Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a XIII-a de peste an - B (2015)

"Domnul nostru Isus Cristos a distrus moartea, iar prin evanghelia sa a dat vieții o nouă strălucire" (1Tim 1,10).

După ce în duminicile trecute, Isus și-a arătat puterea asupra furtuni pe mare (cf. Mc 4,35-41) și asupra diavolului (Mc 5,1-20), lecturile de astăzi ne vorbesc despre puterea lui Isus peste suferințelor și morții oamenilor (cf. Mc 5,21-43).

De obicei, oamenii necredincioși, când li se întâmplă să treacă printr-o suferință sau printr-un deces în familie, îl acuză nedrept pe Dumnezeu: "De ce ne-a făcut Dumnezeu nouă asta"? Însă dreptul Iob spune că Dumnezeu nu este răspunzător de suferințele și moartea oamenilor din lume (cf. Iov 34.10). Iar prima lectură de astăzi ne spune fără echivoc că Dumnezeu nu a creat moartea; Dumnezeu nu se bucură de pieirea celor vii. Dumnezeu nu a pus sămânță de moarte în om. Din contra, Dumnezeu a creat toate făpturile spre viață, spre existență nepieritoare, căci le-a creat după imaginea sa proprie. Cât despre cauza lor ne spune că suferințele și moartea au intrat în lume prin invidia diavolului și cei care sunt de partea lui vor ajunge să le cunoască (cf. Înț 1,13-14.24).

Dumnezeu nu a putut să lase lucrurile după voința diavolului, de aceea, a conceput un plan de mântuire, prin care Isus se va întrupa, va veni pe pământ, va lua păcatele noastre asupra sa, le va spăla în sângele său la cruce, apoi prin moartea și învierea sa, îi va învinge pe diavol și moarte și, astfel, va pune capăt suferințelor și morții care există în lume (cf. 1In 3,8; 1Cor 15,26). De aceea, Biserica cântă astăzi: "Domnul nostru Isus Cristos a distrus moartea, iar prin evanghelia sa, a dat vieții o nouă strălucire" (1Tim 1,10). Pe noi, care venim la Isus, cu credința femeii bolnave și cu cea a șefului de sinagogă, nu ne costă nimic, dar pe Isus eliberarea noastră din capcanele diavolului și ale păcatului, din strânsorile suferințelor și morții, l-au costat suferințele Calvarului și moartea pe cruce. Iar asta nu trebuie să o uităm niciodată.

Sfântul Paul ne spune: "Plata păcatului este moartea" (Rom 6,23), iar, pentru izbăvirea noastră de suferințe și moarte, Isus Cristos a fost dat la moarte și apoi a fost înviat (cf. Rom 4,25). Păcatul fiind ispășit, moartea și-a pierdut puterea și "boldul" ei înveninat (cf. 1Cor 15,54-55). Moartea și păcatul au fost învinse prin moartea și învierea lui Isus. Nimic nu ar fi putut satisface mai bine sfințenia și dreptatea lui Dumnezeu, decât jertfa fără cusur a Mielului divin prin care s-a ridicat păcatul lumii (cf. In 1,29).

Evanghelia de astăzi ne spune că, chiar înainte de pătimirea, moartea și învierea sa, Isus a fost la lucru, biruind, suferința și moartea, lucrările diavolului și ale păcatului (cf. Mc 5,21-43). Ceea ce pentru oameni fusese imposibil de eliminat, pentru Isus a fost cu putință și încă foarte ușor (cf. Mt 19,26; Lc 18,27). Cu ușurința cu care judecătorul Samson a rupt legăturile de moarte puse de filisteni, cu ușurința cu care un om rupe firele unui păianjen (cf. Jud 16,12), cu aceeași ușurință Cristos a stricat lucrarea diavolului și ale păcatului și a vindecat boala veche de 12 a unei femei suferinde și a înviat-o pe fiica de 12 ani a lui Iair. Iar acest fapt trebuie să ne umple inima de bucurie și de mulțumire, în orice circumstanță a vieții.

De aceea, parafrazând psalmul de astăzi, spunem: Noi credem că plânsul nostru se va schimba în dans. Noi credem că vom fi scoși din mormânt. Noi credem că moartea noastră se va schimba în viață. Noi credem că îl vom lăuda pe Dumnezeu în veșnicie, împreună cu frații noștri (cf. Ps 29/30,2-13).

Pericopa evanghelică de astăzi cuprinde toate cele trei virtuți teologale, în ordinea enunțării lor: credința, speranță și dragostea. Și începe cu credința, când Isus îi spune femeii bolnave: "Credința ta te-a mântuit", iar lui Iair: "Credință să ai". Referitor la credință, Karl Friederic Strumf Bertano (1829-1936), profesor de istorie german, fiind pe patul de moarte, și-a chemat la sine soția și copiii și le-a zis: "Știința, frumusețea, onoarea și puterea, toate sunt nimic fără credință. Numai credința te ține drept și cinstit în viață și la moarte". Și apoi, cu mâna tremurând, le făcu semnul crucii pe frunte la toți.

În jurul anului 125 d.Cr., un grec pe nume Aristeides, un apologet creștin, îi scria unuia dintre prietenii săi, încercând să îi explice extraordinara speranță și bucurie a creștinilor. "Dacă unul dintre creștinii vrednici pleacă din această lume, ceilalți se bucură și aduc mulțumiri lui Dumnezeu și îi conduc trupul la mormânt cu cântece și mulțumiri, de parcă nu l-ar fi mutat decât dintr-un loc în altul, dintr-un loc de tristețe într-un loc de bucurie. Ei au credința și speranța învierii fericite. Ei au credința și speranța revederii".

Creștinul este chemat, astăzi, să privească suferința și moartea prin prisma învierii lui Isus. Creștinul este chemat să-l laude pe Cristos în suferințe și la moarte. Creștinul este chemat să imite cântarea sfinților în suferințe și adversități. Apropo de adversități, în timpul lor, privighetorile cântă cel mai frumos. Când cerul este înnorat, iar afară plouă și bate vânt, tocmai atunci ele cântă cel mai frumos. Așa trebuie să cânte și creștinul, pentru că Isus a transformat suferințele și adversitățile în cauze de fericire veșnică.

Părintele Gheorghe Dumitraș (1923-1965), din Nisiporești, județul Neamț, care a făcut 12 ani de închisoare pentru Cristos, a fost o astfel de "privighetoare", căci el, înțelegând folosul suferințelor pentru fericirea veșnică, a cântat nespus de frumos, tocmai când cerul vieții lui i-a fost cel mai înnorat, iar în sufletul lui ploua rece și bătea vânt, cu lanțuri și temniță, cu chinuri și boli. Prin cântarea lui cucernică, el a întărit credința și speranța multor tovarăși de temniță. Pentru cântul său pios și nespus de frumos, ridicat din lanțuri pentru Cristos, deținuții l-au numit: "Privighetoarea închisorilor".

Cât de frumos cântăm noi Domnului în timpul încercărilor și suferințelor? În timpul încercărilor și suferințelor, cântăm ca privighetorile sau ne tânguim continuu ca "gaițele tufiș", din California. Psalmistul spune: "Voi binecuvântă pe Domnul în orice vreme, pururi lauda lui va fi pe buzele mele" (Ps 34,1).

În cartea sa, Pledând pentru creștinism, scriitorul american Colin Chapman (1928-1982) îl amintește pe episcopul din Uganda, Festo Kivengere, relatând execuția prin împușcare a trei bărbați din dieceza sa, care a avut loc în anul 1973. Condamnații au fost aduși cu o camionetă și li s-a poruncit să coboare. Aveau cătușe atât la mâini, cât și la picioare. Plutonul de execuție îi aștepta pregătit. Cei trei s-au întors cu fața către plutonul de execuție stând lipiți unul de celălalt. Deși cu fețele acoperite, și-au ridicat brațele încătușate și au început să și le legene. Între timp oameni au început să le răspundă, legănându-și la rândul lor brațele. Cei trei credincioși au fost împușcați, dar au murit cântând, au murit văzându-l pe Isus, ca sfântul Ștefan (cf. Fap 7,56). Atunci, în acea zi, mulți oameni reci în credință s-au întors la Domnul.

Trebuie să-i mulțumim lui Dumnezeu pentru darul mântuirii din boli și moarte, spunând și altora ceea ce a făcut Isus la cruce pentru noi.

Despre acest mod de a privi suferințele și moartea, prin prisma învierii lui Isus, trebuie să le vorbim și altora, ca și ei știind ceea ce a făcut Isus pentru noi la cruce, să ajungă să le privească la fel.

Sfântului Sabin (+ 304), episcop de Spoleto, Italia, pentru credința sa în Cristos, a fost arestat împreună cu credincioșii săi și duși în fața judecătorilor păgâni din Assisi, dar ei nu s-au înspăimântat. Guvernatorul Ventuzian i-a spus lui Sabin: "Cum de ai îndrăznit să îndupleci poporul să părăsească zeii noștri și să urmeze un mort pe cruce? Și tu știi că Isus după moarte a înviat!" Guvernatorul, schimbând vorba, îi zise: "Este în puterea ta să alegi ca să jertfești zeilor noștri și să trăiești, ori să mori în chinuri groaznice, așteptând învierea promisă de Învățătorul tău!" Atunci sfântul Sabin a răspuns: "Aceasta este dorința mea cea mai arzătoare, să mor și apoi să înviez ca Mântuitorul meu!" Atunci Ventuzian a poruncit să i se taie mâinile episcopului Sabin și să fie schingiuit până la moarte. Cu mâinile tăiate sfântul Sabin s-a întors spre cei arestați și condamnați la moarte împreună cu el și i-a încurajat în credința învierii, iar ei rezistat împreună cu el, atât promisiunilor, cât și amenințărilor, atât chinurilor, cât și morții.

Se povestește că episcopul de Milano, sfântul Carol Boromeu (1538-1584), îi dădu unui pictor misiunea de a-i picta un tablou cu moartea. După câtva timp pictorul îi aduse o schiță. El reprezentase moartea printr-un schelet uman cu o coasa în mâna. Dar episcopul nu s-a arătat mulțumit cu o astfel de schiță, căci el vedea moarte din prisma Bibliei, care vorbește de "Îngerul morții" (2Sam 24,16): "Nu așa trebuie să-mi reprezinți moartea, ci reprezint-o printr-un înger cu o cheie de aur în mâna".

Donald Grey Barnhouse (1895-1960), pastor american, mergea împreună cu copiii săi la înmormântarea soției sale și a mamei. Deodată un tir uriaș le-a trecut prin față într-o intersecție, aruncându-și pentru câteva clipe umbra asupra mașinii lor. Donald i-a întrebat pe copii: "Ce ați prefera, să fiți loviți de umbră tirului uriaș sau chiar de tir?" "Bineînțeles că de umbră, au răspuns ei!" "Exact asta ni s-a întâmplat și nouă", a zis Donald Grey Barnhouse. Peste mama voastră a trecut doar umbra morții, căci ea va învia. Datorită învierii lui Cristos, putem spune fără teama de a greși, că ea nu a murit, ci doarme. Isus va veni într-o zi ca s-o trezească ca pe fiica lui Iair și să ne-o redea vie. Doar peste oamenii care nu cred în Cristos, care nu îl primesc în viața lor și nu trăiesc după învățătura lui, numai peste aceia va trece tirul morții veșnice".

Revenim iar la textul evangheliei de astăzi, unde vedem că apare de două ori cifra 12. Oare este întâmplător acest lucru? Exegeții biblici ne spun că nu. În Biblie, cifra 12 reprezintă pilonii Vechiului și Noului Testament: pe 12 patriarhi a fost constituit vechiul popor al lui Dumnezeu și pe 12 apostoli a fost constituit noul popor al lui Dumnezeu, Biserica. Alăturând cele două cifre de 12, sfântul Marcu a voit să ne spună că victoriile asupra diavolului și a morții, asupra bolilor și a morții, începute de Isus atunci, vor continua în Biserica sa, prin mâinile apostolilor și a slujitorilor săi, până la venirea sa de-a doua. Căci iată ceea ce a spus însuși Isus ucenicilor săi: "Vindecați pe bolnavi, înviați pe morți, curățiți pe leproși, scoateți afară dracii. Fără plată ați primit, fără plată să dați" (Mt 10,8). Iar când apostolii s-au întors din misiune, bucuroși de reușita lor, Isus le-a spus: "Nu vă bucurați de faptul că duhurile vă sunt supuse; ci bucurați-vă că numele voastre sunt scrise în ceruri" (Lc 10,20).

De aceea, să nu ne mirăm când auzim că Isus, prin diferiți sfinți sau chiar prin diferite persoane simple, vindecă până astăzi bolnavi și învie morți. Nu sfântul, nu persoana aleasă vindecă bolnavi și învie morți cu de la sine putere, ci Isus o face, prin mâinile lor, pentru a arăta că el este sus la Tatăl și mijlocește pentru noi (cf. In 16,24) și pentru a arăta prezența lui între noi, până la sfârșitul veacurilor (cf. Mt 28,19).

Ba, mai mult, lectura a doua de astăzi ne spune că Isus vrea să vindece și să dea viață oamenilor și prin fiecare dintre noi care credem în el. Asta o putem face prin generozitatea noastră: "Fraților, așa cum vouă vi s-au dat cu generozitate toate darurile, credința, cuvântul și cunoașterea lui Dumnezeu, acest zel și această dragoste pe care le aveți de la noi, tot așa și fapta voastră de dragoste să fie făcută cu generozitate. Voi cunoașteți generozitatea Domnului nostru Isus Cristos: el, cel bogat, a devenit sărac de dragul vostru, pentru ca voi să deveniți bogați, prin sărăcia lui" (2Cor 8,7-9).

Gabriel Marcel (1889-1973), filozof creștin, dramaturg, critic literar și teatral, muzician și teatrolog francez, spune: "Cine iubește pe aproapele săi și îi dăruiește din cele necesare, prin acest fapt el îi spune: "Vreau ca tu să te vindeci, vreau ca tu să nu mori! Vreau ca tu să trăiești!"

Iubirea este mai dreaptă decât dreptatea și mai tare decât moartea" (cf. Ct 8,6; 1Cor 13,8). Deci, prin a dărui cu generozitate dintr-ale noastre celor săraci și bolnavi, nu facem altceva decât să le spunem: "Trăiește și reînvie prin dragostea mea!" De aceea, să nu pierdem nici o ocazie de a spune și a face binele!

Faptele de dragoste nu numai că dau "viață" fraților noștri, ci ne procură și nouă fericirea paradisului.

O legendă creștină, din Rusia, ne vorbește despre un om bogat, care, chiar pe patul de moarte fiind, se gândea tot la bani. Într-o zi, când a simțit că sfârșitul îi este aproape, cu ultimele puteri, luă cheia pe care o purta tot timpul la gât, îi arată servitorului său dulapul în care își ținea banii, și-i dădu ordin să pună tot sacul cu bani în sicriul deja pregătit pentru el. Trecând în lumea de dincolo, bogatul zări o masă lungă pe care se aflau cele mai delicioase bucate: "Spune-mi, te rog, cât costă pâinea, întreba el supraveghetorul?" "O copeică!" "Dar o sardea?" "La fel, o copeică!" "Dar această plăcintă?" "Fiecare produs costă o copeică!" Atunci, bogatul, zâmbindu-și pe sub mustață, își zise: "Ieftin, incredibil de ieftin!" Își alese un platou plin de bunătăți. Dar când a voit să plătească cu banii săi din aur, vânzătorul nu i-a acceptat monedele: "Bătrâne, îi spuse vânzătorul clătinând din cap, puțin ai învățat în viață!" "Ce înseamnă aceasta, murmură bătrânul, banii mei nu sunt suficient de buni?" Vânzătorul îi răspunse: "Aici nu se acceptă decât banii pe care cineva i-a dat de pomană în timpul vieții". Fără cuvinte! De aceea, sfântul Paul ne spune: "Lucrați cu frică și cu cutremur la mântuirea voastră!" (Fil 2,12)!

"Talita cumi", i-a spus Isus fetiței lui Iair (cf. Mc 5,41). Aceasta era o expresie aramaică și însemna: "Mielușelule, trezește-te!" Asta i-a vorbit Isus fetiței, blând și dulce. Dar, va veni o zi în care Domnul Isus, nouă, care am știut să ne facem "micuții" săi (cf. Mt 10,42), ne va spune cu același glas blând și dulce: "Mielușelule, trezește-te"! Iar numai gândul la ceea ce se va întâmpla atunci ne umple acum inima de o mare bucurie!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 22.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat