Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Iași: Săptămâna de Rugăciune pentru Unitatea Creștinilor - prima zi

Prima zi din Octava Mondială de Rugăciune pentru unitatea creștinilor a fost deschisă, la Iași, duminică, 18 ianuarie 2015, printr-o oră de meditație în capela Institutului Teologic Romano-Catolic "Sfântul Iosif" din Iași, rugăciunea fiind condusă de PS Petru Gherghel, episcop de Iași, alături fiindu-i părinți profesori din cadrul Seminarului și părinți din parohiile ieșene.

Ca punct de pornire pentru aceste zile de reflecție asupra unicității trupului lui Cristos au fost alese cuvintele lui Isus adresate samaritenei: Dă-mi să beau (In 4,7), cuvinte care sugerează tocmai împărtășirea de daruri: Dumnezeu ne oferă izvorul vieții, iar noi, oamenii, îl oferim aproapelui.

Aceste zile de rugăciune sunt în atenția tuturor creștinilor din lume, reprezintă un moment de har, căci cuvintele lui Isus: Dă-mi să beau ne invită să reflectăm asupra necesității întâlnirii și deschiderii, pentru ca fiecare creștin să-și împărtășească harul primit, într-un climat de respect și bucurie. Unitatea este o cerere a naturii umane, o cerere a lui Dumnezeu, el fiind cel care vrea să se întâlnească cu toți oamenii și să le ofere apa vieții veșnice.

În omilia Preasfinției sale, episcopul Petru Gherghel a subliniat importanța acestor zile de rugăciune, o fericită ocazie de a dialoga, de a împărtăși bunuri spirituale, dar mai ales pentru a descoperi bogăția apei ce sălășluiește în celălalt. Isus Cristos, care însuși străin, a intrat în Samaria, pentru a dialoga, pentru a schimba sufletele samaritenilor, ne cheamă la un gest de solidaritate și reciprocitate: trebuie să-i căutăm pe alții, să descoperim valorile celorlalți și să-i iubim pe toți, pentru ca astfel dragostea să se transforme într-un mod autentic de viață creștină.

Setea pentru unitate este ca un strigăt al misiunii apostolice a Sfântului Părinte Francisc, care nu încetează să promoveze, prin cuvintele și faptele sale, cultura întâlnirii, o cultură a dăruirii de sine. Gesturile Sfântului Părinte au un ecou istoric și nu încetează să uimească o lume întreagă: avem nevoie unii de alții, avem nevoie de unitate, de dragoste frățească. Întâlnirile papei Francisc cu patriarhul ecumenic de Constantinopol, Bartolomeu, reflectă tocmai această bucurie a unității, un dialog de rugăciune și iertare, care îmbucură inimile tuturor celor care cred în Isus Cristos și-l mărturisesc ca Rege și Cap al Bisericii.

Să punem în practică această cultură a întâlnirii în aceste zile de rugăciune, să iertăm și să dăm o nouă șansă unității, căci numai potolind setea celorlalți vom arată că suntem cu adevărat frați.

Michail Iulian Echert

*

Omilia rostită de PS Petru Gherghel

Sfinția voastră părinte rector,
Sfințiile voastre,
dragi seminariști,
iubiți rugători pentru unitate

Săptămâna de rugăciune, pe care pe care o începem acum, îi unește pe toți creștinii din întreaga lume, care sunt dornici să împlinească voința lui Cristos de a ne ruga fără încetare cu el ca "toți să fie una", așa cum el este una cu Tatăl și cu Duhul Sfânt.

Această săptămână de rugăciune este o invitație divină, care are în vedere un plan divin pentru binele nostru, al tuturor. Este un moment de har.

Vă întâmpin cu salutul divinului Mântuitor și vă spun tuturor: Pace vouă! Bine ați venit în capela Institutului nostru ca să-l însoțim pe el în cea mai sfântă rugăciune pentru ucenicii săi și pentru întreaga Biserică.

Organizată sub deviza (rugăciunea) sau cererea lui Isus adresată femeii samaritene: "Dă-mi să beau", din Evanghelia după sfântul Ioan (4,7), atmosfera acestei săptămâni ne invită la o reflecție specială cu privire la necesitatea întâlnirii și a deschiderii față de ceilalți oameni și frați, care pot și trebuie să știe să-și împartă daruri, să-și ofere sprijinul lor, să dea un pahar cu apă celui însetat, ca astfel să se creeze un climat de respect, de dragoste și de prețuire. Cât de necesară și cât de benefică este această reflecție pentru lumea în care trăim și cât este de semnificativă pentru pregătirea și realizarea unității!

Isus ne cere: "Dă-mi să beau". Dacă această cerere este comună tuturor ființelor umane, ne suprinde gestul pe care îl face Dumnezeu însuși, el care s-a făcut om în Cristos, despuindu-se pe sine însuși de gloria sa divină și împărtășind condiția noastră omenească (cf Fil 2,6-7). Se apropie de femeia samariteană și-i cere cu atâta delicatețe: "Dă-mi să beau".

Cuvântul lui Dumnezeu întrupat vine să ne întâlnească. Cel care cere apă este cel care oferă apa adevărată, apa vie. De aceea, poate să o asigure pe samariteană și, prin ea, pe noi toți, că apa pe care el o va da, va deveni izvor de apă care țâșnește spre viața veșnică (In 4,14).

Această imagine, pe care o evocăm în acest an și în această săptămână, este un model de întâlnire, ca să putem gusta apă dintr-o fântână deosebită, diferită de cea pe care o cunoaștem și o folosim, și ca, la rândul nostru, să o putem oferi pe cea din fântâna noastră.

În schimbul apei pe care i-o oferă femeia samariteană, Isus îi oferă apa din izvorul său, o apă care satură și care o face să o dorească mereu. Este vorba de o împărtășire de daruri, de o îmbogățire reciprocă. Altfel spus, săptămâna de rugăciune pentru unitatea creștinilor este o fericită ocazie de a dialoga, de a ne întâlni, de a împărtăși bunurile spirituale - aceleași - dar îmbrăcate în alte veșminte, de a oferi bogăția rugăciunilor și a experiențelor noastre.

Ne este dat să trăim un nou timp, o săptămână întreagă, ca să descoperim bogăția unei apei ce sălășluiește în celălalt, care este diferit de noi, și să ne bucurăm împreună de tot ce ne-a oferit Dumnezeu prin darul credinței, împărtășit și trăit de fiecare, potrivit propriei tradiții.

O privire istorică și o interpretare exegetică a textului din cap. 4 al Evangheliei după sfântul Ioan ne ajută să înțelegem acest mare și semnificativ adevăr.

Isus, un străin, intră pe teritoriul Samariei și ajunge, obosit și însetat, la o fântână. Are nevoie de ajutor și cere apă. Femeia samariteană trăiește într-un teritoriu distinct de cel al Iudeii. Fântâna aparține poporului său și tradiției sale. Ea posedă vasul (urciorul) cu care poate să scoată și să ofere apă din fântâna proprie. Și o face! Dar și ea este însetată! După dialogul despre apa pe care o prezintă Isus, dorește și ea această apă pe care străinul vrea să i-o ofere. Cine va bea din această apă nu va mai înseta niciodată.

Are loc așadar un dialog, o descoperire, un schimb de daruri, chiar dacă fiecare își păstrează propria identitate: un iudeu și o samariteană. Însă are loc și o schimbare sufletească, o nouă descoperire.

A spune "Dă-mi să beau" presupune că atât Isus, cât și samariteana cer unul de la altul tocmai ceea ce au nevoie. Aceasta înseamnă că au recunoscut și, de aici, trebuie să recunoaștem cu toții că persoanele, comunitățile, culturile, religiile, Bisericile și comunitățile ecleziale, în diversitatea lor, au nevoie unele de altele, deoarece dispun de valori ce pot îmbogăți întreaga viață spirituală și materială, valori ce pot fi împrumutate unii de la alții.

Este un mare dar să recunoaștem că avem cu toții nevoie unii de alți, ca să ne îndeplinim misiunea pe care o avem în Biserică și în lume.

Paharul sau cana de apă pe care i-o oferim celuilalt reprezintă darul frățietății și al bunătății pe care Dumnezeu l-a încredințat fiecărui creștin, care îl urmează și-l caută pe el, și pe care poate să-l ofere altuia cu generozitate.

Sfințiile voastre, dragi seminariști, iubiți credincioși.

Textele alese și proclamate astăzi, în prima zi a săptămânii, fie cel din Cartea Genezei, fie cel din Scrisoarea sfântului Paul către Corinteni, dar mai ales cel din Evanghelie, ne ajută să înțelegem acest măreț adevăr și sunt ca o proclamare sfântă a acestei chemări: să înțelegem că avem nevoie unii de alții, că avem nevoie de urciorul de apă al celuilalt- așa cum a avut și s-a bucurat slujitorul lui Abraham, care a primit apă de la Rebeca, cea care avea să devină soția lui Isaac - sau cum vorbește apostolul Paul despre colecta făcută în Macedonia și trimisă săracilor din Ierusalim, ca un semn de comuniune cu cei aflați în nevoi, sau ca o împărtășire materială cu frații aflați în suferință.

Textul din Evanghelia proclamată la această celebrare ne vorbește și despre dorința lui Isus de se apropia de cei din Samaria, un popor care se afla și trăia într-o tensiune cu cei din Iudeea - din care provenea și Isus -, tensiune generată în special de controversele referitoare la locul unde trebuie adus cult adevăratului Dumnezeu, adică dacă pe muntele Garizim sau în Ierusalim.

La începutul săptămânii de rugăciune pentru unitatea creștinilor, textele biblice ne cheamă la un gest de solidaritate, căutare și prețuire a celor ce sunt străini de noi, a celor care au practici și tradiții diferite de ale noastre.

Trebuie să-i căutăm pe ceilalți. E nevoie să-i cunoaștem pe cei ce sunt diferiți de noi. Trebuie să-i ajutăm pe toți cei care se află în situații speciale ori au o altă istorie și un alt mod de a se exprima cât privește practica credinței și chiar viața de zi cu zi.

Trebuie să ne însușim un alt mod de a vedea lumea și de a descoperi valorile celorlalți, bucurându-ne să trecem de la faptul de a da un pahar cu apă altuia, la gesturi de frățietate și de împărtășire de daruri și bunuri, pe care noi nu le avem, sau alții nu le au pe ale noastre, așa încât dragostea să se transforme într-un mod de viață creștină.

Avem nevoie astăzi de o cultură a întâlnirii - propusă și exersată cu atâta convingere și bucurie de Sfântul Părinte papa Francisc, urmând exemplul celorlalți mari papi ai Bisericii noastre (fericitul papă Paul al VI-lea, sfântul Ioan Paul al II-lea și marele papă Benedict al XVI-lea) care, fiecare la timpul său, au știut să întindă brațele și să dialogheze cu marii patriarhi ai Bisericii Ortodoxe și cu alți lideri religioși.

În scurtul timp de când este papă, Sfântul Părinte Francisc s-a întâlnit de multe ori cu mulți lideri religioși, convins fiind că nu este posibil să rămânem mai departe separați și străini de rugăciunea lui Isus și de dorința lui sfântă: "Ca toți să fie una!", ci trebuie să ajungem la o singură credință și să fim un singur popor al lui Dumnezeu.

Ne amintim de marele și mișcătorul gest săvârșit chiar lângă mormântul lui Isus din Bazilica Învierii, de cei doi mari păstori ai timpurilor noastre, fericitul Paul al VI-lea și patriarhul Atenagora I al Constantinopolui, care s-au îmbrățișat și au hotărât să îndepărteze din istorie povara anatemelor din anul 1054.

Ceea ce s-a întâmplat acum 50 de ani s-a repetat anul trecut, în 2014, la Ierusalim, Constantinopol și Roma, spre bucuria și speranța tuturor creștinilor de bună voință, căci cultura întâlnirii, a dialogului și a rugăciunii nu mai poate fi amânată și ea îmbucură inima tuturor celor ce cred în Cristos și iubesc Biserica sa.

Nu putem uita întreaga lucrare ecumenică și exemplul sfântului Ioan Paul al II-lea care, nu numai că a făcut pași uriași pe calea ecumenică, nu numai că a vizitat țara noastră, onorând-o cu titlu de "Grădina Maicii Domnului", ci ne-a lăsat un testament ce nu trebuie uitat nicicând: darul ireversibil al ecumenismului, prin enciclica Ut unum sint, din 25 mai 1995.

Suntem fericiți că în aceste zile, când reluăm practica de a ne aduna în bisericile noastre, pentru a ne strânge în jurul lui Isus, rugăciunile noastre, ale tuturor, ne ajută să cimentăm și să practicăm o nouă cultură a întâlnirii, pentru ca în rugăciune, în respect și dragoste frățească să oferim o nouă și adevărată șansă a pregătirii și a realizării unității.

Paharul de apă, nenumăratele daruri ce le putem oferi, schimbul de îmbrățișări și rugăciuni devin pentru noi un semn evident că suntem frați, că avem nevoie unul de altul și că putem oferi lumii semnul adevărat al credinței și al prieteniei.

Maica unității să ne ia pe toți sub mantia ei maternă ca frați și prieteni ai lui Cristos.

Vă mulțumim că ați răspuns la invitația lui Isus și la chemarea Bisericii și a noastră de a bea din paharul cu apă al iubirii și al dragostei, invitație ce reprezintă și o dorință vie de a ajunge cât mai curând la a bea din paharul unității și al împărtășirii frățești. Amin!

Iași, 18 ianuarie 2015

Ca toți să fie una!

Petru Gherghel,
episcop de Iași

*

Următoarea celebrare din cadrul acestei Săptămâni de Rugăciune pentru Unitatea Creștinilor la Iași va avea loc luni, 19 ianuarie 2015, la ora 17.00, în biserica romano-catolică "Sfânta Tereza", din cartierul Nicolina.

* * *

Mai multe imagini de la acest eveniment puteți vedea în Albumul foto: 18 ianuarie: Iași: Săptămâna de Rugăciune pentru Unitatea Creștinilor - prima zi. Foto: Ionuț-Gabriel Giurgică

* * *

Pe ercis.ro există o pagină specială dedicată Săptămânii de Rugăciune pentru Unitatea Creștinului, în meniul Biblioteca > Ecumenism.


 

lecturi: 24.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat