|
Reflecție la solemnitatea Rusaliilor - B (2015) "Duhul Domnului a umplut universul, ține toate împreună și cunoaște orice grai" (Înț 1,7) Este sărbătoarea Rusaliilor. Este sărbătoarea coborârii Duhului Sfânt, cea de-a treia persoană a Sfintei Treimi, Dumnezeu adevărat ca și Tatăl ca și Fiul și egală în mărire cu Tatăl și cu Fiul. Este ziua în care Isus înălțat la cer, după promisiune, ni l-a trimis pe Duhul Sfânt de la Tată: "Și eu voi ruga pe Tatăl, și el vă va da un alt Mângâietor, care să rămână cu voi în veac" (In 14,16) "Dacă nu mă duc eu, Mângâietorul nu va veni la voi; dar, dacă mă duc, vi-l voi trimite" (cf. In 16,7). Este ziua când Duhul Sfânt și-a schimbat reședința din cer pe pământ. Este ziua când Duhul Sfânt și-a făcut o locuință din inimile noastre În Vechiul Testament, Duhul Sfânt a făcut ordine în haosul de la început (cf. Gen 1,2), a condus poporul evreu din sclavia Egiptului la libertatea Țării Canaanului, a călăuzit poporul din stâlpul de nor; a dat poporului mana și apa (cf. Neh 9,20), el a vorbit prin profeți (cf. 2Pt 1,21),a dat pricepere oamenilor pentru multe lucrări bune (cf. 1Rg 4,29), l-a zămislit Isus în sânul Mariei (cf. Lc 1,35). Atunci el era în cer și făcea toate aceste lucrări de acolo. Începând cu Rusaliile, datorită morții, învierii și înălțării lui Isus la cer, Duhul Sfânt a venit să locuiască pe pământ, a venit să locuiască între noi și în noi (cf. Gal 4,6). La Rusalii, Isus a înlocuit vechea sărbătoare iudaică a roadelor pământului, care avea loc la 50 de zile după Paștele evreiesc, cu sărbătoarea Rusaliilor, cu sărbătoarea strângerii roadelor crucii: biruința asupra păcatului, a diavolului și a morții; primirea iertării, a păcii și a mântuirii; cunoașterea dumnezeirii, unirea în mărturisirea aceleiași credințe; care toate au avut loc tot la 50 de zile, dar după Paștele creștin. Iată și câteva dintre simbolurile Duhului Sfânt: porumbelul, apa, uleiul, focul, norul, pecetea, mâna. În "odaia de sus" (cf. Fap 1,13), la ultima sa Cină cu ucenicii săi, Isus le-a spus: "Îl voi ruga pe Tatăl și el vă va da un alt Mângâietor, care să rămână cu voi în veac" (In 14,16). Isus însuși era un Mângâietor (cf.1In 2,1), rămas cu ei în mod tainic până la sfârșitul veacurilor (cf. Mt 28, 20), iar acum le-a promis încă unul, pe Duhul Sfânt, ca împreună cu el să continue și să desăvârșească lucrarea mântuirii oamenilor. În Biblie, numele de Isus Cristos, înseamnă: trimisul lui Dumnezeu, Mesia lui Dumnezeu, surâsul lui Dumnezeu pentru oameni, ajutorul lui Dumnezeu, salvatorul lui Dumnezeu, mântuirea lui Dumnezeu din păcate și moarte, înlocuitorul omului, lumina lumii, pâinea vieții, calea vieții. Iar numele Duhului Sfânt înseamnă: mângâietor, prieten apropiat, mijlocitor, însoțitor, călăuzitor, învățător a toate, sfătuitor, mărturisitor al adevărului, luminător, ajutător în nevoi, medic, încurajator în a da mărturie, puternic în toate, bun la toate. Duhul Sfânt are o misiune complementară la misiunea lui Isus. El este al doilea sprijin oferit nouă de Dumnezeu, încă de pe pământ. De aceea, Isus Cristos și Duhul Sfânt au fost numiți de sfântul Irineu din Lyon (130-202) "cele două brațe ale lui Dumnezeu". Fără Duhul Sfânt, nu putem cunoaște adevărul (cf. In 16,13), nu putem cunoaște răutatea păcatului și binecuvântare neprihănirii (cf In 16,8); fără Duhul Sfânt nu-l putem crede și mărturisi pe Isus (1Cor 12,3); fără Duhul Sfânt suntem ușor doborâți de diavol și lume (cf. Is 28,6); fără Duhul Sfânt nu vom putea învia (cf. Rom 8,11). Fără Duhul Sfânt, Dumnezeu este departe, Cristos rămâne în trecut, Evanghelia este literă moartă, Biserica este o simplă organizație, autoritatea este o tiranie, misiunea este o propagandă (cf. Ignațiu de Latakia, mitropolit ortodox). Iată de ce nu putem trăi fără Duhul Sfânt Sfântul Luca, în prima lectură de astăzi (cf. Fap 2,1-11), ne istorisește cum au fost primele Rusalii: "Când a sosit ziua Rusaliilor, toți erau adunați împreună în același loc. Și, dintr-o dată, s-a iscat din cer un vuiet, ca la venirea unei vijelii puternice, și a umplut întreaga casă în care stăteau. Atunci le-au apărut niște limbi ca de foc împărțindu-se și așezându-se asupra fiecăruia dintre ei. Toți au fost umpluți de Duhul Sfânt și au început să vorbească în alte limbi, după cum Duhul le dădea să vorbească" (cf. Fap 2,1-4). Începând cu Rusaliile, toate promisiunile lui Isus au început să se împlinească. Iată câteva exemple. 1. Isus a promis o suflare de vânt, ca cea de la prima creație (cf. Gen 2,7), care va renaște omenirea, și oamenii vor deveni ființe noi. (cf. In 3,8). Isus însuși, după înviere, a suflat asupra lor și le-a dat cu anticipație din Duhul Sfânt, pentru nevoile pastorale (cf. In 20,22-23). Dar promisiunea lui Isus de revărsare din belșug a Duhului vieții celei noi s-a împlinit la Rusalii, când el l-a trimis pe Duhul Sfânt de la Tatăl peste tot pământul ca să-i înnoiască fața (cf. Ps 104,30) și peste ucenicii ca să-i nască din nou. La Rusalii, ucenicii au auzit un vânt puternic, un vânt ca acela pe care l-a suflat Dumnezeu la prima creație pentru a da o viață nouă (cf. Gen 2,7) și pentru a naște Biserica, pentru a conduce la cer. Apoi, așa cum vântul schimbă și împrospătează aerul, tot astfel vântul Duhului Sfânt a schimbat și a împrospătat viața ucenicilor. Apostolii și primii creștini au fost schimbați din fricoși în curajoși, din îndoielnici în credincioși, din egoiști în vestitori generoși ai mântuirii. Apoi vântul Duhului Sfânt a adus și o nouă dragoste față de rugăciune, o nouă atracție pentru Scripturi, cum anunțase profetul Amos (cf. Am 8,11-12) și o nouă foame pentru Euharistie. Zilnic, ucenicii stăruiau în rugăciune, în învățătura apostolilor, în legătura frățească, în frângerea pâinii și în rugăciuni (cf. Fap 2,42). Sfânta Ecaterina din Siena (1347-1380) nu putea trăi fără sfânta Liturghie și fără sfânta Împărtășanie zilnică. 2. Când Isus învăța pe pământ, a spus: "Foc am venit să arunc pe pământ și ce altceva doresc decât să se aprindă" (Lc 12,49). Acel foc dorit de Isus s-a aprins în inimile oamenilor la Rusalii. Atunci oamenii au văzut focul care nu stinge din suflete: "Văpaia iubirii este ca văpaia focului și ca flăcările Domnului. Apele mari nu pot să stingă iubirea și nici râurile nu pot s-o înece" (cf. Ct 8,6-7). Dușmanii Bisericii au încercat să stingă focul Duhului Sfânt din inimi, prin prigoane, prin temnițe și prin moarte. Isus ne-a spus să nu ne temem: "Nu te teme de ce ai să suferi. Iată că diavolul are să arunce în temniță pe unii din voi, ca să vă încerce. Și veți avea un necaz de zece zile. Fii credincios până la moarte, și-ți voi da cununa vieții" (Ap 2,10). "Cine va rămâne statornic până la sfârșit, acela se va mântui" (Mt 10,22). Numai în primele trei secole au fost 10 valuri de prigoane, în care au murit peste 16 milioane de martiri. Biserica nu a dispărut, creștinii nu s-au împuținat și credința nu a slăbit. Scriitorul bisericesc Tertulian (150-220) a exclamat: "Sângele martirilor, sămânța creștinilor!" Undeva pe o arie de grâu a izbucnit un foc, iar cum oamenii nu aveau apă ca să-l stingă, au început să bată focul cu furcile. Și cum îl băteau cu furcile, scânteile săreau și aprindeau alte focuri. Exact așa s-a întâmplat și cu prigoanele contra creștinilor. Închiși, bătuți și uciși, sângele lor au aprins multe alte focuri, adică mulți alți creștini au răsărit în alte locuri. Uciși în Ierusalim, creștinii au apărut în Samaria, în cetățile din Asia, în cetățile din Europa, în China, în India, în țările din America. Isus le-a spus ucenicilor săi: "Când vă vor prigoni într-o cetate, să fugiți într-alta. Adevărat vă spun că nu veți isprăvi de străbătut cetățile lui Israel până va veni Fiul omului" (Mt 10,22). La Ierusalim, numai în câteva zile, focul Duhului Sfânt a aprins credința în 3000 (cf. Fap 2,41), în 5000 de oameni (cf. Fap 4,4) și într-o mulțime de preoți, care până atunci potrivnici, acum au venit la credință (cf. Fap 6,7). Astăzi, numai creștinii catolici sunt peste două miliarde pe tot globul. Nimeni din afara noastră nu ne poate stinge focul Duhului Sfânt din noi, pentru că este aprins de Dumnezeu Tatăl și de Fiul său. Un creștin, pentru mărturisirea sa, a fost prins și condamnat la moarte prin arderea pe rug. Călăii, văzându-l liniștit, l-au întrebat, de ce nu se teme focul rugului. El le-a răspuns: "Pentru că de mult timp am fost ars de un alt foc, de focul Duhului Sfânt! Când ești ars de focul Duhului Sfânt nu te mai temi de nici un foc de pe pământ, ci numai de focul iadului (cf. Lc 12,4-5)". De aceea, și un episcop i-a urat unui preot nou sfințit: "Să te ardă focul", iar, după o pauză de suspans, a adăugat: "Focul Duhului Sfânt, și atunci nu te vei mai teme de nici un foc pământesc"! 3. Apoi Isus le-a mai spus ucenicilor săi: "Țineți bine minte și să nu vă gândiți mai dinainte la ce veți răspunde prigonitorilor; căci vă voi da o gură și o înțelepciune, căreia potrivnicii voștri, nu-i vor putea răspunde, nici sta împotrivă" (Lc 21,15). Ucenicii primiseră de la Isus misiunea de a merge în toată lumea și de a predica evanghelia la toată făptura (cf. Mc 16,15). Dar această misiune comportă totdeauna împotrivire și prigoană; de aceea, Isus le-a spus din nou ucenicilor săi: "În lume veți avea necazuri; dar îndrăzniți, eu am biruit lumea" (In 16,33). Această promisiune ale lui Isus s-a împlinit tot la Rusalii, când ucenicii l-au primit pe Duhul Sfânt și au început să vorbească în limbile Duhului Sfânt, limbi cărora potrivnicii lor nu le-au putut opri. Unii martiri, ca sfântul Roman de Antiohia (+ 258), chiar cu limbile tăiate, au continuat să vorbească de Dumnezeu. "Nu voi veți vorbi, ci Duhul Tatălui va vorbi în voi" (Mt 10,20). Vorbirea în limbi a apărut ca "un dar" și "o unealtă" a evanghelizării; ea a fost dată mai întâi celor chemați să predice evanghelia printre străini. Vorbirea în limbi nu înseamnă că un om vorbește în alte limbi, ci înseamnă că oamenii de alte limbi înțeleg ceea ce vestitorul exprimă în limba lui. Deci vorbirea în limbi nu depinde de oamenii care vestesc, ci de Duhul Sfânt, care dă ascultătorilor puterea de a înțelege. De multe ori oamenii care vorbesc în alte limbi nici măcar nu știu că au acest "dar". Prima lectură de astăzi ne spune că, la Ierusalim, de Rusalii, erau veniți oameni din 12 neamuri. Apostolii le predicau evanghelia în limba aramaică și cele 12 popoare adunate acolo o înțelegeau în limba lor maternă (cf. Fap 2,11). Acest fenomen a fost mereu în Biserică. Astfel: Filip a explicat etiopianului evanghelia în limba ebraică, iar acesta a înțeles-o în limba sa maternă (cf. Fap 8,26-38). Sfântul Paul a vorbit în limbi mai mult de cât toți predicatorii timpului său, căci el a predicat din Palestina și până în Spania și toți oamenii l-au înțeles în limba lor. (cf. 1Cor 14,18). Sfântul Anton de Padova (1195-1231) predica în limba italiană și era înțeles de mulțimea pelerinilor veniți din toată Europa. Sfântul Vincențiu Ferrer (1355-1419) vorbea în limba spaniolă și pelerinii străini îl înțelegeau în limba lor maternă. Sfântul Bernardin din Siena (1380-1444) predica în limba italiană și era înțeles de o mulțime de pelerini greci. Sfântul Francisc Xaveriu (1506-1552) predica în limba portugheză și popoarelor asiatice pe care le evangheliza îl înțelegeau în limba lor. Cine vrea să câștige suflete pentru cer, trebuie să se roage să fie umplut cu Duhul Sfânt, așa cum se umple un vas cufundat în apă. Cufundarea în apele Botezului ne vorbește despre cufundarea în Sfânta Treime, pentru umplerea cu Dumnezeu. Un misionar, văzând că nu câștigă suflete pentru cer, s-a cutremurat în sine; de aceea a început a se ruga cu ardoare: "Doamne, umple-mă cu Duhul Sfânt!" "Doamne, dă-mi suflete, dacă nu, mor!" Dumnezeu i-a ascultat rugăciunea. Mergând în India, Dumnezeu i-a promis că-i va da suflete. În primul an, Dumnezeu i-a promis câte un suflet pe zi; în anul al doilea i-a promis câte două suflete pe zi; în anul al treilea i-a promis câte patru suflete pe zi. Avem și noi în bisericile și în casele noastre atâtea suflete robite satanei și păcatului pierzător. Haideți să ne rugăm ca să fim umpluți cu Duhul Sfânt și să primim puterea de a mișca inimile. Iar Dumnezeu ne va asculta, așa cum a promis: "Dacă voi, răi cum sunteți, știți să dați daruri bune copiilor voștri, cu cât mai mult Tatăl vostru din ceruri îl va da pe Duhul Sfânt celor care i-l cer?" (Lc 11,13). 4. În rugăciunea sa sacerdotală, din "odaia de sus" (cf. Fap 1,13), Isus s-a mai rugat Tatălui și pentru unitatea ucenicilor săi: "Ca toți să fie una ca și noi" (cf. In 17,21). Această rugăciune s-a împlinit tot de Rusalii, când Duhul Sfânt a coborât peste Biserica abia născândă, care număra numai 120 de persoane. Înainte de Rusalii, diavolul reușise să spargă unitatea omenirii la Turnul Babel (cf. Gen 11,1-9, unitatea celor 12, prin trădarea lui Iuda (cf. In 17,12), și unitatea celor 500 de frați care au participat la înălțarea lui Isus la cer (cf. 1Cor 15,6), căci în odaia de sus nu mai erau decât 120 (cf. Fap 1,15). Și pe când se gândea el că pe cei 120 îi va risipi cu ușurință, de Rusalii, a găsit o unitate pe care nu a mai putut-o sparge. Atunci, și-a trimis oamenii săi care să-i ia în râs pe cei 120 și să spună că sunt beți (cf. Fap 2,13), dar Petru a lămurit problema (cf. Fap 2,14-21), spunând că așa au anunțat Scripturile, oamenii, de la mic la mare, vor profeți (cf. Ioel 2, 30-31). De aceea, la predica care a urmat imediat, comunitatea creștinilor a crescut cu 3000 și s-a întărit în unitate (cf. Fap 2,41 ș.u.). Apoi diavolul a provocat, așa cum spuneam mai sus, 10 valuri de prigoană și moartea, dar ucenicii, în loc să scadă, creșteau în număr și în unitate în fiecare zi (cf. Fap 2,47). Ei zilnic erau o inimă și un suflet la rugăciune, la frângerea pâinii, la citirea Scripturilor (cf. Fap 2,42.46). Ei zilnic erau o inimă și un suflet, la muncă și la bunuri (cf. Fap 4,34-35), la slujire și la masă (cf, Fap 6,1-2), la rugăciune și mijlocire pentru cei închiși sau uciși (cf. Fap 6,4; 12,5). Cu un cuvânt, viața o aveau în comun, bunurile le aveau în comun, bucuriile le aveau în comun, necazurile le purtau în comun. Ei gândeau că dacă aici nu sunt uniți, nu vor putea fi uniți nici în cer. De Rusalii, satana a văzut o unitate pe care n-o putea sparge și asta n-o putea suporta. O întâmplare din cartea Floricelele sfântului Francisc ne spune că, în timp ce mulțimea ucenicilor sfântului Francisc din Assisi (1181-1226) erau adunați la "Capitulul rogojinilor", diavolul, văzând această mulțime de oameni sfinți și uniți, a ținut și el o adunare în iad, unde el și îngerii lui au elaborat o strategie de luptă contra sfințeniei, unității și apostolatului fructuos al călugărilor, nu pentru atunci, ci pentru după moartea sfântului Francisc. Și au convenit ca prima acțiune pe care trebuia să întreprindă era aceea de a introduce între frați oameni fără vocație, oameni cu credință puțină, oameni dornici de mărire deșartă, oameni dornici de câștig și de plăceri, căci, ziceau ei, numai așa vor reuși în lupta lor. Am amintit acest fapt, căci așa a procedat și procedează satana și cu Biserica în ansamblul ei. Pe timpul apostolilor, satana nu a putut rupe unitatea, deși a încercat să-i facă pe câțiva ucenici să spună că: eu sunt al lui Paul, eu sunt al lui Apolo, eu sunt al lui Petru și eu sunt al lui Isus (cf. 1Cor 1,12). Satana a reușit ruperea unității creștinilor, numai atunci când au intrat în Biserică: oameni fără catecumenat și fără pregătire creștină; "frați mincinoși" (cf. Gal 2,4), care au fost și vor fi: iubitori de sine, iubitori de bani, lăudăroși, trufași, hulitori, neascultători de părinți, nemulțumitori, fără evlavie (cf. 2Tim 3,2-9). Deși, începând cu secolul 11 și până astăzi, satana a reușit să o rupă bucăți mai mari și mai mici din Biserică, totuși, porțile iadului nu o vor birui (cf. Mt 16,18), căci Isus și Duhul Sfânt se roagă necontenit pentru noi (cf. Evr 10,21; Rom 8,26) și întărește Biserica. Astăzi avem de ales între faptele trupului care duc la osândă, inspirate de satana: "desfrânarea, necurăția, nerușinarea, idolatria, vrăjitoria, dușmăniile, cearta, gelozia, mâniile, ambițiile, discordiile, dezbinările, invidiile, bețiile, orgiile și cele asemănătoare acestora" (Gal 5,19-21) și faptele inspirate de Duhul Sfânt și care duc la viață: "iubirea, bucuria, pacea, îndelunga răbdare, bunătatea, bunăvoința, fidelitatea, blândețea, cumpătarea" (Gal 5, 22-23). Duhule Sfânt, pătrunde inimile noastre și aprinde în noi focul iubirii tale, ca să alegem și să împlinim faptele tale! Amin. Pr. Ioan Lungu lecturi: 9.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |