Bunul păstor se face miel
Isus domn și servitor
De Maurizio Gronchi
Duminica a patra din timpul pascal este ocazie pentru a reflecta asupra imaginii lui Isus bun păstor, a cărui perspectivă "pastorală" se configurează în cadrul vieții sale publice ajungând să culmineze în moartea și învierea sa, depășind granițele istorice și geografice ale acțiunii sale pământești. De fapt, cu Paștele său, păstorul cel frumos (In 10,1-8) se face miel jertfit (Ap 5,6), reasumând astfel profilul vestit de Ioan Botezătorul, la începutul activității sale mesianice: "Iată-l pe mielul lui Dumnezeu, care ridică păcatul lumii" (In 1,29).
Așadar, trebuie să ne îndreptăm atenția spre asupra acestei duble imagini a lui Isus și spre transfigurarea sa singulară, pentru a ne apropia de cel care s-a vestit ca o călăuză tare și puternică, pentru a se arăta apoi miel blând și oaie mută în fața celor care o tund (Is 53,7). În această cotitură misterioasă este cuprins sensul autentic al slujirii pastorale a lui Isus. Succesul acțiunii sale nu se află în puterea care-i elimină pe dușmani; rodnicia sa provine din aparentul eșec uman, din încredințarea neputincioasă la moartea pe cruce. Cu cea mai scurtă dintre parabolele sale, Isus o prefigurase astfel: "dacă bobul de grâu, care cade în pământ, nu moare, rămâne singur; însă dacă moare, aduce rod mult" (In 12,24).
Adevărata dificultate pe care trebuie s-o fi simțit discipolii - după ce l-au ascultat pe Învățătorul care s-a definit poarta sigură a staulului, bunul păstor care cunoaște oile pe fiecare în parte, care le vorbește și îl urmează pentru că recunosc glasul său - era deja adumbrită în epilogul acelei metafore. Când va veni lupul pentru a amenința turma, bunul păstor nu va fugi ca mercenarul, căruia nu-i pasă de oi, pentru că nu-i aparțin, ci în ciocnire va muri pentru a le apăra. Aceasta nu putea suna decât ca perspectivă îngrijorătoare: în disponibilitatea sa de a înfrunta lupul și cu el moartea, Isus nu avea să se salveze nici pe sine însuși nici turma. Confirmarea acestei înfrângeri va veni atunci când, odată lovit păstorul, oile efectiv vor fi risipite (Mc 14,27).
Așadar, ce grad de încredere putea oferi Isus discipolilor săi cu imaginea bunului păstor? Ce sens are pentru noi astăzi să privim la Isus ca la Acela care ocrotește Biserica sa, când creștinii sunt persecutați și uciși în diferite părți ale lumii, fără a opune nicio rezistență?
Tocmai în această eroică acceptare a martiriului s-a revelat, încă din primele timpuri ale creștinismului, rodnicia perspectivei pastorale a lui Isus: discipolii săi au învățat de la el curajul mărturiei, capacitatea de a ieși din ei înșiși, fără protecție, încrezându-se numai în compania sa, în special în ora încercării.
Distanțarea de orice formă de putere în a ne afirma pe noi înșine, în numele Evangheliei este verificarea constantă urmării autentice a lui Isus bun păstor, capabil să transforme capturarea în oferire, deoarece viața "nimeni nu o ia de la mine, ci eu o dau de la mine însumi" (In 10,18). Acestei convertiri, care are loc în adâncul inimii discipolului, aparține rodnicia darului, fără a aștepta recunoaștere, dincolo de orice pretenție de succes lumesc. Paradoxalul triumfului Evangheliei se deschide exact în aceea care a fost forța sa de expansiune: "Sângele martirilor este sămânță de noi creștini" (Tertulian, Apologeticum, 50,13).
Faptul că Isus a le-a anunțat adepților săi un destin care nu era diferit de al său (cf. In 15,28-20), desigur nu putea să fie mângâietor și cu atât mai puțin nu putea să justifice pe viitorii persecutori. Dacă de o consolare trebuia să fie vorba, aceasta avea să vină după aceea de la celălalt Mângâietor - Duhul, Mângâietorul (In 14,16) - nu de la Învățătorul, care nu putea fi urmat imediat, ci numai după aceea, odată ce alții îl vor încinge pe Petru, pentru a-l conduce acolo unde nu ar fi voit să meargă (In, 21,18).
De altfel, curajul și ezitarea au locuit în același timp în inima lui Simon: pe de o parte, el era gata să-și dea viața, pe de altă parte, a fost capabil să nege că-l cunoaște pe Domnul său (In 13,36-38). Dar tocmai în cadrul acestei tensiuni polare - între curaj și fragilitate, între entuziasm și slăbiciune - discipolul se aventurează în urma Învățătorului care, fără a înșela cu semnele de putere pe care le săvârșește (de aceea cere tăcerea), anunță crucea și promite compania.
În ultimă analiză, rodnicia stilului pastoral al lui Isus, care reiese din mărturiile evanghelice, provine din acea polaritate singulară a faptului că El este Domn și Servitor. Așa cum Domnului îi corespunde imaginea Păstorului care dă siguranță, tot așa Servitorului îi aparține fragilitatea Mielului. Pe de o parte, Isus călăuzește și conduce; pe de altă parte, primește, însoțește și urmează; mereu și oricum stă în mijlocul celor care sunt adunați în numele său (Mt 18,20). Conform stilului său, păstorul Bisericii este chemat să primească de la Domnul însăși forma sa, pe care Papa Francisc a indicat-o așa de luminos: "De aceea, uneori va sta în frunte pentru a indica drumul și a susține speranța poporului, alteori va sta pur și simplu în mijlocul tuturor cu apropierea sa simplă și milostivă, iar în unele circumstanțe va trebui să meargă în spatele poporului, pentru a-i ajuta pe cei care au rămas în urmă și - mai ales - pentru că turma însăși are un miros al său pentru a găsi noi drumuri" (Evangelii gaudium, 31).
(După L'Osservatore Romano, 26 aprilie 2015)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 16.