|
Reflecție la duminica a patra de peste an (Anul C) - 2016 "Dacă nu am dragoste nu sunt nimic" (1Cor 13,2) Odinioară, pe când mai era comerțul cu sclavi, în piața unui oraș a fost adus împreună cu alții un tânăr sclav, zvelt și voinic, pentru a fi vândut. El ura lanțurile, ura stăpânirea, ura toată această înjosire umană. Expus în mijlocul pieței, în dogoarea soarelui, el hotărî în sinea lui să nu se dea bătut și în eventualitatea că va fi cumpărat să nu lucreze pentru noul lui stăpân. Deodată negustorul îi rosti numele și-l prezentă cumpărătorilor ca pe un băiat de toată isprava și bun de muncă pentru mulți ani înainte: "Eu n-am să muncesc", rosti apăsat tânărul sclav. Negustorul însă nu-i dădu nici o atenție și continuă să-i menționeze vârsta, statura și greutatea, căutând astfel să-i urce prețul. Suma creștea treptat și sclavului nu-i venea a crede că valorează atât de mult. Numărul cumpărătorilor se micșora odată cu creșterea prețului, până nu mai rămaseră decât doi care țineau să-l cumpere cu orice preț. Când se anunță o cifră mai presus de orice închipuire, unul din cei doi negustori îl cumpără și-l luă cu dânsul. "N-am să muncesc, nici cu vorba, nici cu bătaia". Ajungând acasă, în loc să-l ducă într-o cocioabă pentru sclavi, stăpânul îl duse în fata unei case frumoase și-i spuse: "Iată locuința ta!" "Mulțumesc, dar eu tot refuz să muncesc". "Nu-ți cer să muncești. Poți să stai aici cât vei pofti. Eu te-am cumpărat ca să-ți redau libertatea". "Să-mi redați libertatea?", întrebă sclavul. "Da!" răspunse noul stăpân. "Atunci sunt gata să vă slujesc cu toată dragostea întreaga viață!" Acest exemplu este o imagine pală a ceea ce a făcut Isus pentru noi la Calvar, când a plătit prețul maxim, sfâșierea trupului, vărsarea sângelui și moartea pe cruce, pentru a ne răscumpăra din sclavia satanei și al păcatului: "Căci nu cu lucruri pieritoare, cu argint sau cu aur, ați fost răscumpărați din felul deșert de viețuire, pe care-l moșteniserăți de la părinții voștri, ci cu sângele scump al lui Cristos, Mielul fără cusur și fără prihană" (1Pt 1,18-19). De aceea, în fiecare moment, Isus ne spune "Duhul Domnului este asupra mea: pentru aceasta m-a uns să duc săracilor vestea cea bună; m-a trimis să proclam celor captivi eliberarea și celor orbi recăpătarea vederii, să redau libertatea celor asupriți; să vestesc un an de bunăvoință al Domnului" (Lc 4,18-19). Isus a venit în lume pentru și a plăti prețul maxim al mântuirii noastre, dar și pentru a ne da o casă frumoasă în cer unde să fim veșnic fericiți împreună cu el (cf. In 14,2-3; 17,24). Locul natal este cel mai scump loc din lume. Așa este pentru noi, așa a fost și pentru Isus. De aceea Isus a ținut ca în sinagoga din Nazaret, locul unde a fost crescut, să-și prezinte programul său mântuitor mai întâi dragilor săi. Aparent, prima reacție a locuitorilor Nazaretului a fost una de încuviințare și de bucurie. Dar, în realitate, era o încuviințare și o bucurie plină de egoism. Când cei din Nazaret au afirmat că Isus este "fiul lui Iosif" (Lc 4,22), n-au spus-o disprețuitor ca la Matei 13,55 și Marcu 6,2, ci au spus-o egoist și posesiv, în sensul că Isus este de-a lor, că Isus este al lor și numai a lor și că Isus trebuie să-i mântuiască numai pe ei. Amăgiți de profeții mincinoși, evrei credeau că Mesia îi va mântui numai pe ei pentru că sunt fiii spirituali ai credinciosului Abraham și că vor fi mântuiți oricum doar pentru credința și faptele lui Abraham, chiar dacă credința și faptele lor vor lipsi (cf. In 8,39). De aceea supărarea locuitorilor din Nazaret s-a ivit imediat, atunci când Isus le-a spus că urmând planul universal de mântuire al Tatălui ceresc, el deja a predicat și a făcut minuni la Cafarnaum. Ei își ziceau în sine: "Cum, și alții? Cum alții înaintea noastră? Dar, supărarea lor a ajuns la culme când Isus le-a spus că și păgânii care au credință au fost și vor fi mântuiți, păgâni ca văduva săracă din Sarepta Sidonului și ca leprosul Namaan Sirianul, în timp ce mulți iudei săraci și leproși, dar fără credință, au murit și vor muri (cf. Lc 4,25-27). Atunci și-au zis iar: "Cum și păgânii? Cum păgânii, dar și noi nu?" Auzind ei toate aceste cuvinte, s-au umplut de mânie. Ridicându-se, l-au scos pe Isus afară din cetate și l-au dus pe buza prăpastiei de pe colina pe care era construită cetatea lor ca să-l arunce de acolo (cf. Lc 4,28-29). Într-adevăr profetul bun nu este primit (cf. Lc 4,25). Dar și: "În adevăr, Dumnezeu nu este părtinitor, că în orice neam, cine se teme de el, și lucrează neprihănirea este primit de el" (Fap 10,34-35). Adevărul supără pe oamenii păcătoși când sunt chemați să se îndrepte. Dacă oamenii s-au supărat rău pe Isus și până la urmă l-au ucis pentru că le-a spus adevărul mântuirii, ca de altfel pe toți profeții (cf. Fap 7,52), atunci se vor supăra și pe noi și ne vor face bine chiar și atunci când le vom spune adevărul mântuirii cu toată dragostea. Oamenii vor să fie mântuiți fără să renunțe la păcat. Sora unui om trăia în neorânduială în viața intimă. Atunci omul s-a dus să vorbească cu ea. Ca să fie mai convingător, a luat-o și pe mama lor. Rezultatul: amândouă au rupt legătura cu el. Un preot vorbea enoriașilor săi despre voința lui Dumnezeu în ceea ce privește căsătoria. Rezultatul: Toți s-au supărat, ca cei din Nazaret, că de ce le-a spus, că era mai bine dacă nu știau. Profeții lui Dumnezeu sunt contestați, iar profeții mincinoși care spun că Dumnezeu ne mântuiește oricum, sunt primiți. Știați că numele fiecăruia dintre noi este scris în Biblie? Nu este o glumă, ci, este adevărat. Numele nostru scris în Biblie este: "păcătos pierdut", "căci toți am păcătuit și suntem lipsiți de slava lui Dumnezeu" (cf. Rom 3,23). "Toți s-au rătăcit, toți s-au stricat; nu este nici unul care să facă binele, nici unul măcar" (Ps 53,3). Dar să nu disperăm, Isus primește și mântuiește pe păcătoșii pierduți care vin la el și care se convertesc ca: vameșii și desfrânatele, ca fiul risipitor și ca toți păcătoșii care și-au mărturisit păcatele și și-au schimbat viața (cf. Lc 15,2). Dar nici să nu abuzăm de bunătatea lui Dumnezeu, în Cristos: "Căci dacă orice abatere și orice neascultare și-a primit o dreaptă răsplătire, oare cum vom scăpa noi, dacă stăm nepăsători față de o mântuire așa de mare, care, după ce a fost vestită întâi de Domnul, ne-a fost adeverită de cei ce au auzit-o" (Evr 2,2-3). Ce facem atunci când voim să intrăm într-o casă? Sunăm sau batem la ușă. Ușa se deschide, iar noi putem intra. Aici nu este nimic greu sau neclar. Orice copil poate face acest lucru. Exact așa trebuie facem și noi chiar acum. Să ne recunoaștem păcătoși pierduți și să batem la ușa inimii lui Isus! El ne va deschide, căci "el primește pe păcătoși" și ne va face, iar copiii lui Dumnezeu și moștenitorii împărăției sale (cf. Rom 8,17). Aici este totul. Împotriva acestui lucru nici satana nu poate face nimic. Chiar dacă Satana ne șoptește că suntem prea răi pentru a merge la Isus și că trebuie să mai așteptăm până ce ne facem mai buni, este o minciună, să nu-l credem, căci Isus primește pe păcătoși și nu alungă pe nimeni! Poate am auzit despre problemele rasiale din diferite locuri. Acolo, unele hoteluri, restaurante, autobuze și tramvaie sunt special numai pentru albi. Negrii n-au voie să pășească în ele. În vechiul Israel, evreii nu stăteau împreună cu păgânii. Isus, însă primește pe toți cei care vin la el cu păcatele și cu viața lor distrusă, căci: "Omul acesta primește pe păcătoși!" Aceasta este o invitație continuă pentru oricare dintre noi păcătoșii. Isus este calea, adevărul și viața și nimeni nu vine la Tatăl decât prin el (cf. In 14,6). Acest adevăr al mântuirii păcătoșilor prin credință și convertire, l-a proclamat Isus, l-au vestit toți profeții și apostolii, dar acest adevăr mântuitor trebuie să-l vestim și noi ca semn al convertirii și al venirii noastre la Isus, cu prețul oricărei jertfe, căci "suferințele din vremea de acum nu sunt vrednice să fie puse alături cu slava viitoare, care ne va fi descoperită" (Rom 8,18). Căci și Isus, "pentru bucuria care i-a fost pusă înainte, a suferit crucea, a disprețuit rușinea și șade la dreapta scaunului de domnie al lui Dumnezeu" (Evr 12,2). Ceea ce Dumnezeu i-a spus lui Ieremia, în prima lectură, ne-a spus și fiecăruia dintre noi la Botezul nostru: "Mai înainte de a te fi format în sânul mamei, eu te cunoșteam deja. Mai înainte de a fi ieșit din pântece, te-am consacrat și te-am pus profet pentru popoare. Deci tu încinge-ți coapsele, ridică-te și spune-le tot ce-ți voi porunci! Nu te înspăimânta înaintea lor ca să nu te fac eu să te înspăimânți dinaintea lor! Iată, eu te pun astăzi ca o cetate întărită, ca un stâlp de fier și ca niște ziduri de bronz împotriva întregii țări, împotriva regilor lui Iuda și a căpeteniilor lui, împotriva preoților lui și împotriva poporului țării. Ei vor lupta împotriva ta, dar nu vor putea să te învingă, căci eu sunt cu tine ca să te scap" (Ier 1,4-5.17-19). Iar răspunsul lui Ieremia, exprimat în psalmul responsorial, trebuie să fie și răspunsul nostru: "Gura mea va vesti în toate zilele dreptatea și mântuirea ta, Doamne" (Ps 71,15). Apropo de obligativitatea apostolatul nostru zilnic în lume, duminica trecută am văzut în lectura a doua (cf. 1Cor 12,12-30) că, pentru a ne putea împlini această misiune profetică, Isus, după ce ne-a unit cu sine într-un singur trup, unde el este capul, iar noi, celelalte mădulare, pentru a lucra împreună cu el și pentru a moșteni împreună cu el împărăția veșnic fericită, ne-a copleșit pe noi membrele trupului său mistic, prin Duhul Sfânt, cu multe daruri specifice misiunii fiecăruia dintre noi, pentru a menține viu trupul mistic, pentru a ne ajuta între noi, pentru a crește și a desăvârși acest trup mistic (1Pt 4,10-11). Duminica aceasta, sfântul Paul face un pas mai departe și ne descoperă un "dar" care le întrece pe toate celelalte, un "dar" care dăinuie veșnic, un "dar" care constituie inima și sufletul care animă toate mădularele și darurile trupului mistic. Iar acest "dar" se numește "iubire" (cf. 1Cor 13,1-13). Într-adevăr, iubirea este cea care menține Biserica vie, iubirea este cea care face bine fiecărui mădular care suferă, iubirea este cea care animă apostolatul creștin și face să crească Biserica în număr și în desăvârșire. De aceea, indiferent de cine suntem în trupul mistic și indiferent de ce daruri avem fiecare, dacă nu avem dragostea, nu suntem nimic și nu putem face nimic bun pentru desăvârșire și pentru mântuire. Dragoste, "pe unii îi face apostoli; pe alții proroci; pe alții evangheliști; pe alții păstori, și pe alții învățători; pentru desăvârșirea sfinților, în vederea lucrării de slujire, pentru zidirea trupului lui Cristos, până vom ajunge toți la unirea credinței și a cunoștinței Fiului lui Dumnezeu, la starea de om mare, la înălțimea staturii plinătății lui Cristos" (Ef 4,11-13). De aceea, sfântul apostol Paul, în lectura a doua de astăzi, ne spune că, chiar dacă am avea darurile cele mai bune; chiar dacă am vorbi limbile oamenilor și ale îngerilor; chiar dacă am avea darul profeției; chiar dacă am cunoaște toate misterele și toată știința; chiar dacă am avea toată credința așa încât să mutăm munții din loc; chiar dacă am da toată averea săracilor, dacă nu avem dragoste nu suntem nimic. Suntem ca o aramă sunătoare și ca un țambal zăngănitor. Suntem ca niște organe neputincioase. Suntem ca niște urechi fără auz. Suntem ca niște ochi fără lumină. Suntem ca niște mâini care nu lucrează și ca niște picioare paralizate. Oare cui folosesc niște urechi înfrumusețate cu mulți cercei și podoabe scumpe, dacă nu aud? Oare cui folosesc niște ochi înfrumusețați cu rimeluri, cu gene și sprincene special aranjate, dacă nu văd? Oare cui folosesc niște mâini finuțe și frumos împodobite cu brățări și inele dacă sunt paralizate? Oare cui îi folosesc niște picioare delicate și frumos încălțate, dacă nu pot merge? Dragostea de Dumnezeu și de aproapele sunt inima și sufletul, care pun în mișcare toate aceste organe și fac utile toate darurile primite prin Duhul Sfânt spre folosul nostru și al altora (cf. 1Cor 12,7). Iată câteva cunoscute exemple: Dragostea de Dumnezeu și de suflete i-a făcut pe apostoli, ca după porunca Domnului să plece în toată lumea și să predice și chiar să-și dea viața pentru a duce lumii păcătoase vestea cea bună a mântuirii prin Cristos (cf. Mc 16,15-16). Dragostea de Dumnezeu și aproapele i-a făcut pe martiri să nu se teamă de cei care ucid trupul, ci să se teamă mai mult de cel care poate pierde trupul și sufletul în gheenă (cf. Mt 10,28; Lc 12,4). Dragostea de Dumnezeu și aproapele i-a făcut pe misionari să lase părinți bătrâni și bolnavi, ca sfântul Daniel Comboni; să abandoneze cariere strălucite, ca sfântul Francisc Xaveriu, să renunțe la iubite, ca sfântul Alexie Romanul, și să plece cu Evanghelia mântuirii în lume. Isus a spus: "Oricine a lăsat case, sau frați, sau surori, sau tată, sau mamă, sau nevastă, sau feciori, sau holde, pentru numele meu, va primi însutit și va moșteni viața veșnică" (Mt 19,29). Dragostea de Dumnezeu și de suflete i-a făcut pe feciorelnici să renunțe la legăturile trupești pentru a da mărturie despre împărăția cerurilor, acolo unde nimeni nu se mai însoară și nu se mai mărită (cf. Lc 20,34-35). Dragostea de Dumnezeu și de suflete l-a făcut pe sfântul papă Ioan Paul al II-lea (1920-2005) să-l ierte pe cel care l-a împușcat, turcul Mahomed Ali Agcea (cf. Mt 5,44). Dragostea de Dumnezeu și de suflete l-a făcut pe sfântul Antim să nu scape de moarte printr-o minciună, ci să moară dând mărturie despre adevăr (cf. 1Cor 13,6). Dragostea de Dumnezeu și de suflete l-a făcut pe sfântul Damian Leprosul să meargă în Insula Molokai, din Oceania, și să îngrijească de leproși (cf. Lc 10,9). Dragostea de Dumnezeu și de suflete a făcut-o pe sfânta Rita de Cascia să rămână toată viața lângă un soț violent pentru a-l mântui și pentru a păstra indisolubilitatea căsătoriei (cf. 1Cor 7,14: Mc 10,9). Dragostea de Dumnezeu și de suflete l-a făcut pe sfântul Cristofor (+ 250) să arate o dragoste binevoitoare față de semeni trecându-i în spate peste un râu (cf. 1Cor 13,4). Luminează, Doamne, ochii inimii noastre spre mântuire! Pr. Ioan Lungu lecturi: 18.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |