Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Actualitatea învățăturii sociale a Bisericii. Interviu cu pr. Lucian Farcaș

Sâmbătă, 21 februarie 2015, la Casa "Don Orione" din Iași a avut loc Ziua Socială pentru Studenți, cu tema "Credința astăzi. Cauze și forme ale ateismului contemporan". Cu această ocazie, pr. Lucian Farcaș, profesor de teologie morală la Facultatea de Teologie Romano-Catolică din Iași, a binevoit să ne ofere un interviu despre actualitatea învățăturii sociale a Bisericii.

• Părinte, v-aș invita să începem cu o incursiune în istorie...

Aș aminti mai întâi câteva lucruri legate de geneza unor inițiative relativ recente privind promovarea doctrinei sociale a Bisericii. Se știe că imediat după evenimentele din 1989, care au vrut să anunțe căderea sistemelor comuniste, țările din Europa, mai ales cele occidentale, au venit cu o sumedenie de ajutoare în sprijinul oamenilor. În același sens, Conferința Episcopilor din Germania reorganizează fostul său birou de la Viena și înființează o altă mare operă caritativă pentru țările din fostul bloc comunist: Renovabis.

În anul 2009, episcopul Iosef Homeier, aflat deja la pensie, face o călătorie în Europa sud-estică și propune mai multor biserici și episcopi (catolici și ortodocși), dar și comunităților musulmane, un proiect de implementare a doctrinei sociale a Bisericii. Este vorba de proiectul SozialSeminar, promovat zeci de ani în Germania postbelică, la care au participat sute de mii de credincioși. Eu am fost desemnat de Preasfințitul Petru Gherghel să mă interesez de acest proiect. Astfel am fost în anul 2010 la sesiuni de familiarizare cu proiectul: Münster (februarie), Sarajevo (septembrie) și Bruxelles (decembrie). O primă inițiativă locală a pornit deja în toamna anului 2010, cu credincioși din parohiile din Iași. Ulterior, SSS și ZSS, fiecare deja la a treia sesiune, a fost continuarea proiectului de formare în lumina doctrinei sociale a Bisericii a studenților.

• Pentru creștini, Sfânta Scriptură nu este numai izvorul revelației, baza credinței, ci și punctul moral de referință de care nu se poate face abstracție. Din cauza diferitelor obiecții care se opun acestei convingeri, Comisia Pontificală Biblică, publicând documentul "Biblia și morala. Rădăcinile biblice ale acțiunii creștine" la data de 11 mai 2008, a voit să traseze raportul dintre Biblie și morală. Cum mai este percepută valoarea și semnificația textului inspirat pentru morala din timpul nostru?

Este o temă cu adevărat complicată pentru Biserică, și mă refer la Biserica în care Cristos este capul și unde ceilalți și fiecare alcătuiesc trupul său mistic. Documentul Biblia și morala este important mai ales pentru că urmează inițiativa reînnoirii propuse de Conciliul al II-lea din Vatican. Printre disciplinele care se doreau a fi reformate știm că în documentul despre formarea preoțească Optatam totius (nr. 16) este amintită și reînnoirea teologiei morale. Consider că, dacă în cazul altor discipline s-au făcut mai repede progrese, în ceea ce privește morala, situația este una diferită.

Dacă este să ne referim la prezența Bibliei în morală, îndeosebi la nivel local, cu siguranță putem vorbi de o înnoire promovată de Conciliul al II-lea din Vatican, dar această schimbare s-a petrecut relativ lent. Primii pași concreți îi văd în introducerea de către PS Aurel Percă, pe când era profesor de teologie morală la Seminar, a unei aprofundări biblice a disciplinei.

Pe de altă parte, remarc faptul că la nivel național, nu există o trăire religioasă bazată expres pe Scriptură; apoi, motivația de credință respectiv religioasă nu prea este luată în seamă în actele morale ale oamenilor. Credința nu are de spus prea multe pentru morală, iar morala, cât rămâne din ea, nu spune nimic. Viața de zi cu zi din societatea românească nu ține cont decât prea puțin de credință, de convingerea religioasă, și cu atât mai puțin de Sfânta Scriptură. În acest sens, avem în față un spațiu care arată nevoia unei adevărate munci de evanghelizare.

• În studiul referitor la natura lui "sensus fidei" și la rolul său în viața Bisericii, "Sensus fidei în viața Bisericii", scris de Comisia Teologică Internațională, s-a dorit clarificarea și aprofundarea anumitor aspecte importante ale acestei noțiuni, îndeosebi cu privire la identificarea lui "sensus fidei" autentic în raport cu învățătura magisteriului. Care credeți că sunt dispozițiile necesare pentru o participare autentică la "sensus fidei" în Biserica locală?

Cu privire la subiectul propus spre abordare, aș dori să mă refer la o experiență dezamăgitoare, pe care am făcut-o în primul an de activitate pastorală în Germania. La 1 octombrie 1990 am fost numit pentru a sluji într-o parohie din Dieceza de Essen. În 1991 am aflat că se face, cu ocazia sărbătorii Rusaliilor, așa-zisul Zeltlager, Lagărul corturilor, un fel de pelerinaj în care din parohie pornea un grup de 30-40 de copii însoțiți de animatori spre o zonă de agrement. În centrul pelerinajului, pe lângă multe alte activități, se afla sfânta Liturghie. Animatorii pregătiseră în amănunt acest Zeltlager cu câteva luni de zile înainte, cu tot ceea ce implica el. Ceea ce m-ar fi privit mai direct era celebrarea sfintei Liturghii, care urma să aibă loc pe înserat. Din păcate, cu puțin timp înainte de celebrare, mi s-a spus că aceasta nu va mai avea loc, pentru motivul că jocurile nocturne ar dura prea mult, deși acestora le-ar fi fost alocat un timp suficient în timpul pregătirii. Când am contestat această poziție, Gemeindereferrentin, responsabila principală, a venit cu argumentul: "Și noi avem o voce în Biserică" - Wir haben auch eine Stimme in der Kirche.

Nu poate exista un sensus fidei de acest gen. În schimb, Biserica trebuie să fie unitară, iar ierarhia trebuie să țină cont de sensibilitatea credincioșilor - așa cum de altfel sugerează și decretul conciliar privind oficiul pastoral al episcopilor Christus Dominus -, dar care este competența celui care se pronunță în calitate de credincios și ar dori să fie ascultat, și care este discernământul Bisericii de a selecta care voci trebuie ascultate?

Trebuie să recunoaștem, uneori acest lucru este puțin "riscant", căci dacă ne-am referi la nivelul social, ar fi legitim să ne întrebăm în ce măsură putem vorbi în Biserică de "democrație"? Căci democrația este cel mai adesea înțeleasă la nivel cantitativ de voci. Referindu-mă la Ziua Socială pentru Studenți, fără a exagera, în cele șase programe sociale pentru studenți desfășurate până acum, organizarea realizată împreună cu credincioșii, îndeosebi prin contribuția Asociației Studenților Catolici din Iași (ASCI), a fost una cu adevărat rodnică. Am fost martorul unei provocări la care tinerii au răspuns printr-o mobilizare frumoasă, dând dovadă astfel de un sensus fidei autentic.

• Biserica a fost instituită de către Isus Cristos pentru ca toți oamenii să găsească în sânul ei și în iubirea ei plenitudinea unei vieți tot mai nobile și garanția mântuirii lor. Deși rolul ei este întâi de toate acela de a face părtașe sufletele la bunurile supranaturale, ea se îngrijește și de exigențele vieții cotidiene ale oamenilor. Enciclica "Mater et magistra" a papei Ioan al XXIII-lea a trasat câteva dintre problemele sociale de la jumătatea secolului trecut. Care credeți că sunt aspectele asupra cărora doctrina socială a Bisericii ar trebui să revină în contextul actual?

Nu aș dori să fac noi observații, ci m-aș opri la ceea ce este deja prezentat în Compendiul de doctrină socială a Bisericii. Deja în primul capitol, după ce se vorbește despre iubirea lui Dumnezeu față de om, este dezvoltată perspectiva unui umanism integral.

Am putea rămâne cu impresia că Biserica îl învață pe om în cele spirituale, în timp ce omul trebuie să descurce de unul singur în domeniile care privesc viața cotidiană. Totuși, să ne amintim că Paul al VI-lea, când vorbește în Populorum progresio despre acel entuziasm al progresului, pune accent pe persoana întreagă, pe omul întreg și fiecare om.

La Ziua Socială din 2015, de exemplu, pr. Bogdan Herciu a scos în evidență împrumutarea elementului spiritual în publicity (un anumit tip de cafea îți poate procura fericirea, paradisul, te introduce într-o atmosferă divină). Fiecare pare să profite de celălalt, nefiind urmărit progresul persoanei, ci propriul interes, eventual făcând abstracție de celălalt. Avem în față o paradigmă a unui comportament inadecvat.

În ceea ce privește spațiul public, doctrina socială a Bisericii are trasate anumite principii. Papa Benedict al XVI-lea vorbește în enciclica sa Caritas in veritate despre o etică a consumatorului. Este o problemă legată de ce și cât consum din veniturile mele, dar trebuie să mă întreb cum îl ajut prin consumul meu pe celălalt, pe comerciant, pe intermediar etc., căci trebuie să fie un raport marcat de solidaritate față de orice om.

• Pacea pe pământ, obiect al dorinței profunde a oamenilor din toate timpurile, nu se poate fonda și afirma decât printr-un respect absolut față de ordinea stabilită de Dumnezeu. Din nefericire, contextul politic actual cere o nouă reglementare a raporturilor dintre diferitele comunități politice și comunitatea mondială. O reevaluare a enciclicei "Pacem in terris" ar putea ajuta la depășirea problemelor sociale actuale?

Evenimentele și conferințele ocazionate de aniversarul de 50 de ani de la publicarea enciclicei Pacem in terris în 1963 sunt un răspuns pozitiv că aceasta nu și-a pierdut actualitatea.

Este cunoscut faptul că documentul apare la numai câteva luni de la pericolul izbucnirii unui război nuclear. În el găsim abordarea tematicii foarte importante a drepturilor persoanei umane.

Biserica a fost uneori acuzată că s-a pronunțat prea târziu cu privire la drepturile universale ale omului promulgate cu 15 ani mai devreme. Consider că aici a fost vorba de prudența Bisericii, care a dorit să găsească exprimarea potrivită pentru a arăta că aceste drepturi nu sunt produsul rațiunii umane. Desigur, rațiunea are rolul ei aparte, dar Biserica a dorit să arate fundamentul mult mai solid al acestor drepturi. Ele sunt garantate de Dumnezeu, iar ființa umană le posedă în însăși zestrea sa genetică din momentul zămislirii ei. Încă o dată, aș dori să mă refer la societatea noastră. Oricât se vrea ea de creștină, lipsește o cultură a dreptății și o practică a justiției în spiritul dreptății. Or, consider că și acesta este un aspect la care trebuie reflectat.

• Conceptul de "problemă socială" a evoluat de la jumătatea secolului al XIX-lea până astăzi. După Conciliul al II-lea din Vatican, o conștientizare reînnoită a exigențelor mesajului evanghelic a determinat Biserica să se pună în slujba oamenilor pentru a-i ajuta să sesizeze toate dimensiunile pe care le implică dezvoltarea popoarelor și pentru a-i convinge de urgența unei acțiuni solidare în această cotitură a istoriei umane. Care sunt problemele sociale ale timpului nostru asupra cărora este nevoie să fie proiectată lumina evangheliei?

Un răspuns l-ar putea sugera documentul Populorum progressio, căci înainte de acest apel la termenul de progres avem o perioadă mai veche, când această noțiune a fost reliefată în documentele magisteriale sub diferite aspecte. Trecuseră deja zeci de ani de când societatea avea parte de o schimbare fundamentală, dar pe care nu aș numi-o încă progres. În mediul german este definită ca Fortschrittsglaube, în care ceea ce așteptam înainte de la Dumnezeu acum e așteptat de la factorul de producție. În acest sens, Marx creează o nouă religie, conform căreia, de la o economie altfel organizată, mai ales prin lupta de clasă, practic vom aduce paradisul pe pământ, ca pe o realitate concretă. De aceea, ideea de progres pare să provină mai ales din secolul al XIX-lea.

Cândva se spunea: nouă ne ajunge pământul, nu ne mai trebuie cerul. Această idee, practic, se află în spatele marilor ideologii, după cum au fost prezentate și la Ziua Socială pentru Studenți (de exemplu: fenomenul ateismului în Europa). Această idee a unui progres mutilat, mărginit, care avea în vedere doar omul și societatea cu propriile interese (limitate), a constituit unul dintre factorii cei mai importanți care au dus la izbucnirea celor două războaie mondiale.

Pe acest fundal a fost convocat și Conciliul al II-lea din Vatican, iar la scurt timp după încheierea conciliului, papa propune Populorum progressio. Să ne gândim la imaginea omului în cele două ideologii care s-a impus: întâi, capitalismul, individualismul, unde contează doar individul separat de comunitate; în socialism/comunism avem însă persoana topită, dizolvată în colectiv. Însăși enciclica a apărut după un timp îndelungat de reflecție.

Astăzi ne confruntăm cu mai multe probleme decât altădată. Deja este sugerat în compendiu și reluat de papa Benedict al XVI-lea, îngrijorător nu este faptul că problemele s-au înmulțit, ci că impactul lor se răsfrânge la nivel mondial. Să privim la atacurile teroriste. Nu există colț al pământului care să nu fie afectat de această plagă. Marile probleme sociale, fără a le numi în parte, sunt ale noastre, ale tuturor. Invitația Bisericii este pusă într-un alt document, În căutarea unei etici universale; o nouă privire asupra legii naturale, a Comisiei Teologice Internaționale (2004), unde este propusă o nouă abordare a conceptului de lege morală naturală, care nu este monopolul unei anumite religii, și care îi invită pe toți, creștini și persoane având alte convingeri și Weltanschauungen, să aprofundeze în propria analiză realitatea legii morale naturale.

Este foarte greu să te limitezi la o imagine a omului făcută după măsura omului, dacă nu îl recunoști pe om în calitate de creatură a lui Dumnezeu. Unora le pare mai convenabil ca, urmându-l pe Nietzsche, să susțină moartea omului sau a fundamentului său, Dumnezeu. Aceasta a fost chiar tema zilei sociale de la Pralea de anul trecut, când s-a vorbit despre "ideologia gender". Avem aici o altă problemă socială, care urmărește anularea identității (sexuale a) omului și care duce, în definitiv, la afectarea gravă a societății. În concluzie, toate problemele pornesc de la o viziune antropologică fragmentată.

Vă mulțumesc.

A consemnat Liviu Matieș

* * *

Iași: Ziua Socială pentru Studenți (ZSS, ediția 2015)


 

lecturi: 38.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat