În căutarea semnificației căsătoriei creștine
Singurul capital credibil
De Kurt Koch
Publicăm fragmente din conferința despre sinod pe care cardinalul președinte al Consiliului Pontifical pentru Promovarea Unității Creștinilor a ținut-o în zilele trecute la Battipaglia.
Semnificația căsătoriei și familiei conform creației transpare în manieră foarte clară în faptul că realitatea matrimonială a fost ridicată, în credința creștină, la rangul de sacrament și de aceea este caracterizată de fidelitate și de indisolubilitate. Această viziune de credință, la care se referă Conciliul al II-lea din Vatican cu conceptul cheie de "iubire creștină", este expus astăzi la o eroziune deosebită, care este mărturisită de un număr de despărțiri mai mare decât media și care face necesară aprofundarea motivelor crizei actuale a căsătoriei și a familiei.
Cea mai profundă problemă trebuie văzută în incapacitatea generalizată și crescândă a persoanelor de a lua decizii obligatorii și definitive. Conform acestei mentalități moderne, pe care Papa Francisc o cheamă pe nume în manieră clară cu termenul de "cultură a provizoriului", deciziile definitive și fidelitatea nu mai sunt numărate printre valorile primare, deoarece oamenii au devenit mai nestatornici în relațiile lor și, în același timp, mai doritori de relații. Se pare că astăzi oamenii nu mai pornesc de la voința a ceva definitiv; se întâmplă mai degrabă contrariul, adică să se prevadă deja de la plecare eventualitatea unui eșec. Credința creștină este în schimb convinsă că acela care rămâne fidel față de "da"-ul rostit unei alte ființe umane, nu se va cristaliza, ci va învăța în manieră tot mai profundă să se deschidă al acel "tu" și, făcând asta, să ajungă la propria libertate.
În fața fenomenului amintit mai sus, Biserica trebuie să înfrunte provocarea pastorală a modului de a merge în întâmpinarea atâtor creștini divorțați și recăsătoriți. În fața acestei probleme, percepția publică referitoare la sinodul episcopilor s-a concentrat asupra chestiunii de a ști dacă și în ce condiții acești creștini pot și trebuie să fie admiși la sacramente. Personal, sunt convins că se pot găsi răspunsuri credibile și utile la această chestiune spinoasă, numai dacă există curajul de a numi cu numele lor problemele care sunt la baza sa. Reflectând în această privință, se ajunge oricum la concluzia că pastorația căsătoriei astăzi trebuie să se concentreze cu atenție asupra unei bune pregătiri la căsătorie, asupra unui catecumenat matrimonial ca echivalent al vechiului timp de logodnă.
În viziunea creștină, iubirea conjugală dintre bărbat și femeie nu se poate limita la ea însăși și să se învârtă exclusiv în jurul ei, ci trebuie să iasă din ea însăși prin copii și pentru copii; numai prin copil căsătoria devine familie. Așadar, iubirea dintre bărbat și femeie și transmiterea vieții umane sunt indisolubile. Cu copiii, părinților le este încredințată responsabilitatea viitorului, așa încât viitorul omenirii trece în manieră fundamentală prin familie. Așa cum spune cardinalul Walter Kasper, de fapt, "fără familie, niciun viitor, ci o îmbătrânire a societății; un risc în fața căruia se află actualmente societățile occidentale".
Acest proces are loc pentru că persoanele, mai ales în Europa, aproape că nu mai vor să aibă copii. Motivul cel mai profund la baza faptului că, astăzi, mulți nu vor să mai riște să aducă pe lume copii este că, pentru ei, viitorul a devenit așa de nesigur încât îi induce să se întrebe, cu preocupare, cum este posibil să se expună o viață nouă la un viitor perceput ca necunoscut. De fapt, oamenii pot să transmită viața umană cu responsabilitate, numai dacă nu transmit numai viața biologică, ci o transmit și mai ales într-un sens deplin, adică într-un sens care rezistă în fața crizei vieții și poartă în sine o speranță care se revelează mai puternică decât orice nesiguranță a viitorului. Oamenii transmit viața și o încredințează unui viitor încă necunoscut, numai dacă pătrund în misterul vieții în mod nou și recunosc faptul că singurul capital credibil pentru viitor este omul însuși.
În faptul de a-i considera pe copiii proprii ca binele cel mai prețios al familiei, părinții creștini lansează un semnal profetic contrar scăderii nașterilor, care este tot mai răspândită în societățile europene și care trebuie considerată ca o "iarnă demografică" și ca semnul unei lipse de încredere în viață și de speranță în viitor.
Așadar apare evident că a ne întreba cu privire la familie echivalează cu a ne întreba cu privire la omul însuși, și că repunerea actuală în discuție a instituției familiei reprezintă și un atac la adresa conceptului creștin de persoană umană, așa cum a diagnosticat pe bună dreptate deja în anii optzeci cardinalul de atunci Joseph Ratzinger, declarând: "Lupta cu privire la om este dusă astăzi, în măsură amplă, ca luptă pro sau împotriva familiei". Sau, așa cum a subliniat Papa Francisc în timpul recentei sale vizite în Filipine: "Orice amenințare la adresa familiei este o amenințare la adresa societății însăși". Tocmai modul în care se percepe familia revelează modul în care omul se percepe pe sine însuși în societatea contemporană.
Cu familia, miza este mare pentru om și pentru societate. Sinodul episcopilor din toamnă va trebui să înfrunte două provocări importante pe care le va putea prelua numai dacă va proclama Evanghelia căsătoriei și a familiei, ca vestea bună că fidelitatea conjugală dintre două persoane, precum și îngrijirea reciprocă în iubire și transmiterea vieții care rezultă, nu constituie o amenințare sau o limită pentru libertatea umană, ci realizarea sa cea mai autentică. Dacă cea mai înaltă posibilitate a libertății umane constă în capacitatea de a face alegeri definitive, atunci va reuși să fie liber numai acela care va ști să fie și fidel și va putea să fie cu adevărat fidel numai cel care este liber. De fapt, fidelitatea este prețul care costă libertatea și libertatea este premiul pe care-l câștigă fidelitatea.
(După L'Osservatore Romano, 26 februarie 2015)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 35.