Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la sărbătoarea Botezul Domnului - anul B - 2015

Domnul Dumnezeul nostru este mărinimos în iertare (cf. Is 55,7)

Sărbătoarea "Botezul Domnului" este tot o Epifanie a Domnului Isus, dar făcută de Tatăl și Duhul Sfânt. Sărbătoarea "Botezul Domnului" încheie timpul copilăriei și vieții ascunse a lui Isus și deschide timpul misiunii sale publice: timp de adunare ai primilor membri ai noului popor ales, Biserica; timp de vestire a împărăției lui Dumnezeu; timp de ridicare a păcatelor lumii, și un timp de mântuire prin cruce.

Sărbătoarea Botezului Domnului vrea să ne spună că Isus: care s-a născut la Betleem (cf. Lc 2,1-7); care s-a supus Legii tăierii împrejur (cf. Lc 2,21); care a fost supus lui Iosif și Maria (cf. Lc 2,51); care mergea săptămânal la sinagogă și anual la templul din Ierusalim (cf. Lc 2,41-52); care a trăit o viață ascunsă până la treizeci de ani (cf. Lc 3,23); care s-a botezat astăzi cu păcatele oamenilor (cf. In 1,29); care ne-a fost dat ca mântuitor de Tatăl și de Duhul (cf. Mc 1,7-11); care a predicat și a învățat (cf. Lc 4,15); care s-a schimbat la față pe muntele Tabor (cf. Mc 9,2-9); care a fost ascultător și supus Tatălui până la moarte (cf. Fil 2,8); care a murit pe cruce pentru păcatele noastre; este Fiul preaiubit lui Dumnezeu (cf. Mc 1,11), este Dumnezeu adevărat ca și Tatăl, ca și Duhul Sfânt (cf. Mt 27,54).

De ce este Isus proclamat astăzi de Tatăl ceresc drept Fiul său preaiubit? Pentru că a acceptat să împlinească planul său veșnic de mântuire a lumii (cf. Ps 40,7), adică: pentru că și-a asumat natura noastră omenească cu toate implicațiile ei (cf. In 1,14); pentru că a luat asupra sa păcatele noastre (cf. In 1,29); pentru că s-a botezat cu păcatele noastre; pentru că, deși era Fiu, s-a făcut ascultător până la moarte, și încă moartea pe cruce (cf. Fil 2,8); pentru că a voit să intre în Iordan și să sfințească apele prin curăția sa pentru ca toți cei care vor intra în ele pentru Botez, să primească înfierea, frumusețea și strălucirea pierdute prin păcat (cf. In 1,7-11); pentru că ne-a spălat păcatele în sângele său; pentru că a șters zapisul nostru apăsător (cf. Col 2,14); pentru că a făcut ca mântuirea să fie har pentru toți păcătoșii care o doresc (cf. Ef 2,8).

Prin Botezul său în râul Iordan, Isus a spus "da" la toate cerințele lui Dumnezeu. Când Ioan Botezătorul și-a exprimat uimirea asupra faptului că el a cerut botezul păcătoșilor, Isus i-a răspuns că el trebuie să se împlinească toată dreptatea. Căci, pentru Dumnezeu, dreptatea față de păcătoși înseamnă iubire și mântuire (cf. Mt 3,15). Când fariseii și cărturarii au rămas și ei surprinși de faptul că Isus îi primește pe cei păcătoși, Isus, pentru înțelegerea lor, le-a spus parabola Fiului risipitor (cf. Lc 15,2).

Și dacă noi astăzi ne vom întreba, ca Ioan Botezătorul și ca mulți alții, de ce Isus a luat natura noastră omenească și păcatul nostru? De ce s-a botezat cu păcatele noastre și a murit pentru îndreptățirea noastră pe cruce? Răspunsul este unul singur: pentru ca noi să putem primi Botezul; pentru ca prin Botez să ni se ierte păcatele; pentru ca prin Botez, să ne fericească, să facă fii preaiubiți ai lui Dumnezeu și să ne mântuiască veșnic! Numai prin Botez Fiul ne putea da iertarea, filiațiunea și mântuirea lui Dumnezeu. De aceea spunem cu sfântul Ioan: "Numai prin Isus, Isus, care a venit prin apă și sânge, noi putem învinge lumea, păcatul, diavolul și moartea" (cf. 1In 5,6). Și iarăși: "În nimeni altul nu este mântuire; căci nu este sub cer nici un alt nume dat oamenilor în care trebuie să fim mântuiți, decât numele lui Isus" (Fap 4,12).

Au fost și sunt încă mulți oameni care cred că pot fi mântuiți altfel decât a stabilit Dumnezeu. Biblia ne vorbește despre Namaan, un general sirian bolnav de lepră; el căuta vindecare în apele Abana și Parpar ale Siriei, dar profetul i-a spus că vindecarea îi vine numai din apa Iordanului (cf. 2Rg 5,10.12). Ca și Namaan Sirianul, s-a înșelat și femeia bolnavă de scurgere de sânge care timp de 12 ani a alergat și și-a cheltuit banii pe la toți medicii pământești, până ce a aflat că numai Isus o putea vindeca (cf. Mc 5,25-34). Sfântul Paul spune: "Pentru că oamenii n-au cunoscut mântuirea pe care o dă Dumnezeu, de aceea, au căutat să-și facă singuri o mântuire a lor (cf. Rom 10,3).

O întâmplare din Malabar, India, este grăitoare. Odată, într-un loc unde predica un misionar creștin, a sosit un indian încălțat cu niște sandale pline de cuie și cu picioarele însângerate, venind pe jos de la o distanță de 500 de km și care era în drum spre un templu păgân, pentru a primi iertarea păcatelor. Atunci misionarul i-a vorbit de Isus, care singur are puterea de a ierta păcatele și l-a invitat să creadă în Isus și să se boteze, ca sângele lui Cristos să îl spele de orice păcat (cf. 1In 1,7). Primind Botezul, indianul a primit odată cu iertarea păcatelor și liniștea sufletească pe care și-o dorea. Atunci a exclamat: "Acum cunosc că Dumnezeu nu face deosebire între oameni" (cf. Fap 19,34-35).

Catehismul Bisericii Catolice spune: "Botezul este cel mai frumos și cel mai minunat dintre darurile lui Dumnezeu: este dar pentru că este oferit celor ce nu aduc nimic; este har pentru că este oferit celor vinovați; este botez pentru că păcatul este șters prin apă; este ungere pentru că este sacru și regal; este lumină pentru că este strălucitor; este haină pentru că ne acoperă rușinea" (cf. CBC 1216).

Clovis I (466-511), regele francilor, după o victorie asupra germanilor, a pășit în catedrala din Reims, care era împodobită cu flori și coroane pentru a-l primi. Acolo l-a întâmpinat sfântul episcop Remigiu (437-533). Atunci Clovis I l-a întrebat pe sfântul episcop Remigiu: "Părinte, aceasta este gloria împărăției pe care mi-o dă Dumnezeu?" "Nu, acesta este doar umbra acelei împărății". Și, arătându-i baptisteriul, episcopul Remigiu a adăugat: "Iată ușa prin care poți intra în adevărata împărăție!" În acea zi, Ziua de Crăciun a anului 486, Clovis I, împreună cu 3000 de franci s-au botezat, pentru a intra și a domni în adevărata împărăție, cea a lui Isus.

În prima lectură de astăzi (cf. Is 55,1-11), găsim chemarea lui Dumnezeu adresată tuturor oamenilor, de a veni și de a primi de la el harul său mântuitor, care este "fără bani și fără plată" (cf. Is 55,1-2), căci a fost plătit de Isus pentru noi (cf. Is 52,3; Col 2,14); însă harul mântuitor trebuie luat astăzi și acum: "Cât timp îl mai putem găsi pe Isus (cf. Is 55,6), căci vine clipa când nu va mai putea fi găsit (cf. In 7,34; 8,21).

Psalmul responsorial (cf. Is 12,1-6) ne spune că, dacă vom căuta astăzi și acum harul mântuirii: "Vom scoate apă cu bucurie din izvoarele mântuirii". Pe când izraeliții se aflau în pustiu, Dumnezeu i-a adăpat la izvoarele de la stânca lovită (cf. Ex 17,6; Num 20,8-11). Cristos este stânca (cf. 1Cor 10,4) din care curge apa care va aduce viață și vindecare națiunilor (cf. Ez 47,1; Ioel 3,18; Zah 14,8). Așa cum pentru Israel, la întoarcerea din exil, necazul cel mare a trecut, furtunile vieții s-au liniștit și el a intrat cântând în țara promisă (cf. Ex 15,2), tot astfel, pentru toți cei care se întorc la Dumnezeu, prin Botez și pocăință, și se pun sub domnia și conducerea lui Cristos, necazurile și furtunile își pierd puterea, blestemul păcatului le este îndepărtat și ei cântă lui Dumnezeu lauda cea mai curată și mai frumoasă, pentru că au fost eliberați de sub apăsarea celor mai cruzi dușmani: diavolul, lumea, păcatul și moartea

Evanghelia de astăzi ne arată cum ne putem primi filiațiunea, mântuirea și moștenirea veșnică a lui Dumnezeu: iubindu-l pe Isus, pe care însuși Tatăl și Duhul Sfânt îl iubesc; primind Botezul ca Isus; și smerindu-ne ca Isus. Isus, pentru a putea împlini mântuirea lui Dumnezeu pentru noi, s-a smerit, n-a ținut morțiș la egalitatea sa cu Dumnezeu; a luat firea omului și condiția sclavului (cf. Fil 2,6-8).

Să fim atenți și la ce ne spune sfântul Ioan Botezătorul: "După mine vine cel care este mai puternic decât mine, căruia eu nu sunt vrednic, plecându-mă, să-i dezleg cureaua încălțămintei" (Mc 1,7). Aceste cuvinte vor să ne spună că Isus cel puternic vine la noi numai după ce eul nostru nu mai este acolo; numai după ce ne-am lepădat de noi înșine (cf. Mt 16,24; Mc 8,34; Lc 9,23). Isus a început să predice evanghelia numai după ce Ioan a plecat, a fost arestat. Atâta timp cât eul nostru stă pe tronul vieții noastre, Isus nu poate veni la noi, nu poate rămâne la noi, nu poate lucra în noi, nu se poate arăta în noi și nici nu ne poate umple de Duhul Sfânt și de mântuirea lui Dumnezeu.

Cuvântul "Botez" înseamnă "coborâre și cufundare". Când te afunzi în Dumnezeu, eul tău nu se mai vede, se vede numai Cristos. De aceea: Cine se botează, îl primește pe Isus ca Domn și mântuitor personal (cf. In 1,12). Cine se botează se îmbracă cu Isus și cu neprihănirea lui (cf. Gal 3,27; Tit 3,5). Cine se botează, se unește cu Mirele, Cristos. Cine se botează moare cu Isus pentru lume și învie, prin slava Tatălui (cf. Rom 6,4). Cine se botează, chiar dacă trupește pribegește pe pământ, locuiește deja în cer cu Cristos (cf. Ef 2,6). Cine se botează, nu vine la judecată (cf. In 5,24). Cine se botează, dobândește caracterul porumbelului, blândețea, nevinovăția, pacea, jertfa. Cine se botează, ca o pânză pictată valoroasă, dar murdară, este curățit pentru a da la iveală semnătura lui Dumnezeu din ea. Cine se botează, ca Isus, pe unde trece face numai bine (cf. Fap 10,38). Cine se botează, devine ca și Isus, un fiu preaiubit al Tatălui și un templu al Duhului Sfânt (cf. Mc 1,7-11). Cine se botează, devine un om total transformat.

Sfântul Augustin (354-430), după ce a fost botezat, s-a întâlnit cu câțiva prieteni de mai înainte, dar a trecut mai departe. "Augustine, noi suntem aceiași prietenii tăi cu care te-ai distrat împreună, nu ne mai cunoști?". "Ați fi voi aceiași, dar eu nu mai sunt același, eu am primit Botezul creștin", le-a replicat Augustin.

Într-o parohie se făcea o procesiune cu icoanele, pentru ploaie. Un necredincios l-a întrebat în râs pe un participant la acea procesiune: "Pe cine înmormântați?" "Pe omul nostru cel vechi", îi răspunse creștinul. "Ei bine, dar și săptămâna trecută l-ați îngropat!" "Ai dreptate, dragul meu; l-am îngropat și săptămâna trecută și îl îngropăm în fiecare zi, pentru că ăsta-i un «mort» tare ciudat; el învie mereu".

Menirea creștinului ca și cea a lui Ioan Botezătorul este aceea de a-l arăta lumii pe Isus. Ioan s-a pus în slujba lui Isus; el a mărturisit că botează cu apă, dar după el vine Isus care va boteza cu Duhul Sfânt; el a pregătit Domnului un popor gata să-l primească (cf. Lc 1,17).

Vatican II spune: "Toți creștinii, oriunde trăiesc, sunt ținuți să arate cu exemplul vieții lor și cu mărturia cuvântului lor pe Isus cu care au fost îmbrăcați prin Botez. Credincioșii, încorporați în Biserică prin Botez, sunt ținuți să profeseze public credința primită de la Dumnezeu prin Biserică" (cf. LG 11).

Juan Donoso Cortés (1809-1853), scriitor și politician spaniol, în tinerețe a fost un catolic numai cu numele. În anul 1847 s-a îmbolnăvit grav fratele lui, Pedro. Venind în vizită la fratele său, acesta i-a reproșat că, deși este botezat catolic, nu trăiește catolic. Aceste cuvinte ale fratelui său l-au frământat multă vreme. În cele din urmă și-a luat hotărârea de la a trece de la creștin catolic cu numele la creștin catolic autentic. Totul s-a schimbat în bine în viața acestui om, pentru că fratele lui muribund, a avut curajul să-l cheme la credință.

Englezul James Hudson Taylor (1832-1905), misionar în China, a lăsat următoarea istorie a convertirii lui: "Eram un mare necredincios, dar de la un timp am început a înseta după mântuirea mea. Într-o zi m-am dus la biserică cu gând de a vorbi cu cineva referitor la mântuirea mea. Am ajuns prea târziu, toți plecară acasă. Am mai găsit doar un cerșetor ce apărea liniștit și fericit. Cum m-a văzut, cerșetorul a și început să-mi vorbească de Dumnezeu și de fericirea de a-i sluji lui. Am rămas surprins ca un cerșetor să vorbește atât de bine despre Cristos și că este atât de fericit. De aceea, l-am întrebat: «De unde atâta fericire la tine, un om lipsit de mijloace de trai?». «De la Cristos pe care îl mărturisesc zilnic oamenilor», a răspuns cerșetorul. Apoi cerșetorul a reluat: «Primește-l și tu pe Cristos ca mântuitor al tău, prin Botez și, mărturisește-l și tu oamenilor și vei vedea ce fericire ai să primești»". Și declară James Hudson Taylor: "M-a pregătit pentru Botez și l-am primit. Și cum am început să vorbesc oamenilor despre Isus, pacea și bucuria au început să-mi inunde sufletul. Și cum eram însetat de fericire, am plecat misionar în China. Pacea și fericirea mi-au inundat în așa fel sufletul și viața că n-am mai simțit niciodată nici o tristețe".

Știți de ce sunt atât de mulți creștini triști? Pentru că nu se încred cu totul în Cristos cel puternic primit la Botez și că nu au curajul să-l mărturisească altora. Noi, botezații, suntem astăzi chemați să ne încredem total în Cristos cel atotputernic, cu care am devenit una la Botez. Să ne lepădăm total de satana, de gândurile, vorbele și faptele lui; și nu în ultimul rând, să-l mărturisim altora pe Cristos. Să vorbim despre Isus, în casă, la birou, la atelier, oriunde.

Cineva îmi povestea că, atunci când este trist, deschide o discuție despre Isus cu cei din casă, cu cei de la serviciu sau cu cei de pe stradă și imediat bucuria îi coboară în suflet; ba, mai mult, cei cu care vorbește despre Isus se luminează și ei la față. Este o rețetă mereu valabilă și eficace (cf. Is 55,11). Încercați și îi veți cunoaște eficacitatea!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 15.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat