|
Reflecție la sărbătoarea sfântului Iosafat (2015) "Vă port pe toți in inimă și aș fi bucuros să mor pentru voi". "Voi mă urâți de moarte, dar eu vă port pe toți in inimă și aș fi bucuros să mor pentru voi!" Acestea au fost ultimele cuvinte ala sfântului Iosafat (1580-1623), episcop și martir pentru unitatea Bisericii, cea una, sfântă, catolică și apostolică, pe care îl celebrăm în ziua de 12 noiembrie. Sfântul Iosafat, născut în anul 1580, la Wolodymyr, în provincia Volynia, din Ucraina, dintr-o familie nobilă, de tradiție ortodoxă. Venit la Vilnius, după studiile gimnaziale, și-a dat repede seama de dezbinarea religioasă care exista în poporul său, unde latinii și bizantinii își disputau întâietatea, spre paguba sufletească a creștinilor, deși porunca testamentară a lui Isus a fost: "Ca toți să fie una" (In 17,21). Ca o paranteză, ne bucurăm că episcopul nostru de Iași, Petru Gherghel, are această deviză ca țintă a misiunii sale episcopale. Atunci, s-a hotărât să se implice în munca de refacere a unității, unitate pentru care va trebui să plătească un preț scump de sânge. Dar n-a dat înapoi. Când Hernán Cortez (1485-1547), un spaniol, a debarcat la Vera Cruz în 1515 pentru a începe dramatica cucerire a Mexicului cu numai de 700 de oameni, a dat foc intenționat flotei sale de 11 corăbii. Oamenii lui se uitau de pe țărm cum corăbiile lor, singurul mijloc de retragere, se cufundă în Golful Mexic. Nu mai era decât o singură direcție în care puteau merge, înainte spre interiorul Mexicului. Și sfântul Iozafat, cu numai o mână de colaboratori, fără nici un ajutor decât cel de la Dumnezeu, s-a avântat ca un erou, în lupta pentru refacerea unității Bisericii, pe care Isus a voit-o: una, sfântă, catolică și apostolică. Și sfântul Iosafat a trebuit să-și distrugă cu bună intenție toate căile de retragere și a fost gata să plătească pentru unitatea Bisericii, prețul de sânge, asemenea lui Isus. O mamă cu mulți copii, trebuind să plece un timp de acasă spre binele lor, le-a dat ca sarcină copiilor ei să rămână uniți, în ciuda defectelor și greșelilor fiecăruia dintre ei. Un timp au păstrat această regulă, dar, apoi, amăgiți de satana și de oamenii săi, unii dintre ei au început să creadă că ei greșesc mai puțin decât ceilalți frați ai lor, s-au separat, s-au rupt de frații lor despre care ziceau ei că au greșit mai mult și astfel au început să trăiască ca frați despărțiți. Astfel dezbinați contra voinței mamei lor, au ajuns repede robi ai unei familii influente, care a început să-i prigonească și să le facă viața amar. Aceasta a fost soarta poporului ales, care urmând un străin, pe Ieroboan, fiul lui Nebat și al văduvei Țeura, care le-a făcut doi viței de aur (cf. 1Rg 12,25-30), s-au dezbinat, căzând repede pradă babilonienilor, perșilor, grecilor și romanilor. Aceasta a fost și soarta bisericilor creștine, care urmând niște grăjdari și niște desfrânați, s-au despărțit, ajungând și ele repede pradă popoarelor păgâne, care le prigonește și le ucide fiii până în ziua de astăzi. În loc să creștinizeze popoarele păgâne, creștinii au fost păgânizați, așa cum s-a întâmplat în Orient și în Asia. La ruperea unității Bisericii, s-a făcut un calcul total greșit, căci s-a pornit cu judecata de la ce au spus diferiți oameni, fie ei și sfinți, și nu de la ceea ce a spus Isus: "Ca toți să fie una" (In 17,21). Când este o Lege a lui Cristos, nu mai contează ce spune altcineva, indiferent cine ar fi el, fie el chiar și un sfânt. Mulți creștini, pe criterii subiective de doctrină și morală, ei înșiși trăind în grele patimi și uitând porunca testamentară a lui Isus, "Ca toți să fie una", s-au dezbinat. Porunca lui Dumnezeu, Isus, ca și porunca acelei mame din povestirea de mai sus, nu a fost impecabilitatea, ci unitatea în dragoste. Și, tocmai porunca unității și a dragostei, care își au izvorul în unitatea și dragostea Preasfintei Treimi, au fost cele dintâi uitate, călcate și abandonate. Și ca o ironie a vieții, cei care au provocat dezbinarea fără nici un motiv serios, ei înșiși strigă cât pot de tare către ceilalți rămași fideli poruncii lui Cristos de a trăi în unitate: iată ereticii, păgânii și oamenii de ocară. Se spune că într-o zi un tânăr veni la un pustnic înțelept și-i povesti că este decepționat de imperfecțiunea bisericii din care făcea parte, și că acum căuta o comunitate perfectă de credincioși. Atunci pustnicul îl conduse pe tânăr la zidul micii sale capele și-l întrebă: "Spune-mi, ce vezi pe zid?" "Diferite buruieni și mușchi de pământ", răspunse tânărul. "Și totuși Dumnezeu locuiește în această casă aparent neîngrijită", spuse pustnicul. "La fel se întâmplă și cu biserica ta. Nu poate fi curată și perfectă, pentru că e formată din oameni, care până la venirea lui Isus, pot fi buni și răi, drepți și păcătoși, grâu și neghină (cf. Mt 13,29-30). Și tu ești un om, și îți spun că, chiar dacă vei găsi o biserică perfectă, în momentul în care tu vei intra în ea, nu va mai fi perfectă". Această realitate l-a deranjat mult și pe sfântul episcop martir, Iosafat, care a căutat unitatea poporului creștin, după modelul unității Preasfintei Treimi și după porunca expresă a lui Isus: "Ca toți să fie una" (In 17,21). Dar această realitate tristă de deranjează și pe noi sau ar trebui să ne deranjeze. În munca sa de refacere a unității creștinilor, sfântul Iosafat a avut de plătit un preț, jertfirea vieții proprii. Toți cei care ascultă de Isus și se angajează în munca de refacere a unității creștine, vor plăti un preț de ocară, de suferință și chiar de moarte Meditând la răul care s-a întâmplat odată cu dezbinarea Bisericii, mulți creștini au încercat să îndrepte lucrurile, căutând unitatea voită de Dumnezeu. Dar forțele răului interesate să mențină dezbinarea ca formă de subjugare materială și spirituală au strivit de multe ori încă din fașă multe încercări de a reface unitatea Bisericii lui Isus. Așa s-a întâmplat și cu sfântul episcop Iosafat Kuncewycz (1580-1623), pe care îl sărbătorim astăzi, născut și crescut în religia ortodoxă și care a intrat în Biserica Catolică, pentru a lucra mai bine fără piedici la refacerea unității Bisericii, dar care a fost redus la tăcere cu lovituri de secure, aruncându-i apoi trupul în fluviul Dzwina, în ziua de 12 noiembrie 1623. Împăratul Solomon a știut să probeze dragostea celor două mame păcătoase care își disputau un copil. Când s-a prefăcut că vrea să despice copilul în două ca să-l împartă celor două mame, mama adevărată a renunțat la pretenția asupra copilului, numai acel copil să trăiască, în timp ce pretinsa mamă era de acord cu uciderea lui (cf. 1Rg 3,16-28). Și astăzi, mulți creștini numai cu numele, de dragul contrazicerii, jertfesc gratuit unitatea Biserici, lăsând cu inima îndurerată pe creștinii care și-o doresc. Sfântul Iosafat a fost unul din cei cu inima îndurerată din cauza dezbinării Bisericii. Și când a căutat unitatea, potrivnicii, care erau în Biserică numai cu numele, l-au ucis cu lovituri de secure. În munca sa de a reface unitatea Biserici, fondată de Isus pe stânca credinței lui Petru (cf. Mt 16,18-19), sfântul episcop Iosafat a pornit de la reflecția că toți oamenii au venit pe lume păcătoși și că toți au nevoie de mântuirea lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt. Căci aceasta a fost greșeala dezbinatorilor, care asemenea fariseilor se credeau drepți și de aceea s-au dezbinat de cei pe care îi socoteau păcătoși; ba chiar de multe i-au și ucis, crezând că îi aduc cult lui Dumnezeu (cf. In 16,2). Colegiul apostolilor a rămas unit, pentru toți, în frunte cu Petru, s-au considerat păcătoși care au nevoie de iertarea și mântuirea lui Isus. De aceea, repetau mereu cuvintele lui Isus: "Milă voiesc, iar nu jertfă! Căci n-am venit să chem la pocăință pe cei neprihăniți, ci pe cei păcătoși" (Mt 9,13). De aceea, sfântul Paul spune în prima lectură de astăzi că adevăratul ucenic, pentru că este un păcătos iertat, trebuie să fie un om plin de umilință, de blândețe, de răbdare, pentru că el însuși a experimentat în sine răbdarea, blândețea și bunătatea divină (cf. Ef 4,1-7.11-13). "Nici nu merit să fiu apostol, căci am prigonit Biserica lui Isus" (1Cor 15,9). Scrisoarea către Efeseni din care am citit astăzi ne ajută și pe noi, așa cum l-a ajutat și pe sfântul Iosafat, să lucrăm cu sârg la refacerea unității creștine. Epistola către Efeseni are șase capitole și cuprinde două părți, una de învățătură (capitolele 1-3) și una practică (capitolele 4-6). Capitolele (1-3) se ocupă de chemarea creștinului de a ocupa locurile cerești înalte câștigate lui de Cristos la cruce. Iar, în ultimele trei capitole ale cărții (4-6), creștinul este chemat să ia în posesie aceste locuri cerești înalte, printr-o luptă spirituală cu forțele răului, printr-o trăire cu adevărat creștină în biserica locală, în familie și în societate. Și nu în ultimul rând, cultivând unitatea în biserică, curăția în viața personală, armonia în familie și statornicia în credință. Epistola către Efeseni ocupă în Noul Testament o poziție teologică similară cu cea a cărții lui Iosue din Vechiul Testament. Iosue a intrat în Țara Promisă pe baza promisiunii lui Dumnezeu față de Abraham, Isaac, Iacob și Moise. Pe această promisiune s-a bazat el când i-a condus pe copiii lui Israel peste Iordan, în țara promisă. Iosue, ca să ia în stăpânire țara promisă, a trebuit să învingă toate obstacolele și pe toți dușmanii. Și pe noi Dumnezeu ne-a binecuvântat cu tot felul de binecuvântări spirituale (cf. Ef 1-3). Dar, și noi, pentru a lua în posesie locurile înalte cucerite nouă de Isus, trebuie sa învingem mai întâi toate obstacolele și toți dușmanii. Suferința și moartea pentru cauza lui Dumnezeu este văzută ca o biruință. Una din binecuvântările locurilor înalte date nouă de Isus spre cucerire, este și unitatea creștinilor, pentru care și-a jertfit viață Isus și toți ucenicii săi, între care se numără și sfântul Iosafat, între care trebuie să ne numărăm și noi. Unii creștini se opresc cu meditația la prima jumătate a Epistolei către Efeseni, unde sunt enumerate binecuvântările spirituale, dar, nu se implică și cu luarea lor în posesie, rămânând invizibili în viața de credință trăită. Omul cel nou trebuie să se facă vizibil în familie, în Biserică, în societate: "Așa să lumineze și lumina voastră înaintea oamenilor, ca ei să vadă faptele voastre bune și să slăvească pe Tatăl vostru care este în ceruri" (Mt 5,16). Membrii invizibili ai Bisericii, trebuie să se facă vizibili, și să răspândească lumina cuvântului lui Dumnezeu în lume. Se spune că, după încheierea unui serviciu religios, parohul unei biserici aștepta la ieșire pentru a da mâna cu fiecare. Când cineva a ajuns în dreptul lui, preotul l-a prins de mână, l-a tras deoparte și i-a zis: "Fii și tu alături de noi în slujirea Domnului!" Dar acesta a răspuns: "Părinte, dar eu sunt alături". "Dacă ne ești alături, atunci cum se face că nu te văd decât de Paște și de Crăciun?", i-a spus preotul. Acesta i-a șoptit: "Fac parte din Serviciile Secrete și invizibile ale Bisericii". Mulți creștini sunt și astăzi membri "secreți și invizibili" ai Bisericii. Sunt invizibili la Liturghie, sunt invizibili la sacramente, sunt invizibili la activități, sunt invizibili când ai nevoie de ei. Creștinii secreți și invizibili, ca să ia în posesie toate binefacerile câștigate pentru noi de Isus la cruce și locurie înalte cerești, adică paradisul, trebuie să se facă publici și vizibili în activitatea creștină. De acest adevăr a căutat să-i convingă sfântul episcop Iosafat pe contemporanii săi, dar aceștia, în loc să întreprindă ceva, l-au ucis, crezând că aduc cult lui Dumnezeu (cf. In 16,2). Pomul sădit lângă "pâraie de apă", din psalmul responsorial al acestei zile (cf. Ps 1,1), este simbolul credinciosului înrădăcinat în Cristos, care își primește seva și puterea de viață de la el. Isus, ca om, a împlinit perfect sfințenia în viața lui, trăind o viață separată de cea a păcătoșilor; desfătându-se în legea Domnului și aducând o plinătatea de roade; pe toate acestea Isus le-a împlinit spre gloria lui Dumnezeu Tatăl și spre mântuirea noastră. Așa a lucrat Isus, așa trebuie să lucrăm și noi. Dar fragmentul din Epistola către Efeseni, din care am citit astăzi (cf. Ef 4,1-7.11-13), ne face să ne mai gândim și la o mare orchestră simfonică; da, la o orchestră simfonică, unde fiecare artist după ce și-a luat instrumentul și l-a acordat fără sunete melodioase, s-a retras în spatele cortinei. Apoi, la un semnal, toți membrii orchestrei, îmbrăcați în frac, au intrat în scenă și și-au ocupat locurile, fără să scoată nici un sunet. Apoi, a apărut dirijorul. Când dirijorul și-a ridicat bagheta, o muzică divină s-a ridicat din acea orchestră. Ceea ce s-a întâmplat cu acea orchestră până la sosirea dirijorului, se întâmplă și cu viața noastră pe pământ. Fiecare își cântă propria melodie într-un vacarm de nedescris, ca și când și-ar acorda instrumentule. Ne gândim la Simon Petru, care a pășit pe apă, în jur numai valuri uriașe și amenințătoare (cf. Mt 14,31). Dar, într-un final, a apărut Isus, i-a dat mâna și la salvat. Așa și noi, am pășit pe marea lumii și de peste tot se ridică mereu furtuni și valuri. Dar va veni și ziua în care marele dirijor va reveni de la dreapta Tatălui, va coborî pe aripile vântului divin, și ne va ridica și ne va liniști și ne va armoniza. Când el va ridica bagheta sau sceptrul cu mâna sa străpunsă de cuiele de la cruce, întreaga lume va cânta aceeași melodie într-o armonie și într-o unitate perfecte. Sfântul Paul ne spune astăzi că Isus este cel care este mai presus de toți, care lucrează prin toți și este în noi toți (cf. Ef 4,6). Să nu ne descurajăm de lipsa de armonie și de unitate pe care le vedem acum, căci, atunci când dirijorul Cristos va veni, va aduce unitatea și armonia în Biserica sa. Această speranță a avut-o și sfântul Iosafat, care a căutat, a lucrat, s-a jertfit și a așteptat plin de speranță unitatea pe care o va aduce Isus și momentul când va cânta laudă lui Dumnezeu, împreună cu toți frații despărțiți, sub bagheta lui Isus, dirijorul divin. Cine s-a gândit vreodată că o să cadă comunismul? Și totuși a căzut. Și de unde a venit căderea lui? De unde mai puțin ne așteptam, din Rusia, din cea care l-a introdus în lume. Așa va cădea și dezbinarea Bisericii, pornind poate chiar de la cei care au produs-o și care acum par că nu le pasă. Dumnezeu poate face minunea aceasta. Dar noi să mergem în întâmpinarea ei, lucrând, promovând, jertfindu-ne, rugându-ne pentru unitate și mai ales iubindu-i din inimă pe frații despărțiți și jertfindu-ne pentru unitate, după exemplul sfântului Iosafat, a cărei viață și activitate Biserica o meditează astăzi. Sfântă Fecioară Marie, Maica unității Bisericii, roagă-te pentru noi! Pr. Ioan Lungu lecturi: 19.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |