Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la duminica a II-a de după Paști - B

Oricine este născut din Dumnezeu învinge lumea (cf. 1In 5,4).

Sărbătoarea Paștelui, începută în miez de noapte, când am luat lumină și am călătorit în lumina lumânării pascale, când catecumenii au primit Botezul și când toți creștinii s-au aprins de o nouă credință, speranță și dragoste, continuă și duminica aceasta și va continua timp de cincizeci de zile, asemenea nunților împărătești din vechime.

În Biblie se vorbește despre o zi lungă, când soarele și luna și-au oprit mersul, până când armatele lui Israel i-au învins pe dușmanii lor (cf. Ios 10,13-14). Timpul Pascal este tot o zi lungă, o zi care durează 50 de zile, pentru a ne bucura și a aprofunda victoria lui Isus asupra morții și asupra tuturor dușmanilor noștri. De Paști, Isus, mirele nostru, s-a luptat cu toți dușmanii noștri teribili: diavolul, păcatul, moartea și lumea și a învins. De aceea, începând din ziua de Paști, putem asculta zilnic cuvintele dulci ale lui Isus: "Am înviat și sunt mereu cu tine". De aceea, în tot timpul pascal, Biserica noastră cântă fără încetare: "Aceasta este ziua pe care a făcut-o Domnul; să ne bucurăm și să ne veselim în ea" (Ps 117/118,24). Iar, după ce vom trece din această viață, vom continua bucuria și aprofundarea învierii lui Isus, pentru toată veșnicia, în paradis, alături de Tatăl, de Fiul și de Duhul Sfânt.

Astăzi, la opt zile după Paști, catecumenii deveniți neofiți (nou botezați), dezbracă hainele albe pe care le-au îmbrăcat în noaptea de Paști, ca semn a curăției de suflet primite la Botez și bucuriei mântuirii primite prin Cristos, haine albe pe care le-au purtat în toată săptămâna aceasta, numită și "Săptămâna luminată". Astăzi neofiții dezbracă aceste haine albe, pentru a îmbrăca hainele de lucru, pentru a merge în misiune alături de ceilalți creștinii, pentru a-i ridica pe credincioșii căzuți din cauza încercărilor vieții și pentru a le vesti tuturor evanghelia și mântuirea prin Isus Cristos (cf. Fap 4,12).

Tot astăzi, în Duminica Albă și a Tomei, Biserica, luminată de Duhul Sfânt, privind spre Dumnezeu care este plin de milostivire și de dragoste (cf. Ps 111,4) - milostivire și dragoste arătată față de toți oamenii păcătoși (cf. Ps 14,1; Rom 3,9-12), pe care i-a mântuit și i-a înviat din starea lor prin patima, moartea și învierea lui Isus Cristos (cf. Ef 2,4), Fiul lui Dumnezeu, căruia omenirea salvată îi aclamă necontenit cu: "Isuse, mă încred în tine!" - prin sfântul papă Ioan Paul al II-lea (1920-2005), în anul 2000, cu ocazia canonizării sfintei Faustina Kowalskaa (1905-1938), o mare cinstitoare a Divinei Îndurări, a instituit și a fixat pentru duminica a II-a de după Paști, sărbătoarea Divinei Îndurări, pentru ca oameni să nu uite niciodată divina îndurare a lui Dumnezeu care i-a mântuit prin moartea și învierea lui Cristos și să-i cânte necontenit imn de slavă, de recunoștință, de mulțumire și de înnoire sufletească, începând de aici de pe pământ și până în viața veșnică.

Pentru a înțelege mai bine evanghelia de astăzi, cu prăbușirea și ridicarea lui Toma, trebuie să pornim reflecția noastră de la discursul lui Isus de la Cină, când Isus le-a spus ucenicilor săi: "Iată, vine ceasul - ba a și venit - când vă veți împrăștia fiecare la ale sale și pe mine mă veți lăsa singur; dar nu sunt singur pentru că Tatăl este cu mine" (In 16,32). Într-adevăr, la arestarea lui Isus, toți ucenicii Domnului au fugit care încotro și Isus a rămas singur cu Tatăl ceresc. În acele momente grele, o parte dintre ucenici au continuat să țină legătura unii cu alții; iar, o altă parte nu, plecând fiecare la ale sale. Între cei care au plecat la ale lor, amintim pe cei doi ucenici care se întorceau la Emaus și pe Toma.

Ultimele imagini ale lui Toma cu Isus, au fost cele: când Isus a intrat în Grădina Ghetsemani; când Iuda l-a vândut pe Isus; când soldații au pus mâna pe Isus și l-au arestat; când Isus a refuzat ajutorul sabiei lui Petru; când Isus a fost judecat și condamnat; când Isus a fost biciuit și ucis pe cruce; când la moartea lui Isus s-a făcut cutremur și întuneric. După toate aceste momente teribile pentru un om ca Toma, care și-a pus toată speranța în Isus, că era gata să moară împreună cu el (cf. In 11,16) și care voia să știe încă de pe pământ calea spre împărăția cerurilor (cf. In 14,5), acele evenimente au fost de neînțeles; de aceea Toma a lăsat toate și a plecat la ale sale, rupând pentru moment orice legătură cu grupul apostolilor.

Dar Toma a uitat că un Dumnezeu iubire nu moare niciodată (cf. 1Cor 13,8), că Isus și-a prezis chinurile și moartea pentru mântuirea lumii, ci și învierea sa glorioasă, la trei zile după moartea sa (cf. Mc 31; 10,34), așa cum anunțau și Scripturile (cf. Os 6,1-2). Iar această uitare era să-l coste mult.

Lipsind din motive subiective și fără fundament de la prima adunare a ucenicilor din Noul Testament, Toma a pierdut ceea ce pierd toți creștinii care lipsesc nemotivat de la Liturghia de duminica, care este ziua lui Isus înviat din morți până la sfârșitul veacurilor. Toma a pierdut pacea lui Isus care întrece orice închipuire (cf. In 20,19; Fil 4,7). Toma a pierdut puterea dătătoare de viață nouă a Duhului Sfânt (cf. In 20,22; Gen 2,7). Toma a pierdut iertarea pentru păcatele comise (cf. In 20,23). Toma a pierdut mandatul de trimitere în misiune și promisiunea părtășiei cu Isus (cf. In 20,21). Toma a pierdut și prezența lui Dumnezeu prin Isus (cf. In 20,20).

Fără credința în Isus înviat, Toma rămăseseră: ca o pasăre cu aripile legate, ca o corabie cu pânzele rupte, ca un naufragiat pe mare zbuciumată fără colac de salvare. În timp ce apostolii rămași credincioși "stăruiau în învățătura apostolilor, în legătura frățească, în frângerea pâinii și în rugăciuni (cf. Fap 2,42), Toma rătăcea doborât sufletește prin lume. Acesta este un avertisment atât pentru neofiți, cât și pentru creștinii cu vechime, căci fără Isus, despărțiți de Isus, nu pot face nimic (cf. In 15,5). De aceea: "Să nu părăsim adunarea noastră, cum au unii obicei; ci să ne îndemnăm unii pe alții, și cu atât mai mult cu cât vedeți că ziua se apropie" (Evr 10,25).

Faptul că o parte din ucenici, cu toată dezorientarea și tulburarea lor, s-au strâns la un loc - așa cum se legă alpiniștii unii de alții în timp de primejdie și așa cum păsările călătoare se strâng la un loc în drumurile lor - a fost un lucru bun pentru ei. Dumnezeu dorește ca toți credincioșii lui, atât în vremuri bune, cât și în vremuri tulburi de prigoane, de greutăți și încercări, să se adune împreună. De ce? Căci acolo unde doi sau trei se adună în numele său, acolo apare și el în mijlocul lor (cf. Mt 18,20). Iar acolo unde este Isus, este puterea și mângâierea lui.

Isus le prezisese ucenicilor săi, nu numai patima moartea și învierea sa, ci și faptul că lumea nu-l va mai vedea, dar că ei îl vor vedea (cf. In 14,19). Într-adevăr, ucenicii l-au văzut pe Isus care i-a mângâiat și le-a adus pacea sa, iar ei s-au bucurat mult, mai ales că l-au văzut pe Domnul intrând la ei, prin ușile încuiate (cf. In 20,19-20). Trupul glorificat al lui Isus nu se supune legilor universului fizic. De aici speranța noastră că, atunci când va avea loc răpirea, când trupurile noastre vor fi schimbate, nici noi nu vom mai avea nici o dificultate de a ieși de pe unde vom fi, morminte închise sau case încuiate, și ne vom întâlni cu Domnul în văzduh (cf. 1Tes 4,17).

Când Isus, "pacea noastră" (Ef 2,14), este pus în centrul adunărilor, rugăciunilor, gândurilor, vorbelor și faptelor noastre, o pace negrăită care întrece orice pricepere coboară asupra noastră (cf. Fil 4,7). Nu este o pace ca cea pe care o dă lumea (cf. In 14,27), ci este pacea pe care el ne-a dobândit-o prin sângele său vărsat pe cruce (cf. Col 1,20). Este pacea lui Dumnezeu însuși, căci Dumnezeu era în Cristos, atunci când acesta împăca lumea cu sine la cruce (cf. 2Cor 5,19). Ba, mai mult, când venim la întâlnirea cu Isus înviat, - căci Isus, ca un mire fidel, vine zilnic la întâlnirea cu noi, mireasa sa, la sfânta Liturghie - atunci "harul Domnului Isus Cristos, dragostea lui Dumnezeu Tatăl și împărtășirea Sfântului Duh este cu noi cu toți" (cf. 2Cor 13,14). Iar acolo unde este Dumnezeu cel întreit și unic, este primit (cf. Ap 3,20-21), acolo intră și împărăția cerurilor, cu toți îngerii și sfinții ei. Sufletul nostru devine el însuși un paradis.

Evanghelia spune că Isus, după ce le-a dăruit ucenicilor din Cenacol pacea sa, el le-a încredințat și continuarea misiunii sale apostolice, misiune primită de la Tatăl ceresc (cf. In 20,21), prin trăirea după exemplul lui (cf. 1In 2,6) și prin vestirea evangheliei sale (cf. Mc 16,15), prin semnele și minunile sale (cf. Mc 16,20), pentru ca Dumnezeu să fie totul în toți (cf. Ef 1,9; 1Cor 15,28).

În virtutea misiunii pe care apostolii au primit-o de la Isus, ei s-au dus mai întâi să ridice pe cei prăbușiți sufletește de evenimentele Calvarului și apoi să cucerească lumea întreagă pentru împărăția cerurilor. Iar unul dintre credincioșii prăbușiți de evenimentele Calvarului a fost apostolul Toma. Lui i-au spus: "L-am văzut pe Domnul înviat din morți" (cf. In 20,25).

Mulți oameni cer semne pentru a crede. Așa au cerut evrei în pustiu (cf. 2Cr 17,21; Ier 32,21; In 4; Mt 16,1); așa a cerut și Ghedeon semnul cu lâna udă și uscată (cf. Jud 6,36-40); așa a cerut regele Ezechia un semn pe cadranul solar al lui Ahaz (cf. Is 38,7-8) așa au cerut iar iudeii după ce Isus a înmulțit pâinile (cf. In 6,30), așa au cerut cărturarii și fariseii (cf. Mt 12,38); așa a cerut Toma să atingă semnul cuielor din rănile lui Isus (cf. In 20,25), așa cer și mulți oameni astăzi. Iar Dumnezeu, în dragostea sa, le-a dat semne: evreilor scoși din idolatria egipteană, lui Ghedeon, regelui bolnav, Ezechia, iudeilor din timpul lui Isus, lui Toma (cf. In 20,27) și multor alte persoane. Un numitor comun al tuturor semnelor date de Isus este moartea și învierea sa, prefigurate în semnul lui Iona care a revenit la viață după ce a stat în pântecele balenei (cf. Mt 12,39); în moartea și învierea bobului de grâu (cf. In 12,24); în moartea și învierea lui Lazăr (cf. In 11,43-44).

Fericiți ochii voștri că văd, spunea cândva Isus (cf. Mt 13,16), dar astăzi Isus îi spune lui Toma: "Fericiți sunt cei care cred fără să fi văzut" (In 20,29). Umblarea prin credință este mai fericită decât cea prin vedere.

În anul 190, sfântul Pantaenus (+ 200), un grec, un filozof și misionar creștin format la școala din Alexandria, a fost trimis să vestească evanghelia în India; dar acolo el a găsit o biserică deja formată. Cum? Tradiția spune că apostolul Toma, ridicat de Isus, a fost trimis să predice evanghelia în India, în împărăția lui Gundoforus, unde a făcut o mare lucrare apostolică și unde i-a ajutat pe oameni să-și procure palate în cer (cf. In 14,2). Descoperirile moderne au confirmat că în primul veac, la Punjab, a existat un împărat cu acest nume și că, în anul 68, acolo era o comunitate de evrei și creștini, de circa 10.000 de suflete, care au emigrat în masă pe coasta Malabar, înainte de cucerirea Ierusalimului de către armatele romane ale lui Titus. Toma, ridicat de Isus și de apostoli, a fost gata să poarte evanghelia la alții; tu ești gata să spui altora de dragostea lui Dumnezeu?

Așa cum am spus mai sus, astăzi neofiții au dezbrăcat hainele albe de sărbătoare - haine pe care le vor relua în slava cerească (cf. Ap 7,9) - pentru a se alătura celorlalți botezați în misiunea dată de Isus tuturor creștinilor: de a ridica pe cei căzuți, de a întoarce pe cei rătăciți, de a converti popoarele (cf. In 20,21; Fap 1,8). De fapt, asta înseamnă și a trăi Paștele. Să nu schimbăm numai hainele, ci să schimbăm viața noastră și a altora. Să ieșim afară din tabără, unde a fost răstignit Isus și acolo să îndurăm ocara lui (cf. Evr 13,13); să ieșim afară din mormintele păcatelor noastre și să trăim ca niște înviați, căutând cele de sus (cf. Col 3,2), și să purtăm vestea cea bună a învierii la toți oamenii de mântuit (cf. Mt 28,20).

Întemeietorul "operei vincențiene", marele istoric italian Federic Ozanam (1813-1853), pe când era student la Paris și se credea "mare savant" numai pentru faptul că nu era religios ca "cei învechiți", deși sufletește era o ruină, intrând odată în catedrala Notre-Dame, din Paris, ca într-un muzeu, pentru a admira picturile, a dat cu ochii de marele fizician și matematician francez André-Marie Ampère (1775-1836), care, stând în genunchi, recita Rozariul. Exemplul lui Ampère i-a dărâmat toate părerile greșite și l-a convertit pentru totdeauna. El repeta la toți: "Rozariul lui Ampère a făcut pentru mine mai mult decât toate cărțile citite și mai mult decât toate predicile ascultate". De astfel de oameni ca Ampère, capabili să miște inimile împietrite, și de oameni sensibili la exemple bune are nevoie Biserica, astăzi și totdeauna.

Cuvântul lui Isus de astăzi: "Primiți-l pe Duhul Sfânt! Cărora le veți ierta păcatele, le vor fi iertate; cărora le veți ține, le vor fi ținute" (In 20,22-23), se referă la vestirea evangheliei, prin puterea Duhului Sfânt. Cărora le vom vesti evanghelia și îi vom aduce la Isus, vor fi iertați de păcate; cărora nu le vom vesti evanghelia cu puterea Duhului Sfânt și nu îi vom aduce la Cristos, nu vor fi iertați de păcate. Acum înțelege mai bine și de ce sfântul Paul spunea: "Vai mie, dacă nu vestesc evanghelia" (cf. 1Cor 9,16).

Jacques Marie Louis Monsabré (1827-1907), preot catolic francez, predicator la catedrala Notre-Dame de Paris, pe când ținea odată misiuni populare, a atins cu divinul cuvânt al lui Dumnezeu, inima unui om care, ca Toma, uitase de Isus și de întâlnirea duminicală cu el, în adunarea fraților. Când acesta a auzit că Toma a fost iertat și primit, a înțeles că și el poate fi iertat și primit înapoi. A început să plângă de bucurie; cu părere de rău și cu hotărâre de îndreptare și-a mărturisit toate păcatele, primind pacea cea mai curată și plăcută. Mulți frați căzuți așteaptă un cuvânt divin ieșit de pe buzele noastre. De aceea Isus ne-a trimis astăzi cu evanghelia în lume, așa cum l-a trimis și pe el Tatăl ceresc, pentru că mulți așteaptă să-i dezlegăm în acest fel de păcate.

Am început și închei cu același cuvânt din cea de-a doua lectură de astăzi: "Oricine este născut din Dumnezeu învinge lumea (cf. 1In 5,4); adică o cucerește pentru Dumnezeu și pentru împărăția cerurilor.

Cristos a înviat!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 10.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat