Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea Întâmpinării Domnului - 2015

Isus este lumină spre luminarea neamurilor și slava poporului tău, Israel (cf Lc 2,32)

Din ziua în care oamenii au păcătuit și au pierdut bucuriile cerului și Dumnezeu le-a promis un mântuitor care să-i aducă înapoi în paradis, de atunci a început lunga lor așteptare a lui Mesia. Despre Mesia, Dumnezeu le-a descoperit prin profeți multe lucruri, între care: că se va naște dintr-o fecioară (cf. Is 7,14); că se va naște din neamul și din cetatea lui David (cf. 2Sam 7,12), că va lua asupra sa păcatele și durerile noastre; că va suferi și va muri pentru ele în locul nostru (cf. Is 53,4-5); că ne va dărui pacea și bucuria sa cerească (cf. Is 9,6).

Ni se întâmplă câteodată să așteptăm împlinirea unei promisiuni și, când a sosit ziua împlinirii ei, să constatăm că am primit cu mult mai mult decât ne-am așteptat să primim. Sau să ne dorim să vedem un oraș, un munte, o cascadă, iar când am ajuns acolo să găsim cu mult mai frumos decât ne-am așteptat să găsim; și atunci exclamăm: "Ce minunat!" Ei bine, așa ceva li s-a întâmplat bătrânilor Simeon și Ana. Lor li s-a promis că îl vor vedea pe Mesia înainte de a muri și au așteptat cu dor ziua aceea. Iar, când a sosit ziua aceea, au primit cu mult mai mult: Duhul Sfânt îi înștiințează, Maria și Iosif li-l pun pe Isus în brațe, Tatăl le dă darul profeției, darul de a vedea dinainte prețul de durere plătit de Isus și de Maria, ridicarea unora și căderea altora (cf. Lc 2,34-35; Is 8,14); dar și bucuria de a-i chema pe oameni să primească mântuirea lui Dumnezeu, prin Cristos și Duhul Sfânt, mântuire care întrece orice închipuire. De atâta fericire, Simeon a zis: "Acum, slobozește-l pe slujitorul tău, Stăpâne, după cuvântul tău, în pace, căci au văzut ochii mei mântuirea ta pe care ai pregătit-o înaintea tuturor popoarelor, lumină spre luminarea neamurilor și slava poporului tău, Israel" (Lc 2,29-32).

Așa ceva ni se întâmplă și nouă ori de câte ori ascultăm șoaptele Domnului și venim la întâlnirea zilnică cu Isus din Cuvânt și de la sfânta Liturghie. Isus ne-a promis rămânerea cu noi până la sfârșitul veacurilor (cf. Mt 28,20). Dar, când venim la aceste întâlniri zilnice cu Isus care a rămas cu noi, ni se întâmplă lucruri la care nu ne-am gândit niciodată. Isus ne ia pe genunchii săi; ne vorbește la inimă; ne iartă păcatele; ne curăță sufletele; ne împlinește rugăciunile; ne hrănește ca pelicanul cu trupul și sângele său; ne dă puteri divine contra răului; și ne face să pregustăm încă de aici bucuriile viitoare. Și atunci, strigăm ca ucenicii de pe Tabor: "Doamne, ce bine ne este nouă aici" (cf. Mt 17,4) Toate acestea sunt niște garanții de necontestat privind împlinirea promisiunii primirii împărăției cerurilor.

Dacă paradisul este un loc pregătit pentru oamenii pregătiți, descoperirile lui Dumnezeu sunt și ele descoperiri pregătite pentru oameni pregătiți să le primească. Mai exact, Dumnezeu vorbește tuturor, dar șoaptele Duhului prin care vorbește Dumnezeu nu le pot auzi decât cei doritori să le asculte.

Se spune că un simplu indian și un comerciant mergeau împreună pe o stradă aglomerată de mașini și pietoni. La un moment dat cineva de pe stradă scapă o monedă de metal pe trotuar. Omul de afaceri a întors imediat capul pe când indianul și-a văzut liniștit pe drum. Ceva mai încolo, indianul, se oprește și ascultă cu bucurie cântul unui greier din iarbă, pe când comerciantul își vede liniștit de drum.

Sfântul Francisc din Assisi (1181-1226) împreună cu un confrate treceau odată pe lângă o grădină cu flori; sfântul Francisc s-a oprit și a început să vorbească cu florile: "Vorbiți mai încet, aud și înțeleg totul, știu că Dumnezeu este bun și că ne iubește"; pe când confratele a trecut rece mai departe.

Fiecare om aude ceea ce îl interesează. Exact așa s-au întâmplat lucrurile cu bătrânii Simeon și Ana și cu restul locuitorilor din Ierusalim, fie din case, fie din templu. Duhul Sfânt le-a vorbit tuturor despre venirea lui Isus în templu încă de pe vremea profetului Malahia și până atunci, dar șoaptele lui tainice nu au fost auzite decât de cei care au așteptat și s-au pregătit pentru venirea lui; la fel și bucuria vederii și îmbrățișării lui nu au gustat-o decât tot numai ei. Isus a spus: "Unde e comoara ta, acolo este și inima ta" (Mt 6,21).

În fiecare duminică și sărbătoare, ba, chiar în fiecare zi, Isus vine la întâlnire cu noi în sfânta biserică, așa cum a venit și astăzi la întâlnire cu poporul său. Șoaptele Duhului care vestesc venirea lui și pașii lui Cristos care vine la întâlnirea zilnică cu noi se aud în dangătul clopotului, în tic-tac-ul ceasornicului și în pașii celor care merg la casa Domnului. Cei interesați de Isus, când aud șoaptele Duhului, dangătul clopotului și pașii credincioșilor, lasă totul și vin la întâlnirea cu Isus. Apropo, într-o localitate pe unde am trecut ca preot, dangătul clopotelor pentru Liturghia de duminică nu era semnalul pentru apropierea lui Isus, ci era semnalul pentru a mers la pădure. În funcție de răspunsul nostru la toate aceste șoapte, vom fi sau nu vom fi fericiți și odihniți aici și în veșnicie.

Conform prescrierilor Legii care spun că orice întâi născut să fie închinat Domnului (cf. Ex 11,1-3.11-16), Isus, spre învățătura și mântuirea noastră s-a spus Legii și s-a oferit Tatălui ca jertfă pentru noi.

Fericitul papă Paul al VI-lea, comentând sărbătoarea de astăzi, spunea: "Sărbătoarea de astăzi, ca să fie înțeleasă în toată plinătatea conținutului ei, trebuie să fie considerată ca o celebrare simultană a Fiului și a Mamei, adică celebrarea unui mister de mântuire săvârșit de Cristos la care Fecioara Maria a fost intim asociată" (cf. Marialis cultus, 7). Prin cuvintele "și ție o sabie îți v-a străpunge inima" (Lc 2,35), bătrânul Simeon pune în lumină unirea dinte Mamă și Fiu în opera de mântuire și face astfel legătura dintre oferirea lui Isus pe care ea a făcut-o atât la templu cât și la cruce. Dar, odată cu Fiul ei Isus, și în unire cu el, Maria se oferă și pe sine ca jertfă vie, plăcută lui Dumnezeu (cf. Rom 12,1-2); ba, mai mult, oferirea lui Isus și a Mariei fac trimitere și la oferirea noastră ca jertfă plăcută lui Dumnezeu, în planul mântuirii.

Oferirea Mariei ca jertfă vie și sfântă împreună cu Isus este modelul tuturor consacrărilor făcute de cei credincioși lui Dumnezeu. Astăzi este chiar ziua "Persoanelor consacrate", a acelor creștini care asemenea Mariei și Iosif, a lui Simeon și Ana, a lui Paul și Timotei și a multor altora din toate timpurile și locurile, deși muncesc în multe câmpuri de activitate, și-au dedicat viața slujirii și așteptării lui mirelui lor, Isus, care atunci când va veni, să-l poată întâmpina cu bucurie, ca Maria și Iosif, ca Simeon și Ana, și a tuturor celorlalți consacrați și să intre cu el în bucuria negrăită a cerului. Felicităm astăzi toate persoanele consacrate și dedicate lui Dumnezeu și dorim fericirea tuturor aleșilor și consacraților lui Dumnezeu.

Dar Biserica cheamă astăzi pe toți creștinii să vină cu Isus și cu Maria la templu, pentru a ne consfinți lui Dumnezeu și să spună împreună cu ei: "Iată, vin, Doamne, să împlinesc voința ta" (cf. Ps 40,7)!

Maria nu este numai prima credincioasă a Noului Testament; nu este numai prima fiică a Tatălui, prima mamă a Fiului și prima mireasă a Duhului Sfânt; nu este numai prima care va împărtăși misiunea lui Isus de la cruce, dar și prima care se va uni cu el în pătimire (cf. Col 1,24); nu este numai prima care va fi mântuită; dar Maria, împreună cu Isus, este și prima care a fost constituită de persoanele divine, "imagine a Bisericii" pelerine pe pământ în drum spre patria veșnic fericită din ceruri. De aceea, așa cum au trăit Isus și Maria, imagini vii ale Bisericii, trebuie să trăim și noi (cf. 1In 2,6).

Deși nu toți creștinii au o dedicare specială făcută lui Dumnezeu ca persoanele consacrate, totuși, toți creștinii au consacrarea de la Botez, o consacrare prin care s-au angajat să-l slujească pe Dumnezeu și să caute împărăția cerurilor, asemenea Mariei, imaginea vie a Bisericii. De aceea, atunci când spunem că sărbătoarea de astăzi este o sărbătoare simultană a lui Isus și a Mariei, spunem de fapt că sărbătoarea de astăzi este o sărbătoare simultană a lui Isus și a noastră; când spunem că în opera mântuirii este implicată și Maria, spunem că suntem implicați și noi; când spunem că sabia durerii care a pătruns inima lui Isus și a Mariei, spunem că sabia durerii pătrunde și inima noastră.

Evanghelia de astăzi ne spune că Isus a fost desăvârșit: în relațiile sale cu Tatăl ceresc, fiind supus și ascultător; în relațiile cu împărăția cerurilor, el fiind mereu în cer (cf. In 3,13); în relațiile cu învățătorii din templu, deși infinit mai înțelept decât ei toți, el nu îi învață, ci îi ascultă și îi întreabă, singura atitudine care se cuvenea vârstei lui; este desăvârșit și în relațiile cu părinții, cărora "le era supus", deși era creatorul lor; în relațiile cu toată creația, a cărei jertfă o acceptă la actul răscumpărării (cf. Lc 2,22-40). La această relație normală cu Dumnezeu, cu cerul, cu semenii și cu toată creația, a venit Isus să ne aducă și pe noi. Dar, pentru asta, Isus va trebui să treacă mai întâi prin suferințele crucii și ale morții, apoi se va putea așeza să ne purifice și pe noi (cf. Mal 2,3; Ps 66,10; Iov 18,1).

Profetul Malahia, cu 450 de ani înainte, ni-l prezentat pe Isus lângă creuzetul de topire a aurului și a argintului, adică, de curățire a credincioșilor săi (Mal 3,3). Isus, după ce prin patima și moartea lui pe cruce, l-a redus la neputință pe cel care avea puterea morții (cf. Evr 2,14-15), s-a așezat lângă creuzet ca să ne curețe de orice întinare a păcatului. Isus nu-și va încheia lucrarea decât atunci când chipul său se va reflecta în mod clar pe chipurile noastre (cf. Zah 13,9; 2Cor 3,18). El va ști să regleze împrejurările și să întrețină focul încercării, până la curățirea noastră definitivă și, până la sfințirea noastră, pentru a putea aduce Domnului "daruri neprihănite" și o mărturie curată (cf. Rom 12,1; 2Pt 3,18).

Procesiunea de azi cu lumânări aprinse simbolizează strălucirea dumnezeiască a lui Isus care se apropie de noi ca să ne mântuiască, dar și strălucirea sufletelor noastre mântuite de el la cruce; Procesiunea cu lumânările aprinse simbolizează și pe Fecioara Maria care a purtat în brațele sale lumina adevărată și a dus-o acelora care zăceau în întuneric, dar și pe noi, care, luminați de Isus, purtăm în viețile noastre lumina evangheliei pentru toți cei care o așteaptă. Procesiunea cu lumânările aprinse mai simbolizează și drumul nostru, atât spre casa lui Dumnezeu atât de aici, cât și spre casa lui Dumnezeu din ceruri, unde are loc întâlnirea Domnului cu poporul său.

Acum, că prezența lui Dumnezeu s-a arătat și noi am primit-o în brațele minții și inimii noastre, noi am fost făcuți noul Israel, noi am fost chemați să vestim faptele mărețe ale acelui care ne-a chemat din întuneric la minunata sa lumină (cf. 1Pt 2,9).

Lumânarea care arde și luminează, se consumă. Isus, care a ars și ne-a luminat, s-a consumat până la ultima suflare de pe Calvar. Maria, pentru a lumina împreună cu Isus, a ars și s-a consumat în iubire până la sfârșitul vieții. Sfinții, care au luminat alături de Isus și de Maria, s-au consumat și ei în aceeași iubire până la moarte. Noi toți, care voim să ajungem în cer, trebuie să ardem și să ne consumăm în iubirea lui Dumnezeu, ca Isus, ca Maria și ca toți sfinții.

De aceea, Joseph Rudyard Kipling (1865-1936), poet și prozator britanic, laureat al Premiului Nobel pentru literatură în anul 1907, spunea fiecărui om dornic de mântuire: "Învață de la flăcări că avem de ars și noi, învață de la apa sa nu dai înapoi; învață de la umbra sa fii smerit ca ea, învață de la stâncă să-nduri furtuna grea".

Cu mult timp în urmă, într-un sat de munte, un nobil bogat, s-a gândit să lase ca moștenire consătenilor lui, o biserică. Cu ocazia inaugurării, oamenii s-au strâns și s-au minunat de frumusețea noii bisericii. Cineva, însă, a remarcat că biserica nu era iluminată. Atunci nobilul i-a dat fiecărui om câte o lampă pe care să o poarte cu el când venea la închinare. Ori de câte ori vei fi aici, locul unde vei sta va fi luminat. De fiecare dată când vei lipsi, locul tău va fi întunecat. Așa este și cu noi astăzi, când vom veni la biserică vom lumina; când nu vom veni, vom propaga o pată de întuneric.

Martin Luther King, jr. (1929-1968), spunea: "Întunericul nu poate alunga întunericul, numai lumina poate face aceasta. Ura nu poate alunga ura, numai iubirea poate face aceasta. Ura sporește ura, violența sporește violența, asprimea sporește asprimea. Când oamenii vor vedea pacea și bucuria din viața ta în Cristos, își vor recunoaște nevoia de el. Mărturia personală este ceea ce așteaptă oamenii de la noi".

Când Benjamin Franklin (1706-1790) a dorit să trezească interesul oamenilor din Philadelphia pentru iluminatul stradal, nu a căutat să-i convingă doar cu vorbe, ci a așezat o lampă frumoasă chiar în dreptul casei sale; a păstrat-o curată pentru ca lumina să se reverse frumos. În fiecare seară, la căderea întunericului, o aprindea cu grijă. Oamenii care treceau pe-acolo vedeau că lumina îi ajuta să calce cu băgare de seamă pe pietrele alunecoase ce pavau strada. Și alții și-au aprins lămpi în dreptul caselor lor și nu peste mult timp Philadelphia s-a convins de faptul că iluminatul stradal era o necesitate.

C.S. Lewis (1898-1963) scria: "Sfinții sunt persoanele care îl fac prezent și credibil pe Dumnezeu, nu făcându-se plăcuți sau acomodându-se capriciilor societății, ci, trăind o viață de adevăr și lumină, așa cum a trăit Isus".

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat