|
Reflecție la duminica a treia din Postul Mare (Anul C) - 2016 Aceste lucruri s-au întâmplat ca să ne fie nouă un exemplu și o avertizare (cf. 1Cor 10,11). Tema principală a Postului Mare este milostivirea divină care cheamă pe toți oamenii la convertire și pocăință pentru că Dumnezeu nu vrea moartea păcătoșilor, ci mântuirea lor (cf. Ez 18,23; 33,11). "Veniți totuși să ne judecăm, zice Domnul. De vor fi păcatele voastre cum e cârmâzul, se vor face albe ca zăpada; de vor fi roșii ca purpura, se vor face ca lâna" (Is 1,18). Deși Biblia spune: "Nu este nici un om neprihănit, nici măcar unul" (Rom 3,10), pentru că "Toți s-au rătăcit, toți s-au dovedit niște netrebnici" (Ps 14,3), cu toate acestea au fost și sunt încă oameni care, văzând binecuvântările lui Dumnezeu din lor, cred că acestea sunt un premiu pentru viața lor "bună" și nu o "chemare la convertire" (cf. Rom 2,4), de aceea, spun cu fariseul de la templu că chemarea lui Dumnezeu la convertire este pentru alții și nu pentru ei (cf. Lc 18,11). Deși în aclamația de la evanghelie Isus spune tuturor oamenilor: "Convertiți-vă, pentru că împărăția cerurilor s-a apropiat!" (Mt 4,17), mulți oameni de astăzi, ca și evreii din vechime, ca și contemporanii lui Isus, ca și mulți creștini din Corint, continuă să creadă că dacă lor nu li s-a întâmplat nimic rău până acum, asta se datorează neprihănirii lor, și nu marii îndurări a lui Dumnezeu. În aprilie 1863, președintele de atunci al Statelor Unite ale Americii, Abraham Lincoln (1809-1865), a ținut o proclamație națională cu privire la convertire. Printre altele, el spunea așa: "Am fost destinatarii darurilor celor mai bune ale cerului. Am fost păziți ani mulți în pace și prosperitate. Am crescut în număr, bogăție și putere, cum nici o altă națiune nu a crescut. Însă l-am uitat pe Dumnezeu. Am uitat mâna binevoitoare care ne-a păzit în pace și ne-a înmulțit, ne-a îmbogățit și ne-a întărit; și în inimile noastre înșelătoare ne-am închipuit că toate aceste binecuvântări au fost rodul înțelepciunii și virtuții noastre superioare. Intoxicați de succesul neîntrerupt, am ajuns mult prea plini de noi pentru a mai simți nevoia de harul răscumpărător și păzitor, prea mândri pentru a ne mai ruga lui Dumnezeu, Făcătorul nostru. Se cuvine, acum, să ne smerim înaintea lui, să ne mărturisim păcatele și să ne rugăm pentru iertare, căci el este mult milostiv". De altfel toate lecturile biblice de astăzi ne vorbesc despre bunătatea lui Dumnezeu care ne cheamă la convertire și pocăință. Isus tocmai îi îndemnase pe interlocutorii săi să discearnă semnele timpului (cf. Lc 12,54-57), dar ei par să nu fi înțeles nimic, căci îi cer lui Isus să le interpreteze cele două evenimente tragice întâmplate galileenilor masacrați de Pilat și celor 18 persoane peste care s-a prăbușit turnul din Siloe și i-au ucis. Cei care i-au adresat lui Isus întrebarea, pentru că ei nu li întâmplase lor, se credeau drepți în inima lor, iar pe victime le credeau vinovate. Isus, comentând cele două întâmplări: uciderea unor galileeni de către Pilat și prăbușirea turnului din Siloe peste 18 oameni, ne învață că o nenorocire i se poate întâmpla oricui, căci toți suntem oameni păcătoși peste care planează moartea (cf. Rom 6,23). A fi ucis sau a nu fi ucis nu este un semn al neprihănirii sau a lipsei de neprihănire. Oricine poate fi ucis, căci moartea este numitorul comun al tuturor oamenilor. A trăi sau a muri nu depinde de noi. Numai harul lui Dumnezeu este cel care ține pe cineva în viață. Dacă am fost atenți la cele două întâmplări în care ni se vorbește de nefericirea acestor oameni, vom observa că în ele se vorbește de "moarte" și de "pieire"; "moarte" cu sensul de "întâmplare să mori", chiar nevinovat și de "pieire" cu sensul de "alegere să mori", cu sensul de sinucidere. Oamenii refuzând convertirea aleg sinuciderea spirituală de bunăvoie, adică aleg osânda veșnică. Deci, dacă a muri sau a trăi nu depinde de multe ori de noi, însă a pieri sau a ne pierde depinde numai de noi, este alegerea noastră. Deci Isus interpretează moartea violentă a acelor nefericiți, nu ca urmare a păcătoșeniei lor mai mari ca a celorlalți oameni, ci ca o chemare iubitoare a lui Dumnezeu la convertire și pocăință pentru cei care au fost scutiți de un astfel de necaz, ca nu cumva să li se întâmpla ceva și mai rău, adică moartea trupească împreună cu moartea sufletească, fapt care pentru ei ar fi ca o alegere liberă, ca o sinucidere, în cazul dacă vor refuza convertirea și pocăința. Isus, care a venit să vestească "anul de îndurare al Domnului", deși nu ne scutește pe nimeni de încercările inerente ale vieții, vrea să ne scape de pierzarea veșnică care vine asupra tuturor păcătoșilor care refuză convertirea și pocăința. În strânsă legătură cu cele de mai sus, Domnul Isus le-a istorisit parabola smochinului. Nu este deloc greu să identificăm în smochinul neroditor, Israelul, poporul ales, dar și cu orice om de pe acest pământ, umplut de binecuvântări și chemat la mântuire, dar care nu și-a schimbat viața. Dumnezeu a așteptat roade de la smochin, dar nu le-a găsit. De aceea, a cerut tăierea lui, adică distrugerea poporului (cf. Lc 13,7; Is 5,1-7). Într-adevăr trecuse trei ani de când Dumnezeu li-l trimise pe Fiul său cu învățătura sa divină, dar, evreii și nici păgânii care stăpâneau țara, nu s-au convertit. Smochinului îi sunt suficienți trei ani de la plantare pentru a aduce roade, dar evreilor și păgânilor care stăpâneau în Iudeea, nu le-au fost suficienți cei trei ani de lucru ai lui Isus ca să aducă roade (cf. Lc 13,7). De aceea Isus, care primise evreii și neamurile în îngrijire, mai cere pentru ei de la Tatăl ceresc, încă un an de grație, încă un an de har, încă un an de îndurare (cf. Lc 4,19; 13,8). Însă, chiar de la începutul acestui nou an de har și de îndurare, evreii și neamurile în loc de convertire și pocăință, și-au înmulțit relele și păcatele, respingând, condamnând și răstignind împreună pe Isus pe cruce. Pentru purtarea lor rea din prima parte a anului de îndurare, a venit peste ei prăpădul ca națiuni, căci, în anul 70 d.Cr., s-a ridicat generalul roman Titus, care a invadat Iudeea și distrus Ierusalimul; iar romanii au început să-și piardă din putere și din autoritate asupra lumii până ce le-au pierdut complet. Dar, din anul de îndurare început de pe timpul lui Isus, atât pentru idei și pentru întreaga omenire, a mai rămas ceva, Dumnezeu știe cât. De aceea, Biserica, în numele lui Isus, de atunci și până astăzi, în timpul care a mai rămas din anul de îndurare al Domnului, îi chemă pe toți oamenii la convertire și pocăință, pentru ca să nu cadă în osânda veșnică, care de acum este o alegere liberă. În anul 1868 s-au ținut zile de misiuni în orașul Aix-en-Provence, din sud-estul Franței. Un misionar a relatat următorul caz: "Cu câțiva ani mai înainte o mamă se afla pe patul de moarte. Toți copiii erau la căpătâiul ei, numai unul lipsea. Acesta se afla în închisoare din cauza unor rele, care a grăbit sfârșitul mamei; totuși ea a dorit să-l mai vadă încă o dată, înainte de a și da sufletul; dorința ei a găsit înțelegere; deținutul a fost adus acasă sub pază severă. Cu toate că ea nu mai putea vorbi, l-a privit pe fiu cu toată durerea. Privirea ei a avut efectul unei minuni. Fiul, înainte de a se întoarce la pușcărie, s-a aruncat în genunchi lângă patul mamei și a început să se roage. Nu mult timp după această vizită fiul a făcut o spovadă bună, debarasându-se de povara relelor sale. După ce și a ispășit pedeapsa prevăzută de lege și s-a eliberat, a dobândit de la îndurarea divină harul chemării la preoție". Misionarul și-a încheiat predica cu aceste cuvinte: "Acel fiu eram chiar eu. Prin urmare, iubiți credincioși, să aveți mereu încredere în milostivirea lui Dumnezeu. Căința sinceră duce la sfințenie". Dacă suntem atenți la lecturile biblice din această duminică, toate ne vorbesc despre milostivirea lui Dumnezeu față de poporul său, vechi și nou, milostivire urmată de chemarea la convertire și pocăință. Parcă în toate lecturile de astăzi îl auzim pe Dumnezeu care ne spune: "Întoarceți-vă, întoarceți-vă de la calea voastră cea rea! Pentru ce vreți să muriți voi, casa lui Israel?" (Ez 33,11). Prima lectură ne prezintă "coborârea milostivă" lui Dumnezeu la poporul său rob în Egipt pentru a-l scoate din "cazanul încercărilor și al robiei" (cf. Ex 3,1-8.13-15; Dt 4,20). Dumnezeu nu a rămas indiferent față de suferințele poporului său. El și-a amintit de promisiunile făcute lui Avraam (cf. Gen 15,13-14), lui Isaac (Gen 26,3) și lui Iacob (Gen 46,4). Pentru ca egiptenii să-l nu-i nimicească de tot, Dumnezeu le-a spus robilor evrei: "Am coborât ca să-i scap" (Ex 3,8). Dumnezeu îi dezvăluie lui Moise numele său: "Eu sunt". "Eu sunt" înseamnă: Cel a cărui prezență umple eternitatea; Cel care deține toată puterea în cer și în univers; Cel care există cu adevărat; Cel care este obârșia a tot ceea ce există și se petrece (cf. Is 43,11.13.25). Dar coborârea lui Dumnezeu în Egipt pentru a-și salva poporul a fost o prefigurare a unei alte coborâri "coborârii", cea lui Isus Mesia pe pământ. Iar eliberarea lor din sclavia egipteană a fost o prefigurare a unei alte eliberări mult mai mari, cea din robia păcatului, a satanei și a morții. Și minunile făcute de Dumnezeu la eliberarea din Egipt au fost prefigurări a unor minuni și mai mari ce avea să le înfăptuiască Isus pentru toți cei mântuiți: vindecările divine, învierea din morți cu trupul și sufletul, intrarea în împărăția cerurilor cu trupul și sufletul, ospățul veșnic, glorificarea veșnică la dreapta Tatălui, veșnicia fericită. Dar nu numai Domnul Dumnezeu, Iahweh, "Eu sunt cel care sunt", a fost o prefigurare a lui Isus care va coborî pe pământ, dar și Moise a fost o prefigurare a lui Isus. Moise, care a renunțat la poziția și bogăția lui pentru a-și ajuta frații asupriți. Moise, care respins de ei, fuge într-o țară străină. Moise care se înfățișează ca unul care ajută și potolește setea. Moise care primește o soție și devine păstor. Moise care salvează și fericește un popor. Toate aceste trăsături, au fost niște vechi prefigurări ale Fiul lui Dumnezeu care: și-a părăsit gloria pentru a veni să ne cerceteze și să ne mântuiască; care și el a fost refuzat de ai săi (cf. In 1,11); care a potolit foamea și setea oamenilor; care a vindecat pe cei suferinzi; care a primit Biserica de mireasă; care a fost constituit Marele Păstor al oilor; care le-a mântuit la cruce; care a fost înălțat în glorie; dar care acum mai are parte și de respingere. Dacă pentru a se descoperi lui Agar (cf. Gen 21,19), Domnul a ales o fântână, pentru Iacov, o scară (cf. Gen 28,12), pentru Moise, Domnul a ales acest misterios rug în flăcări care este un simbol al poporului greu încercat în cuptorul Egiptului (cf. Ex 3,2), încercat dar nu nimicit de tot (cf. 2Cor 4,8-9). Rostul focului încercării este să nimicească răul, nu pe păcătoși. Numai în Cristos focul divin nu a găsit nimic de curățit (cf. Ps 17,3; In 8,46; 14,30). În rest focul divin curăță lucrarea fiecărui om (cf. 1Cor 3,13-15). Psalmul 103 pe care l-am cântat astăzi, preamărește minunile lui Dumnezeu în favoarea oamenilor, prin mila și îndurarea lui. David îl laudă pe Dumnezeu pentru binecuvântările din viața sa și din viața tuturor oamenilor de pe pământ care nu pot trăi fără mila lui Dumnezeu. De aceea, îi cheamă pe toți oamenii și întreaga creație să se închine lui Dumnezeu și să se convertească. Deși lecturile de astăzi ne vorbesc despre mila și îndurarea lui Dumnezeu față de oameni și despre chemarea lor la convertire și pocăință, totuși majoritatea oamenilor nu s-au convertit și nu au făcut pocăință pentru păcatele lor. Sfântul apostol Paul, în cea de-a doua lectură de astăzi, reia cinci dintre marile minuni făcute de Dumnezeu în favoarea vechiului său popor, dar și alte cinci minuni și mai mari realizate în favoarea noului său popor, Biserica, simbolizată în Biserica din Corint, și arată că nici vechiul popor și nici noul popor, nu s-au convertit și n-au făcut pocăință pentru păcate. Iată cele cinci minuni vechi și noi, la care poporul a rămas împietrit: 1. Toți izraeliții au fost eliberați din sclavia Egiptului și au fost călăuziți de protecția divină (cf. Ex 13,21) și de lumina stâlpului de nor (cf. Ex 14,19-20). Asemenea Israelului și corintenii au experimentat și ei călăuzirea (cf. Lc 1,79) și protecția divină (cf. 1Pt 1,5). 2. Toți izraeliții au trecut prin mare ca pe uscat experimentând o eliberare miraculoasă (cf. Ex 14,21-28). Și corintenii au experimentat o eliberare miraculoasă prin moartea lui Isus (cf. Gal 1,4; Evr 2,14-15). 3. Toți izraeliții au fost botezați în mare prin Moise (cf. Ex 14,31). Toți corintenii au fost botezați în Cristos (cf. 1Cor 12,13). 4. Toți izraeliții s-au bucurat de aceeași pâine duhovnicească din cer (cf. Ex 16,4.15). Și corintenii au mâncat aceeași pâine din cer (cf. In 6,31-34). 5. Toți izraeliții au avut parte de o băutură duhovnicească în deșert, care era Cristos (cf. Ex 17,6; 1Cor 10,4). Și corintenii au avut parte de Isus apa cea vie (cf. In 4,10-14). Alături de cele cinci binecuvântări, sfântul Paul mai vorbește astăzi și despre cinci pedepse ale izraeliților din acel timp. Astfel, el arată că: 1. Poftei după plăcerile Egiptului (cf. Num 11,13), i-au urmat "mormintele lăcomiei" (cf. Num 11,34). Și mulți corinteni erau interesați de ospețele păgâne (cf. 1Cor 8,13). 2. Participării la închinarea idolatră (cf. Ex 32,1-6), i-a urmat moartea multora din popor (cf. Ex 32,28.35). Și corintenii, deși creștini, participau încă la închinare idolatră (cf. 1Cor 10,12). 3. Participării la imoralitatea sexuală, care a fost și este o idolatrie (cf. Num 25,1-2), i-a urmat moartea a 23 de mii de oameni numai într-o zi (cf. Num 24,4-9). Și corintenii trăiau în imoralitate sexuală (cf. 1Cor 5,5). 4. Punerii la îndoială a planului divin de salvare i-a urmat moartea multora prin mușcăturile de șerpi veninoși (cf. Num 21,4-6). Și corintenii credeau că ei știu un drum mai bun care duce la cer (cf. 1Cor 1,18-3,20). 5. Vorbirii de rău împotriva aleșilor Domnului, Moise și Aron, i-a urmat moartea multora prin deschiderea pământului (cf. Num 16,41-49). Și corintenii cârteau împotriva apostolilor și riscau pedeapsa (cf. 1Cor 1,11; 4,18-19). Însă o remarcă. Corintenii, deși au făcut aceleași rele ca și vechiul popor ales, lor încă nu li s-a întâmplat încă nici una din pedepsele lui Dumnezeu pentru atare mari păcate. Noi, creștinii de astăzi și din toate timpurile, deși săvârșim de multe ori aceleași mari păcate, nici nouă nu ni s-a întâmplat nici una din pedepsele date de Dumnezeu celor din trecut. De ce? Mai suntem încă în timpul de har, în timpul de îndurare început prin venirea lui Isus în lume, timp vădit: prin învățătura sa, prin rugăciunea și grija sa, prin patima, moartea și învierea sa, prin înălțarea, glorificarea și mijlocirea sa, prin trimiterea Duhului Sfânt, a îngerilor și a sfinților în sprijinul nostru. Să profităm de timpul de har care ne-a mai rămas, să ne convertim, să ne schimbăm viața și să facem pocăință, căci, după spusa lui Isus, toți suntem păcătoși și vrednici de pedeapsă (cf. Lc 13,2-3). Și să nu uităm că, așa cum din cei șase sute de mii de evrei ieșiți din Egipt nu au intrat în țara Canaanului decât numai cei care s-au convertit, decât numai cei doi oameni curați, Iosue și Caleb (cf. Num 14,30), tot astfel din mulțimea botezaților nu vor intra în paradis tot numai cei care s-au convertit și au făcut pocăință, tot numai cei curați (cf. Ap 21,27), tot numai cei calificați în arena vieții de credință (cf. 1Cor 9,24-27), tot numai cei purificați în focul încercărilor și în sângele Mielului (cf. Ap 7,13-14) Pr. Ioan Lungu lecturi: 39.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |