Nașterea Născătoarei de Dumnezeu în imnografia siriacă
O haină țesută din glorie
De Manuel Nin
Producția literară foarte îmbelșugată pusă sub paternitatea sfântului Efrem, marele părinte al Bisericii siriace mort în anul 373, cuprinde imnuri compuse în realitate începând din secolul al V-lea inspirate din imnografia lui Efrem. Multe din aceste compoziții sunt dedicate Mariei și maternității sale divine, imnuri care o cântă, meditând și lăudând în același timp misterul întrupării Cuvântului lui Dumnezeu.
Două dintre aceste imnuri încep cu o rugăciune către Cristos, pentru ca El însuși să lumineze cântarea poetului: "Fecioara mă cheamă să cânt misterul pe care-l admir. Dă-mi, o, Fiule al lui Dumnezeu, darul tău de admirație, pentru a picta o imagine plină de frumusețe Mamei tale". Fecioria Mariei și zămislirea în ea a Cuvântului lui Dumnezeu întrupat sunt scoase în evidență cu imagini foarte contrastante, pornind de la însăși omenitatea Mariei în faptul de a fi pe deplin femeie și de a zămisli feciorelnic: "Un făt în sânul său fără căsătorie, mare minune! Lapte este în mamelele sale, lucru neobișnuit! Semnele fecioriei împreună cu latele sunt în trupul său". Și continuă cu expresii care subliniază divino-umanitatea celui care s-a născut din Maria: "Fecioara Maria în sfințenie îl naște pe Fiul; dă lapte celui care hrănește neamul omenesc; pe genunchi îl ține pe cel care susține totul. Ea este fecioară și este și mamă: ce nu este ea?".
Autorul continuă introducând tema fecioriei - fie într-o referință la cele zece fecioare din parabola evanghelică - fie mai ales ținând cont de feciorie ca realitate eclezială prezentă deja în secolul al IV-lea în Bisericile de tradiție siriacă: "În Maria să se bucure toată ceata fecioarelor, pentru că una dintre ele s-a aplecat și l-a născut pe gigantul care susține creaturile, același care a eliberat neamul omenesc făcut sclav". Referința cristologică la "gigantul" născut de Maria este luată din Psalmi (18,6), într-un text pe care tradiția Părinților și liturgiile orientale și occidentale l-au citit și interpretat aplicându-l lui Cristos însuși în întruparea și nașterea sa din Maria.
În primul dintre cele două imnuri, o serie de patru strofe enumeră pe cei care prin intermediul ei găsesc în Cristos răscumpărarea lor deplină: "Să se bucure în Maria Adam rănit de șarpe, pentru că ea i-a dat lui planta medicinală, să se bucure în Maria preoții, pentru că ea l-a născut pe marele preot devenit victimă, să se bucure ceata profeților, pentru că în ea s-au împlinit profețiile lor". Legătura cu Adam vindecat de medicamentul care este însuși Cristos îl face pe autor să cânte tema întrupării și nașterea Cuvântului lui Dumnezeu văzut ca o nouă creație: "Maria a dat rodul dulce oamenilor, în locul acelui rod al amărăciunii pe care Eva l-a cules din pom., Maria a țesut o stolă de glorie pentru tatăl său care a fost dezgolit printre pomi: îmbrăcând-o în mod cast, el a dobândit frumusețe".
Maria mai este prezentată ca viță de vie care produce vinul care este Cristos însuși, referință care are și un caracter euharistic, legat cu vinul ca băutură de mântuire: "Vița feciorelnică a produs un ciorchine cu vin dulce și prin el au fost consolați de tristeți Adam și Eva îndurerați: gustând medicamentul de viață și au fost consolați de acesta de tristețile lor".
În al doilea imn, după ce a apropiat cele zece fecioare cu făcliile în mână din Evanghelia lui Matei de Maria fecioară care poartă adevărata lumină a lumii, pe Cristos, imnograful se lungește ca să dezvolte legătura dintre Eva și Maria, dintre căderea în păcat și răscumpărare ca nouă creație: "Prin ea s-a ridicat capul Evei rămas doborât. De fapt Maria l-a purtat pe pruncul care a înșfăcat șarpele și frunzele goliciunii s-au transformat în glorie. Două fecioare a avut omenirea: una cauză a vieții, cealaltă a morții; din Eva a răsărit moartea, din Maria viața". Și autorul iar reia tema hainei de glorie țesute de Maria în sânul ei: "Mama căzută a fost sprijinită de fiica sa și pentru că aceea era îmbrăcată cu frunze de goliciune, aceasta i-a țesut și i-a dat o haină de glorie". În cele două imnuri, titlurile cristologice date Mariei sunt luate din imagini veterotestamentare: ea este ogorul care nu l-a cunoscut pe semănător, ea nava care aduce oamenilor rodul mântuirii, ea făclia care aduce lumina pentru oameni: "Prin Maria a răsărit lumina care a alungat întunericul care s-a răspândit prin Eva întunecând omenirea. Prin intermediul Mariei lumea a fost luminată".
(După L'Osservatore Romano, 8 septembrie 2015)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 24.