Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

La Chambésy se decide viitorul Conciliului panortodox

De Gianni Valente

Întâlnirea este pentru mâine, 21 ianuarie 2016, la Chambésy. În plină săptămână de rugăciune pentru unitatea creștinilor, primații Bisericilor ortodoxe autocefale se întâlnesc în Centrul de pe Lacul din Geneva, avanpost elvețian al Patriarhiei ecumenice de Constantinopol, pentru a decide dacă Sfântul și Marele Conciliu al Ortodoxiei se va face într-adevăr, dacă va începe cu adevărat la 19 iunie și dacă inedita adunare globală a creștinătății ortodoxe se va ține într-adevăr la Istanbul, în sediul patriarhal de pe Cornul de Aur, sau dacă va trebui să se schimbe sediul pentru a nu crea probleme reprezentanților Patriarhiei de Moscova, oaspeți "nedoriți" lui Erdogan după explozia tensiunilor dintre Rusia și Turcia.

"Sinaxa" ortodoxă de la Chambésy reprezintă o pasaj delicat în drumul ortodoxiei. Până la urmă, toți primații au confirmat prezența lor, în afară de cei din Antiohia și din Polonia - din motive de sănătate - și în afară de arhiepiscopul Hyeronimos al II-lea de Atena, pentru "motive personale" nu prea precizate (probabil recentele neînțelegeri cu Patriarhia de Constantinopol). Oricum, și Bisericile lor vor fi reprezentate de delegați autorizați.

Marele Conciliu Ortodox este în incubație de multe decenii și cu un hazard profetic Patriarhia de Constantinopol a apăsat pe pedala de accelerație a convocării pentru a trata problemele care agită prezența ortodoxă în timpul prezent. Conform mitropolitului de Pergam Ioannis Zizioulas, considerat de mulți drept cel mai mare teolog în viață, întreaga ortodoxie este în pericol de "introvertire" și are nevoie de o experiență sinodală de amplă respirație, dacă nu vrea să se închidă în ghetourile propriei auto-marginalizări. Însă în drumul de apropiere de marele eveniment eclezial, se înmulțesc semnalele de încurcătură și de incertitudine cu privire la importanța sa reală și chiar asupra oportunității sale de realizare.

Faza de instruire a Conciliului - a afirmat mitropolitul rus Hilarion de Volokolamsk, președinte al departamentului relațiilor externe al Patriarhiei de Moscova - înaintează lent: dintre cele opt documente pregătitoare pentru adunare, numai cu privire la trei s-a ajuns la consensul unanim cerut, în timp ce cu privire la chestiunea delicată a autocefaliei a fost deocamdată scoasă din agenda lucrărilor. Și cu privire la procedurile pe care vor trebui să le urmeze lucrările adunării nu se reușește să se găsească acordul, în timp ce în recentele timpuri câteva fricțiuni au complicat raporturile Bisericii ortodoxe grecești și ale celei bulgare cu Patriarhia ecumenică de Constantinopol. În zilele trecute, tocmai Patriarhia ortodoxă din Bulgaria a exprimat posibilitatea de a ceda în fața adunării de la Chambésy, semnalând printre motivele de încurcătură și eventuala prezență la întâlnire a primatului ortodox al ținuturilor cehe și al Slovaciei, nerecunoscut ca atare de alte Biserici ortodoxe.

Consistența organizatoare fragilă a Conciliului panortodox aflat în pregătire îl expune la presiuni mici și mari, alimentate de tradiționalul caracter certăreț al raporturilor dintre Bisericile din ortodoxie. Între timp, observatorii mai atenți sunt convinși că nicio Biserică nu-și va asuma responsabilitatea de a răsturna masa și de a sabota o întâlnire așteptată din timpuri imemoriale, numai datorită năravului de a regla conturi suspendate sau de a exprima și mai mult rolul de primus inter pares exercitat de patriarhul ecumenic Bartolomeu. Dificultățile vor putea comporta întârzieri sau vor putea provoca mutarea sediului Marelui Conciliu, care ar putea să fie transferat la Patmos, la Salonic sau chiar la centrul ortodox din Chambésy. Marele Conciliu probabil va trebui să redimensioneze pretențiile sale și să limiteze obiectivele sale la vreo declarație comună de consens despre puține puncte (și în acest sens, orice comparație cu Conciliul al II-lea din Vatican apare până acum improprie). Însă, pe moment pare improbabil un naufragiu total al marii inițiative sinodale ortodoxe. În modul lor, cu "stilul" lor certăreț, capii Bisericilor ortodoxe vor încerca oricum să dea o dovadă concretă a comuniunii de credință și doctrină care îi ține uniți de două mii de ani, în pofida oricărei suspendări temporare a raporturilor bilaterale și a oricărui conflict de marcă "jurisdicțională".

Susținător pentru o demnă reușită a Sfântului și Marelui Conciliu Ortodox este cu siguranță Sfântul Scaun și Episcopul de Roma, "fost" Patriarh de Occident. Biserica de Roma urmărește și însoțește în prietenie și spirit de fraternitate procesul în care sunt implicate Bisericile ortodoxe surori. Și Papa Francisc continuă să țeasă o rețea de raporturi la plural cu fiecare dintre ele - inclusiv cele mai mici - și cu primații lor, manifestând o abordare pe deplină în consonanță cu ecleziologia sinodală ortodoxă. Raporturile constante ale Succesorului lui Petru cu "fratele Bartolomeu", Succesor al lui Andrei, continuă să aibă manifestări eclatante. Și cu Patriarhia de Moscova contactele și cuvintele revelează o relație tot mai intensă între Biserica de Roma și cea mai mare Biserică ortodoxă, care merge dincolo de actele de politețe "ecumenistă", fiind complice și simpatia față de Papa manifestată de "țarul" Putin. În 2015, mitropolitul Hilarion, "numărul doi" din Patriarhia moscovită, a fost la Roma de patru ori, și de două ori l-a întâlnit pe Papa Francisc pentru audiențe private lungi. Însuși patriarhul Kiril, deja în aprilie anul trecut, a elogiat abordarea Sfântului Scaun în privința crizei ucrainene, recunoscând că "Papa Francisc și Secretariatul de Stat au luat o poziție autoritară cu privire la situația din Ucraina, evitând afirmații unilaterale și invocând sfârșitul războiului fratricid".

Biserica de Roma, la rândul său, nu joacă pentru a profita de dualismul cronic dintre Patriarhia de Moscova și "Biserica mamă" de Constantinopol: funcționează și la acest nivel aptitudinea "fluidificatoare" a Romei în a voi să favorizeze unitatea fraților ortodocși. În afară de asta, Papa Francisc arată că nu vrea să concentreze relațiile cu ortodoxia la gesturi de atenție și sintonie îndreptate numai către "big"-urile Kiril și Bartolomeu, și nu pare să se miște în optica "marilor" preferată de susținătorii genului "politică ecleziastică". În timpuri recente, cresc schimburile fraterne cu patriarhul român Daniel. În timp ce patriarhul sârb Irineu a rămas uimit în mod favorabil de alegerea Papei de a crea un grup mixt de lucru, care să studieze istoria relațiilor dintre croați și sârbi în timpul celui de-al doilea război mondial și rolul desfășurat în acest context de cardinalul croat Alojzije Stepinac. În urmă cu aproape un an, însuși patriarhul Irineu a fost cel care a exprimat într-o scrisoare adresată Papei rezervele sale cu privire la posibila canonizare a deja fericitului Stepinac. Misiunea comisiei de studiu, sprijinită de însuși Papa - așa cum a clarificat dominicanul Hyacinthe Destivelle, responsabilul cu relațiile cu ortodocșii slavi la Consiliul Pontifical pentru Unitatea Creștinilor - n-ar fi aceea "de a interfera într-un proces de canonizare, care este o chestiune internă a Bisericii, ci de a favoriza purificarea memoriei, necesară pentru reconcilierea dintre Biserici și dintre popoare. Grație unui asemenea proces de recitire comună a istoriei - a afirmat Destivelle - a fost posibil să se șteargă excomunicările reciproce din 1054 dintre Biserica de Roma și cea de Constantinopol, cu un act comun al fericitului Papă Paul al VI-lea și al patriarhului ecumenic Atenagora, la 7 decembrie 1065. La 16 ianuarie, o delegație a Bisericii sârbe ortodoxe a venit la Roma pentru a prezenta câteva propuneri referitoare la viitoarea compunere a grupului mixt de lucru. Din delegație făcea parte și profesorul Darko Tanaskovic, studios de rang, și până în 2007 neuitat ambasador al Serbiei pe lângă Sfântul Scaun.

Astfel, Papa Francisc se expune și pericolului de neînțelegeri din partea sectoarelor catolice din Europa de est, numai ca să sugereze Bisericilor ortodoxe ceea ce a indicat Conciliul al II-lea din Vatican și ceea ce același episcop de Roma a repetat în scrisoarea trimisă patriarhului ecumenic Bartolomeu cu ocazia ultimei sărbători patronale a sfântului Andrei: s-a luat act, lucru care trebuie împărtășit și făcut "operativ" cu toate Bisericile din ortodoxie, că între catolici și ortodocși "nu mai există nicio piedică în calea împărtășirii euharistice care nu poate să fie depășită prin rugăciune, purificarea inimilor, dialog și afirmarea adevărului".

(După Vatican Insider, 20 ianuarie 2016)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 26.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat