|
Un "overview effect" al pontificatului lui Francisc De Luis Badilla "Overview effect" este expresia engleză folosită pentru a descrie starea sufletească și percepția astronauților atunci când, suspendați la mii de kilometri în afara atmosferei terestre, pot vedea din exterior planeta și s-o perceapă în întregimea și unitatea sa organică și panoramică. Expresia, creată de Frank White (1987 - "The Panoramica Effect") are desigur un sens foarte precis: efecte perceptive în individ, așadar conceptul include emoții, sentimente, empatii și elaborări personale. La aproape trei ani distanță de la începutul său probabil este posibil un overview effect al pontificatului lui Francisc. După părerea noastră, încercând să "planăm" peste 33 de luni de pontificat, acestea, prezentate mai jos, sunt câteva dintre punctele principale chiar dacă nu sunt unicele: (1) Doctrina și reforma Biserica Catolică tranzitează - cu papa Francisc - în cadrul unui timp crucial și al unui parcurs care ar putea profila caracteristicile sale esențiale pentru următoarele decenii. Papa Francisc a demarat o reformă treptată, dar fermă care, dacă este dusă până anumite puncte de neîntoarcere, va face din procesul în curs o schimbare epocală ireversibilă. Pentru acest "program" nu există un model sau proiect bergoglian. Orizontul și șinele sunt simple: întoarcerea la esențialitate, la Isus și la Evanghelia sa. Francisc a spus asta cu aceste cuvinte: "Doctrina creștină nu este un sistem închis incapabil să genereze întrebări, îndoieli, interogative, ci este vie, știe să neliniștească, știe să însuflețească. Are un chip care nu e rigid, are trup care se mișcă și se dezvoltă, are carne fragedă: doctrina creștină se numește Isus Cristos" (Firenze, 10 noiembrie 2015). Iată așadar marea reformă adevărată a papei Francisc și dacă nu se percepe global în întregimea sa totală acest orizont nu este posibil să se înțeleagă pontificatul lui Francisc; mai mult, se riscă să se ia cărări greșite relatând lucruri marginale și fără adevărată importanță și mai ales se riscă să se confunde forma cu fondul problemei. (2) Milostivirea și umanismul Sufletul acestei tentative a papei are un singur nume și acest nume dezvăluie spiritul său ultim și integral: Milostivirea Tatălui, "care iartă totul și mereu". Francisc spune: "În lumina acestui Judecător al milostivirii, genunchii noștri se pleacă în adorație și mâinile noastre și picioarele noastre se revigorează. Putem vorbi despre umanism numai pornind de la centralitatea lui Isus, descoperind în el trăsăturile chipului autentic al omului. Contemplarea chipului lui Isus mort și înviat este cea care recompune omenitatea noastră, chiar și a celei fragmentate datorită trudelor vieții, sau marcată de păcat. Nu trebuie să domesticim puterea chipului lui Cristos. Chipul este imaginea transcendenței sale. Este misericordiae vultus. Să ne lăsăm priviți de el. Isus este umanismul nostru. Să ne lăsăm neliniștiți mereu de întrebarea sa: «Voi, cine spuneți că sunt eu?» (Mt 16,15)" (Firenze, 10 noiembrie 2015). (3) Fericirile și samariteanul Pentru papa credibilitatea vestirii și a mesajului evangheliei se află numai în coerența dintre viața și credința fiecărui creștin, de la primul până la ultimul, a întregii Bisericii, și nu există excepții, scurtături sau alibiuri. Fiecare creștin, dacă este autentic chiar dacă-i păcătos - dar niciodată fără caracter sau de figurație - este chemat să reflecte în micimea sa, ba chiar în faptul că este păcătos, fața lui Isus. Viața creștinului samaritean adevărat se realizează în fericiri și astfel, fiecare devine discipol și misionar. Samariteanul pune în practică voința lui Dumnezeu și numai așa poate să strălucească credibilitatea evangheliei. În acest cadru, meditațiile de dimineață ale papei la "Sfânta Marta", scurtele sale omilii (pe care cineva a voit să le declaseze ca gânduri ale zilei), sunt de acum un punct ferm al magisteriului lui Francisc, al pontificatului său. Relevanța lor determinantă nu poate să fie subevaluată. De la "Sfânta Marta" papa dialoghează cu credincioșii, cu fiecare catolic oriunde s-ar afla. (4) Familia loc specific al omului și al Bisericii Papa Francisc, de acum este foarte clar acest lucru, ia în considerare "familia", ca loc privilegiat al omului și al Bisericii, trecerea inevitabilă a unei noi evanghelizări. Încheind Sinodul ordinar despre familie Francisc a subliniat: "Am văzut, și prin bogăția diversității noastre, că provocarea pe care o avem în fața noastră este mereu aceeași: să vestim Evanghelia omului de astăzi, apărând familia de toate atacurile ideologice și individualiste" (24 octombrie 2015). La 18 noiembrie 2015, Francisc a subliniat în cursul audienței generale: "Familiile creștine să facă din pragul casei lor un mic mare semn al Porții milostivirii și a primirii lui Dumnezeu. Tocmai așa Biserica va trebui să fie recunoscută, în orice colț al pământului: ca paznicul unui Dumnezeu care bate la poartă, ca primirea unui Dumnezeu care nu-ți închide poarta în față, cu scuza că nu ești de-al casei". "O Biserică ce prezintă aceste trei trăsături - umilință, dezinteres, fericire - este o Biserică ce știe să recunoască acțiunea Domnului în lume, în cultură, în viața zilnică a oamenilor. Am spus asta de mai multe ori și vă repet și vouă astăzi: «prefer mai degrabă o Biserică accidentată, rănită și murdară pentru că a ieșit pe drumuri, decât o Biserică bolnavă datorită închiderii și comodității de a se agăța de propriile siguranțe. Nu vreau o Biserică preocupată să fie centrul și care ajunge să fie închisă într-o învălmășeală de obsesii și proceduri» (Evangelii gaudium, 49)" (Firenze, 10 noiembrie 2015). (5) Episcop de Roma în drum cu poporul său: conținut și formă Mulți l-au numit "stilul Bergoglio" și totul a început în seara zilei de 13 martie 2013, când arhiepiscopul de Buenos Aires de la loja centrală a bazilicii vaticane s-a prezentat astfel: "Voi știți că datoria Conclavului era să dea Romei un episcop. Se pare că frații mei cardinali au mers să-l ia aproape de la capătul lumii... dar suntem aici... Vă mulțumesc pentru primire. (...) Și acum, să începem acest drum: episcop și popor. Acest drum al Bisericii din Roma, care este ceea care prezidează în caritate toate Bisericile. Un drum de fraternitate, de iubire, de încredere între noi. Să ne rugăm mereu pentru noi: unul pentru altul. Să ne rugăm pentru toată lumea, pentru ca să fie o mare fraternitate". Papa Francisc în aceste 21 de luni a propus un stil al exercitării primatului lui Petru, centrat în simplitatea evanghelică amintită de mai multe ori în documentele Conciliului, dar adesea neglijată intenționat pentru că este incomodă pentru Biserica-putere. În acest caz stilul este substanță. (6) Sentimentele lui Isus și puterea Tot la Firenze, în noiembrie 2015, papa Francisc, vorbind întregii Biserici și nu numai celei din Italia, a voit să reafirme un îndemn său: "Nu trebuie să fim obsedați de «putere», chiar și atunci când aceasta ia chipul unei puteri utile și funcționale după imaginea socială a Bisericii. Dacă Biserica nu asumă atitudinile lui Isus, se dezorientează, pierde sensul. În schimb, dacă le asumă, știe că este la înălțimea misiunii sale. Atitudinile lui Isus ne spun că o Biserică ce se gândește la ea însăși și la propriile interese ar fi tristă. În sfârșit, Fericirile sunt oglinda în care să ne privim, aceea care ne permite să știm dacă mergem pe cărarea corectă: este o oglindă care nu minte". Apoi, a doua și ultima dată când în această alocuțiune papa a rostit cuvântul "putere" a adăugat: "Fie ca Dumnezeu să ocrotească Biserica italiană de orice surogat de putere, de imagine, de bani. Sărăcia evanghelică este creativă, primește, susține și este bogată în speranță". Francisc este sigur, susținut de certitudinile istoriei că putea face ca "Biserica să nu fie umilă, dezinteresată și fericită". La Firenze, Sfântul Părinte s-a întrebat: "Dar atunci ce trebuie să facem, părinte? - veți spune voi. Ce anume ne cere papa?". Iată răspunsul său: "Vă revine vouă să decideți: popor și păstori împreună". (7) Sinodalitatea, dimensiune constitutivă a Bisericii Pentru papa Francisc, "ceea ce Domnul ne cere, într-un anumit sens, este deja conținut în întregime în cuvântul sinod. A merge împreună - laici, păstori, Episcop de Roma - este un concept ușor de exprimat în cuvinte, dar nu așa de ușor de pus în practică". Așa a explicat papa Francisc la 17 octombrie, cu ocazia comemorării celei de-a 50-a aniversări a instituirii Sinodului prin decizia lui Paul al VI-lea, convingerea sa cu privire la importanța determinantă a sinodalității. Apoi Francisc a afirmat: "Încă de la începutul slujirii mele ca Episcop de Roma a intenționat să valorizeze Sinodul, care constituie una dintre moștenirile cele mai prețioase ale ultimei adunări conciliare. Pentru fericitul Paul al VI-lea, Sinodul Episcopilor trebuia să repropună imaginea Conciliului ecumenic și să-i reflecte spiritul și metoda. Același Pontif prospecta că organismul sinodal «cu trecerea timpului va putea să fie mai mult perfecționat»". Francisc a spus în mai multe rânduri și în diferite contexte că "o Biserică sinodală este o Biserică a ascultării, având conștiința că a asculta «este mai mult decât a auzi»", explicând că este vorba despre "o ascultare reciprocă în care fiecare are ceva de învățat. Poporul credincios, Colegiul episcopal, Episcopul de Roma: unul în ascultarea celorlalți; și toți în ascultarea Duhului Sfânt, «Duhul adevărului» (In 14,17), pentru a cunoaște ceea ce el «spune Bisericilor» (Ap 2,7). Papa nu s-a limitat să prospecteze o cărare subliniind, "chiar drumul sinodalității este drumul pe care Dumnezeu îl așteaptă de la Biserica din al treilea mileniu", a voit să tragă și consecințele în mod clar și transparent pentru a evita ambiguități și cuvinte inutile. "Primul nivel de exercitare a sinodalității se realizează în Bisericile particulare. (...) Al doilea nivel este cel al provinciilor și regiunilor ecleziastice, al conciliilor particulare și în mod special al conferințelor episcopale. (...) Ultimul nivel este cel al Bisericii universale. Aici Sinodul Episcopilor, reprezentând episcopatul catolic, devine exprimare a colegialității episcopale în cadrul unei Biserici în întregime sinodale. Două cuvinte diferite: «colegialitate episcopală» și «Biserică în întregime sinodală». Asta manifestă collegialitas affectiva, care poate să devină în unele circumstanțe și «efectivă», care îi unește pe episcopi între ei și cu papa în grija față de poporul lui Dumnezeu". În acest context, papa Francisc conclude: "În timp ce reafirm necesitatea și urgența de a gândi la «o convertire a papalității», cu plăcere repet cuvintele predecesorului meu papa Ioan Paul al II-lea: «Ca Episcop de Roma știu bine [...] că comuniunea deplină și vizibilă a tuturor comunităților, în care în virtutea fidelității lui Dumnezeu locuiește Duhul său, este dorința arzătoare a lui Cristos. Sunt convins că am în această privință o responsabilitate deosebită, mai ales constatând aspirația ecumenică a celei mai mari părți a comunităților creștine și ascultând cererea care îmi este adresată de a găsi o formă de exercitare a primatului care, deși nu renunță în niciun mod la esențialul misiunii sale, să se deschidă la o situație nouă»". (După Vatican Insider, 4 ianuarie 2016) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 10.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |