|
Iași: Omilia rostită de PS Petru Gherghel la Liturghia crismei din Joia Sfântă 2015 Sfințiile voastre, dragi confrați întru preoție, dragi frați și surori, E Joia Sfântă, e ziua Preoției noastre, e ziua Cinei celei de Taină, ziua testamentului iubirii sale. Vă întâmpin cu bucurie, spunându-vă tuturor: Bine ați venit! Celebrarea solemnă a sfintei Liturghii - Missa crismatis - ne prilejuiește în fiecare zi de Joia Sfântă să ne întoarcem în sinagoga din Nazaret, unde Isus, după cum relatează evanghelistul Luca, își începe slujirea sa ca Mesia cel promis de Tatăl, ca Mântuitorul și Eliberatorul mult așteptat. Celebrarea de azi ne poartă, firește, și în Cenacol, unde Isus la ultima Cină cu apostolii săi, după ce le-a spălat picioarele, instituie taina euharistică, orânduiește sfânta Preoție și ne lasă cel mai sfânt testament, iubirea sa dumnezeiască. Cele două evenimente sfinte din viața lui Isus ne arată, în mod magistral, și scot în evidență coerența lui Isus, fidel de la început și până la sfârșit misiunii sale primite de la Tatăl, profețită de Isaia, după cum am ascultat în lecturile sfinte: "Astăzi s-a împlinit Scriptura aceasta pe care ați ascultat-o cu urechile voastre" (Lc 4,21). Momentul din sinagoga din Nazaret poate fi considerat prima predică a lui Isus. El preia cuvântul profetului Isaia și îl aplică direct la sine, devenind astfel o autoprezentare ca Mesia cel așteptat: "Duhul Domnului este asupra mea: pentru aceasta m-a uns să duc săracilor vestea cea bună..." (Lc 4,18), și, continuând profeția lui Isaia, afirmă clar: "Astăzi s-a împlinit Scriptura aceasta. (...) Ascultându-l, toți cei prezenți în sinagogă dădeau mărturie în favoarea lui și se mirau de cuvintele de har care ieșeau din gura lui și spuneau: «Nu este acesta fiul lui Iosif?»" (Lc 4,21.22). "Apoi, coborând la Cafarnaum - o cetate din Galileea -, continuă să-i învețe [în zilele de] sâmbătă, iar ei erau uimiți de învățătura lui întrucât cuvântul lui era [spus] cu autoritate" (Lc 4,31). Isus, continuând explicația acestei profeții, își atribuie sieși consacrarea din partea Spiritului Domnului, ungerea și iubirea lui Dumnezeu. Afirmă cu tărie că el este unsul Domnului, venit să împlinească o misiune cu totul specială: să aducă săracilor o veste bună, să proclame celor închiși eliberarea, celor orbi vederea, celor asupriți eliberarea și să vestească un an de îndurare al Domnului. Un program ce corespunde vechilor profeții și un plan ce trebuie să continue până la sfârșitul veacurilor. Pentru aceasta Isus îi alege pe cei 12 apostoli, îi vrea împreună cu el și-i învrednicește de marele dar al Preoției sale. În Cenacol, chiar în momentul când avea să trăiască drama trădării lui Iuda, Isus, iubindu-i pe ai săi până la sfârșit, le spală picioarele cu profundă umilință, instituie taina prezenței sale sub chipul pâinii și al vinului și orânduiește pentru totdeauna Preoția cea nouă, chemându-i să facă ceea ce a făcut el și să se iubească așa cum el i-a iubit: "Iubiți-vă așa cum eu v-am iubit pe voi!" (In 13,34); "Faceți aceasta în amintirea mea!" (Lc 22,19). E Joia Sfântă, e joia iubirii totale pe care Isus a voit să ne-o lase în testament. E ziua darului sfânt al Euharistiei, mister care confirmă totala sa iubire pentru toți frații săi și pentru lumea întreagă, dar, mai ales, față de cei pe care i-a ales să fie continuatorii iubirii sale, apostoli, episcopi și preoți. Este, desigur, ziua alegerii noastre ca slujitori și preoți ai săi, încredințându-ne nouă, celor mici, slabi și păcătoși, taina tainelor, Preoția sa, ca să ducem mai departe misiunea sa, mai bine zis, să lucreze prin aleșii săi până la sfârșitul veacurilor. De atunci și noi nu trebuie să uităm, ci suntem îndreptățiți să spunem: Duhul Domnului este asupra mea, pentru aceea m-a uns să duc săracilor vestea cea bună, să proclam celor închiși (celor păcătoși) eliberarea, celor orbi vederea, prin predicarea evangheliei să vestesc îndurarea Domnului. Dumnezeu ne-a ales și a investit în noi daruri cu totul speciale, mai ales ne-a făcut părtași la ungerea cu Duhul Sfânt, chemându-ne să continuăm opera sa mântuitoare, să împărțim lumii hrana cea spre viața veșnică, să ducem până la sfârșitul veacurilor testamentul iubirii sale. Ne-a ales să-i fim prieteni, colaboratori și miniștri sacri, învrednicindu-ne cu un titlu special: "Voi sunteți prietenii mei, dacă faceți ceea ce vă poruncesc. Nu vă mai numesc servitori, fiindcă servitorul nu știe ce face stăpânul lui. Însă v-am numit pe voi prieteni, pentru că toate câte le-am auzit de la Tatăl vi le-am făcut cunoscute. Nu voi m-ați ales pe mine, ci eu v-am ales pe voi și v-am constituit ca să mergeți și să aduceți rod, iar rodul vostru să rămână" (In 15,14-16). Prietenii săi suntem noi, cei ce am primit invitația și alegerea lui pentru a face toate în amintirea sa, pentru a fi locțiitorii săi, lucrând în numele lui - "in nomine Christi capitis", în numele său, care este capul. Definiția pe care o întâlnim des în teologia catolică, "sacerdos alter Christus", prezintă o realitate ce ne înnobilează, ne îmbucură, mai ales astăzi, și ne obligă. Ceea ce Isus a voit să facă cu apostolii, întâlnindu-i la Cina de Taină, ține să o facă și cu noi, cei pe care ne invită zi de zi la masa sa, iar astăzi o face într-un chip cu totul special, oferindu-ne darurile sale și reînnoindu-ne ungerea sa cu untdelemnul Duhului Sfânt, îmbogățindu-ne cu darurile sale, cu darul trupului și sângelui său și cu testamentul iubirii sale. Ne repetă că ne-a ales să fim prietenii săi, pentru a ne trimite în lume, ca să facem vie și actuală opera sa. Ne face să resimțim efectul ungerii cu sfânta crismă, uleiul pe care îl sfințim în cadrul acestei sfinte Liturghii, "Liturghia crismei", cu un puternic mesaj și un simbolism special. Papa emerit Benedict amintea în omilia din Joia Sfântă a anului 2010 (la 1 aprilie - sunt 5 ani de atunci) că uleiul cu care am fost sfințiți, simbol al consacrării în Duhul Sfânt, mai are o semnificație: ne face să fim tari, oțeliți pentru o luptă ce trebuie să o ducem împotriva nedreptăților din lume, împotriva celor răi și a păcatului, creștini și martori neînfricați ai adevărului și ai binelui. Sfântul Părinte ne cheamă să citim Psalmul 45(44), recunoscut și numit psalmul nupțial al lui Solomon, un psalm mesianic, ce face referință la noul Solomon, Isus Cristos, unit cu Biserica sa. În versetul 8 găsim o referință profetică: "Ai iubit dreptatea și ai urât fărădelegea, de aceea te-a uns Dumnezeu cu untdelemnul bucuriei, ca pe nimeni altul dintre semenii tăi". Ce vrea să spună acest ulei al bucuriei cu care a fost uns adevăratul și noul rege, Cristos? Sfinții părinți, afirmă papa Benedict, au văzut în acest "ulei al bucuriei" pe însuși Duhul Sfânt care s-a revărsat asupra lui Cristos. Duhul Sfânt este tocmai bucuria care vine de la Dumnezeu. De la Isus această bucurie se revarsă peste noi prin evanghelia bucuriei, prin ungerea de la Botez și, mai ales, de la consacrarea ca preoți, o adevărată bucurie că noi am fost aleși și suntem iubiți de el. Uleiul bucuriei, care s-a revărsat asupra lui Cristos și de la el se revarsă peste noi, este Duhul Sfânt, darul iubirii, care ne face fericiți de a fi oameni, dar, mai ales, oameni unși și consacrați ca preoții noului legământ. Celebrând astăzi Liturghia crismei, a uleiurilor sfinte, cu care suntem invitați să lucrăm și să-i consacrăm pe cei aleși să fie prietenii lui Cristos, noi înșine trebuie să fim conștienți de marele adevăr că am fost aleși și unși cu untdelemnul bucuriei, al Preoției noastre, prin care, așa cum spune Sfântul Paul, noi suntem pentru cei încredințați grijii noastre pastorale "colaboratorii bucuriei voastre". În rodul binecuvântat al măslinului, în uleiul consacrat, suntem atinși și unși de bunătatea Creatorului și de iubirea Mântuitorului, care trebuie să producă în sufletele noastre bucuria Duhului Sfânt. Astăzi, când stăm lângă Isus, Preotul veșnic, ca prieteni ai săi și beneficiari ai Preoției sale, să lăsăm ca Duhul Sfânt, care l-a umplut de bucurie pe cel ce ne-a chemat, și, reînnoind iubirea noastră față de el prin declararea iubirii și fidelității noastre, să tresăltăm în bucuria aceluiași Duh Sfânt și, ducând cu noi uleiul bucuriei la credincioși, să fim purtătorii iubirii și bucuriei adevărate și ai fericirii prin slujirea și credința noastră. Vrem să ne aducem aminte astăzi de toți cei care s-au bucurat de acest mare dar al Preoției, fiind ei cei care ne-au uns cu Duhul Sfânt și au fost înaintea noastră adevărați apostoli și prieteni ai lui Isus, marele preot, să se bucure în împărăția sa veșnică de adevărata sa bucurie. Iar Sfințiilor voastre, cei ce v-ați adunat astăzi în jurul lui Isus, marele preot, ca și tuturor slujitorilor Bisericii noastre locale, tuturor preoților noștri răspândiți în întreaga lume ca "misionari" și preoți "fidei donum", vă dorim bucuria ungerii cu Duhul Sfânt spre slava atotputernicului Dumnezeu, unul și întreit, și spre bucuria sufletească a tuturor credincioșilor noștri. Așa să fie! Ca toți să fie una! Amin. Iași, 2 aprilie 2015 Petru Gherghel,
lecturi: 8.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |