Păzitori ai liturgiei
Ca sfântul Iosif
De cardinal Robert Sarah
Prefect al Congregației pentru Cultul Divin și Disciplina Sacramentelor
În rugăciunea zilei din solemnitatea sfântului Iosif ni se spune că Dumnezeu a încredințat primele mistere ale mântuirii oamenilor ocrotirii fidele a soțului Fecioarei Maria. Și apoi se cere ca, prin mijlocirea sa, "Biserica să le păstreze cu credință și să lucreze cu râvnă pentru împlinirea lor în neamul omenesc". Deci trei verbe sintetizează atitudinea pe care, după exemplul patronului Bisericii universale, trebuie s-o avem în fața liturgiei: a ocroti, a păstra și a duce la împlinire.
Dacă noi căutăm definiția cuvântului latin custos vedem că înseamnă păzitor, paznic, apărător. Biserica, păzitoare și servitoare, participă la condiția sacerdotală, profetică și regească a lui Cristos în celebrarea liturgică, unde Isus Cristos, marele și veșnicul preot, continuă opera răscumpărării noastre (cf. Catehismul Bisericii Catolice, nr. 1068-1070). De aceea, a păzi înseamnă a primi o comoară care nu ne aparține dar pe care am primit-o prin pur har. Atitudinea în fața acestei comori va fi aceea a umilinței, care îl va determina pe slujitorul sacru și pe credincioșii creștini, în celebrarea sfintelor taine, să îndeplinească normele liturgice cu care Biserica păzește sfintele taine.
Însuși apostolul Paul îl îndeamnă pe Timotei să păstreze depozitul pe care l-a primit (cf. 1Tim 6,20), să aibă grijă de ceva ce nu-i aparține. Desigur, asta nu înseamnă a rămâne închiși în trecut, ci a păstra tradiția sănătoasă și a deschide drumul spre un progres legitim (cf. Sacrosanctum Concilium, nr. 23), și de aceea Biserica, în orice perioadă, caută modul de a merge în întâmpinarea omului pentru a-i explica Scripturile și a împărți pâinea cu el (cf. Lc 24,13-34). Aceasta este frumusețea pe care Biserica o păstrează, așa cum indică Papa Francisc, frumusețe care este un dar primit, cu care evanghelizează și se evanghelizează pe ea însăși (cf. Evangelii gaudium, nr. 24).
În liturgia sa Biserica vestește și celebrează misterul pascal al lui Cristos și face asta pentru ca toți credincioșii să trăiască și să dea mărturie cu faptele lor, și nu numai cu buzele lor, despre credința pe care o păstrează în inimă. Însă la acest "a duce la plinătate" se ajunge promovând educația liturgică și participarea deplină, conștientă și activă la celebrările liturgice (cf. Sacrosanctum Conciliul, nr. 14), participare care comportă recunoașterea diferitelor funcțiuni ierarhice în celebrarea însăși (cf. ibidem, nr. 53). În afară de asta, trebuie să ținem cont de faptul că participarea va fi activă dacă celebrarea ne va face să luăm parte în mod activ la viața Bisericii deoarece, în Noul Testament, liturgia nu este numai celebrarea cultului divin ci și vestire a Evangheliei și caritate în desfășurare.
(După L'Osservatore Romano, 19 martie 2015)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 10.