Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Iepurii și numărul de copii: ceea ce a spus și nu a spus papa

De Andrea Tornielli

"Familiile sănătoase sunt esențiale pentru viața societății. Dă consolare și speranță a vedea atâtea familii numeroase care primesc copiii ca pe un adevărat dar al lui Dumnezeu. Ele știu că fiecare copil este o binecuvântare. Am auzit pe unii spunând că familiile cu mulți copii și nașterea multor copii sunt printre cauzele sărăciei. Mi se pare o opinie simplistă. Pot spune, putem spune cu toții, că motivul principal al sărăciei este un sistem economic care a scos persoana din centru și a pus acolo zeul ban; un sistem economic care exclude, exclude mereu: exclude copiii, bătrânii, tinerii, fără loc de muncă... - și care creează cultura rebutului pe care o trăim. Ne-am obișnuit să vedem persoane rebutate. Acesta este motivul principal al sărăciei, nu familiile numeroase".

Aceste cuvinte ale lui Francisc în timpul audienței generale de miercuri au clarificat și au corectat o interpretare greșită a ceea ce tot papa spusese luni, 19 ianuarie 2015, puțin după plecarea avionului din Manila, în conferința de presă cu jurnaliștii din zborul papal, în timpul căreia a pronunțat fraza de acum faimoasă despre iepuri. Mesajul vehiculat de multe media a fost de fapt acela al unei invitații la controlul nașterilor - cineva a vorbit despre o deschidere la contracepție - precum și al binecuvântării numărului de trei copii ca ideal pentru familia catolică. În aceste cazuri este mereu util să se facă referință la textul original. Uneori poate deveni indispensabil, ținând cont, citind răspunsurile Pontifului, și de întrebarea de la care a pornit răspunsul.

Înainte de toate, merită să amintim ce a spus Francisc la 28 decembrie, primind în Vatican familiile numeroase. "Dragi părinți, vă sunt recunoscător pentru exemplul de iubire față de viață, pe care voi o păziți de la zămislire până la sfârșitul natural, deși cu toate dificultățile și greutățile vieții, și pe care din păcate instituțiile publice nu vă ajută mereu să le purtați. Pe bună dreptate voi amintiți că, la articolul 31, Constituția italiană cere o atenție specială față de familiile numeroase; însă acest lucru nu se vede în mod concret în fapte. Rămâne în cuvinte. Doresc deci, gândindu-mă și la natalitatea scăzută care se înregistrează de mult timp în Italia, o atenție mai mare a politicii și a administratorilor publici, la orice nivel, cu scopul de a da sprijinul prevăzut acestor familii. Fiecare familie este celulă a societății, însă familia numeroasă este o celulă mai bogată, mai vitală, și statul are tot interesul să investească în ea!".

Apoi trebuie citate cuvintele lui Francisc, în mare parte improvizate, în cursul întâlnirii cu familiile din 16 ianuarie, la Mall of Asia Arena din Manila. Aici papa a atenționat cu privire la "colonizările ideologice care vor să distrugă familia, care nu se nasc din vise, din rugăciune, din întâlnirea cu Dumnezeu, din misiunea pe care Dumnezeu ne-a dat-o. Vin din afară, pentru asta spun că sunt colonizări. Să nu pierdem libertatea pe care Dumnezeu ne-a dat-o, misiunea familiei!".

"Situația economică - a adăugat - a provocat fragmentarea familiilor cu emigrația și căutarea unui loc de muncă, în afară de asta probleme financiare chinuiesc multe sălașuri familiale. În timp ce mult prea multe persoane trăiesc în extremă sărăcie, alții sunt capturați de materialism și de stiluri de viață care elimină viața familială și cele mai fundamentale exigențe ale moralei creștine. Acestea sunt colonizările ideologice. Familia este amenințată și de tentativele crescânde ale unora pentru a redefini însăși instituția căsătoriei prin relativism, prin cultura efemerului, o lipsă de deschidere la viață".

Apoi Francisc l-a amintit pe predecesorul său, papa Montini: "Mă gândesc la fericitul Paul al VI-lea. Într-un moment în care punea problema creșterii demografice, a avut curajul de a apăra deschiderea la viață în familie. El cunoștea dificultățile care existau în fiecare familie, pentru aceasta în enciclica sa (Humanae vitae, n.r.) era foarte milostiv față de cazurile particulare și a cerut duhovnicilor să fie foarte milostivi și înțelegători cu cazurile particulare. Însă el a privit și dincolo de asta: a privit popoarele de pe pământ și a văzut această amenințare a distrugerii familiei datorită lipsei copiilor. Paul al VI-lea era curajos, era un bun păstor și a avertizat oile sale de lupii care veneau. Fie ca din cer să ne binecuvânteze".

Acesta este contextul necesar în care să se insereze cele două întrebări care în timpul interviului au atins tema familiei. Fără a uita că despre asta papa a vorbit indirect răspunzând și la întrebarea despre ceea ce l-a uimit la filipinezi, la care a răspuns citând exemplul taților care-i ridicau pe copiii lor pentru a fi binecuvântați, ca și cum ar spune: acesta este viitorul meu, speranța mea, comoara mea.

Iată întrebarea: "Aș vrea să mă întorc o clipă la întâlnirea pe care ați avut-o cu familiile. Dumneavoastră ați vorbit despre «colonizare ideologică». Ne-ați putea explica un pic mai bine conceptul? Apoi v-ați referit la papa Paul al VI-lea, vorbind despre cazurile speciale care sunt importante în pastorația familiilor. Ne puteți da câteva exemple de astfel de cazuri speciale și eventual să ne spuneți dacă este nevoie de deschis drumuri, de lărgit coridorul acestor cazuri speciale?".

În prima parte a răspunsului, Francisc a făcut referință la un exemplu concret de "colonizare ideologică" petrecut în Argentina și legat de teoria gender. Apoi, cu privire la papa Montini, la Humanae vitae, a spus:

"Este adevărat că deschiderea la viață este condiție a sacramentului căsătoriei. Un bărbat nu poate da femeii sacramentul și femeia să-l dea bărbatului dacă nu sunt de acord în acest punct, să fie deschiși la viață. Până acolo încât, dacă se poate dovedi că acesta sau aceasta s-a căsătorit cu intenția de a nu fi deschis la viață, acea căsătorie este nulă, este motiv de nulitate matrimonială. Deschiderea la viață: Paul al VI-lea a studiat asta cu o comisie, ce-i de făcut pentru a ajuta atâtea cazuri, atâtea probleme, probleme importante care fac iubirea familiei. Probleme de fiecare zi. Multe, multe, nu-i așa? Dar exista ceva mai mult. Refuzul lui Paul al VI-lea nu era numai la problemele personale, cu privire la care va spune apoi duhovnicilor să fie milostivi și să înțeleagă situațiile și să ierte sau să fie milostivi, înțelegători. Dar el privea la neo-malthusianismul universal care era în desfășurare. Și cum se numea acest neo-malthusianism? Ei bine, este acel minus 1% al nivelului nașterilor în Italia, același lucru în Spania. Acel neo-malthusianism care căuta un control al omenirii din partea puterilor. Asta nu înseamnă că un creștin trebuie să facă copii în serie. Eu am reproșat în urmă cu câteva luni unei femei într-o parohie pentru că era însărcinată în luna a opta după șapte cezariene. «Dar dumneavoastră vreți să lăsați orfani șapte copii?». Asta înseamnă a-l ispiti pe Dumnezeu. Se vorbește despre paternitate responsabilă. Acela este drumul: paternitatea responsabilă. Dar ceea ce eu voiau să spun era că Paul al VI-lea n-a fost un înapoiat [învechit], un închis. Nu, a fost un profet, care cu asta ne-a spus: păziți-vă de neo-malthusianismul care stă să vină".

Este destul de clar, cu referința la neo-malthusianism, că în vizorul papei este denatalitatea care caracterizează societățile occidentale și impunerea - o altă colonizare ideologică - de politice de control al nașterilor pentru țările sărace în schimbul ajutoarelor financiare. Aici, prima dată, Francisc citează exemplul femeii certate. Rezultă clar că reproșul nu este desigur pentru al optulea copil, ci pentru al optulea copil după șapte cezariene, așadar pentru riscul grav la care se supune mama. A aduce în atenție aici, așa cum s-a făcut de unii, cazul lui Gianna Beretta Molla - pediatra italiană care, însărcinată, cu tumoare la uter, a preferat să moartă în loc să accepte îngrijiri care să dăuneze fătului și care a fost canonizată de Papa Wojtyła - este complet greșită.

Dar să venim la al doilea răspuns cu privire la temă, care conține fraza despre iepuri și despre presupusa familie model cu trei copii. Iată înainte de toate întrebarea la care papa răspundea. De notat referința la situația din Filipine, la bucuria lui Francisc pentru copiii mulți în familii și mai ales la faptul că în medie fiecare femeie filipineză are mai mult de trei copii. "Dumneavoastră ați vorbit despre copiii mulți din Filipine, despre bucuria dumneavoastră că sunt așa de mulți copii. Dar, conform sondajelor, majoritatea filipinezilor cred că creșterea enormă a populației filipineze este unul din motivele cele mai importante pentru sărăcia enormă a țării, și în medie o femeie în Filipine naște peste trei copii în viața ei, iar poziția catolică în privința contracepției pare să fie una dintre puținele chestiuni cu privire la care un mare număr de oameni din Filipine nu este de acord cu Biserica. Ce părere aveți despre asta?".

Iată răspunsul pontifului. "Eu cred în numărul 3 pentru familie pe care dumneavoastră îl menționați, cred că este ceea ce spun tehnicienii: că este important pentru a menține populația. Trei pentru cuplu. Când coboară acest număr, se întâmplă cealaltă extremă, care se întâmplă în Italia, unde am auzit - nu știu dacă este adevărat - că în 2024 nu vor fi bani pentru a-i plăti pe pensionari. Scăderea populației. Pentru aceasta cuvântul cheie pentru a răspunde este cel pe care-l folosește Biserica mereu, și eu: este paternitate responsabilă. Cum se face asta? Cu dialogul. Fiecare persoană, cu păstorul său, trebuie să caute cum să facă acea paternitate responsabilă. Acel exemplu pe care l-am menționat puțin mai înainte, despre acea femeie care aștepta al optulea copil și avea șapte copii născuți prin cezariană: dar asta este o iresponsabilitate. «Nu, eu mă încred în Dumnezeu». «Dar uite, Dumnezeu îți dă mijloacele, fii responsabil». Unii cred că - scuzați-mi cuvântul, eh? - pentru a fi buni catolici trebuie să fim ca iepurii, nu-i așa? Nu. Paternitate responsabilă. Acest lucru este clar și pentru aceasta în Biserică există grupurile matrimoniale, există experți în asta, există păstorii, și se caută. Și eu cunosc atâtea și atâtea căi de ieșire permise care au ajutat la asta. Dar ați făcut bine să-mi spuneți asta. Este curios și un alt lucru care n-are nimic de-a face, dar care este în relație cu asta. Pentru oamenii mai săraci un copil este o comoară. Este adevărat, trebuie să fie și prudenți și aici. Dar pentru ei un copil este o comoară. Dumnezeu știe cum să-i ajute. Probabil că unii nu sunt prudenți în asta, e adevărat. Paternitate responsabilă. Dar a privi și generozitatea acelui tată și a acelei mame care vede în fiecare copil o comoară".

Înainte de toate, papa n-a spus niciodată că familia model are trei copii, așa cum i s-a atribuit în mod eronat. Răspunzând la o întrebare care menționa numărul mediu de copii pentru fiecare femeie filipineză mai mare decât trei, Francisc s-a limitat să amintească faptul că după statistici trei copii pentru cuplu este numărul minim pentru a garanta stabilitatea populației. Sub acest număr este denatalitatea. Și unele țări occidentale, îndeosebi Italia, sunt mult sub acel număr până acolo încât această situație - așa cum de altfel se știe foarte bine - riscă să pună în criză statul social.

În al doilea rând - amintim că întrebarea era despre Filipine - Francisc a amintit că învățătura catolică vorbește despre "paternitate responsabilă". Ceea ce nu înseamnă a se limita la unul sau doi copii, și nici la prestabilirea numărului și cu atât mai puțin a indica unul perfect. Înseamnă în schimb a fi responsabili în exercitarea paternității și maternității, ținând cont de posibilitatea familiei, de sănătatea mamei, de diferitele circumstanțe care sugerează să distanțeze o sarcină de alta, etc. Fraza colorată despre iepuri, având înainte acel "scuzați-mi cuvântul, eh!", folosea pentru a contesta ideea greșită că pentru a fi catolici este nevoie de a face copii fără capăt.

Acest mesaj al lui Francisc nu este original, nu este al său și nu este nou. Se găsește de multe ori, de exemplu, în magisteriul lui Ioan Paul al II-lea, care la Angelus din 17 iulie 1994, în Anul Familiei, a spus: "Gândirea catolică este adesea răstălmăcită ca și cum Biserica ar susține o ideologie a fecundității cu orice preț, determinându-i pe soți să procreeze fără niciun discernământ și nicio proiectare. Însă este suficientă o citire atentă a pronunțărilor Magisteriului pentru a constata că nu este așa". Nu erau iepurii, dar conceptul este identic.

Francisc, în partea finală a răspunsului, reafirmă că există atâtea persoane în Biserică în măsură să ajute perechile aflate în dificultate și există și "atâtea căi de ieșire permise" (și acel permise trebuie înțeles probabil ca "în acord cu învățătura morală a Bisericii") care pot ajuta paternitatea responsabilă. De asemenea nu trebuie să scape faptul că în ultimele cuvinte papa privește din nou cu simpatie la familiile sărace și numeroase, evidențiindu-le generozitatea.

Așa cum se vede, a izola fraza despre iepuri ca sinteză a gândirii papei ajunge s-o răstălmăcească și să transmită exact opusul mesajului pe care Francisc a voit să-l lanseze, invitând familiile din țările occidentale să facă mai mulți copii, nu mai puțini copii, și reafirmând deschiderea la viață ca intrinsecă în căsătorie. Papa nu a biciuit în niciun fel familiile numeroase, cu atât mai puțin n-a voit să indice un număr ideal de copii, limitându-se să amintească, în fața unei întrebări specifice cu privire la nivelul de natalitate în Filipine, că învățătura Bisericii vorbește despre paternitate responsabilă. Nu există nimic de interpretat sau de descifrat, este suficient să se limiteze să citească integral cele două întrebări și răspunsurile.

(După Vatican Insider, 22 ianuarie 2015)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 28.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat