|
Reflecție la duminica a doua de peste an (Anul C) "Cum se căsătorește un tânăr cu o fecioară, tot așa se va căsători cu tine cel care te-a zidit" (Is 62,5) În solemnitatea Epifaniei Domnului spuneam că și Botezul Domnului și schimbarea apei în vin de la nunta din Cana Galileii sunt tot "epifanii", tot arătări și descoperiri ale "slavei divine" a lui Isus. Într-adevăr, prin minunea schimbării apei în vin, Isus își arată puterea divină pentru ca noi să credem în el și să-l primim ca mântuitor (cf. In 2,11). De altfel, orice semn, orice minune, orice învățătură de-a Domnului nostru Isus Cristos sunt o "epifanie", căci, prin tot ceea ce spune și face, Isus își arată "slava sa divină" împreună cu voința sa divină de a mântui pe orice om. Biblia ne spune că Dumnezeu și-a arăta slava în mai multe rânduri: atunci când i-a eliberat pe evrei din sclavia Egiptului (cf. Ex 15,1ss); când le-a dat pâine, carne și apă în pustiu (cf. Ex 16,7-10); când Solomon a zidit templul (cf. 1Rg 8,11); când Isus s-a născut la Betleem (cf. Lc 2,9); când Isus a schimbat apa în vin la nunta din Cana (cf. In 2,11); când Isus s-a schimbat la față a pe muntele Tabor (cf. Lc 9,31); când Isus l-a înviat pe Lazăr (cf. In 11,40); când Isus a înviat din morți (cf. Lc 24,26), când ucenicii au început să vorbească în toate limbile pământului la coborârea Duhului Sfânt (cf. Fap 2,4-8). Dumnezeu își va arăta iarăși slava când Isus va reveni pe pământ (cf. Lc 21,27). Dar Dumnezeu își arată slava și când orice om împlinește voința lui și dă mărturie despre mântuirea lui. Dar slava Domnului s-a îndepărtat: când filistenii au lua Arca Alianței (cf. 1Sam 4,22); când templul a fost pângărit (cf. Ez 11,23); și când oamenii au păcătuit (cf. Rom 3,23). Noi ce facem, arătăm sau negăm slava lui Dumnezeu prin cuvintele și faptele noastre? O legendă creștină referitoare la Nunta din Cana spune că, atunci când Maria s-a dus la Isus ca să-l roage să facă o minune pentru cei doi miri rămași în pană de vin, voia ca prin minunea pe care Isus o va face să arate lumii că el, Isus, născut fără rânduială omenească, este și Fiul ei și Fiul lui Dumnezeu care face minuni, și astfel să scape de rușinea de a fi născut fără bărbat, rușine care mai plana încă asupra ei. De aceea și Isus, deși nu-i sosise ceasul, a făcut totuși minunea schimbării apei în vin, ca să dea cinste și reparație mamei sale, arătând că el, Fiul lui Dumnezeu născut prin puterea Duhului Sfânt, este și Fiul ei și că are puterea de a face minuni. Evanghelia ne spune că, atunci când Isus a săvârșit minunea schimbării apei în vin, lumea și ucenicii au crezut în divinitatea lui Isus (cf. In 2,11), dar și în maternitatea divină a Mariei. Evanghelia ne spune că Isus a săvârșit minunea schimbării apei în vin de la Cana Galileei, în a treia zi de la Botezul său în Iordan. A doua zi după Botezul său, Isus l-a întâlnit cu Natanael din Cana Galileei (cf. In 21,2), căruia i-a spus că l-a văzut mai înainte de a-i fi vorbit Filip, pe când stătea sub smochin și căruia i-a promis că îi va arăta lucruri și mai mari (cf. In 1,45-50). Și iată că ziua următoare, în a treia zi după Botezul său, Isus, pentru a-și împlini promisiunea față de Natanael, s-a dus la o nuntă chiar în satul natal lui Natanael, Cana Galileei (cf. In 21,2), pentru a face acolo o mare minune, pentru a preface acolo apa în vin, pentru a arăta acolo că el este Mesia venit pe pământ pentru a preface tristețea în bucurie, lipsa în abundență și goliciunea legi vechi în mântuire divină. Evanghelistul Ioan este singurul care deosebește între minune și semn. Minunea este un ajutor imediat care ajută fie la nașterea, fie la creșterea credinței. Iar semnul este tot o minune din care o parte o vedem acum, iar o altă parte, partea cea mai mare, o vom vedea când vom ajunge în patria cerească; este o minune în care o parte implică pe Dumnezeu și o altă parte ne implică pe noi. Dacă am fost atenți la lecturarea evangheliei de astăzi (cf. In 2,1-12), am putut observa că se vorbește de mire, de Isus, de Maria, de ucenici, de ceilalți invitați, de nun, de slujitori, dar nu se vorbește nimic despre mireasă. De ce? Pentru că minunea de la Cana Galileei, fiind și un semn, ne spune că mireasa, care pare că lipsește acolo, sunt toți cei care ascultă, cred și îl urmează pe Isus. Dacă în Vechea Alianță relațiile dintre Dumnezeu și om erau văzute ca relațiile dintre un tată și un fiu, în Noua Alianță relațiile dintre Dumnezeu și om, după profeție, sunt văzute ca relațiile dintre un mire și mireasa sa. Minunea făcută de Isus la Cana Galileei, unde a preschimbat apa în vin, este numită și semn, pentru că prin ea Isus nu numai că și-a arătat slava divină prin ea, pentru ca mirele, invitații, slujitorii și ucenicii să creadă în el; dar Isus a preschimbat apa în vin și pentru a se descoperi pe sine drept Mirele mesianic vestit de profeți, iar pe noi, oamenii, drept mireasa lui (cf. Is 25,1-10; 49,18; 62,5; Os 2,19-20), prezentă aici prin Maria și prin apostolii săi. Cu un cuvânt, la nunta din Cana Galileei sunt arătate două nunți: nunta mirilor din sat și nunta tainică a lui Isus cu Biserica sa. Drept argumente ale minunii schimbării apei în vin și ale prezenței Mariei și a ucenicilor prezenți alături de Isus la nunta din Cana Galileei, pot fi: și reparația dată de Isus Mariei prin care a arătat că el este și fiul ei, dar este și Fiul lui Dumnezeu zămislit din voința Tatălui și prin puterea Duhului Sfânt; și arătarea de lucruri mai mari promise lui Natanael din Cana Galileei. Dar argumentele forte pentru prezența Mariei și a ucenicilor săi la minunea schimbării a apei în vin de la Cana Galileii sunt: 1. ca să arate că ucenicii lui din toate timpurile și locurile sunt mireasa lui; 2. că ucenicii lui din toate timpurile și locurile au fost cooptați ca lucrători activi împreună cu el la opera mântuirii începută de el la această nuntă. Cu această minune au început pregătirile pentru nunta escatologică a lui Dumnezeu cel întreit și unic cu omul. Cu această minune relațiile lui Dumnezeu cu omul au devenit relații nupțiale, au devenit relații dintre mire și mireasă. Iată ce ne spune prima lectură de astăzi: "Cum se căsătorește un tânăr cu o fecioară, tot așa se va căsători cu tine cel care te-a zidit. Și după cum se bucură mirele de mireasă, așa se va bucura de tine Dumnezeul tău" (Is 62,5). O legendă ne spune că Petru Rareș (1487-1546), domn al Moldovei, aflat odată cu tovarășii lui la o vânătoare, au urmărit un bour până în inima pădurilor. Obosit, bourul a căzut și a fost ucis de vânători. Nu departe de locul unde au vânat bourul, pe malul unui lac, au dat peste o sihăstrie păzită de câțiva străjeri. Înăuntru se găsea o fată frumoasă, împreună cu mama ei, care era din os domnesc și care fuseseră răpite și închise acolo. Eliberându-le, tânărul prinț hotărî să ia de soție pe frumoasa domniță. Aceasta poate fi și povestea noastră până la venirea lui Isus în lume. Isus însuși s-a definit pe sine ca mirele nostru, atunci când a spus că ucenicii săi că nu pot fi triști atâta timp cât mirele este cu ei (cf. Mt 9,15). Și Ioan Botezătorul a spus că Isus este "mire" pentru că are "mireasă" (cf. In 3,29). Dar poporul, mireasa lui, era încă sclavă la diavol. Diavolul, prin păcat, încă mai stăpânea peste popor, peste mireasa Domnului. De aceea, o mare confruntare între Isus și diavol urma să aibă loc. Prin semnul vinului nou, Isus a voit să ne arate încă de atunci Golgota și crucea, unde el, prin jertfa de sine și prin vărsarea sângelui său, ne va elibera din temnițele și sclavia satanei și ne va lua de mireasă a sa; dar prin "vinul nou", Isus a voit să arate și participarea miresei la suferințele Calvarului, căci "Dumnezeu, care ne-a creat fără de noi, nu ne mântui fără de noi", așa cum spunea sfântul Augustin (354-430). Șase vase de piatră pentru curățirea iudeilor. Numărul șase este un număr care reprezintă omul sau omenirea (cf. Ap 13,18). Șase vase de piatră reprezintă aici întreaga omenirea căzută în păcat. Dar șase vase de piatră goale mai reprezintă și Legea Veche, scrisă pe tablele de piatră, Lege golită și lipsită de puterea de a curăța de păcat și de puterea de a da mântuirea. Dar Isus nu a venit ca să desființeze Legea scrisă pe tablele de piatră, ci ca să o desăvârșească (cf. Mt5,17). Așadar, prin umplerea acestor vase de piatră până sus, nu cu apă, ci cu vinul cel mai bun, Isus anunță începutul timpului mântuirii, al bucuriei, al plinătății și al belșugului escatologic, de care vor avea parte toți "fericiții chemați la Ospățul de nuntă al Mielului" (Ap 19,9). Isus își începe lucrarea sa mântuitoare în lume cu o nuntă, pentru că la nunta sa cu oameni vor abunda: bucuria, veselia, pacea, siguranța, bucatele gustoase și vinul nou, pe care el le va fericiților chemați la veșnicul său ospăț de nuntă (cf. Ap 19,9; Is 25,6). Prin începerea misiunii sale cu o nuntă, Isus anunță că la nunta sa cu omul: se va termina cu oprimarea, se va termina cu silnicia, se va termina cu durerea, se va termina cu lipsa și că vor veni timpurile bune promise, timpurile mesianice, timpurile mirelui și regelui Mesia, timpurile care a început deja prin întruparea lui Isus în lume. Prin belșugul de "vin nou", Isus ne mai arată că are puterea de a umple cu belșug de binecuvântare, cu belșug de pâine, cu belșug de iertare și cu belșug de mântuire, toată lumea. Pentru toți, copii sau argați (cf. Lc 15,17), iudei sau păgâni (cf. Mt 15,27), Isus are belșug de pâine, belșug de iertare, belșug de bucurie și belșug de mântuire: "De vor fi păcatele voastre cum e cârmâzul, se vor face albe ca zăpada; și de vor fi roșii ca purpura, se vor face curate ca lâna" (Is 1,18). "Oricine va chema Numele Domnului, va fi mântuit" (Fap 2,21; Rom 10,13). Dar, așa cum spuneam mai sus, la nunta din Cana Galileei am devenit alături de preacurata Fecioară Maria, de apostolii și de slujitorii, niște implicați activ și niște colaboratori, niște lucrători zeloși cu Isus la opera mântuirii. Când Maria a constatat lipsa vinului și încurcătura mirilor, a venit la Isus și l-a rugat să facă ceva pentru ei (cf. In 2,3). Când apostolii au întâlnit un om în necaz au alergat la Isus și l-au rugat să-l ajute (cf. Lc 7,5). Când apostolii au întâlnit niște greci care îl căutau să-l vadă pe Isus, ei le-au înlesnit o întâlnire mântuitoare cu el (cf. In 12,20-22). Și noi, prin păcat, am ajuns ca niște vase de apă uzate, neatrăgătoare, bune doar de dat la o parte. Dar Isus vrea să ne folosească ca pe vasele de piatră. Isus vrea să ne umple cu apa Cuvântului lui Dumnezeu și a Duhului Sfânt (cf. Ef 5,18), ca atunci când prin noi o va turna în paharele sufletelor însetate, apa Cuvântului și a Duhului, să se transforme în ei în vinul nou al mântuirii. Deci, ca să avem parte de mântuirea adusă de Isus și de nunta veșnică cu el, asta va trebui să facem și în calitate de "colaboratori" la opera mântuirii, să-i prezentăm lui Isus necazurile lumii, să-i învățăm pe oameni să facă tot ce le spune Isus și de a-i aduce pe oameni la Isus. De aceea, versetul de la evanghelia de astăzi ne spune: "Prin predicarea evangheliei, Dumnezeu ne-a chemat să moștenim gloria Domnului nostru Isus Cristos" (2Tes 2,14). Să nu uităm însă că de multe ori predica și cooperarea cu Isus la opera mântuirii comportă suferințe și chiar moarte din partea noastră. Dar să ne întărim pentru că Isus este cu noi până la sfârșitul veacurilor (cf. Mt 28,20) și că nu lucrăm singuri alături de Isus în opera de mântuire, căci iată ce ne spune Scrisoarea către evrei: "Noi avem un nor de martori care ne înconjoară". Apoi adaugă: "Să dăm la o parte orice povară și păcatul care ne împresoară, să alergăm cu perseverență în lupta care ne stă înainte, cu ochii ațintiți la Isus, începutul și desăvârșirea credinței, care, în vederea bucuriei ce îi era propusă, a îndurat crucea și, neținând seama de rușinea ei, s-a așezat la dreapta tronului lui Dumnezeu. Gândiți-vă, deci, la cel care a îndurat o împotrivire atât de mare din partea păcătoșilor, ca nu cumva să vă lăsați descurajați și obosiți în sufletele voastre. Luptând contra păcatului, voi nu v-ați împotrivit încă până la sânge" (Evr 12,1-5). Iar sfântul Paul ne spune: "Cu privire la Cristos, vouă vi s-a dat harul nu numai să credeți în el, ci să și pătimiți pentru el și să și duceți, cum și faceți, aceeași luptă pe care ați văzut-o la mine și pe care auziți că o duc și acum" (Fil 1,29-30). Cât despre el însuși, sfântul Paul spunea: "Mă bucur acum în suferințele mele pentru voi; și în trupul meu împlinesc ce lipsește suferințelor lui Cristos, pentru trupul lui, care este Biserica" (Col 1,24). Nouă care am devenit prin Botez "mireasa" lui Isus și "împreună lucrători cu el la opera mântuirii", Isus, prin Duhul Sfânt, ne face niște daruri prin care să putem lucra împreună cu el până la a doua sa venire. Iată ce ne spune în acest sens lectura a doua de astăzi: "Fiecăruia îi este dată manifestarea Duhului spre binele tuturor. Căci unuia îi este dat prin Duhul cuvântul înțelepciunii, altuia, cuvântul cunoașterii, după același Duh, iar altuia, datorită aceluiași Duh, credința, altuia, darul vindecărilor, prin același unic Duh; unuia îi este dată puterea de a face minuni, altuia, profeția, altuia, discernământul duhurilor, altuia, varietatea limbilor, iar altuia, interpretarea limbilor. Însă toate acestea le lucrează unul și același Duh, care împarte fiecăruia după cum vrea" (1Cor 12,7,11; In 3,8). Vorbind astăzi atât de mult despre nunta veșnică și despre bogăția și fericirea ospățului cresc, trebuie să spunem că o pregustare a celor care vor veni le avem deja încă de pe pământ, în ospățul euharistic lăsat nouă de Isus, unde el, Domnul și Mirele nostru, ca un "pelican pios", după expresia sfântului Toma de Aquino (1225-1274), ne hrănește și ne întărește cu trupul și sângele său. Invitația la banchetul nunții veșnice, a cărui pregustare pământească este ospățul euharistic, este adresată tuturor oamenilor, în chip generos și gratuit, indiferent cine sunt ei: "Mergeți și la răscruci de drumuri și invitați-i la nuntă pe toți cei pe care îi veți găsi" (Mt 22,9), pentru că: "Fericiți sunt toți cei chemați la ospățul de nuntă al Mielului" (Ap 19,9). O parte din oameni n-au acceptat logica iubirii divine și nici invitația lui Isus de a mânca trupul său și de a bea sângele său, și au plecat (cf. In 6,66). Maria și ucenicii credincioși au acceptat logica iubirii și invitația lui Isus și au intrat în Cenacol pentru împărtășirea cu Isus Euharisticul și pentru umplerea cu Duhul Sfânt (cf. Fap 1,14). Noi ce facem? Sfânta Ecaterina de Siena (1347-1380) voia să înainteze cât mai mult pe calea desăvârșirii creștine. Se ruga fierbinte să i se împlinească dorința. Isus i-a apărut într-o viziune și i-a zis: "Te voi face logodnica mea prin credință". Se apropia Postul Mare. Ecaterina s-a retras în cămăruța ei și se ruga cu mai mult zel. Isus i-a apărut din nou într-o viziune și i-a spus: "Fiindcă din iubire față de mine te-ai lepădat de toate lucrurile deșarte, ai fugit de distracțiile și plăcerile trupului și nu voiești să dai iubirea inimii tale decât mie, acum, când ai tăi sunt la masă și se veselesc în mâncăruri și dansuri, am hotărât să celebrez logodna mea cu sufletul tău, după cum ți-am promis. Așadar, te logodesc cu mine prin credință. Ești mireasa mea!" Abia a sfârșit de spus aceste cuvinte, că îndată în viziune au mai apărut: Fecioara Maria, sfântul Ioan, sfântul apostol Paul, sfântul Dominic și profetul David cu harpa. În timp ce David cânta, Fecioara Maria a luat mâna Ecaterinei și i-a oferit-o lui Isus, spunându-i să o facă mireasa sa prin credință. Isus a scos un inel de aur cu diamant și l-a pus în degetul Ecaterinei, zicând: "Iată, te iau de logodnică, prin credință. Păstrează curată această credință, până ce vei veni în cer să celebrezi nunta eternă cu mine". Isus și toți martorii au dispărut. Inelul a rămas în degetul Ecaterinei, însă numai ea îl vedea. Această nuntă tainică Isus a celebrat-o și cu fiecare dintre noi. Să păstrăm și noi vie această credință până când Isus va veni să ne ia cu el la nunta veșnică! Amin. Pr. Ioan Lungu lecturi: 32.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |