Spre jubileul convocat de papa Francisc
Oglinda milostivirii
De Michele Giulio Masciarelli
"Primalitatea" milostivirii. Papa pune milostivirea în "ordinea începutului". Din toată bula care convoacă jubileul extraordinar reiese exigența obiectivă de a pune milostivirea în vârful planului de mântuire pentru că "misterul credinței creștine pare să găsească sinteza sa în acest cuvânt" (Misericordiae vultus, nr. 1). În mod obiectiv completă pentru a indica întregul mister creștin, milostivirea este prin urmare o necesitate și o nevoie și pentru viața discipolilor lui Isus: "Avem nevoie mereu să contemplăm misterul milostivirii. Este izvor de bucurie, de seninătate și de pace. Este condiție a mântuirii noastre" (ivi, nr. 2). De aceea nu este o afirmație abstractă din punct de vedere teologic aceea care îl sfătuiește pe Papa Francisc să pună milostivirea ca "prim principiu" al creștinismului. El pornește de la concret: istoria mântuirii face cunoscută poziția de apogeu care revine milostivirii pentru că Dumnezeu, de la început, s-a arătat mereu un Dumnezeu al milostivirii și al iertării, cu adevărat un Dumnezeu al inimii.
Totuși, milostivirea nu se află numai la început ci și în centru pentru că Isus însuși este cel care o pune acolo. În intrarea sa în istoria umană punându-se în ea drept centru, plantându-se în ea ca axă misterioasă care de fapt conotează ca mântuitor întregul timp al oamenilor, el face milostivirea centrală. Isus Cristos, așadar, leagă milostivirea de centralitatea pe care el o are în istoria de har gândită de Dumnezeul trinitar.
Isus leagă milostivirea de centralitatea spațială a existenței sale mesianice: el eliberează milostivirea de caracterul său abstract conceptual și de vacuitatea cuvintelor legând-o de locurile sale. Ei bine, Isus trăind la Nazaret, într-un mod misterios a făcut-o centrul lumii și același lucru îl putem spune pentru Betleem, pentru Ierusalim. Nazaret - loc emblematic al existenței lui Isus - este central pentru că, afirmă Papa Francisc, milostivirea "a devenit vie, vizibilă și a ajuns la apogeul său în Isus din Nazaret" (ivi, nr. 1). Mai mult încă. Isus implică milostivirea în timp, al cărui centrul este El, calificând-o, drept centrală: cu alte cuvinte, dincolo de o geografie, Isus îi procură milostivirii Tatălui o istorie: "La «plinirea timpului» (Gal 4,4) - scrie Papa Bergoglio - când totul era dispus conform planului său de mântuire, El l-a trimis pe Fiul său născut din Fecioara Maria pentru a ne revela nouă în mod definitiv iubirea sa" (ivi, nr. 1). Însă, înainte de toate, milostivirea este un semn al lui Isus care vizibilizează caritatea infinită a Tatălui în "fața" sa. Papa Francisc deschide bula jubileului cu cuvintele cele mai centrate, pentru a rămâne în temă: "Isus Cristos este fața milostivirii Tatălui" (ivi, nr. 1). Așadar, milostivirea are o față vizibilă, expresivă, care invită, care avertizează: este fața Tatălui care se reverberează, în toată luminozitatea sa, asupra persoanei, asupra cuvintelor și asupra gesturilor mesianice ale lui Isus. Milostivirea este centrală, de aceea se exprimă în fața care are capacitatea de a evoca întreaga persoană, așa cum au învățat îndelung neoebraicii (mai ales Buber și Lévinas).
Milostivirea, afirmă apoi Papa Bergoglio (ivi, nr. 3), este și "actul ultim și suprem cu care Dumnezeu ne vine în întâmpinare". Pentru a înțelege bine acest caracter de "ultimitate" al milostivirii, pe care fața lui Cristos o revelează și o învață, trebuie să ne referim la un alt nume care vorbește despre ea: este inima sa pascală, pentru totdeauna semn extrem și ultim al iubirii sale, așa de ultim încât durează și în cer. Lovitura de suliță primită de Isus pe cruce este semnul dăruirii totale de sine, manifestare simbolică a iubirii cu care Isus va continua să se ofere întregii omeniri. Inima străpunsă a lui Cristos este un semn care va dura pentru veșnicie: Ioan, singurul dintre evangheliști, învață că rănile celui răstignit, printre care exista cea a inimii deschise de suliță, vor exista și în cer: vor fi rănile "Mielului înjunghiat" (Ap 1,7; 5,6).
Toate acestea ne fac să concludem că "ultimitatea" milostivirii feței se leagă de cea a inimii și viceversa. Acest lucru este valabil și pentru omul care trebuie să exprime astfel, până la sfârșit, milostivirea sa cu fața și cu inima. De fapt, inima și fața sunt puse, în om, într-o puternică legătură spirituală. Inima este ascunsă și fața este vizibilă și expusă, și tocmai datorită acestor două calități opuse legătura lor este necesară. Biblia, de la un capăt la altul, consideră fața ca oglinda inimii; mai mult, inima face fața, pentru că o formează: "Inima omului schimbă fața lui fie în cele bune, fie în cele rele" (Sir 13,25). Pe față ajung sentimentele cele mai așezate ale inimii ca niște valuri pe malul unui lac. Milostivirii îi sunt necesari ochi potriviți, care nu sunt deloc ochii care "văd" (aceștia admit și distragerea, superficialitatea, parțialități vinovate) ci îi sunt necesari ochii care "privesc".
Cu alte cuvinte, numai o inimă convertită și credincioasă poate să ne dea ochi de milostivire.
(După L'Osservatore Romano, 17 aprilie 2015)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 12.