Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

PS Petru Gherghel: Gânduri și precizări cu privire la Duminica Divinei Îndurări

Isuse, mă încred în tine!

Sunt cuvintele care însoțesc imaginea care îl reprezintă pe Cristos îndelung milostiv și îndurător, așa cum s-a arătat în mai multe rânduri sorei Faustina Kowalska, începând din anul 1931. În acest an Isus îi vorbise pentru prima dată despre dorința de a fi instituită o sărbătoare dedicată milostivirii lui Dumnezeu. Această sărbătoare, care este celebrată în prima duminică după Paște, a fost instituită, la nivelul Bisericii Universale, de sfântul Ioan Paul al II-lea la 30 aprilie 2000, zi în care a fost canonizată sfânta Faustina Kowalska, care se află la originea acestei devoțiuni.

Începând din acest an, la recomandare papei Ioan Paul al II-lea, în duminica care urmează după Paște, este celebrată în mod solemn Duminica Divinei Îndurări. Această sărbătoare este pregătită cu o novenă care începe chiar în Vinerea Sfântă, novenă care dorește să încredințeze milostivirii lui Dumnezeu membrii întregii Biserici și pe cei răscumpărați prin patima mântuitoare a lui Isus Cristos.

Alegerea acestei duminici pentru sărbătorirea în mod solemn a milostivirii lui Dumnezeu are un profund sens teologic. Dorește să evidențieze strânsa legătură între misterul pascal prin care omul este răscumpărat din robia păcatului și misterul milostivirii divine.

Pregătirea sărbătorii vizează mai multe aspecte.

În primul rând, novena care începe în Vinerea Sfântă dorește să fie un itinerar care unește misterul pascal cu sărbătoarea milostivirii lui Dumnezeu, prin sensibilizarea creștinului la o mai mare încredere în misterul iubirii divine față de fiecare suflet, cu precădere față de acele suflete care au mai mare nevoie de milostivirea sa.

Un alt aspect care marchează particularitatea acestei sărbători este cel care ține de modul în care se recomandă a fi celebrată această sărbătoare. În viziunea din 22 februarie 1931, însuși Mântuitorul amintește două aspecte care țin de celebrarea liturgică.

Prima dorință a fost aceea ca imaginea cu Isus Milostivul să fie așezată la loc de cinste în biserici și binecuvântată în mod solemn, evidențiindu-se particularitatea misterului milostivirii divine, care se regăsește în imagine și în cuvintele care o însoțesc, "Isuse, mă încred în tine". "Eu doresc să existe o sărbătoare a milostivirii. Vreau ca această icoană (...) să fie binecuvântată solemn în prima duminică de după Paște, iar aceasta trebuie să fie sărbătoarea milostivirii" (Mic Jurnal, 49).

Un al doilea aspect important, care are menirea de a întregi mesajul sărbătorii, este proclamarea și vestirea misterului milostivirii în celebrările liturgice ale acestei zile. Se recomandă preoților de a vesti și a proclama în predica lor și în diferitele celebrări din această zi misterul milostivirii divine, pentru a trezi în inimile credincioșilor o mai mare încredere în tot ceea ce Cristos a făcut pentru fiecare creatură a sa prin misterul pătimirii, morții și învierii sale. "Doresc ca preoții să proclame marea mea milostivire față de sufletele păcătoase, pentru ca niciunui păcătos să nu-i fie teamă să se apropie de mine. Flăcările milostivirii mă consumă; vreau să le revărs asupra sufletelor oamenilor" (Mic Jurnal, 50).

Fiecare credincios este chemat să aducă preamărire milostivirii lui Dumnezeu în această sărbătoare, apropiindu-se de sacramentul iertării, dacă nu a reușit să se apropie de acest sacrament cu ocazia Sfintelor Paști sau dacă au pierdut harul sfințitor datorită vreunui păcat de moarte comis după spovadă, să primească sfânta Împărtășanie și să reînnoiască încrederea și speranță în iubirea și milostivirea lui Dumnezeu.

În acest timp în care papa Francisc a anunțat un an jubiliar al milostivirii, suntem invitați să ne facem părtași de măreția iubirii lui Dumnezeu, deschizându-ne inimile în fața minunatelor daruri și binecuvântări care izvorăsc din oceanul milostivirii divine.

Prin hotărârea sfântului Ioan Paul al II-lea, toți cei care trăiesc în spirit de credință această sărbătoare beneficiază și de indulgența plenară prin îndeplinirea condițiilor stabilite (Spovadă sacramentală; Împărtășanie euharistică; Rugăciune după intenția Sfântului Părinte).

Recomandăm tuturor credincioșilor diecezei noastre această devoțiune și încurajăm diferitele grupuri de rugăciune cu aprofundarea și promovarea cultului milostivirii lui Dumnezeu sub coordonarea pr. Iosif Iacob, spre slava atotputernicului Dumnezeu "bogat în îndurare" (Ef 2,4) și spre folosul poporului lui Dumnezeu.

Iași, 9 aprilie 2015

Petru Gherghel, episcop de Iași

* * *

Decret de instituire a sărbătorii dedicate Îndurării Divine

"Domnul este milostiv și [plin] de dragoste" (Ps 111,4), care, în dragostea cea mare cu care ne-a iubit (cf. Ef 2,4), ni l-a oferit pe unicul său Fiu, Răscumpărătorul nostru, pentru ca, prin moartea și învierea lui, să deschidă oamenilor porțile vieții veșnice și, pentru ca, primind milostivirea sa, fiii săi adoptivi să răspândească gloria sa până la marginile pământului.

În zilele noastre creștinii din multe colțuri ale pământului, în cadrul cultului divin și mai ales în celebrarea misterului pascal, în care iubirea față de Dumnezeu și față de oameni atinge limita maximă, doresc să slăvească acea milostivire.

Privind la aceste dorințe, Sfântul Părinte Ioan Paul al II-lea a dispus ca în Liturghierul Roman, de acum înainte, în fața titlului celei de-a doua duminici a Paștelui să fie adăugat termenul a Îndurării Divine, recomandând ca, în ceea ce privește celebrarea liturgică din aceeași duminică, să fie folosite textele din respectiva zi care se găsesc în Liturghierul Roman și în Liturgia Orelor.

Congregația pentru Cultul Divin și Disciplina Sacramentelor face cunoscute aceste norme ale Sfântului Părinte pentru a fi duse la îndeplinire.

Împotriva oricărei norme contrare.

De la Congregația pentru Cultul Divin și Disciplina Sacramentelor, 5 mai 2000

Jorge A. card. Medina Estevez,
prefect

și Francesco Pio Tamburrino,
arhiepiscop secretar

*

Penitențiaria apostolică

Decret

Se acordă indulgență pentru actele de cult practicate în cinstea Îndurării Divine.

"Milostivirea ta, Doamne, nu cunoaște limite și bunătatea ta este infinită" (Rugăciunea după Imnul Te Deum) și "O, Dumnezeule, care îți dezvălui atotputernicia mai ales prin milă și iertare..." (Rugăciune din duminica a 26-a din timpul de peste an) cântă cu umilință și fidelitate sfânta Maică Biserică. Într-adevăr, imensa îndurare a lui Dumnezeu, fie față de specia umană privită în ansamblu, fie față de orice om, strălucește în mod special atunci când Dumnezeu cel atotputernic iartă păcatele și imperfecțiunile morale și cei vinovați sunt readuși de către dragostea paternă la relația de prietenie pe care pe drept o pierduseră.

Creștinii, atrași de milostivirea lui Dumnezeu, doresc să comemoreze misterele iertării divine și să le celebreze cu pietate, înțelegând clar particularitatea ocaziei, ba chiar datoria ca poporul lui Dumnezeu să laude prin anumite formule de rugăciune îndurarea divină, și, în același timp, să împlinească cu suflet recunoscător actele de caritate cerute și condițiile prevăzute, pentru a obține avantaje spirituale care derivă din tezaurul Bisericii. "Misterul pascal constituie culmea acestei revelări și înfăptuiri a milostivirii, care este în stare să-l îndreptățească pe om, să restabilească dreptatea ca realizare a ordinii mântuitoare pe care Dumnezeu a voit-o de la început în om și, prin om, în lume" (Dives in misericordia 7) .

Milostivirea divină iartă și păcatele cele mai grave, dar, făcând aceasta, îi determină pe credincioși să conceapă o durere supranaturală, nu doar de natură psihologică pentru păcatele săvârșite, ca, ajutați de harul divin, să aibă o hotărâre fermă de a nu mai păcătui. Aceste stări sufletești realizează efectiv iertarea păcatelor de moarte când creștinul se apropie de Dumnezeu prin sacramentul Spovezii sau atunci când se căiește de păcatele de moarte printr-un act de iubire și căință perfectă cu propunerea de a se apropia cât mai repede de sacramentul Spovezii. Într-adevăr, Domnul nostru Isus Cristos, în parabola fiului risipitor, ne învață că păcătosul trebuie să-și mărturisească mizeria sa lui Dumnezeu spunând: "Tată, am păcătuit împotriva cerului și împotriva ta, nu mai sunt vrednic să mă numesc fiul tău" (Lc 15,18-19), conștientizând faptul că aceasta este lucrarea lui Dumnezeu: "era mort și a înviat, era pierdut și a fost regăsit" (Lc 15,32).

De aceea, cu sensibilitatea sa pastorală, Sfântul Părinte Ioan Paul al II-lea, pentru a imprima aceste învățături creștine în sufletul credincioșilor, mișcat de adânca sa considerație față de Tatăl îndurării, a dorit ca a doua duminică a Paștelui să fie dedicată pentru a aminti cu o devoțiune particulară aceste daruri ale harului, atribuindu-i titlul de Duminica Îndurării Divine (Congregația pentru Cultul divin și Disciplina Sacramentelor, Decretul Misericors et miserator, 5 mai 2000).

Evanghelia din a doua duminică a Paștelui descrie lucrurile minunate înfăptuite de Domnul Cristos în ziua Învierii, în prima sa apariție publică: "În seara aceleiași zile, prima a săptămânii, deși ușile locului în care erau discipolii, de frica iudeilor, erau încuiate, a venit Isus, a stat în mijlocul lor și le-a zis: «Pace vouă!» Zicând aceasta, le-a arătat mâinile și coasta. Discipolii s-au bucurat văzându-l pe Domnul. Atunci, Isus le-a zis din nou: «Pace vouă! Așa cum m-a trimis Tatăl, așa vă trimit și eu pe voi». Și, spunând aceasta, a suflat asupra lor și le-a zis: «Primiți pe Duhul Sfânt. Cărora le veți ierta păcatele, vor fi iertate; cărora le veți ține, vor fi ținute»" (In 20,19-23).

Pentru ca această celebrare să fie trăită cu profundă pietate, Sfântul Părinte a stabilit ca acea duminică să fie îmbogățită de indulgența plenară, așa cum va fi indicat mai jos, astfel încât creștinii să poată primi mai pe larg darul mângâierii Duhului Sfânt și astfel să alimenteze o iubire crescândă față de Dumnezeu și față de aproapele și, obținând ei înșiși iertarea lui Dumnezeu, să fie gata la rândul lor gata să-i ierte cu promptitudine pe frații lor.

În acest fel creștinii vor practica într-un mod mai desăvârșit spiritul evanghelic realizând reînnoirea introdusă de Conciliul Vatican II: "Creștinii, amintindu-și de cuvântul Domnului: «După aceasta vor cunoaște toți că sunteți ucenicii mei, de veți avea iubire unii față de alții» (In 13,35), nu pot avea o dorință mai fierbinte decât aceea de a-i sluji cu tot mai multă generozitate și eficiență pe oamenii acestor timpuri... Căci Tatăl voiește să-l recunoaștem în orice om pe Cristos, fratele nostru, și să-l iubim efectiv, prin cuvânt și faptă" (Gaudium et spes 93).

Sfântul Părinte, însuflețit de dorința de a favoriza la maximum în rândul poporului creștin evlavia față de îndurarea lui Dumnezeu și ținând cont de roadele spirituale care o însoțesc, în audiența acordată responsabililor Penitențiariei Apostolice, în ziua de 13 iunie 2002, a acordat indulgența în următorii termeni:

Se acordă indulgența plenară respectând obișnuitele condiții (spovadă sacramentală, împărtășanie euharistică, rugăciune după intenția Sfântului Părinte), creștinilor care în a doua duminică a Paștelui sau a Divinei Îndurări, în orice biserică sau oratoriu, cu sufletul curățit de orice păcat, inclusiv cel lesne iertător, participă la formele de devoțiune în cinstea divinei îndurări sau cel puțin recită în prezența sacramentului sfintei Euharistii, expus pe altar sau păstrat în tabernacol, Tatăl nostru, Crezul, adăugând o invocație către Isus milostiv (de exemplu: Isuse milostiv, mă încred în tine!).

Se acordă indulgență parțială creștinului care, cel puțin cu inima căită, înalță către Isus milostiv una dintre invocațiile aprobate legitim.

Mai mult, marinarii care își desfășoară activitatea în largul mării, frații care, din cauza dezastrelor provocate de război, din cauze de ordin politic sau din alte cauze care i-au determinat să fie departe de patrie, bolnavii și cei care-i asistă și toți cei care pentru un motiv întemeiat nu pot părăsi domiciliul sau cei care desfășoară activități în folosul comunității, vor putea obține indulgența plenară în Duminica Divinei Îndurări, dacă, având căință desăvârșită pentru orice păcat, așa cum s-a specificat mai înainte, și cu intenția de a se spovedi imediat ce va fi posibil, prin împlinirea condițiilor cerute, vor recita în fața unei icoane a lui Isus Milostiv rugăciunea Tatăl nostru, Crezul, adăugând o invocație către Isus Cel Milostiv (de exemplu: Isuse, mă încred în tine!).

Dacă nici acest lucru nu-l pot face, în acea zi vor putea obține indulgența plenară cei care se vor uni în intenție cu cei ce practică în mod obișnuit cele cerute de indulgență și vor oferi lui Dumnezeu cel îndurător o rugăciune împreună cu suferințele lor, având și ei propunerea de a îndeplini imediat ce va fi posibil cele trei condiții cerute pentru a obține indulgența plenară.

Preoții care desfășoară ministerul pastoral, dar mai ales parohii, să informeze creștinii despre această dispoziție a Bisericii și cu suflet generos și prompt să asculte spovezile credincioșilor și, în Duminica Divinei Îndurări, după celebrarea sfintei Liturghii sau a Vesperelor, sau în timpul unui act de devoțiune în cinstea Îndurării divine, să călăuzească cu demnitatea proprie ritului recitarea rugăciunilor indicate mai înainte. Prin urmare, fiind "fericiți cei milostivi pentru că vor afla milă" (Mt 5,7), prin momentele de cateheză să-i îndemne pe credincioși să înfăptuiască acte de caritate sau de milostivire urmând exemplul și mandatul lui Isus Cristos așa cum este indicat în Enchiridion indulgentiarum.

Prezentul decret are valabilitate continuă împotriva oricărei dispoziții contrare.

Roma, Penitențiaria Apostolică, 29 iunie 2002, în Solemnitatea Sfinții Apostoli Petru și Paul

Luigi de Magistris,
arhiepiscop titular de Nova, pro-penitențiar major

Gianfranco Girotti, OFMConv.,
regent


 

lecturi: 52.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat