|
Reflecție la Noaptea Învierii Domnului nostru Isus Cristos - 2015 "Nu vă înspăimântați! Îl căutați pe Isus Nazarineanul cel răstignit? A înviat, nu este aici! Iată locul în care îl puseseră!" (Mc 16,6). Cristos a înviat! Este noaptea Învierii Domnului nostru Isus Cristos! Este noaptea când Domnul nostru Isus Cristos se ridică biruitor din adâncuri, cu moartea pe moarte călcând și viață dăruindu-ne. Este noaptea când creștinii buni, asemenea evreilor ce așteptau eliberarea (cf. Ex 12,42), priveghează în așteptarea învierii lui Isus, care să-i ducă la masa împărăției sale (cf. Lc 12,35-40). Este noaptea când Isus a făcut din moartea și învierea sa, temelia întregii sale lucrări și esența creștinismului, căci fără înviere nu există creștinism: "Dacă Cristos nu a înviat, zadarnică este predica noastră, zadarnică este și credința noastră" (1Cor 15,14). Este noaptea în care catecumenii pregătiți trei ani la școala lui Isus, ca apostolii, primesc Botezul, semn că au murit și au înviat și ei împreună cu Isus la o viață nouă și veșnică și semn că s-au angajat, alături de Isus și de apostoli, să continue zilnic activitatea lui misionară, pentru mântuirea lumii întregi. Este noaptea când nu numai creștinătatea se bucură, ci și natura întreagă, care așteaptă și ea răscumpărarea promisă, se bucură și ea împreună cu noi (cf. Rom 8,19-22). Este noaptea în care toate se desfășoară sub semnul "trecerii"; trecerea de la vechi la nou, de la întuneric la lumină, sclavie la libertate, de la durere la bucurie, de păcat la har, de moarte la viața cea veșnică, de la pământ la cer. Toată această "trecere" o celebrăm în această noapte preasfântă. În Biblie și în celebrările noaste liturgice auzim și vedem că Isus s-a născut în toiul nopții, că Isus a fugit noaptea în Egipt, că Isus a luat noaptea ultima cină, că a Isus fost trădat noaptea, că Isus a murit noaptea, că Isus a înviat noaptea. Oare de ce numai noaptea? Noaptea este timpul când oamenii nu prea pot lucra (cf. In 9,4). Noaptea este timpul când liniștea învăluie totul (cf. Înț 18,14-15). Dumnezeu și-a împlinit toate lucrările sale mari numai noaptea, când omul nu poate face nimic, pentru a arăta că toate lucrările mântuirii sunt făcute numai de el singur și în mare liniște. De aceea și profetul Isaia ne spune că, dacă dorim mântuirea, atunci trebuie să-l căutăm pe Dumnezeu și să facem liniște în noi (cf. Is 30,15). Știți din ce iau ființă libelulele? Din niște purici urâți de baltă! Știți din ce iau ființă cei mai frumoși fluturi? Din cele mai urâte omizi! Știți din ce răsare paiul verde de grâu? Dintr-un murdar și putrezit bob! Știți din ce Isus ne-a făcut pe noi copii ai lui Dumnezeu, înviați ca el și moștenitori ai împărăției cerurilor, încât și îngerii se uimesc privindu-ne? Din niște slujitori ai diavolului și din niște pierduți ai iadului și asta numai datorită morții și învierii sale pentru noi! Aceasta este minunea minunilor și bucuria bucuriilor din noaptea preasfântă de Paști, pentru toți care cred în el și îl primesc în mod personal pe Isus ca mântuitor al lor. Acum înțelegem mai bine de ce îngerul de la mormântul gol al lui Isus înviat i s-a adresat Mariei Magdalena și celorlalte femei speriate: "Nu vă înspăimântați! Îl căutați pe Isus Nazarineanul cel răstignit? A înviat, nu este aici! Iată locul în care îl puseseră!" (Mc 16,6). Dumnezeu, în sfânta Carte, ne repetă de 366 de ori cuvintele "Nu vă temeți și nu vă înspăimântați", pentru fiecare zi a anului câte odată. Și cam tot de atâtea ori Scriptura ne vorbește despre învierea lui Isus și despre învierea noastră. Să vedem împreună câteva dintre cuvintele Bibliei despre învierea lui Isus și a noastră. Biblia ne spune că învierea lui Isus este un semn pentru necredincioși (cf. Mt 12,38-40); este un răspuns bun la orice îndoială în credință (cf. Lc 24,38-43); este o confirmare fără echivoc a învățăturilor lui Cristos (cf. Fap 2,22-24); este centrul predicării evangheliei (cf. Rom 4,24-25); este puterea evanghelizării (cf. Mt 28,18-20); este cheia puterii zilnice pentru a trăi o viață creștină (cf. Rom 6,4-14; 8,9-11); este motivul pentru o consacrare totală a vieții noastre lui Cristos (cf. Rom 7,4; 1Cor 15,57-58); este cea care ne alungă frica de moarte (cf. In 11,25); este garanția venirii de-a doua a lui Isus (cf. Fap 1,11); este garanția învierii noastre (cf. Fap 4,2); și, nu în ultimul rând, este o pregustare a bucuriilor cerului (cf. Fil 3,20-21). După ce pe tot parcursul Postului Mare profeții ne-au vorbit despre venirea lui Mesia ca mântuitor al lumii, după ce la venirea sa în lume Isus ne-a vorbit despre apropiata sa patimă, moarte și înviere răscumpărătoare, după ce apostolii ne-au arătat cum trebuie să ne pregătim pentru primirea mântuirii lui, iată că, în Săptămâna Mare și Sfântă, Isus, care s-a ascuns când oamenii voiau să-l facă rege (cf. In 6,15), de Florii, s-a prezentat singur la Ierusalim spre a fi jertfit pentru mântuirea lumii (cf. Mc 11,1-10). Apoi, de Joia Mare, ne-a oferit cu anticipație trupul și sângele său, în sfânta Euharistie, împreună cu taina Preoției, prin care să-și prelungească între oameni, până la a doua sa venire, pentru a ne hrăni și mântui. De Vinerea Mare, ca un nou Isaac (cf. Gen 22,6), Isus și-a purtat singur crucea până pe muntele Calvar, unde a fost răstignit și ucis între răufăcătorii. Isus s-a lăsat răstignit între tâlhari, pentru a arăta că el a venit să-i mântuiască atât pe cei păcătoși, cât și pe cei drepți, care în urma păcatului lui Adam și a izgonirii din rai, ei și faptele lor, au nevoie de mântuirea de la cruce (cf. Is 64,6). Fariseii, cărturarii și marii poporului ales nu au înțeles acest lucru și de aceea l-au respins, l-au osândit și l-au ucis pe Isus, mântuitorul lor (cf. 1Cor 2,8). Apropo de fariseii, cărturarii și fruntașii poporului, care se credeau "drepți" și l-au respins și l-au ucis pe mântuitorul Isus... autorii sacri, în genealogiile lui Isus (cf. Mt 1,1-17; Lc 3,23-38), au enumerat, pe lângă mulți drepți, și mulți păcătoși, care mai apoi s-au convertit, au plâns păcatul lor și au fost mântuiți. Între păcătoșii care s-au convertit și au plâns păcatul, genealogiile lui Isus amintesc pe Adam, Tamar, Rahab, Rut, David, Betsabeaa și chiar blestemați, ca regele Iehonia (cf. Ier 22,24-30). Ca o completare a listelor de păcătoși convertiți din genealogii, pe lângă păcătoșii convertiții din timpul activității lui Isus, sfântul Marcu, în relatarea patimii și învierii lui Isus, mai amintește și de alți păcătoși convertiți care și-au plâns păcatul: Maria Magdalena (cf. Mc 16,1), din care Isus a scos șapte demoni (cf. Lc 8,2), Petru (cf. Mc 16,7) care s-a lepădat de trei ori de Isus (cf. Mc 14,72) și sutașul care l-a răstignit pe Isus (cf. Mc 15,39). Oare de ce Isus înviat nu s-a arătat mai întâi mamei sale Maria și s-a arătat Mariei Magdalena, căreia i-a vorbit și de Petru? Pentru că doctorul nu vine la cei sănătoși, ci la cei bolnavi (cf. Mc 2,17). Pentru că păstorul își părăsește turma pentru a căuta oaia cea pierdută (cf. Lc 15,4). Pentru că părintele tânjește după fiul rătăcitor , îl primește cu brațele deschise și face sărbătoare la întoarcerea (cf. Lc 15,20-24). Maria Magdalena și Petru sunt prototipul de oameni pentru care Isus a venit în lume și pentru care a pătimit, a murit și a înviat, oameni dintre care facem parte și noi. Isus înviat spre mântuirea păcătoșilor, în această noapte de Înviere, este prefigurat în Scripturi, este simbolizat în lumânarea pascală, este cântat Preconiul Pascal, este vestit de evanghelie și apostoli, este adeverit în Botez și Euharistie. Cât privește Preconiul Pascal, este cel mai frumos cânt înălțat de Biserică lui Cristos cel mort și înviat. În cântarea Preconiului Pascal, Isus este recunoscut ca Fiul lui Dumnezeu; este cinstit ca cel care a plătit datoria imensă lăsată de păcatul lui Adam; este asemănat cu un nou Moise, care și-a format un nou popor ales dintr-un popor de sclavi; este comparat cu stâlpul de nor care însoțește poporul cu lumină și răcoare până la intrarea în țara libertății și a belșugului ceresc, paradisul; și este cinstit ca luceafărul de dimineață care se ridică biruitor din întuneric, pentru a nu mai apune niciodată, pentru a nu mai muri niciodată. În această noapte preasfântă, când și catecumenii primesc botezul, murind și înviind cu Isus, Biserica, pornind de la lucrarea lui Dumnezeu din Vechiul Testament, compară starea nouă a botezatului cu o nouă creație, prin care se trece de la chipul vechiului Adam, la chipul ceresc al lui Isus înviat (cf. Gen 1,1.26-31); cu o nouă jertfă plăcută lui Dumnezeu, nu adusă de oameni, ci adusă de Isus (cf. Gen 22,1-8); cu o nouă eliberare, nu din sclavia oamenilor, ci din sclavia a păcatului, a diavolului și a morții; nu prin apele Mării Roșii, ci prin apele Botezului (cf. Gen 14, 15-31); cu o nouă iubire, neclintită ca munții, prin care se trece de la condiția de femeie părăsită la cea de soție iubită (cf. Is 54,5-14); cu o nouă stare, prin care se trece de la starea de sărac al satanei la cea de bogat în Cristos (cf. Is 55,1-15); cu o nouă înțelepciune, prin care se trece de la starea de înșelat al diavolului, la cea de înțelept în Cristos (cf. Bar 3,9-,4); cu o nouă curățire, nu de întinarea trupească, ci de întinarea sufletească făcută de Isus (cf. Ez 36,16-28). În biserica mănăstirii Clocociov, localitatea Slatina, județul Olt, se află o frescă veche, unde Cristos înviat este înfățișat coborât undeva în subteran - sub nivelul colinelor din preajmă - dar nu static, precum în scena Botezului, ci viguros, dinamic, biruitor, cu tălpile pe porțile de aramă ale iadului, sfărâmate. Din două morminte îi ridică de mână pe Adam și pe Eva, eliberați acum din lunga lor așteptare, în timp ce Ioan Botezătorul îl arată, ca odinioară: "Iată Mielul lui Dumnezeu care ridică păcatul lumii" (cf. In 1,29); iar drepții Vechiului Testament, de-o parte și de alta, mântuiți acum, îl contemplă. Dedesubt, diavolul zace legat în lanțuri, sub stăpânirea unui înger care îl ține de coarne, ca un semn că el nu mai are nici o putere și că neputința lui e bucuria celor eliberați. Această frescă este o reprezentarea autentică a învierii Domnului. Se spune că un copil și-a făcut un presepiu de Paște, adică o peșteră improvizată, o piatră la intrare, doi soldăței căzuți la pământ și Isus înviat. Într-o seară părinții lui s-au certat. Atunci copilul l-a luat pe Isus și l-a pus înapoi în mormânt; a prăvălit piatra la intrare și a ridicat soldații în picioare. Mama l-a întrebat: "De ce l-ai pus pe Isus înapoi în pământ, de ce ai prăvălit piatra înapoi peste mormânt, de ce ai ridicat soldățeii, căci Isus, odată înviat, el nu mai moare?" Atunci copilul a răspuns supărat: "Nu am făcut decât ceea ce ați făcut și voi atunci când v-ați certat!" De fapt, această cruzime se întâmplă de fiecare dată când săvârșim și noi păcatul, îl ucidem din nou pe Isus, îl îngropăm, așezăm piatra peste mormânt, ridicăm soldații și bucurăm pe satana (cf. Evr 6,6). Credința în învierea lui Isus înseamnă să descoperi personal învierea lui, să primești și crezi în învierea lui, să te prinzi de învierea lui ca de unica speranță, să te legi strâns de învierea, să privești toate prin prisma învierii lui și să-ți întemeiezi viața pe temelia învierii. Așa au făcut apostolii, femeile de la mormânt, primii creștinii care mureau cu miile pentru credință și toți drepții din toate timpurile. Vasea, un creștin rus, a fost închis pentru credința lui. El credea tare în învierea lui Isus și în învierea lui. De aceea, în prima Noapte de Paști petrecută în temniță pentru credința lui, văzându-l pe gardian mereu îmbufnat și voind săi aducă puțină bucurie cerească, i-a strigat bucuros: "Cristos a înviat!" Drept răsplată, după o noapte de chinuri, dimineața a fost împușcat. L-au omorât, dar el este viu cu Isus în rai. Cristos a înviat și sărbători frumoase de Paști! Pr. Ioan Lungu lecturi: 8.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |