|
Reflecție la duminica a XIV-a de peste an - B (2015) "Duhul Domnului este asupra mea: el m-a uns să duc săracilor vestea cea bună" (Lc 4,18). Lecturile de la sfânta Liturghie de astăzi ne vorbesc despre Isus care a venit să predice în cetatea sa Nazaret; prima lectură ne vorbește despre profetul Ezechiel care a fost trimis să predice poporului izraelit; iar lectura a doua ni-l prezintă pe sfântul Paul, suferind pentru predicarea evangheliei printre păgâni. Acum ne întrebăm de ce oare Biserica ne prezintă nouă toate aceste lucruri? Pentru că omul creștin trebuie să facă la fel. Căci după învierea sa Isus a transmis aceasta misiune tuturor celor care au devenit ucenicii săi, prin sfântul Botez: "Cum m-a trimis pe mine Tatăl, așa vă trimit și eu pe voi" (In 20,21). "Mergeți în toată lumea și propovăduiți evanghelia la orice făptură. Cine va crede și se va boteza va fi mântuit; dar cine nu va crede va fi osândit" (Mc 16,15-16). Mai exact, în lecturile de astăzi, Biserica ne prezintă și respingerea celor care vestesc mântuirea lui Dumnezeu. Astfel, ne prezintă respingerea lui Isus din partea celor din cetatea sa, Nazaret; ne prezintă respingerea profetului Ezechiel, de către cei din țara lui; și ne prezintă greutățile întâmpinate de sfântul Paul în vestirea evangheliei sale, greutăți venite din partea satanei și din partea propriului trup. Și iarăși ne întrebăm de ce ne prezintă Biserica toate aceste respingeri a celor care vestesc mântuirea lui Dumnezeu? Și, iarăși, răspunsul este simplu pentru cei care cred, pentru că așa cum a fost persecutați și respinși Isus, profeții și apostolii, tot astfel vom fi persecutați și respinși și noi de oamenii la care vom merge, deși au foarte mare nevoie de vestirea noastră. Unii la care vom merge ca profeți și apostoli ai lui Isus Cristos se pot asemănă cu o fiară prinsă într-o capcană mortală, dar care vrea să sfâșie pe cel care vine să o elibereze; iar alții se aseamănă cu leul sfântului Gherasim, care a venit singur să i se scoată spinul din picior și apoi i-a rămas credincios toată viața. Sfânta Carte ne spune că un stăpân, care și-a arendat via unor oameni, i-a trimis la ei pe slujitorii săi pentru a-și ridica drepturile. Dar aceștia au ocărât pe trimiși, i-au bătut cu pietre și chiar i-au ucis alături de Fiul său (cf. Mc 12,1-9). Stăpânul și-a trimis armata și i-a nimicit pe acei oameni. Dar până ce Domnul va veni iarăși cu oștile sale, asta este soarta tuturor trimișilor, profeților, apostolilor și ucenicilor săi în lume. Sfânta Carte ne spune că întotdeauna când oamenii au respins vestirea mesagerilor lui Dumnezeu, s-a întâmplat ceva foarte rău. Astfel: după respingerea lui Isus de către evrei, a urmat distrugerea Ierusalimului și risipirea evreilor în lumea întreagă; după respingerea profeților: Isaia, Ieremia și Ezechiel, așa cum am citit în prima lectură (cf. Ez 2,2-5), a urmat deportarea babilonică și distrugerea țării; după respingerea vestirii lui Noe, a urmat potopul distrugător; după respingerea vestirii lui Moise, au urmat 40 de peregrinare prin pustiu; după respingerea vestirii făcută preotul Zaharia, au urmat ani de foamete, lipsuri și moarte. Acum înțelegem plânsul lui Isus, al profeților, al apostolilor, al sfinților și al preoților buni asupra lumii păcătoase. Și tot Sfânta Carte ne spune că, atunci când oamenii au primit vestirea lui Dumnezeu prin profeți, au urmat mari binecuvântări. Astfel: Când Abraham a ascultat de Dumnezeu, a primit o descendență numeroasă ca stelele cerului și ca nisipul de pe țărmul mării; când ninivitenii au ascultat de chemarea la convertire și pocăință, făcută de Dumnezeu prin Iona, Dumnezeu i-a cruțat de distrugere; când regele David care a păcătuit prin adulter și crimă, a ascultat chemarea lui Dumnezeu la convertire și căință, venită prin profetul Natan, David a fost cruțat de toate pedepsele Domnului; când Zaheu a coborât din pom și s-a convertit, a primit bucuria care i-a lipsit până atunci; când Maria Magdalena a ascultat de glasul lui Isus, demonii au părăsit-o pentru totdeauna; când Saul a ascultat de chemarea lui Isus la convertire, i-au căzut solzii orbirii sufletești de pe ochi și a fost numit "vas ales" și "apostol al neamurilor păgâne; când noi înșine primim chemarea lui Dumnezeu la convertirea, venită prin preot sau prin frații noștri profeți, jugul satanei cade și ni se deschid porțile împărăției cerurilor. El a venit să se ocupe de problemele grave care au afectat omenirea de-a lungul veacurilor. Iată-le: sărăcia - să vestesc săracilor evanghelia; durerea - să vindec pe cei cu inima zdrobită; robia - să vestesc captivilor eliberarea; suferința - să le dau orbilor vederea; asuprirea - să-i pun în libertate pe cei asupriți. Nimeni nu poate spune binecuvântările turnate de Dumnezeu în sufletele celor care au primit chemarea lui Dumnezeu la convertirea și la viața de apostolat. Apostolii lui Isus au primit pace în timpul prigoanelor, puterea de a suporta dureri și tronuri de domnie în cer. Sfinți, ca Augustin, Francisc din Assisi, Francisc Borgia și Ignațiu de Loyola, au primit bucuria de a-i duce pe mulți oameni la mântuire și fericirea de a-i avea tovarăși în cer. Noi înșine, când ne curățim de păcat și ne angajăm într-o viață de apostolat, primim bucuria de a trăi o viață nouă, într-o lume nouă, alături de cei câștigați pentru cer. Deși Isus ne cheamă la o viață de apostolat și promite o fericire negrăită alături de cei câștigați pentru cer, se găsesc și oameni dintre aceia care să facă o contra misiune, spre nefericirea lor și a altora.. Publicația catolică din Franța, "Crucea din Calais", înaintea Primului Război Mondial (1914-1918), prezenta următoarea știre dezolantă: Un muncitor francez care aderase la ideile marxiste se lăuda că a reușit să-și îndepărteze soția și copii de credința creștină. Dar, într-o zi, când s-a întors acasă și găsit întreaga familie fără suflare. Soția a lăsat un bilețel, pe care a scris: "Atâta timp cât am avut credință, cu ajutorul lui Dumnezeu, am putut depăși toate necazurile vieții. De când soțul meu mi-a smuls credința din suflet, prin ideile sale marxiste, eu și copiii mei am devenit niște nefericiți și disperați. Toți ne-am pus capăt vieții, pentru că fără Dumnezeu, nu mai reușit să depășim greutățile și necazurile". Fără cuvinte! Un om l-a întrebat pe un pustnic: "Când trebuie să ne întoarcem la Dumnezeu?" Pustnicul i-a răspuns: "Cu o zi înainte de moarte!" "Bine, a zis omul, cine știe când va fi acea zi?" Atunci, pustnicul i-a zis: "Atunci, este nevoie să te întorci astăzi, pentru că mâine s-ar putea să fie prea târziu!" Iată ce ne spune sfântul Paul: "Fraților, uitați-vă la voi care ați fost chemați: printre voi nu sunt mulți înțelepți în felul lumii, nici mulți puternici, nici mulți de neam ales. Dar Dumnezeu a ales lucrurile nebune ale lumii, ca să facă de rușine pe cele înțelepte. Dumnezeu a ales lucrurile slabe ale lumii, ca să facă de rușine pe cele tari. Și Dumnezeu a ales lucrurile josnice ale lumii și lucrurile disprețuite, ba încă lucrurile care nu sunt, ca să nimicească pe cele ce sunt; pentru ca nimeni să nu se laude înaintea lui Dumnezeu" (1Cor 1,26-29). Dumnezeu își trimite întotdeauna mesagerii săi sub chip smerit, pentru a arăta că lucrarea mântuirii este numai a lui. Iar cei răi, deși sunt primii care au nevoie de mântuire, nu înțeleg planul lui Dumnezeu, resping, persecută și ucid trimișii lui Dumnezeu, spre pierzarea lor, a arendașilor din evanghelie. Dar celor care primesc vestirea lor, făcându-se și ei vestitori, asemenea femeii din Samaria (cf. In 4,39-42), asemenea Mariei Magdalena (In 20,17-18) sau asemenea tâlharului din dreapta (cf. Lc 23,39-43), o mare pace coboară asupra lor aici pe pământ și o fericire veșnică în ceruri. Ca și semințele aruncate într-un ogor, sămânța lui Dumnezeu semănată într-un suflet poate aduce rod, fie imediat, fie trecând mai întâi prin iarna grea. La fel și semănătorul, poate obține rezultatul scontat, fie ușor, fie trecând prin suferințe. Trebuie să știm că, întrucât satana nu stă cu mâinile încrucișate când sufletele vin la mântuire, chiar pentru Isus, pentru apostoli și pentru mulți sfinți, rodul a venit după iarna grea a suferințelor. Deci, să nu așteptăm ca aducerea la mântuire a oamenilor stăpâniți de diavol să se facă ușor, căci nu va fi așa. Să știm că lui Isus i s-a făcut astăzi o mare jignire de către cei din cetatea lui, Nazaret. De obicei, la evrei, se spune despre cineva că este fiul tatălui, nu fiul mamei. Lui Isus, spunându-i-se că este "Fiul Mariei", i-au spus că este "un fiu ilegitim" și că mama lui n-ar fi fost tocmai curată după lege. Sfântului Paul i s-a spus că este "nebun". Nouă, celor de astăzi, lumea stăpânită de cel rău nu ne va spune altfel. Dacă pe Isus, pe Petru și pe Andrei i-au răstignit; dacă lui Ioan Botezătorul și lui Paul li s-au tăiat capetele; dacă Iosif și Ieremia au fost aruncați în fântână; dacă preotul Zaharia a fost tăiat cu fierăstrăul; dacă Ștefan a fost ucis cu pietre; dacă apostolii și mulți creștini au fost uciși în diferite chipuri, să nu credem că noi vom fi scutiți de necazuri și suferințe. Dar iată ce a răspuns sfântul Paul astăzi: "Mă bucur în slăbiciuni, în jigniri, în necazuri, în lipsuri, în persecuții, în strâmtorări îndurate pentru Cristos, pentru că atunci când sunt slab, atunci sunt puternic" (2Cor 12,10). Acesta trebuie să fie și răspunsul nostru în fața respingerii și persecuțiilor oamenilor, căci acesta a fost și răspunsul lui Cristos: "Tată, iartă-i, căci nu știu ce fac" (Lc 23,34)! După suferințele Calvarului, bucuria lui Isus a fost mare când a văzut mulțimea nenumărată a celor aduși în cer prin vestirea și pătimirilor lui, mulțime care cânta: ""Mântuirea este a Dumnezeului nostru, care șade pe scaunul de domnie, și a Mielului!" (cf. Ap 7,9-10). De aceea și sfântul Paul spune că pentru a intra "în împărăția lui Dumnezeu, trebuie să intrăm prin multe necazuri" (Fap 14,22). Dar, tot el ne încurajează și ne spune că "suferințele din vremea de acum nu sunt vrednice să fie puse alături cu slava viitoare, care are să fie descoperită față de noi" (Rom 8,18). Isus ne-a spus că la Botezul nostru am fost făcuți "Preoțime împărătească" (cf 1Pt 2,9; Ap 1,6). Preot, "Pontifex" în limba latină, înseamnă și "pod spre Dumnezeu și oameni" și "făcător de poduri între Dumnezeu și oameni". Pe "pod", oamenii calcă cu picioarele în drum spre Dumnezeu și spre semeni. Ferice de omul acela care acceptă să se facă pod pe care oamenii să calce în drum spre Dumnezeu și spre semeni, ca Isus. Dar mai ferice de aceia care, tot ca Isus, spală și sărută picioarele celor care-l calcă (cf. In 13,12-14). Toate "istoriile frumoase" se termină cu victoria eroului bun. Prin Botezul nostru am fost făcuți eroi buni în cea mai frumoasă poveste de iubire care s-a spus vreodată, istoria de iubire a Fiului lui Dumnezeu cu omenirea căzută și mântuită; istoria nunții Fiului lui Dumnezeu cu mireasa luată dintre oamenii căzuți. Prin mărturia noastră profetică, apostolică, creștinească, suntem chemați să câștigăm cât mai mulți păcătoși care, părăsind păcatul, să devină mireasa lui Isus. "Cine întoarce pe un păcătos de la rătăcirea căii lui, va mântui un suflet de la moarte și-și va acoperi o sumedenie de păcate" (Iac 5,20). Cu gândul la misiunea primită și la făgăduința promisă, să lucrăm cu toate mijloacele la cucerirea de suflete. Sfântul Vincențiu de Paul (1581-1660) a crescut un copil cules de pe străzile păcatului, ca pe un crin într-o seră. Dar tânărul, amăgit de niște tineri necredincioși, a căzut pradă patimilor necurate. Sfântul Vincențiu de Paul, ori de câte ori îl vedea sau își amintea de el, vărsa lacrimi amare pentru mântuirea lui. Într-o zi, întâlnindu-l, sfântul Vincențiu de Paul i-a zis: "Văd că persoana și vorbele mele nu le mai primești, primește măcar această iconiță cu Isus răstignit pentru mântuirea tuturor!" Tânărul a luat iconița și a plecat. Dar, la două zile după asta, tânărul s-a întors zicând: "Părinte, nu mai pot, lacrimile lui Isus m-au învins!" Și din acea zi a devenit un alt om. Iubirea este creativă. Este o istorioară frumoasă care ne spune că, la judecata divină, Dumnezeu ne va întreba despre bătăturile de la genunchi care arată rugăciunea; bătăturile de la mâini care arată munca; despre sufletele câștigate pentru cer și despre rănile primite în urma răspândirii evangheliei. Se spune că un suflet bun a trecut cu bine testul bătăturilor de la genunchi și de la mâni. Dar, când Dumnezeu l-a văzut că a pășit singur în cer, l-a întrebat unde sunt tovarășii care trebuiau să-l însoțească. Atunci omul i-a răspuns cu umilință lui Dumnezeu: "Doamne, eu n-am locuit între oameni, ci între lupi care m-au mușcat în loc să mă asculte!" Și, dând la o parte haina, a lăsat să se vadă multe mușcături și răni. Atunci Dumnezeu i-a zis: "Intră în bucuria stăpânului tău" (cf. Mt 25,21.23). Dea Dumnezeu ca, la sfârșitul vieții noastre, să putem auzi cu toții aceste fericite cuvinte: "Bine, rob bun și credincios; ai fost credincios în puține lucruri, te voi pune peste multe lucruri; intră în bucuria stăpânului tău!" Pr. Ioan Lungu lecturi: 12.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |