1-5). Până când un om nu încetează să facă răul și nu se întoarce de la păcatele sale, nu se convertește cu adevărat (cf. Ps 32,1.6; 1In 1,7.9). Ceea ce nu trebuie să pierdem din vedere în pericopa evanghelică de astăzi este faptul că Isus urmărește nu numai mântuirea femeii adultere, dar și mântuirea acuzatorilor ei, chiar dacă aceștia au pretenții de neprihănire, căci Isus a venit să caute și să mântuiască tot ceea ce era pierdut (cf. Lc 19,10), deci și pe ei. Căci, așa cum spune prima lectură de astăzi, Isus a venit să facă o lume nouă, să aducă o mântuire nouă, să transforme orice pământ sterp și uscat în grădină, să facă din toți șacalii și struții sălbatici oițele sale blânde, să facă din toții fiii risipitori și din toate femeile greșitoare copiii și mirese ale Tatălui său (cf. Is 43,16-21). De aceea le-a aruncat provocarea: "Cine este fără de păcat, să arunce cel dintâi cu piatra în ea" (cf. In 8,7). Acuzatorii lui Isus și ai femeii, deși l-au văzut pe Isus plecat în țărână pentru a-i ridica pe toți cei păcătoși din căderile lor adânci, deși au fost siliți să se recunoască păcătoși prin lăsarea pietrelor din mâini, deși veniseră cu gând de a-l prinde în vorbă pe Isus, ca mai apoi să-l poată acuza și ucide, au plecat prinși în propria lor capcană; deși au venit hotărâți de a nu-l lăsa pe Isus să le scape, au plecat neputincioși ca aprozii și recunoscând tacit că nimeni nu a vorbit vreodată ca Isus (cf. In 7,46). Dar cu toate acestea acuzatorii au plecat din fața lui Isus fără mântuire. Au fost prea mândri pentru a se recunoaște în mod expres păcătoși și apoi să ceară iertare și mântuire de la Isus. Chiar dacă acum au plecat dezarmați și rușinați, ca și diavolul de la ispitirea lui Isus, vor reveni în lupta contra lui Isus: la vindecarea orbului din naștere, la prinderea lui Isus în complicitate cu Iuda, la judecata nedreaptă a lui Pilat, la răstignirea, moartea și îngroparea lui Isus și mai ales la prigoana creștinilor din toate timpurile. Este interesant de observat că, în momentul în care a rămas singur cu femeia, Isus și-a arătat misiunea pentru care a venit în lume: nu să osândească lumea, dar să o mântuiască (cf. In 3,5), nu să desființeze Legea și Profeții, dar să le desăvârșească (cf. Mt 5,17). De aceea, când femeia îi spune lui Isus că nimeni nu a condamnat-o, Isus îi spune: "Nici eu nu te condamn. Mergi și de acum înainte să nu mai păcătuiești" (cf. In 8,11). Aceleași cuvinte mângâietoare Isus ni le spune și nouă celor din această biserică, dar și unuia fiecăruia dintre oamenii păcătoși de pe întregul pământ. Dar Isus nu ne spune: "Nu te osândesc pentru că sunt de acord cu păcatul tău, ci ne spune eu nu te osândesc pentru că voi osândi păcatul tău la cruce, pentru că am să plătesc pentru păcatul tău la cruce"! Isus va pune crucea sa între această femeie și păcatul ei, între toți oamenii și păcatul lor. Cel născut din fecioară neprihănită (cf. Lc 1,28), cel care a trăit neprihănit toată viața lui (cf. In 8,46; 14,30), va lua păcatele oamenilor asupra sa (cf. In 1,29), ba chiar se va face el însuși păcat pentru noi (cf. 2Cor 5,21), va merge la cruce pentru a suferi pedeapsa pentru păcatele acestei femei, pentru păcatele noastre și pentru păcatele lumii întregii (cf. 1In 2,2), pentru că el voiește să ne mântuiască pe toți. Acum mulți oameni păcătuiesc și chiar se ridică împotriva lui Isus, dar Isus tace. Însă când va veni ca judecător, va vorbi el și toți vor amuți. Acum Isus împarte iubire și har, dar când va veni ca judecător, va avea numai dreptate și judecată (cf. Mt 25,32-33). Înainte de judecată, Isus ne oferă iubire și har, ne oferă iertare și mântuire gratuită și nemeritată. Sfântul Paul avea să spună: "Nu mai este osândire pentru cei care sunt în Cristos" (Rom 8,1). Însă cei care acum refuză iubirea, iertarea și mântuirea sa, toate gratuite și nemeritate, printr-o convertire și o pocăință sinceră, vor ajunge în iazul de foc și pucioasă (cf. Ap 21,8), vor plânge și vor scrâșni din dinți de durerea de acolo și de regretul că aici l-au refuzat pe Isus și mântuirea lui (cf. Lc 13,28). Cei care trăiesc o viață de păcat, fără convertire, orice ar face este fără valoare. Iar cei care se convertesc și trăiesc o viață de neprihănire, chiar dacă mai greșesc, sunt și vor fi iertați. Psalmistul ne spune astăzi: "Cei ce seamănă cu lacrimi vor secera cu strigăte de bucurie. Cei care merg plângând când aruncă sămânța se vor întoarce cu bucurie când își vor strânge snopii" (Ps 126,5-6). Isus este cel care a semănat cu lacrimi, Isus este cel care a umblat plângând aruncând pe pământ sămânța împărăției lui Dumnezeu pe pământ. De aceea, tot Isus este acela care s-a ridicat din moarte și s-a întors la cer cu bucurie și veselie, cu snopi mari și cu belșug de suflete salvate. Dar semănatul cu plâns și lacrimi trebuie să fie și partea noastră pe acest pământ, ca atunci când vom pleca din această lume, seceratul cu bucurie și adunatul snopilor cu veselie să fie și partea noastră. Acum să desțelenim ogorul sufletelor noastre, să-i smulgem buruienile care-l năpădesc, să îndepărtăm toate pietrele care împiedică creșterea și rodul (cf. Ps 126,5-6). Adică, după sfântul Paul, acum să renunțăm la toate amăgirile diavolului și ale lumii ca la niște gunoaie și ca la niște nisip fără valoare; să ne însușim o cunoaștere temeinică a pătimirilor, a morții și a învierii lui Isus; să fim asemenea cu el în suferințe și moarte, ca apoi să fim asemenea cu el în înviere și glorie; să semănăm evanghelia mântuirii în sufletele oamenilor cu toată puterea și dăruirea, ca dincolo să-i culegem roadele; și să rămânem statornici în Cristos până la sfârșit (cf. Fil 3,8-14). Asta înseamnă pentru unul fiecare dintre noi și a ne converti și a semăna cu plâns și lacrimi, pentru ca la sfârșitul vieții să putem secera și aduna snopii cu bucurie și veselie. Asta înseamnă a renunța la toate cele pământești ca la nisip și gunoaie, pentru a-l primi pe Cristos cu bogăția suferințelor, morții și învierii sale. Insist un pic pe împrăștierea semințelor evangheliei în sufletele și în viețile oamenilor, pe acest semănat cu plâns și lacrimi, care reduce numărul de fii risipitori și de femei adultere, care salvează și mântuiește. Să presupunem că cineva ar suferi de o boală mortală iar noi am deține antidotul. Oare nu am comite o crimă dacă nu i l-am da? Păcatul este o boală mortală. Noi toți cunoaștem antidotul lui, care este Cristos. Oare nu este o crimă a nu-l dărui păcătoșilor pe Cristos? Vom vedea la judecată cât de greu ne va apăsa nepăsarea noastră față de oamenii care mergeau pe calea pierzării! Nu vom putea spune cu ucigașul Cain că nu suntem păzitorii fraților noștri (cf. Gen 4,9), căci Dumnezeu ne spune în Scriptură că suntem supraveghetorii lui Dumnezeu la mântuirea fraților noștri, că pierzarea lor înseamnă și pierzarea noastră (cf. Ez 33,7-9), că cine știe a face binele și nu-l face păcătuiește (cf. Iac 4,17). Apoi ne spune că ridicarea păcătoșilor înseamnă și mântuirea noastră și acoperirea păcatelor noastre (cf. Iac 5,20). Oare ce s-ar fi întâmplat cu păgânii niniveteni dacă Iona nu le-ar fi predicat convertirea? S-ar fi pierdut! Ce s-ar fi întâmplat cu Iona dacă ar fi continuat să se refuze misiunea? După pedeapsa cu nereușitele și eșecurile vieții, ar fi urmat pierzarea veșnică. De ce eșecurile și nereușitele noastre? Odată doi tineri soți s-au convertit și l-au primit pe Cristos ca domn al vieții lor. Apoi, ei au fost invitați la o conferință pentru împărtășirea experienței lor cu Isus. Atunci cineva le-a spus, "Când ați venit la Cristos, ați venit în calitate de păcătoși falimentați. Nu ați avut nimic de oferit. Acum că v-ați convertit și ați primit de la Dumnezeu o bogăție de haruri, ce veți oferi Domnului?" Ei au răspuns că își vor pune viața lor în slujba lui Isus, pentru ca în lume să fie mai puțini fii risipitori și mai puține mirese adultere. Oare de câte ori am spus până acum: "Cred într-unul Dumnezeu!", dar apoi faptele noastre au arătat cu totul altceva? Acum este momentul să eliminăm diferențele dintre ceea ce spunem și ceea ce facem. Domnul asta așteaptă de la noi acum, căci în acest punct se verifică cel mai bine convertirea noastră. Pr. Ioan Lungu lecturi: 8.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |