Pariul rus al papei Francisc
De Gianni Valente
Fără biserici, mănăstiri, palate apostolice, curii patriarhale. Papa Francisc și patriarhul rus Chiril se vor întâlni în sălile de așteptare ale unui aeroport. "Dar aeroportul", afirmă Alexander Shchipkov, unul dintre colaboratorii apropiați ai lui Chiril "este o răscruce simbolică. Și când persoanele se întâlnesc la răscruce, întâlnirile lor sunt scurte, dar sincere și profunde". Acolo, de obicei, se vorbește "cu sinceritate" despre lucruri "care sunt mai importante".
Unitatea creștinilor - și nu numai aceea - are o răscruce inedită și încărcată de viitor în scurta întâlnire cubaneză dintre episcopul de Roma și patriarhul de Moscova. Dar deja pregătirea și zilele ajunului se arată semănate de semnale și implicații mai mult decât elocvente. Demascând supozițiile greșite care se năpustesc să intoxice evenimentul ca o simplă chestiune de "înaltă politică" ecleziastică.
Fără condiții
Deși îl îmbrățișează pe Chiril, papa Francisc nu a pus nicio precondiție. "I-am spus (lui Chiril): eu vin acolo unde vrei tu. Tu mă chemi și eu vin". Așa a povestit însuși pontiful în zborul care-l aducea la Roma de la Istanbul, la 30 noiembrie 2014. Papa Francisc a aderat la propunerile care veneau de la Moscova și cu privire la locul și la modalitățile întâlnirii, precum și la conținuturile declarației comune care va fi semnată de cei doi. În acel text, judecând din accentele puse și de dominicanul Hyacinthe Destivelle, de la Consiliul Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor, se regăsesc teme și accente asupra cărora se concentrează de mult timp intervențiile publice și "politice" ale unor exponenți autoritari din Patriarhia de Moscova: alarmă datorită secularizării și derivei etice a modernității, apărarea vieții, a familiei și a căsătoriei heterosexuale, denunțarea persecuțiilor creștinilor în Orientul Mijlociu.
În ultimii ani, purtătorii de cuvânt oficiali ai ortodoxiei ruse au accentuat condamnările "decadenței morale" occidentale, identificată de ei cu fenomene precum legalizarea conviețuirilor homosexuale, și au propus bătăliile etice ca teren privilegiat al "alianței" cu Biserica Catolică. În același timp, chemările insistente ale liderilor ortodocși ruși la apărarea creștinilor din țările arabe au mers în sinergie perfectă cu agenda medio-orientală a lui Putin, cu intenția de a revendica rolul - de tip neo-țarist - de protector al creștinilor din Orient.
Scaunul Apostolic de la Roma, la rândul său, nu merge pe tonuri de cruciadă anti-modernă pătrunse de homofobie care se găsesc totuși în unele intervențiile liderilor ruși. Și cu privire la Orientul Mijlociu, privirea realistă a Sfântului Scaun cu privire la conflictul sirian a sabotat desigur în fapte "cordonul sanitar" pe care unele cercuri occidentale voiau să-l facă în jurul Rusiei lui Putin. Însă în constanta predică a papei Francisc cu privire la martiriul creștinilor medio-orientali nu se află urmă a limbajului de "Război Sfânt" folosit de exponenți ai Patriarhiei de Moscova pentru a binecuvânta bombele rusești împotriva "răului" jihadist.
Declarația comună va rămâne ca atestat documentar al întâlnirii din Cuba, dar nu merită să o supraevaluăm drept cheie interpretativă a acestui eveniment. Papa Francisc a aderat fără ezitări la perspectiva de a semna un text predispus conform sensibilității Moscovei, numai să faciliteze îmbrățișarea cu patriarhul Chiril. Pe el îl interesează întâlnirea și ceea ce se va putea naște din întâlnire. Restul - țara aleasă pentru rendez-vous, "location" anormală, declarația comună - este secundar.
"Busola" unității depline
Episcopul de Roma a spus în mai multe ocazii prin cuvinte incontestabile ce așteptări îl însuflețesc cu privire la frații din Bisericile ortodoxe. La 30 noiembrie 2014, vorbind la Fanar în fața patriarhului ecumenic Bartolomeu, papa Francisc a spus că pentru a ajunge la unitatea deplină cu creștinii ortodocși Biserica Catolică "nu intenționează să impună vreo exigență, decât aceea a mărturisirii credinței comune". Și anul trecut, în mesajul trimis patriarhului ecumenic pentru sărbătoarea patronală a sfântului Andrei, papa a repetat că între catolici și ortodocși "nu mai există niciun obstacol în calea împărtășirii euharistice care să nu poată fi depășită prin rugăciune, purificarea inimilor, dialog și afirmarea adevărului".
Unitatea sacramentală deplină, și nu numai ratificarea de "sfinte alianțe" împotriva dușmanilor comuni, reprezintă orizontul spre care creștinii sunt chemați să meargă. Și numai mergând împreună - așa crede papa Francisc - vor cădea ostilitățile și echivocurile, și ne vom da seama mai devreme sau mai târziu că suntem deja uniți. "Unitatea - a spus episcopul de Roma la 25 ianuarie 2014 - nu va veni ca o minune la sfârșit: unitatea vine pe drum, o face Duhul Sfânt pe drum... Ea se face pe acest drum, la fiecare pas, și nu o facem noi: o face Duhul Sfânt, care vede bunăvoința noastră".
Ut unum sint pusă în practică
La rândul său, pentru a ușura drumul, papa Francisc realizează în faptele săvârșite "forma de exercitare a primatului" deschisă "la o situație nouă" care a fost evocată în enciclica wojtyliană Ut unum sint drept cotitură ecumenică cerută în timpul prezent, după Conciliul al II-lea din Vatican. Actualul succesor al lui Petru nu impune proprii "linii" de gândire, lasă să cadă orice precondiție teologică și orice revendicare de proeminență jurisdicțională față de primații din Bisericile din Orient. Apar arhivate și tacticile preocupate să "gestioneze" diferențele și rivalitățile dintre diferitele articulări ale ortodoxiei. Biserica din Roma a renunțat pentru totdeauna la orice imaginară "politică a celor două coșuri" care trebuie aplicată dualismului cronic dintre Patriarhia de Moscova și "Biserica mamă" din Constantinopol: papa Francisc a avut grijă să avertizeze prin scrisoare pe "fratele Bartolomeu" despre întâlnirea pe care o va avea cu "fratele Chiril", când lipseau încă niște zile până la anunțul oficial. Aceeași grijă este rezervată de episcopul de Roma tuturor conducătorilor Bisericilor din Orient, făcând abstracție de "greutatea" lor politică, urmând criteriile acelei ecleziologii "sinodale" pe care pontiful argentinian vrea s-o favorizeze și în sânul Bisericii catolice. Pentru papa Bergoglio, rețeaua crescând de prietenii cu conducătorii celorlalte Biserici nu se măsoară cu echerul raporturilor de forță: și încrucișarea cu Chiril nu va fi atât o întâlnire cu liderul entității "celei mai mari" din ortodoxie, cât mai ales îmbrățișarea cu conducătorul unei Biserici de sfinți și de martiri, care a păstrat credința în deceniile ateismului forțat, dăruind întregii creștinătăți comori de credință și de spiritualitate inestimabile. Și care acum, chiar și prin ambiguități și umbre, vede o reînflorire neîndoielnică, ce nu poate să nu-l îmbucure pe episcopul de Roma și pe toți ceilalți creștini.
Timpul și spațiul unității
Papa Francisc îi îmbrățișează pe frații ortodocși așa cum sunt: cu limitele lor, bogățiile lor, conflictualitățile și înclinațiile lor nu întotdeauna în acord. Nu are o "linie" a sa de impus. Știe bine că unitatea nu va veni ca efect al negocierilor doctrinale, ci încurajează la fel dialogul teologic atât de îndrăgit de Ioannis Zizioulas, mitropolitul din Patriarhia ecumenică nu atât de mult iubit de ruși, pe care Francisc îl definește "cel mai mare teolog creștin în viață". În același mod, știe bine că unitatea dintre creștini nu se poate reduce la o "alianță" neo-rigoristă împotriva modernității. Dar însoțește tot ceea ce poate fi împărtășit în denunțările liderilor ortodocși ruși, preocupați de derivele secularizării. Pentru Bergoglio, unitatea cu frații în Cristos nu este omologare, ci "diversitate reconciliată", realizată de Duhul Sfânt, care trebuie descoperită de-a lungul drumului. La asta folosește și întâlnirea din Cuba, în afara logicilor auto-satisfăcătoare a "mega-evenimentelor" celebrative: pentru el, important era să-l întâlnească pe Chiril, pentru a merge împreună privind spre viitor. Tot restul este secundar: modalitățile întâlnirii, ceremonialul, frazele din împrejurare, și chiar locul. Un aeroport cubanez este bun ca orice alt loc. Pentru că este valabil și pentru unitatea creștinilor principiul bergoglian că timpul este superior spațiului. Și că este important "mai mult a demara procese decât a ocupa spații".
(După Vatican Insider, 11 februarie 2016)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 26.