Papalitatea? Benedict și Francisc gândesc în același mod
De Francesco Peloso
De când a fost ales papa Francisc în urmă cu trei ani la scaunul pontifical, una dintre temele care au captat atenția mass-mediei, a fost cea a reformei Curiei Vaticane însoțită de o descentralizare mai generală a îndatoririlor și activităților desfășurate de papa și de colaboratorii săi mai apropiați, pentru a învesti cu rol mai mare pe fiecare episcop și diferitele conferințe episcopale naționale și continentale.
La asta trebuie adăugat că, încă de la început, Bergoglio a explicat că papa nu trebuia să mai spună ultimul cuvânt în raport cu fiecare problemă deschisă în lumea contemporană (nu este în măsură, nu este în posibilitățile sale nici nu se reduce la asta mandatul său) deși nu renunță la propriul rol de conducător și de păstor al Bisericii universale. Așadar, papa rămâne principiu de unitate despuiat însă de o haină absolută sau monarhică și, mai mult, într-o relație vie de dialog cu ceilalți episcopi; de altfel, însuși rolul de conducător al Bisericii universale comportă de mult timp o atare cantitate de muncă încât face misiunea aproape imposibil de îndeplinit, sau oricum extrem de obositoarea. În afară de asta, riscul - observat de ultimii pontifi - este acela că pentru a răspunde la toate exigențele concrete, să renunțe la aspectele spirituale ale propriei slujiri, sau la raportul direct cu credincioși, episcopi, colaboratori. Francisc, punând aceste teme, a ridicat nodul colegialității, adică al unei împărtășiri a deciziilor sau a răspunsurilor pe care Biserica încearcă să le dea condiției umane din propriul timp. În acest sens, sinodul ar trebui să devină tot mai mult sediu al confruntării deschise și libere dintre episcopi.
Multe dintre aceste tematici nu sunt desigur noi, dar este interesant de observat cum fostul cardinal Joseph Ratzinger, ca studios atent al vieții Bisericii, le pusese pe tapet în mod problematic. Îndeosebi într-o carte, "Dumnezeu și lumea", scrisă cu jurnalistul și prietenul Peter Seewald în anul 2001. În volum, cardinalul-teologul tratează chestiunile legate de reforma papalității, printre altele face o scurtă sinteză a istoriei instituției până în zilele noastre în care afirmă: "... mai târziu s-a născut statul pontifical, care a comportat desigur multe amestecuri nesănătoase și în sfârșit s-a prăbușit în 1870, slavă Domnului, trebuie să spunem astăzi. În locul său a intrat construcția unui mini-stat, care are numai funcția de a-i garanta papei libertatea slujirii sale. Dacă mecanismele de funcționare a acestui aparat pot să fie simplificate ulterior, este o chestiune care poate să fie tratată".
Așadar, așa se exprima teologul în anii de încheiere a pontificatului wojtylian foarte lung și apoi adăuga: "Numărul enciclicelor scrise de papa, frecvența intervențiilor sale, toate sunt chestiuni care variază în funcție de circumstanțele și de temperamentul însuși al diferiților pontifi. Oricum putem să ne întrebăm dacă, în pofida a toate acestea, misiunea nu este excesiv de apăsătoare. Masa de contacte impuse lui de responsabilitățile față de Biserica universală; deciziile de luat; necesitatea de a nu neglija starea contemplativă, de a-și înrădăcina propria misiune în rugăciune - toate acestea rămân o dilemă". Așadar, viitorul Benedict al XVI-lea intuise deja foarte clar grămada de chestiuni puse în epoca contemporană unei instituții care risca să fie distrusă de un exces de "funcționalism".
"Se poate raționa - mai afirma cardinalul german - asupra contribuției pe care forme de descentralizare le-ar putea da ușurării funcțiilor papale. Papa însuși (Wojtyła) în enciclica sa ecumenică, a cerut ca să fie prezentate sugestii și propuneri cu privire la o posibilă reformă a instituției papale". O referință la tema pusă de Ioan Paul al II-lea va fi făcută și de papa Francisc. Tot foarte semnificative sunt câteva observații făcute de Ratzinger în perspectivă ecumenică și nu numai. Între timp cardinalul sublinia importanța vizitelor ad limina ale episcopilor din toată lumea deoarece garantau o întâlnire personală mai puțin rituală și mai informală între pontiful însuși și episcopi, deci privea la viitor făcând ipoteza unui papă care să devină - și pentru alte confesiuni creștine - "purtătorul de cuvânt al creștinătății, un simbol al unității creștinilor. Și dacă papalitatea ar fi reformulată în această direcție, am putea să ne declarăm de acord, spun unii. În orice caz este vorba despre o misiune apăsătoare, aproape dincolo de forțele umane. Pe de altă parte, este și o misiunea de care nu se poate face abstracție și care cu ajutorul Domnului poate să fie dusă la bun sfârșit".
Dar nu se termină aici: și rolul mai mare al conferințelor episcopale era găsit de Ratzinger în mod destul de precis: "Sunt necesare - explica el cu privire la organizarea Bisericii - fără îndoială forum supra-regionale care să se ocupe de funcțiuni desfășurate până acum de Roma". "Conciliul al II-lea din Vatican - mai afirma el - a găsit în conferințele episcopale formele de organizare de unități supra-regionale la care s-au adăugat apoi unitățile continentale. America Latină, Africa și Asia s-au înzestrat între timp cu sedii de discuție comunitară - structurate în mod diferit - care implică episcopatul continental".
Pe aceeași lungime de undă a mers papa Francisc când în "Evangelii gaudium" a afirmat: "Și papalitatea și structurile centrale ale Bisericii universale au nevoie să asculte apelul la o convertire pastorală. Conciliul al II-lea din Vatican a afirmat că, în mod analog cu Bisericile patriarhale antice, Conferințele episcopale pot «aduce o contribuție multiplă și rodnică pentru ca simțul de colegialitate să se realizeze în mod concret». Însă acest auspiciu nu s-a realizat pe deplin, pentru că încă nu s-a explicat suficient un statut al Conferințelor episcopale care să le conceapă ca subiecți cu atribuții concrete, incluzând și unele autorități doctrinale autentice. O centralizare excesivă, în loc să ajute, complică viața Bisericii și dinamica sa misionară".
Apoi, într-o altă pagină din aceeași exortație post-sinodală, relua o temă asupra căreia va mai reveni de mai multe ori și cu ocazia întâlnirilor pentru sfârșitul Conciliului: "Nu este oportun ca Papa să înlocuiască Episcopatele locale în discernământul tuturor problematicilor care se prospectează în teritoriile lor. În acest sens, simt necesitatea de a continua într-o «descentralizare» salutară".
(După Vatican Insider, 9 martie 2016)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 10.