Cu Maria spre Anul Milostivirii
Fecioara Preasfântă, părtașă a compasiunii lui Dumnezeu față de om
De Mario Piatti, I.C.M.S.
Evanghelia propune adesea cadrul, colorat și viu, al mulțimilor care aleargă și se strâng în jurul Învățătorului, însuflețite de dorința de a fi vindecate, de a regăsi sănătatea trupului și pacea sufletului. Isus este ca samariteanul milostiv din parabolă, ca păstorul cel bun, care se îngrijește, cu duioșie infinită, de discipolii săi. Privirea sa îmbrățișează mulțimile care, obosite și de acum epuizate, îl urmează, ca niște "oi fără păstor" (Mc 6,34). Isus are pentru toți un gest și un cuvânt de mângâiere; redă orbilor vederea, surzilor auzul, celor infirmi posibilitatea de a merge. Crucea sa răscumpără și continuă să lumineze misterul insondabil al suferinței și îi dăruiește o neașteptată forță mântuitoare, unită cu valoarea infinită a Euharistiei. Pătimirea noastră devine pătimire a lui Cristos, străbătută de puterea învierii sale glorioase.
Crucea noastră găsește mereu, la picioarele sale, o Mamă, pătrunsă total și intim de aceeași compasiune, de aceeași dorință de mântuire care locuiește în Inima lui Cristos. Nouă și sfântă Arcă a Alianței, Fecioara poartă în sine pe însuși Fiul lui Dumnezeu, al cărui tabernacol și ostensoriu de har devine. Ea implică, în grija milostivă de care este plină, unele suflete preaiubite, pentru ca să fie - ca ea și cu ea - ofertă preacurată și plăcută cerului. Ochii săi se îndreaptă spre Biserică, spre lume, spre fiecare inimă care caută Adevărul, pentru a găsi "aliați", curajoși și cutezători, care să împărtășească însăși planurile sale de iubire.
În "locurile mariane", în marile sanctuare dedicate ei, se adună, din totdeauna, omenirea, chinuită de tot felul de încercări: bolnavii, infirmii, sărmanii păcătoși, cu încărcătura lor de chin și de suferință. Ca pe căile Palestinei, tot așa la Lourdes, la Fatima, la Cestokhowa, la Loreto se reînnoiește această întâlnire dintre milostivirea lui Dumnezeu și slăbiciunea umană, dintre condescendența Celui Preaînalt și adâncimile răului nostru.
Figura Mariei Preasfinte - uneori contestată datorită presupusei sale "invadări" necuvenite în panorama credinței, ca și cum prezența sa ar putea amenința centralitatea absolută a lui Cristos Domnul - a permis și permite credincioșilor să pătrundă tot mai profund în misterul lui Dumnezeu, să primească în interior Cuvântul său, depășind riscul unei cunoașteri aride și reci, al unui ritualism gol. Acest popor - spune Domnul - mă cinstește cu buzele, dar inima sa este departe de mine (Is 29,13). Adevărata evlavie față de Mama lui Cristos duce din nou chiar inima omului la Dumnezeul său, conduce din nou pe credincios la izvoarele harului, cu o adeziune sfântă, tandră, cordială și filială la Creatorul său.
Într-o amplă varietate de forme, de experiențe și de abordări se manifestă, de acum de decenii, în Biserică un interes reînnoit față de Sfânta Scriptură, citită peste tot, proclamată, cunoscută, meditată și iubită. Fecioara Sfântă e cea care ne ajută să facem să curgă forța Cuvântului lui Dumnezeu, lumina veștii de Paști, în cotidianitate, recitind viața, ocupațiile, realitățile noastre umile și simple de toate zilele prin harul inepuizabil al Evangheliei. Înțelepciunea din Vechea Alianță, frumusețea inimitabilă a Psalmilor, forța inegalabilă a Noului Testament coboară și curg în Inima preacurată și neprihănită a Fecioarei. Unită în toate cu voința Domnului său, ea ne educă să reordonăm existența în jurul unicului său "centru vital", să nu risipim în distragerea lucrurilor, ci să recompunem unitatea de afecte, de sentimente, de cuvinte și de acțiuni în jurul esențialului, în jurul lui Dumnezeu.
Locurile Mariei devin astfel privilegiate "locuri ale Duhului", locuri ale Cuvântului, proclamat și trăit; locuri ale suferinței răscumpărate, primite și iubite, oaze privilegiate de rugăciune și de reconciliere. Fiecare suflet poate să devină "Pământ al Mariei". Fiecare inimă, care se deschide la har, este ca peștera din Betleem, locuința sfântă din Nazaret, cenacolul, Calvarul, reflexia vie a zorilor noi ale Învierii.
O frumoasă invocație mariană - cu tonul și cu parfumul aproape ale unei naive și infantile poezii - sugerează cuvinte din cer, care rezumă fascinația unui drum autentic de credință: "Mamă a milostivirii și Mamă a iubirii, reînnoiește inima tuturor, așa cum vrea Isus".
Să fie acesta, pentru toți, un simplu - dar angajant - program de viață.
(După Zenit, 19 aprilie 2015)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 8.