Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Din lectura prea rigidă a textelor patristice riscul unui fundamentalism ortodox

Extremismele care rănesc Biserica

De Giovanni Zavatta

"Este momentul ca ierarhii ortodocși și responsabilii laici să proclame în manieră generală că a recurge la Părinții Bisericii nu înseamnă a adera în mod servil la un ansamblul de propoziții fosilizate, folosite pentru a autopromovare. Importanța Părinților se află în atitudinea lor sinceră și profundă de căutare a lui Dumnezeu și în voința lor de a o împărtăși cu lumea. Lectura fundamentalistă a Părinților și a Bibliei nu conduce la Dumnezeu, ci la idolatrie". Într-un articol publicat în urmă cu câteva zile pe "Parlons d'orthodoxie" (blog colectiv și platformă liberă de discuție a Bisericii ortodoxe ruse din Franța), George Demacopoulos, profesor de teologie istorică și director co-fondator al Centrului de studii creștin ortodox la Fordham University din New York, lansează un strigă de alarmă: "În acești ultimi ani fie clerici, fie monahi ortodocși fac declarații care reflectă o apropiere «fundamentalistă» de Părinții Bisericii. Dacă conducătorii Bisericii ortodoxe nu se unesc pentru a denunța această tendință, întreaga Biserică ortodoxă riscă să fie târâtă de acești extremiști".

Teza lui Demacopoulos - care de către patriarhia de Constantinopol a fost onorat cu demnitatea cea mai înaltă, aceea de arhonte - este pe larg împărtășită de Vladimir Golovanow, cunoscut analist al blogului (legat de dieceza de Chersoneso și apoi de patriarhia de Moscova): dacă nu se împiedică radicalizarea curentului fundamentalist, ortodoxia "riscă să meargă spre o nouă importată schismă ca aceea a Vechilor credincioși care în urmă cu trei sute cincizeci de ani s-au despărțit de Biserica rusă", ca semn de protest împotriva reformelor ecleziastice introduse de patriarhul Nikon. Așadar, teama este "complet justificată" și se reflectă și în rezultatele unui sondaj lansat pe "Parlons d'orthodoxie": numai șapte la sută dintre cititori consideră că unitatea Bisericii ortodoxe este suficient vizibilă și clar afirmată astăzi; toți ceilalți au răspuns "nu", explicând că Biserica ortodoxă are dificultăți de a o manifesta și că unitatea este ascunsă de un autocefalism exacerbat.

Nimeni nu pune în discuție că respectul față de Părinții Bisericii (de la sfântul Vasile cel Mare la sfântul Grigore Teologul, la sfântul Maxim Mărturisitorul) este una dintre pietrele unghiulare ale ortodoxiei și că gândirea lor rămâne călăuza esențială pentru viața și credința creștinilor ortodocși, dar a reduce - afirmă Demacopoulos - "toată învățătura la un sub-ansamblu de axiome teologice și a măsura acceptarea altora conform acelor criterii" este profund greșit. Egumenul Pierre Meschtcherinov de la mănăstirea "Sfântul Daniel" din Moscova, citate de Golovanow, este pe aceeași lungime de undă când vorbește despre "subcultură normativă", despre ecleziologie superficială, despre pietate liturgică rigidă, despre practici de direcțiune spirituală autoritare. În schimb ar fi necesar "să se analizeze în mod critic formulările Părinților, să se separeu esența Bisericilor de contingențele politice-economice-ideologice actuale și să se elibereze de povara istoriei pentru a înțelege Biserica în manieră mai personală. În sinteză extremă, se vrea o lectură a Părinților Bisericii deschisă la reflecție și în căutarea de răspunsuri la provocările lumii actuale.

Conform lui Demacopoulos, eroarea intelectuală cea mai mare a fundamentalismului ortodox se află în ideea că Părinții Bisericii ar fi de acord cu privire la toate chestiunile teologice și etice. Eroare legată de ipoteza că, în timp, teologia ortodoxă nu s-a schimbat niciodată. Expertul semnalează alte argumentări false: că întotdeauna comunitatea monastică a fost gardianul învățăturii ortodoxe; că Părinții Bisericii ar fi anti-intelectuali; că adeziunea la învățăturile lor implică în mod necesar tot ceea ce provine de la Occident. Iată, așadar, că pretenția (corectă) de a ocroti credința ortodoxă de corupția modernității se extinde, ajungând să se năpustească împotriva oricui (persoane, instituții, întregi ramuri ale Bisericii ortodoxe) care "nu satisface normele autoproclamate ale învățăturii ortodoxe". Face parte din aceste manifestări fundamentaliste "neliniștea" comunității monastice de pe Muntele Athos provocată de vizita papei Francisc la Phanar la 29-30 noiembrie 2014 și de îmbrățișarea sa cu patriarhul de Constantinopol, exprimată recent într-o scrisoare adresată lui Bartolomeu însuși. Poziții care influențează negativă și asupra dialogului ecumenic, nutrite cum sunt - afirmă părintele Vladimir Zelinskij, din arhiepiscopia pentru Bisericile ortodoxe ruse din Europa occidentală (exarhat al patriarhiei ecumenice) - de "obsesia purității confesionale, mereu unită cu ideologia apăsătoare a vechilor neîncrederi, răni, ofense, supărări, ostilități". Atunci când, scrie Papa Francisc în Evangelii gaudium "suntem noi cei care pretindem diversitatea și ne închidem în particularismele noastre, în exclusivismele noastre, provocăm diviziunea și, pe de altă parte, atunci când suntem noi cei care vrem să construim unitatea cu planurile noastre umane, ajungem să impunem uniformitatea, omologarea. Acest lucru nu ajută misiunea Bisericii" (nr. 131).

Într-o epocă în care atâția tineri sunt total dezinteresați de apartenența lor religioasă - conclude Demacopoulos - "progresele ideologiei fundamentaliste în parohii conduc la o situație în care tinerii noștri sunt determinați să aleagă între extremismul religios și lipsa totală a religiei".

Alexandre Schmemann, unul dintre cei mai importanți teologi ortodocși din secolul al XX-lea, scria că "teologia ortodoxă trebuie să păstreze fundamentele sale patristice, dar și să meargă dincolo de Părinți, dacă vrea să răspundă la o nouă situație creată de secole de dezvoltare filozofică. Și în această nouă sinteză de reconstrucție, tradiția filozofică occidentală (izvor și mamă a filozofiei religioase ruse din secolele al XIX-lea și al XX-lea), mai mult decât cea elenică, trebuie să furnizeze teologiei un cadru conceptual". Este vorba de "«a transpune» teologia într-o altă «cheie» și această transpunere este considerată ca misiune specifică și vocație a teologiei rusești".

(După L'Osservatore Romano, 28 februarie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 46.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat