Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la Joia Mare 2016

"Știind Isus că îi venise ceasul să treacă din lumea aceasta la Tatăl, iubindu-i pe ai săi care erau în lume, i-a iubit până la sfârșit" (In 13,1).

Ziua de Joia Mare a fost o zi specială în viața lui Isus, mai ales că acea zi de joi a fost ultima petrecută împreună cu ucenicii săi pe acest pământ. El venise pe pământ să repună Legea lui Dumnezeu în inimile oamenilor (cf. Is 43,4) și pentru ca să moară pentru mântuirea lor (cf. Is 53.4-6). Isus pe amândouă aceste lucrări divine le-a împlinit între noi și pe amândouă ni le-a lăsat spre mântuire.

Lecturile biblice ale Joii Mari ne invită să medităm asupra gestului lui Isus de spălare a picioarelor ucenicilor, asupra instituirii tainelor Preoției și Euharistiei și asupra jertfirii Mielului pascal.

Un motiv pentru care spălarea picioarelor este așezată în evanghelia de astăzi alături de instituirea tainelor Preoției și Euharistiei ar putea fi și acesta. Țara lui Israel, țară în care s-a născut și a trăit Isus, este o țară aridă și mult praf. Iar deplasarea prin această țară implică atât prăfuirea picioarelor, cât și epuizarea energiilor trupești. De aceea, călătorul prin această țară are nevoie atât de spălarea răcoroasă a picioarelor, cât și de refacerea puterilor printr-o masă bună. Isus, pentru că a voit să ne răcorească și să ne hrănească pe drumul vieții, a făcut din aceste nevoi zilnice ale oamenilor din țara sa o taină a iubirii sale mântuitoare față de toți oameni.

Spălarea răcoroasă a picioarelor, precum și oferirea unei mese întăritoare drumeților, nu era ceva nou în Israel, căci ele se practicau încă de pe vremea patriarhului Abraham (cf. Gen 18,1-5). Isus însuși a fi beneficiat de acest tratament în timpul călătoriile sale misionare, atunci când poposea în casele oamenilor. Din evanghelii știm că Isus a fost hrănit în casa lui Lazăr, Marta și Maria, iar Maria i-a spălat și răcorit picioarele obosite și prăfuite, nu cu apă, ci cu parfum și le-a șters nu cu un prosop, ci cu părul capului ei (cf. In 12,1-3); la fel a făcut și o femeie păcătoasă în timp ce Isus stătea la masă în casa lui Simon fariseul (cf. Lc 7,38-40).

Evanghelia de astăzi ne spune că Isus, înainte de a pleca din lumea aceasta la Tatăl ceresc, iubindu-i pe ai săi care erau în lume, a voit să ne iubească până la capăt (cf. In 13,1). De aceea, Isus, preluând ospitalitatea ebraică a spălării picioarelor și hrănirii călătorilor, a voit să le desăvârșească așa cum a desăvârșit și multe alte lucruri (cf. Mt 5,17). În contextul Joii Mari, Isus a voit să se facă gazda noastră iubitoare, pentru ca până la sfârșitul veacurilor, să ne spele picioarele și ca să ne hrănească cu trupul și sângele său jertfite pe Calvar, spre a primi putere în lumea aceasta și spre a primi mântuirea în viața cea veșnică.

Așa cum grâul, pentru a deveni pâine, trebuie mai întâi măcinat, iar strugurii, pentru a deveni vin, trebuie mai întâi zdrobiți în teasc, tot astfel și Isus, pentru a deveni pâinea care hrănește și vinul care vindecă, pentru a deveni mântuirea noastră, a trebuit ca mai întâi să fie măcinat și zdrobit la cruce. Prin prefacerea pâinii și a vinului de la sfânta Liturghie, Isus ne-a lăsat ne-a lăsat în ele prezența sa reală până când va veni în slavă și tot până atunci ne-a lăsat pentru fiecare zi trupul și sângele său ca hrană și medicamente mântuitoare. Iar prin instituirea tainei Preoției ministeriale, ne-a lăsat puterea ca zilnic, în numele său, să putem preface pâinea și vinul în trupul și sângele său, ca zilnic să ne putem hrăni din ele și ca zilnic să vestim prin ele moartea și învierea lui spre mântuirea noastră, până când el va reveni în slavă (cf. 1Cor 11,26).

Dar boabele de grâu măcinate și cele de struguri zdrobite, devenite trupul și sângele lui Cristos, pe lângă faptul că ne vorbesc despre jertfa lui Isus de la cruce, ele ne mai vorbesc și despre unitatea pe care o realizează în creștinii care se împărtășesc din ele. Căci așa cum boabele de grâu și de struguri fiind ele adunate de pe câmpii și de pe dealuri unde au fost risipite, s-a făcut din ele o singură pâine și un singur vin, tot astfel cei care se împărtășesc devin una în Cristos și una între ei. Apoi, preotul care celebrează Euharistia ne mai amintește că Biserica face Euharistia și Euharistia face Biserica, adică adună Biserica în unitatea ei.

Și pentru că se apropie Paștele, Biserica, prin prima lectură de astăzi (cf. Ex 12,1-14), ne vorbește și despre junghierea și mâncarea Mielului pascal de la ieșirea din Egipt, care a fost o prefigurare a jertfei lui Isus de la cruce, a lui Isus adevăratul Miel junghiat și mâncat la adevăratul Paște, spre adevărata eliberare de păcat, de diavol și de moarte. (cf. Is 53,7; Ier 11,19; In 1,29; Fap 8,32; Ap 5,6).

Iată cum a fost prefigurat Isus în prima lectură de astăzi (cf. Ex 12,1-14) ca Preot și Victimă care curăță, scapă de moarte și mântuiește (cf. 1Cor 5,7).

Mai întâi spunem că prin capii de familie care jertfeau mielul pascal, care ungeau ușorii ușilor cu sângele mielului spre salvare de la nimicire și care adunau familia la consumarea mielului, a fost prefigurată Preoția lui Cristos, preoție ce avea să fie împărtășită ucenicilor săi (cf. Ex 12,3; Lc 22,19; 1Cor 11,24-25); iar mielul jertfit, fript la foc și consumat de întreaga obște a fiilor lui Israel, a fost prefigurată taina Euharistiei dată ca hrană a lumii (cf. Ex 12,4-14; Mt 26,26; Mc 14,22; 1Cor 11,24).

Iată câteva prefigurări ale lui Isus în mielul pascal ebraic: mielul a fost fără cusur, pentru că îl prefigura pe Isus cel fără păcat (cf. In 8,46;14,30; Evr 4,15); mielul a fost de sex masculin, pentru că îl prefigura pe Isus care a fost de parte bărbătească (cf. Ap 12,5); mielul a fost de un an, pentru că îl prefigura pe Isus frânt pe cruce în floarea vieții (cf. Is 53,2; Ap 12,5); mielul a fost ținut până în a paisprezecea zi a lunii, pentru că îl prefigura pe Isus testat de Dumnezeu și de oameni; mielul a fost înjunghiat de adunarea lui Israel, pentru că prefigura răstignirea lui Isus fără milă în fața poporului (cf. Fap 2,23); mielul a fost sacrificat în amurg, pentru că îl prefigura pe Isus ce avea să fie ucis spre seară (cf. Mt 27,45-50); mielul nu a avut nici un os zdrobit, pentru că îl prefigura pe Isus care pentru mântuire va trebui primit întreg și neîmpărțit (cf. In 19,36); mielul a fost mâncat cu azimi pentru a prefigura curăția de suflet a celor care se vor împărtăși din trupul și sângele său (cf. 1Cor 11,28-29); mielul a fost mâncat cu ierburi amare, pentru a prefigura suferințele amare ale lui Cristos de la cruce (cf. Is 53,10); sângele mielului a fost aplicat pe ușile și ferestrele caselor ca protecție de mânia divină, pentru a prefigura că sângele lui Cristos avea să aducă adevărata protecție de mânia divină, adevărata curățire de păcat și adevărata mântuire (cf. 1In 1,7); carnea mielului a fost friptă la foc, pentru că prefigura focul mâniei divine ce avea să cadă peste Isus din cauza păcatelor noastre (cf. Is 53,4-6; Mt 27,46; Mc 15,34).

Celebrarea Euharistiei începută în Joia Mare a fost reluată de însuși Isus chiar din ziua învierii sale, la întâlnirea cu ucenicii triști și obosiți de la Emaus, când el a dispărut din ochii lor, în speciile euharistice (cf. Lc 24,30-31). În timpul celor 40 de zile până la înălțarea sa, ori de câte ori s-a întâlnit cu ucenicii săi, Isus a promovat cultul prezenței sale euharistice, frângând pâinea și binecuvântând paharul.

După înălțarea lui Isus la cer, apostolii și ucenicii, după porunca lui Isus, au început să frângă pâinea și să binecuvânteze paharul, spre întâlnirea tainică, dar reală cu Isus, spre întărirea comuniunii dintre ei și întărirea lor (cf. Fap 2,42.46), mai ales că chiar atunci au început persecuțiile. Întâlnindu-se și întărindu-se cu Isus din pâinea și vinul euharistic, primii creștini au putut rămâne statornici în credință și să suporte mai ușor prigoana și moartea, ba chiar puteau să cânte fără să simtă chinurile, căci însuși Cristos suferea pentru ei, după cum mărturisesc sfintele Perpetua și Felicitas (+ 203).

De atunci și până astăzi Biserica spală picioarele prăfuite și obosite ale oamenilor și prin preoții săi celebrează sfânta Liturghie, frângând pâinea și binecuvântând paharul, spre întărirea credincioșilor cu Isus, spre păstrarea credinței, unității, bunei mărturii; dar și ca antidot al morții și garanție a învierii.

Pornind de la sfânta Scriptură, sfinții Părinți și Magisteriul Bisericii au vorbit astfel despre Euharistie:

- Sfântul Irineu din Lyon (130-202): "Euharistia este pâinea învierii".

- Sfântul Ignațiu din Antiohia (35-107): "Euharistia este medicamentul nemuririi".

- Sfântul Augustin (354-430): "Euharistia este hrana care îndumnezeiește omul".

- Sfântul Toma de Aquino (1225-1274): "Euharistia este pomul vieții la umbra căruia cresc eroi, sfinți și martiri".

- Noul Catehism: "Euharistia este inima și culmea vieții Bisericii. Euharistia este memorialul Paștelui lui Cristos. Euharistia este chezășia vieții viitoare. Euharistia este împărtășirea reală cu Cristos".

Sfântul Iulian (+ 290), fiind preot, a fost aruncat într-o închisoare de către împăratul Dioclețian. Aici îi încuraja pe creștini să sufere oricât, dar să nu se lepede de credință. Toți doreau să primească sfânta Împărtășanie, ca să fie întăriți în credință și să rămână statornici. Unul dintre creștini a procurat pâine și vin. S-au pregătit pentru sfânta Liturghie, dar nu aveau masă de altar și nici veșminte. Sfântul Iulian s-a culcat pe spate și a zis: "Altarul va fi pieptul meu". Au întins o pânză albă pe pieptul lui și el a celebrat sfânta Liturghie și toți creștinii s-au putut împărtăși; apoi cântând laude Domnului, au primit cu toții cununa martiriului.

În anul 304, la Cartagina, în Africa de Nord, au fost judecați 39 de creștini, 21 de bărbați și 18 femei, prinși la Abiline în casa apologetului Octavius Felix, unde se celebra sfânta Liturghie în zi de duminică. Judecătorul i-a întrebat: "De ce ați încălcat dispozițiile împăratului?" "Suntem creștini", au răspuns ei. "Dar de ce v-ați adunat împreună?" Unul îi răspunde: "Pentru că un creștin nu poate trăi fără adunare și fără Euharistia Domnului. Pentru că Euharistia este ospățul Domnului și nu poate fi celebrată fără noi". Proconsulul l-a întrebat pe stăpânul casei: "De ce i-ai primit la tine"? Acesta a răspuns: "Pentru că sunt frații și surorile mele". Tiranul i-a zis: "Ar fi trebuit să-i împiedici". "Nu am putut, pentru că fără ospățul Domnului nu putem exista". Toți au primit tăria de a îndura martiriul pentru credința lor.

Elisa Rivet sau sora Elisabeta a Sfintei Euharistii (1890-1945) din Congregația Maicii Domnului a Compătimirii, din Lyon (Franța), arestată de Gestapo, a ajuns în lagărul de la Rovensbruk la 1 iulie 1944. În Vinerea Mare din anul 1945, i-a fost dat să vadă trierea deținuților pentru crematoriu. O fetiță, Lucia, se ținea de fusta mamei, aceasta fiind destinată morții, fiindcă nu voia să o lase să moară și plângea de ți rupea inima. Mama o privea cu ochii pierduți în lacrimi. Sora Elisabeta i-a făcut semn să vină în locul ei și ea s-a urcat liniștită în carul morții, strângând în mână o cruciuliță de lemn, spunând senină: "Merg în paradis. Trimite-ți vestea la Lyon!". De unde o așa dragoste și o așa tărie? Din sfânta împărtășanie pe care o primea zilnic!

Un ministrant, care a participat la sfânta Liturghie celebrată de sfântul Ioan de Alcantara (+1569), i-a povestit mamei lui cum, la prefacere, ostia albă s-a transformat într-un copilaș divin. Acesta este trupul meu dat pentru voi. Acesta este potirul noului legământ în sângele meu. Ori de câte ori le veți primi, faceți aceasta în amintirea mea (cf. 1Cor 11,24-25).

Știind acest adevăr, sfânta Tereza de Avila (1515-1582), pentru a se împărtăși în fiecare zi cu Isus al ei, uneori trebuia să facă drumuri lungi, pe vreme rea și plină de primejdii, deși avea sănătatea șubredă. Când i se spunea că trebuie să fie mai prudentă cu viața ei, răspundea: "Lăsați-mă să mă împărtășesc, că nu pot trăi fără Isus al meu!"

Isus a instituit astăzi Euharistia, pentru a rămâne real în mijlocul nostru, pentru a fi Isus al nostru, pentru a fi Isus hrana noastră, pentru a fi Isus medicamentul și viața noastră. Sfântul Ioan Maria Vianney (1786-1859) le spunea credincioșilor săi: "Nu-mi spuneți că sunteți păcătoși și din acest motiv nu îndrăzniți să vă apropiați de sfânta împărtășanie, căci asta ar fi ca și cum mi-ați spune că sunteți prea bolnavi și din acest motiv nu vreți nici doctori, nici medicamente".

Să nu uităm că Isus coboară zilnic din cer la noi prin Euharistie, pentru ca noi să știm că urcarea noastră de la pământ la cer se face tot prin Euharistie.

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 49.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat