|
Mesajul Sfântului Părinte Francisc pentru a 49-a Zi Mondială a Comunicațiilor Sociale A comunica familia: ambient privilegiat al întâlnirii în gratuitatea iubirii 17 mai 2015 Iubiți frați și surori, Tema familiei este în centrul unei aprofundate reflecții sociale și al unui proces sinodal care prevede două sinoade, unul extraordinar - abia celebrat - și unul ordinar, convocat pentru luna octombrie. În acest context, am considerat oportun ca tema următoarei Zile Mondiale a Comunicațiilor Sociale să aibă ca punct de referință familia. Familia este de altfel primul loc în care învățăm să comunicăm. A ne întoarce la acest moment originar ne poate ajuta fie să facem comunicarea mai autentică și umană, fie să privim familia dintr-un nou punct de vedere. Putem să ne lăsăm inspirați de icoana evanghelică a vizitei Mariei la Elisabeta (Lc 1,39-56). "Când a auzit Elisabeta salutul Mariei, a tresăltat copilul în sânul ei, iar Elisabeta a fost umplută de Duhul Sfânt și a strigat cu glas puternic: «Binecuvântată ești tu între femei și binecuvântat este rodul sânului tău!»" (v. 41-42). Înainte de toate, acest episod ne arată comunicarea ca un dialog care se împletește cu limbajul trupului. Primul răspuns la salutul Mariei îl dă, de fapt, copilul, tresăltând de bucurie în sânul Elisabetei. A tresălta pentru bucuria întâlnirii este într-un anumit sens arhetipul și simbolul oricărei alte comunicări, pe care o învățăm încă înainte de a veni pe lume. Sânul care ne găzduiește este prima "școală" de comunicare, formată din ascultare și din contact corporal, unde începem să familiarizăm cu lumea exterioară într-un ambient ocrotit și la sunetul asigurator al bătăii inimii mamei. Această întâlnire între două ființe împreună așa de intime și încă așa de străine una de alta, o întâlnire plină de promisiuni, este prima noastră experiență de comunicare. Și este o experiență care ne unește pe toți, pentru că fiecare dintre noi este născut de o mamă. Chiar și după ce am venit în lume rămânem într-un anumit sens într-un "sân", care este familia. Un sân format din persoane diferite, în relație: familia este "locul în care se învață să se conviețuiască în diferență" (Exortația apostolică Evangelii gaudium, 66). Diferențe de genuri și de generații, care comunică înainte toate pentru că se primesc reciproc, pentru că între ele există o legătură. Și cu cât e mai larg evantaiul acestor relații, cu cât sunt mai diferite vârstele, cu atât e mai bogat ambientul nostru de viață. Legătura stă la temelia cuvântului, care la rândul său întărește legătura. Cuvintele nu le inventăm: le putem folosi pentru că le-am primit. În familie se învață să se vorbească în "limba maternă", adică limba strămoșilor noștri (cf. 2Mac 7,25.27). În familie se percepe că alții ne-au precedat, ne-au pus în condiția de a exista și de a putea la rândul nostru să generăm viață și să facem ceva bun și frumos. Putem da pentru că am primit și acest cerc virtuos se află în inima capacității familiei de a se comunica și de a comunica; și, mai în general, este paradigma oricărei comunicări. Experiența legăturii care ne "precedă" face în așa fel încât familia să fie și contextul în care se transmite acea formă fundamentală de comunicare care este rugăciunea. Când mama și tata îi adorm pe copiii lor abia născuți, foarte des îi încredințează lui Dumnezeu ca să vegheze asupra lor; și când sunt un pic mai mari recită împreună cu ei rugăciuni simple, amintind cu afect și alte persoane, pe bunici, alte rude, pe bolnavi și pe suferinzi, pe toți cei care au mai mare nevoie de ajutorul lui Dumnezeu. Astfel, în familie, cea mai mare parte dintre noi au învățat dimensiunea religioasă a comunicării, care în creștinism este în întregime impregnată de iubire, iubirea lui Dumnezeu care ni se dăruiește și pe care noi o oferim altora. În familie este mai ales capacitatea de a se îmbrățișa, de a se susține, de a se însoți, de a descifra privirile și tăcerile, de a râde și de a plânge împreună, între persoane care nu s-au ales și totuși sunt așa de importante una pentru cealaltă, pentru a ne face să înțelegem ce anume este cu adevărat comunicarea ca descoperire și construire a proximității. A reduce distanțele, venind în întâmpinare reciproc și primindu-se, este motiv de recunoștință și de bucurie: din salutul Mariei și din tresăltarea copilului provine binecuvântarea Elisabetei, după care urmează cântul foarte frumos Magnificat, în care Maria laudă planul de iubire al lui Dumnezeu cu privire la ea și cu privire la poporul său. Dintr-un "da" rostit cu credință provin consecințe care merg cu mult dincolo de noi înșine și se răspândesc în lume. "A vizita" comportă a deschide ușile, a nu ne închide în propriile apartamente, a ieși, a merge spre celălalt. Și familia este vie dacă respiră deschizându-se dincolo de ea însăși, și familiile care fac asta pot comunica mesajul lor de viață și de comuniune, pot să dea întărire și speranță familiilor mai rănite și să facă să crească Biserica însăși, care este familie de familii. Familia este mai mult decât orice altceva locul în care, trăind împreună în cotidianitate, se experimentează limitele proprii și ale altuia, problemele mici și mari ale coexistenței, ale înțelegerii. Nu există familia perfectă, dar nu trebuie să ne fie frică de imperfecțiune, de fragilitate, nici măcar de conflicte; trebuie să învățăm să le înfruntăm în manieră constructivă. Pentru aceasta familia în care, cu propriile limite și păcate, se iubesc unul pe altul, devine o școală de iertare. Iertarea este o dinamică de comunicare, o comunicare care se uzează, care se frânge și care, prin căință exprimată și primită, se poate reînnoda și se poate crește. Un copil care în familie învață să asculte pe ceilalți, să vorbească în mod respectuos, exprimând propriul punct de vedere fără a nega pe cel al altuia, va fi în societate un constructor de dialog și de reconciliere. Cu privire la limite și comunicare, au multe să ne învețe familiile cu copii marcați de una sau mai multe neputințe. Deficitul motor, senzorial sau intelectiv este mereu o ispită de a se închide; dar poate să devină, grație iubirii părinților, fraților și altor persoane prietene, un stimulent de a se deschide, de a împărtăși, de a comunica în mod inclusiv; și poate ajuta școala, parohia, asociațiile să devină mai primitoare față de toți, să nu excludă pe nimeni. Apoi, într-o lume în care așa de des se blestemă, se vorbește rău, se seamănă neghină, se poluează cu bârfe ambientul nostru uman, familia poate să fie o școală de comunicare ca binecuvântare. Și asta și acolo unde pare să prevaleze inevitabilitatea urii și a violenței, când familiile sunt separate între ele de ziduri de piatră sau de zidurile nu mai puțin de străpuns ale prejudecății și resentimentului, când par să existe bune motive pentru a spune "acum e suficient"; în realitate, a binecuvânta în loc de a blestema, a vizita în loc de a respinge, a primi în loc de a combate este unicul mod pentru a frânge spirala râului, pentru a mărturisi că binele este mereu posibil, pentru a educa pe copii la fraternitate. Astăzi media mai moderne, la care mai ales pentru cei mai tineri de acum nu se poate renunța, pot atât să împiedice cât și să ajute comunicarea în familie și între familii. O pot împiedica dacă devin un mod de a se sustrage de la ascultare, de a se izola de împreună-prezența fizică, prin saturația fiecărui moment de tăcere și de așteptare neînvățând că "tăcerea este parte integrantă a comunicării și fără de ea nu există cuvinte dense în conținut" (Benedict al XVI-lea, Mesaj pentru a 46-a Zi Mondială a Comunicațiilor Sociale, 24.1.2012). O pot favoriza dacă ajută la a povesti și a împărtăși, la a rămâne în contact cu cei de departe, la a mulțumi și a cere iertare, la a face posibilă mereu din nou întâlnirea. Redescoperind zilnic acest centru vital care este întâlnirea, acest "început viu", noi vom ști să orientăm raportul nostru cu tehnologiile, în loc să de lăsăm conduși de ele. Și în acest domeniu, părinții sunt primii educatori. Dar nu trebuie lăsați singuri; comunitatea creștină este chemată să le fie alături pentru ca ei să știe să-i învețe pe copii să trăiască în ambientul comunicativ după criteriile demnității persoanei umane și al binelui comun. Așadar, provocarea care ne se prezintă astăzi este să reînvățăm să povestim, nu pur și simplu să producem și să consumăm informație. Aceasta este direcția spre care ne determină puternicele și prețioasele mijloace ale comunicării contemporane. Informația este importantă, dar nu e suficient, pentru că prea des simplifică, pune în contrast diferențele și viziunile diferite solicitând să aderăm la una sau alta dintre ele, în loc să favorizeze o privire de ansamblu. Și familia, în concluzie, nu este un obiect asupra căreia se comunică opinii sau un teren asupra căruia să se ducă bătălii ideologice, ci un ambient în care se învață să se comunice în proximitate și un subiect care comunică, o "comunitate comunicantă". O comunitate care știe să însoțească, să sărbătorească și să rodească. În acest sens este posibil să se refacă o privire capabilă să recunoască faptul că familia continuă să fie o mare resursă, și nu numai o problemă sau o instituție în criză. Media tind uneori să prezinte familia ca și cum ar fi un model abstract de acceptat sau de refuzat, de apărat sau de atacat, în loc de o realitate concretă de trăit; sau ca și cum ar fi o ideologie a cuiva împotriva altcuiva, și nu loc în care cu toții învățăm ce înseamnă a comunica în iubirea primită și dăruită. A povesti înseamnă în schimb a înțelege că viețile noastre sunt împletite într-o țesătură unitară, că glasurile sunt multiple și fiecare este de neînlocuit. Familia mai frumoasă, protagonistă, și nu problemă, este aceea care știe să comunice, pornind de la mărturie, frumusețea și bogăția raportului dintre bărbat și femeie, și a aceluia dintre părinți și copii. Să nu luptăm pentru a apăra trecutul, ci să lucrăm cu răbdare și încredere, în toate ambientele în care locuim zilnic, pentru a construi viitorul. Vatican, 23 ianuarie 2015
Franciscus Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 8.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |