|
Reflecție la duminica a XXXIII-a de peste an - B (2015) Venirea de-a doua în glorie a lui Isus cutremură pe cei răi și bucură pe cei credincioși. Duminica aceasta a XXIII-a de peste an este o duminică pregătitoare la marea solemnitate și sărbătoare a lui Cristos, Regele Universului, care este aproape la uși (cf. Mc 13,29) și care va veni cu slavă mare pentru a-și răpi la cer mireasa (cf. In 14,3), adică pentru a ferici veșnic pe cei credincioși. În această duminică îl vom contempla pe Isus în câteva dintre semnele exterioare ale venirii sale glorioase: "Soarele se va întuneca, luna nu-și va mai da strălucirea ei; stelele vor cădea de pe cer, iar puterile cerului se vor zgudui; îngerii îi vor aduna pe toți aleșii din cele patru vânturi, de la capătul pământului până la capătul cerului; cerul și pământul vor trece" (cf. Mc 13,24-26.31). Și iarăși: "În acel timp, se va ridica Mihael, marele conducător care stă peste fiii poporului tău. Va fi un timp de strâmtorare cum nu a mai fost de când există un popor și până în acel timp. În acel timp, va fi salvat poporul tău, oricine va fi găsit scris în carte. Mulți dintre cei care dorm în țărâna pământului se vor trezi: unii pentru viața veșnică, iar alții pentru ocara și dezgustul veșnic. Cei pricepuți vor străluci ca strălucirea firmamentului și cei care i-au făcut pe mulți să fie drepți, ca stelele în veci și pentru totdeauna" (Dan 12,1-3). Oare toate aceste manifestări de slavă de la arătarea glorioasă a Mirelui nostru Isus Cristos trebuie să ne sperie pe noi, mireasa lui? Nicidecum! Aceste manifestări teribile, apocaliptice sunt menite să-i îngrozească pe toți dușmanii noștri care ne-au chinuit pe noi, mireasa lui, în timpul absenței sale. Dar noi suntem măslinul cel tânăr, care abia acum la venirea Domnului, soarele dreptății noastre, dezrobiți de toți dușmanii, care ne-au apăsat ca o iarnă grea, acum începem să înverzim și să trăim (cf. Mc 13,28-29). În anul 1833, o mare ploaie de stele a înspăimântat Scoția. În acea noapte mulțimea a alergat în toate părțile din cauza spaimei. Atunci o femeie a strigat către fiul ei: "Băiatul meu, scoală-te, căci vine Domnul pe nori!" Auzind aceste cuvinte, fiul a sărit din pat și a început să strige de bucurie: "Vino, Doamne, Isuse! Eu sunt gata de răpirea pe norii cerului" (1Tes 4,17; Ap 22,20). Oare noi suntem gata în acest moment pentru întâlnirea cu Isus pe norii cerului? Când știi că cel care vine cu o putere este mirele tău, chiar dacă alții se îngrozesc, tu te bucuri. Cu cât forța mirelui tău este mai mare și-i îngrozește mai mult pe toți dușmanii lui și ai tăi, cu atât bucuria ta este mai mare, căci cu mare ușurință va rupe lanțurile robiei tale, va deschide poarta libertății ce ți-a fost închisă și te va conduce la ospățul veșnic de la care ai fost alungat (cf. Is 14,25). Sfânta Carte ne spune că, atunci când pe Muntele Sinai, Dumnezeu și-a arătat prezența prin tunete și fulgere, tocmai aceste tunete și fulgere pe Moise, Iosue și Caleb iu-a determinat să se apropie, iar pe cei cârtitori din popor i-au făcut să se sperie și să se îndepărteze de Muntele Domnului (cf. Ex 19,16). Așa va fi și la a doua venire a lui Isus, tunetele și trâmbițele îngerilor, pe cei drepți îi vor face să se apropie, iar pe cei răi îi vor umple de groază. Așa Regele Baltazar al Babilonului, care a avut obrăznicia să profaneze vasele sfinte furate de tatăl său, Nabucodonosor, din templul din Ierusalim, bând din ele vin, împreună cu concubinele sale, a avut surpriza neplăcută să vadă mâna lui Dumnezeu care i-a scris sfârșitul și condamnarea și asta l-a făcut să intre într-un tremur de moarte (cf. Dan 5,6). Așa cum Hamam a avut cutezanța de a cere condamnarea la moarte a evreilor din împărăția persană lui Ahașveroș, zis și Artaxerxes cel Mare (521-485 î.C), a avut surpriza neplăcută de a vedea sentința schimbată împotriva lui și a familiei sale și că nimic nu l-a mai putut salva de la pieire (cf. Est 8,9). Tot astfel se va întâmpla cu toți cei răi care în timpul vieții lor au avut tupeul de a-l desconsidera pe Dumnezeu și Legile sale și de a-i prigoni pe cei credincioși, mireasa lui. O persoana l-a întrebat odată pe un preot: "Părinte, ce va striga Isus atunci când va veni din nou?" Atunci preotul i-a răspuns că, la a doua lui venire, Isus va striga către toți aleșii lui: "Ajunge! Ajunge atâta suferință. Ajunge atâta foame. Ajunge atâta prigoană. Ajunge atâta nedreptate. Ajunge atâta groază. Ajunge atâta moarte. Ajunge atâtea vieți prinse în cursa lipsei de speranță. Ajunge atâtea boli și epidemii. Ajunge atâta timp de așteptare. Ajunge. Ajunge. Ajunge". Sfânta Carte ne spune că Meșa, regele Mohabului, pentru a-și arăta dragostea față de poporul său, l-a jertfit pe fiul său, moștenitorul tronului, pe zidurile cetății. În fața unui astfel de gest înfricoșător, dușmanii s-au risipit ca fumul, iar poporul necredincios s-a căit (cf. 2Rg 3,27). Ajunge, a spus Dumnezeu la suferința evreilor; ajunge, a spus Dumnezeu și la suferințele noastre. Lectura a doua de astăzi (cf. Evr 10,11-18) ne spune că o jertfă infinit mai mare decât cea a regelui Mohabului a făcut pentru noi regele regilor, Tatăl nostru ceresc. El, pentru a-și arăta dragostea față de noi, l-a jertfit pe unicul său Fiu, Isus, Dumnezeu adevărat și om adevărat. În fața unui asemenea act de iubire, pietrele s-au despicat, pământul s-a cutremurat și păgânii s-au entuziasmat de credință (cf. Mc 15,38). Noi să ne întoarcem la Dumnezeu cu iubire și să-i arătăm fidelitatea noastră printr-o viață schimbată! Deci, fiind creștini, noi avem jertfa lui Cristos de pe Calvar. Această jertfă o aducem zilnic lui Dumnezeu prin celebrarea sfintei Liturghii, ca o jertfă de iertare, ca o jertfă de laudă, ca o jertfă de mulțumire și ca o jertfă de implorare. Ba mai mult, cu acest Isus jertfit de Tatăl ceresc pentru noi și pentru a noastră mântuire, suntem chemați să ne hrănim și ne întărim zilnic. Isus ne spune și astăzi prin sfintele Scripturi: "Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu are viața veșnică; și eu îl voi învia în ziua de apoi. Căci trupul meu este cu adevărat o hrană, și sângele meu este cu adevărat o băutură. Cine mănâncă trupul meu și bea sângele meu rămâne în mine și eu rămân în el" (In 6,54-56). Și iarăși: "Eu stau la ușă și bat; dacă cineva aude glasul meu și-mi deschide ușa, voi intra la el și voi sta la masă cu el și el cu mine." (Ap 3,20). Isus ne invită zilnic la masă cu el, ne invită zilnic la masa euharistică. Această masă euharistică este o masă glorioasă înaintea dușmanilor noștri care scrâșnesc neputincioși din dinți (cf. Ps 23,5), este o masă unde dușmanii noștri sunt puși sub picioarele Domnului și sub picioarele noastre (cf. Evr 10,13), este o masă unde pregustăm anticipat bucuriile veșnice ale comuniunii cu Dumnezeu și cu frații. De aceea, strigăm și noi împreună cu primii creștini: "Maranatha, vino, Doamne Isuse" (cf. Ap 22,20)! Ajunge, a spus Dumnezeu la suferința oamenilor. Un drumeț obosit, trecând pe lângă un cimitir, văzând poarta deschisă, a intrat să se odihnească puțin pe o bancă. În timp ce se gândea că ce bine ar fi fost dacă ar fi fost acasă unde s-ar fi odihnit în patul lui, a zărit pe o lespede de mormânt din fața lui, următoarea inscripție: "Aici se odihnește în Domnul N." O liniște divină i-a pătruns atunci sufletul și o speranță i-a încolțit în suflet, speranța că într-o zi se va odihni și el în Domnul. Întărit de aceste cuvinte, și-a putut continua drumul spre casă. Ajunge, a spus Dumnezeu la suferința oamenilor. Psalmul responsorial de astăzi, scris de un levit, simbol al omului dăruit lui Dumnezeu, ne spune că cei credincioși nu vor fi lăsați în locuința morților, că trupul lor se va odihni în liniște, că vor avea bucurii nespuse și desfătări veșnice la dreapta lui Dumnezeu și că vor avea moștenire cu Dumnezeu (cf. Ps 16,5-11). De ce? Datorită lui Isus, care a murit și a înviat pentru ei (cf. Evr 10,14) și cu care am devenit un singur trup prin Botez (cf. Col 2,12). Datorită lui Isus am devenit și noi "iubiții lui Dumnezeu și iubitori de Dumnezeu". Astfel, chiar și în noaptea mormântului, inima noastră se va bucura, trupul nostru se va odihni în speranță, căci Domnul nu ne mai poate lăsa pradă morții și nici nu ne mai poate lăsa să vedem putrezirea, de vreme ce suntem una cu Isus, suntem un singur trup cu Isus. De aceea, fiecare dintre noi putem spune astăzi cu psalmistul, indiferent de ce s-ar întâmpla cu noi sau lângă noi, că Domnul Dumnezeu este: "scăparea mea", "fericirea mea", "moștenirea mea", "cupa mea care îmbată", "destinul meu", "soarta mea minunată", "partea mea cea mai frumoasă", "bucuria mea", "sărbătoarea mea" (cf. Ps 16,5-11). De aceea, la venirea Domnului nostru Isus Cristos în glorie, cu semnele atotputerniciei sale care îngrozesc pe cei răi, pe noi trebuie să ne umple de bucurie și speranță. Se spune ca Vulcanul Vezuviu, înainte de a erupe și a acoperi cu lavă orașul Pompei, mai înainte cu câteva zile de cataclism, a dat semne clare de erupere: mici cutremure zilnice, fum, pietre aruncate, scântei în văzduh etc. Dar oamenii n-au dat importanță, ci fiecare și-a văzut de treburile lui... De aceea atunci când vulcanul a erupt i-a găsit pe oameni total nepregătiți și fără posibilitatea de a scăpa în vreun fel. De aceea arheologii i-au găsit pe oameni acoperiți de lava la locurile lor de munca sau de interes: la piață, la lucru, la distracție, în casa, pe stradă etc. Dacă oamenii ar fi luat în seamă semnele premergătoare erupției date de vulcan, cu siguranță ar fi putut scăpa de nenorocire. Scriitorul german Karl Berghoff (1881-1967) ne povestește despre un pușcăriaș, pe care el a încercat să-l aducă pe calea cea bună. Pușcăriașul a plecat din casa tatălui său și a început să ducă o viață dezmățată și vagabondaj, fapt pentru care a făcut de mai multe ori închisoare. Când a izbucnit războiul a fost trimis pe front. Aici având mereu moartea în fața ochilor, i-a venit mintea la cap. A început să-și plângă viața dezordonată de până atunci și s-a hotărât să se schimbe complet. La prima permisie s-a întors acasă la tatăl său, dar acesta nici nu s-a uitat la el când l-a salutat. A dat să-i sărute mâna, dar tatăl nu i-a dat-o. A căzut în genunchi ca să-i ceară iertare, dar tatăl l-a privit cu scârbă și l-a dat afară din casă. Iar el a trebuit să plece. L-a alungat tatăl cel pământesc, dar l-a primit Tatăl cel ceresc și acesta este cel mai important lucru. Chiar dacă pe pământ ne vor alunga toți oamenii, să știm că dacă ne-am convertit, Dumnezeu ne primește. De aceea, astăzi dacă vom auzi chemarea Domnului la convertire, să nu ne împietrim inimile noastre, ci să ascultăm glasul Domnului (cf. Evr 4,7). Pr. Ioan Lungu lecturi: 8.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |