|
Reflecție la solemnitatea Trupul și Sângele Domnului - B (2015) "Îmi lipsește mersul pe străzi". Într-un interviu pe care papa Francisc l-a dat la 21 mai 2015 și a apărut în cotidianul argentinian "La Voz del Pueblo" din Tres Arroyos (Buenos Aires) în ziua de 24 mai 2015, la întrebarea reporterului către Sfântul Părinte: "Ce vă lipsește din viața dumneavoastră, de dinaintea alegerii ca papă?" Papa Francisc a răspuns: "Îmi lipsește să ies în stradă. Da, îmi lipsește libertatea de a merge pe străzi!" Parafrazându-l pe Sfântul Părinte, am putea spune că și lui Isus, după înălțarea lui la cer și după ce s-a făcut prizonierul nostru din "taina altarului", tot "mersul pe străzi" i-a lipsit și îi lipsește încă. De aceea, Isus, în "interviul" pe care l-a acordat călugăriței flamande, din Liege, Belgia, sfânta Iuliana de Cornillon (1191-1258), în timpul unei adorații euharistice, i-a spus: "Îmi lipsește mersul pe străzi". Pentru a da satisfacție dorinței arzătoare a Inimii lui Isus, "de a merge pe străzi", Biserica, prin Sfântul Părinte papa Urban al IV-lea (1195-1264), în anul 1264, a instituit sărbătoarea "Corpus Domini", sărbătoarea "mersului pe străzi a lui Isus". Această sărbătoare a fost introdusă mai întâi în Franța, Germania, Ungaria și Italia; ca mai apoi, prin papa Ioan al XXII-lea (1249-1334), în anul 1317, să o extindă la întreaga Biserică. În prima lectură de astăzi, Moise le-a arătat evreilor ieșiți din Egipt sângele unui vițel jertfit spre împăcarea cu Dumnezeu: "Iată sângele alianței pe care a făcut-o Domnul cu voi" (Ev 24,8). Dar sângele alianței celei vechi dădea numai o curăție trupească pentru a putea participa la cultul divin de la cortul întâlnirii (cf. Evr 9,13), și nu curăța de păcate spre mântuire (cf. Evr 10,4). În schimb, trupul și sângele lui Cristos, vărsat pentru noi la cruce și pentru care facem sărbătoare astăzi, ne curăță de orice păcat (cf. 1In 1,7) și ne mântuiește: "Cristos, devenit marele preot al bunurilor viitoare, trecând printr-un cort mai mare și mai desăvârșit, care nu este făcut de mână de om, adică nu este din această lume, a intrat o dată pentru totdeauna în Sfânta Sfintelor, nu cu sânge de țapi și viței, ci cu propriul lui sânge, dobândind o mântuire veșnică" (Evr 9,11-12). Isus ne spune astăzi în evanghelie: "Luați și mâncați, acesta este trupul meu!" Apoi, luând potirul, spune: "Luați și beți, acesta este sângele meu" (Mc 14,22-23)! Înainte de a se înălța la cer, după moartea și învierea sa mântuitoare, Isus, ne-a mângâiat cu aceste cuvinte: "Iată, eu sunt cu voi în toate zilele, până la sfârșitul lumii" (Mt 28,20). În multe moduri a rămas Isus cu noi, dar astăzi Biserica dorește să ne oprim numai la prezența euharistică a lui Isus între noi. Mai întâi, Isus și Biserica sa doresc tare mult să participăm la sfânta Liturghie, unde Isus vine zilnic pe altare, pentru a ne spune că ne iubește, pentru a se jertfi în mod tainic pentru noi, pentru a ne hrăni, pentru a ne întări, pentru a ne mântui, pentru a ne arătă că rămâne mereu cu noi, așa cum a promis. Pentru a confirma prezența sa reală, în ostia și vinul de pe altare, Isus, în decursul veacurilor, a făcut miracole în mai multe locuri de pe glob, pentru a ne întări în credință în prezența euharistică și pentru a ne conduce pe drumul mântuirii. Iată câteva exemple edificatoare: În Franța, în secolul V, unui bătrân care se îndoia de prezența reală în sfânta Împărtășanie, când s-a apropiat de altar pentru a se împărtăși, în loc de pâine și vin, Isus i-a dat să vadă carne din care curgea sânge. Și, când speriat, a început să strige: "Cred, Doamne, că pâinea este trupul tău și în potir este sângele tău", ostia a revenit la normal. La Roma, pe când papa Grigore cel Mare (540-604) celebra sfânta Liturghie, o doamnă din nobilimea orașului, în timp ce se apropia de sfânta Împărtășanie, a început să zâmbească îndoielnic cu privire la prezența reală a lui Isus din euharistie, mai ales că ea pregătise pâinea pentru euharistie. Dar, chiar atunci, spre surprinderea tuturor, Isus, din pâine, s-a transformat în carne care sângera abundent. De atunci, acea femeie, cei prezenți și cei care au auzit de această minune nu s-au mai îndoit de prezența reală a lui Isus din sfânta împărtășanie și au primit-o cu mare credință, spre mântuire. În Lanciano, regiunea Abruzzo, Italia, în jurul anului 750, un preot călugăr îndoielnic în ceea ce privește prezența reală a lui Isus din sfânta împărtășanie, după ce a spus cuvintele consacrării, Isus i-a dat să vadă că ostia a devenit carne și vinul a devenit sânge. De atunci, el și toți cei prezenți nu s-s-au mai îndoit niciodată. La Ferrara, în ziua de Paști, 28 martie 1171, în bazilica "Santa Maria in Vado", sunt păstrate urmele miracolului cu sângele scurs din ostia consacrată. Pentru îndoiala unora dintre cei prezenți, în timpul Liturghiei, din ostia frântă a țâșnit un jet de sânge care a stropit bolta de deasupra altarului și toate lucrurile din jur. Martorii spun că, în loc de ostie, au văzut figura unui copilaș înjunghiat. În anul 1228, în orășelul Alatri, din provincia italiană, Lazio, în bazilica "Sfântul Apostol Paul", a avut loc un miracol euharistic, ca răspuns al cerului, la îndrăzneala unei femei necredincioase, care, după ce s-a împărtășit, a ascuns ostia în batistă. La puțin timp, ostia din batistă s-a transformat în carne sângerândă, spre surprinderea și credința tuturor. În biserica "Sfânta Cristina" din Bolsena, în 1263, a avut loc miracolul euharistic, numit al "corporalului însângerat", care este păstrat și astăzi în catedrala din Orvieto, miracol care a grăbit instituirea sărbătorii de astăzi. Un preot german, îndoielnic, pe nume Petru de Praga, în drum spre Roma, s-a oprit la Bolsena pentru a celebra sfânta Liturghie. După ce a rostit cuvintele: "Acesta este trupul meu", pâinea s-a schimbat în trupul lui Isus sângerând, iar la pronunțarea cuvintelor: "Acesta este sângele meu", vinul s-a schimbat în sânge, care fierbând, a acoperit tot corporalul. Această minune aduce și astăzi credință în multe suflete îndoielnice. Exemplele pot continua până în zile noastre. Prin toate aceste miracole euharistice și prin multele altele pe care nu le-am amintit, Isus repetă celor îndoielnici și tuturor generațiilor de credincioși că, la sfânta Liturghie, pâinea devine trupul său, iar vinul devine sângele său. Isus spune: "Acesta este trupul meu. Acesta este sângele meu" (cf. Mc 14,22-24). Sfântul Paul spune și el: "Paharul pe care-l binecuvântăm este împărtășirea cu sângele lui Cristos. Pâinea, pe care o frângem, este împărtășirea cu trupul lui Cristos" (1Cor 10,16). Apoi, prin solemnitatea de astăzi, Isus dorește să iasă din tabernacole și să vină în inima noastră în sfânta Împărtășanie, pentru a ne da sărutul păcii și iubirii sale. Sfinții au numit sfânta Împărtășanie: "Sărutul lui Isus"; "îmbrățișarea lui Isus"; "logodna cu Isus". Isus dorește să iasă din tabernacol și să vină în inimile noastre pentru că sfânta împărtășanie este noul pom al vieții, este arvuna paradisului, este pâinea clor tari, este pâinea care face suflete feciorelnice, este leac împotriva păcatelor, este pâinea care ne sporește credința, este scutul care ne scapă de nenorociri, este pâinea care biruie patimile, este pâinea care ne face blânzi și smeriți cu inima, este pâinea care ne dă curaj și putere în lupta cu răul, este un leac universal contra oricărui rău, este garanția învierii veșnice, este izvorul oricărei binecuvântări. Pentru toate aceste lucruri minunate, Isus vrea să iasă din tabernacole și să vină la noi în inimi. Acesta este secretul prin care sfinții au ajuns în cer. De aceea, sfinți ca Ecaterina de Siena (1347-1380) simțeau că se prăbușesc și că nu pot trăi fără trupul și sângele lui Isus din sfânta Împărtășanie. Apoi Isus tare mult dorește să iasă din tabernacol și să fie așezat pe altare, pentru ca noi să-l privim și să înțelegem cât de mult ne iubește. Să înțelegem că Dumnezeu: ni l-a dat să rămână pururi cu noi; ni l-a dat să ne fie hrană și binecuvântare; ni l-a dat ca să ne fie însoțitor și călăuză spre cer; ni l-a dat ca jertfă de ispășire și izvor de viață veșnică. Apoi Isus dorește să iasă din tabernacol și să fie așezat pe altare, pentru ca el însuși să ne privească și să ne spună personal cât de mult ne iubește, cât de mult ne întărește credința și cât de mult ne sfințește. Sfântul Francisc de Sales (1567-1622) spunea că cine îl privește pe Isus și primește ca hrană ostia albă, devine și el alb la suflet, așa cum albe devin viețuitoarele de la polii pământului, care au mereu în fața ochilor albul zăpezii. Apoi, Isus dorește tare mult să-l vizităm în tabernacol. Să venim la el, în timpul zilei, ca la iubitul inimii noastre. Să venim special pentru el, așa cum și el special s-a coborât din cer pentru noi și pentru a noastră mântuire. Și, dacă avem probleme care ne împiedică, măcar când suntem în trecere prin fața bisericii să intrăm câteva clipe la el, pentru a-i spune iubirea noastră. Iar, când nici asta nu este posibil, măcar de acasă, de la locul de muncă, de pe patul de suferință, să-i trimitem salutul și iubirea noastră. Sfântul Ioan Maria Vianney (1786-1859) stătea mai tot timpul în fața tabernacolului. Acolo se ruga, acolo își pregătea predicile; acolo se uita mereu la Isus și Isus se uita la el. Iar, noaptea, când era acasă, își orienta patul și fața spre tabernacol, pentru a fi cu Isus și în timpul somnului. Creștinii din țările de misiuni își construiesc și astăzi casele cerc în jurul bisericii, pentru a fi mereu aproape de Isus. Sfântul Stanisław Kostka (1550-1568), sfântul prinț, Alois de Gonzaga (1568-1591), sfântul Dominic Savio (1842-1857) cu greu se lăsau desprinși din fața sfântului sacrament; numai la porunca superiorilor și împlinirea îndatoririlor îi luau trupește de acolo, dar, cu gândul, inima și simțirea rămâneau acolo. Alți sfinți, ca soldatul din biserica sfântului Ioan Maria Vianney, își foloseau pauza de masă, pentru a face zilnic un sfert de oră de strajă lui Isus euharisticul. Alți sfinți, ca sfântul Alois din Gonzaga și ca sfântul Dominic Savio, își foloseau recreația de la orele de curs, pentru a-i face o scurtă vizită lui Isus euharisticul, pentru a îi spune iubirea lor, dar și pentru a-i primi de la Isus sărutul și ajutorul. Alți sfinți, ca Iosif de Copertino (1603-1663), nu aveau răbdare să se deschidă biserica, veneau pe când era încă întuneric și făceau adorație lui Isus euharisticul, pe lângă zidurile bisericii, privind la el pe gaura cheii. Nu există sfânt care să nu fi fost iubitor de Euharistie. De la prezența lui Isus din euharistie, toți sfinții au primit harurile necesare pentru a trăi o viață sfântă. Pentru toate darurile primite de la Dumnezeu, inclusiv Euharistia, mulțumirea cea mai bună se face tot primind Euharistia. Psalmistul ne spune astăzi: "Ce-i voi da în schimb Domnului pentru tot binele pe care mi l-a făcut? Voi lua potirul mântuirii și voi invoca numele Domnului" (Ps 114/115,12-13). Iată, acum, alte câteva exemple de sfinți care au datorat sfintei Euharistii harurile și sfințenia: Mulți sfinți și sfinte, asemenea sfântului Herman Iosif (1150-1241), au primit de la Isus euharisticul, puterea de a se păstra curați cu trupul și sufletul, în mijlocul stricăciunii lumii. Mulți sfinți și sfinte, asemenea sfântului Toma de Aquino (1225-1274) și a sfintei Ecaterina din Siena (1347-1380), au primit din adorația lui Isus euharisticul, lumini și daruri deosebite pentru a dobândi cunoașterea lui Dumnezeu, pentru a predica și pentru a scrie despre cele sfinte. În criză de inspirație, sfântul Toma de Aquino își lipea capul de tabernacol și lumina cerească îi venea imediat. Mulți sfinți și sfinte, asemenea sfintei Iuliana de Mont-Cornillon (1191-1258) și sfintei Maria-Margareta Alacoque (1647-1690), în fața tabernacolului, au primit lumini pentru viața lor de sfințenie, dar și pentru viața întregii Biserici. Dar, în sărbătoarea de astăzi, Isus euharisticul dorește foarte mult ca noi să-l scoatem din tabernacole, de acolo unde el locuiește ca "prizonier al iubirii" și să-l purtăm pe străzile noastre, pe la locuințele noastre, pe la ogoarele noastre, pe la locurile noastre de muncă, pe la locurile odihnei noastre trupești, pentru ca tuturora, care îl cunosc sau nu îl cunosc, care îl iubesc sau nu îl iubesc încă, să le spună el, cel dintâi (cf. 1In 4,19), cât de bine îi cunoaște, cât de mult îi iubește, cât de mult vrea să-i ajute, cât de mult îi vrea lângă el în paradis. Isus euharisticul, "prizonierul sub cheie", dorește să-l scoatem din tabernacole, căci acum depinde numai de "mila" noastră, și să-l purtăm afară din biserică, pentru a ne privi în ochi, pentru a ne binecuvânta pe noi și natura întreagă, pentru a ne ajuta, pentru a ne vindeca de bolile noastre sufletești și trupești. Joia Verde, Joia corturilor înflorate, este Joia iubirii milostive a lui Isus euharisticul față de noi și față de întreaga creație, dar și răspunsul iubirii noastre recunoscătoare. La Lourdes, Franța, cele mai multe vindecări trupești și sufletești, cele mai multe haruri cerești și pământești, se obțin în timpul procesiunilor și binecuvântărilor euharistice. Credeți că numai în timpul procesiunilor și binecuvântărilor euharistice de la Lourdes se vindecă bolnavii trupești și sufletești și se primesc ajutoare pentru viața de aici și pentru viața veșnică? Astăzi, trebuie să știm că în orice loc de pe pământ, unde se fac adorații, procesiunii și binecuvântări euharistice, Isus euharisticul revarsă toate aceste daruri. Să prețuim procesiunile și binecuvântările euharistice, să așternem flori în fața lui, dar mai să ne așternem inimile în fața lui. Și harurile vor curge dinspre el spre noi. Biblia ne spune: "Strălucirea lui este ca lumina soarelui, iar din mâna lui izvorăsc raze, că acolo este ascunsă tăria lui" (Hab 3,4). Sfântul papă Ioan Paul al II-lea (1920-2005) spunea: "Cunoașterea și iubirea lui Isus euharisticul este izvor de har, izvor de bucurie, izvor de sfințenie și izvor de mântuire" (cf. Biserica și Euharistia, 10). Cartea Viețile sfinților ne spune că toți sfinții au fost îndrăgostiți de Isus euharisticul. Astfel: - Sfântul Francisc din Assisi (1181-1226) ardea de o foarte mare iubire față de sacramentul trupului și sângelui lui Isus și considera un semn de dispreț a nu participa la Liturghie și la sfânta Împărtășanie. - Fericitul Bartolo Longo (1841-1926) a fost foarte evlavios față de Isus Euharisticul. Cu privire la reușitele sale în educarea copiilor și în îngrijirea bolnavilor, spunea: "De la Isus, din tabernacol, îmi vine tot ajutorul! Euharistia fortifică, dă vigoare, eliberează de ispitele rele și pune pe fugă pe diavol". Fericitul Ieremia Valahul (1556-1625), în momentele de răgaz care îi rămâneau de la îngrijirea bolnavilor, stătea îngenuncheat multe ore în fața preasfântului sacrament, devenind purtătorul de cuvânt al tuturor celor care se încredințau rugăciunilor sale. Tot așa făceau fericitul episcop martir Anton Durcovici și fericitul preot martir Vladimir Ghika. Din Euharistie au primit darul statorniciei în credință și al martiriului. Închei cu rugăciunea de final a solemnității de astăzi: "Primirea trupului și a sângelui prețios ale lui Isus să ne fie, Doamne, în viața pământească, o tainică pregustare a bucuriilor veșnice". Amin. Pr. Ioan Lungu lecturi: 54.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |