Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Bartolomeu I despre îmbrățișarea Paul al VI-lea - Atenagora: "Suntem moștenitori și îndatorați"

Publicăm conferința patriarhului la Institutul Italian de Cultură din Istanbul pentru comemorarea întâlnirii din Ierusalim (16 decembrie 2014)

Excelența voastră domnule ambasador Gianpaolo Scarante, stimate Mario Giro, subsecretar la afacerile externe, stimate profesor Andrea Riccardi, preastimată profesoară Valeria Martano, stimați oaspeți, fii și frați iubiți în Domnul,

Încă nu s-au stins ecourile zilelor binecuvântate de Domnul, în care îl aveam aici cu noi, în această cetate a lui Constantin, în istoricul sediu al primului tron al Bisericii ortodoxe, Patriarhia Ecumenică, pe iubitul nostru Frate, pe Episcopul Romei Antice, Papa Francisc. Zile binecuvântate în timpul cărora am sărbătorit împreună sărbătoarea apostolului Andrei, cel dintâi chemat, fratele corifeului apostolilor, Petru. Și această vizită a urmat după alte întâlniri, dintre care prima a fost pelerinajul făcut împreună în Țara Sfântă, în luna mai, cu ocazia celei de-a cincizecea aniversări a întâlnirii din Ierusalim dintre Papa Paul al VI-lea și Patriarhul Ecumenic Atenagora, ambii de fericită amintire.

Și acest aniversar vrem să-l comemorăm în această seară. Acea întâlnire, voită de Domnul, care în ianuarie 1964 avea la întâlnire după secole de tăceri, de acuze reciproce, două călăuze foarte mari ale creștinismului contemporan, două figuri diferite în anumite privințe, emblematice, dar cu siguranță sincere în iubirea lor față de unicul Domn și Principe al păcii, Isus Cristos.

Momente ale acelui glorios eveniment, cu tot ceea ce l-a precedat și ceea ce a urmat după el, au fost analizate cu mare rigoare istorică de profesoara Valeria Martano, în opera sa "Îmbrățișarea din Ierusalim", precum și în alte texte ale aceleiași autoare, și de profesorul Andrea Riccardi - prezența amândurora ne onorează în această seară -, și le mulțumim mai ales pentru pasiunea lor sinceră față de cercetarea istorică, analitică, profundă, esențială.

Permiteți deci și Persoanei noastre, ca umil succesori al Preasfântului Patriarh Atenagora, să privească la acel fapt, care a schimbat lumea relațiilor dintre Orient și Occident, îndeosebi cu ochiul spiritual al credinței.

În filantropia sa, Domnul bogat în milostivire a privit la slăbiciunea Bisericii sale și a suflat un suflu vital, nou, așa încât să reînsuflețească atitudinea dintre noi. Și pentru că intervenția Duhului Sfânt în istoria omului nu-l privează pe omul însuși de libertatea sa, totuși îl încurajează să caute căile lui Dumnezeu. Și astfel Orientul și Occidentul au pornit în pelerinaj "pentru a ne conduce, sub conducerea Duhului Sfânt, la tot adevărul" (In, 16,13, Declarația Comună).

Dorința de unitate străbătea de mulți ani toată lumea creștină. În Conferințele de la Lausanne (1927) și Edinburgh (1937) se puneau bazele viitoarei Mișcări Ecumenice, dar deja două enciclice importante ale Patriarhiei Ecumenice puseseră anterior problema unității, în lumea ortodoxă. În 1902, enciclica Patriarhului Ioachim al III-lea, în afară de a adresa un apel pentru o mai mare colaborare între Sfintele Biserici Ortodoxe Autocefale, exprimă o invitație călduroasă "de a găsi căi de întâlnire cu cele două mari vițe ale creștinismului, Biserica occidentală și cea a protestanților". Ulterior, în 1920, o nouă enciclică are rezonanță în lumea creștină, semnată de locum tenens al Patriarhiei Ecumenice, mitropolitul Doroteu de Brussa și de Sfântul Sinod, adresată "tuturor pretutindeni Bisericilor lui Cristos", adevărat program de grijă și iubire, pentru ca porunca Domnului "ut unum sint", să devină piatra unghiulară în relațiile dintre Biserici. De mulți ani Constantinopolul privește cu atenție la Roma. Pentru a crește această atenție a contribuit după aceea, în mod radical, delegatul apostolic la Istanbul, monseniorul Angelo Roncalli.

Venirea Patriarhului Ecumenic Atenagora pe tronul sfântului Andrei, va fi vestitoare a unei noi dorințe pentru cauza unității. Toată viața acestui iubit Predecesor al nostru este presărată de dialogul cu toți și cu orice preț. Istoria sa personală, capacitatea sa de dialog și de relație, viziunea sa - dacă vrem aproape utopică pentru anii aceia - despre unitatea Bisericilor, acțiunea sa profetică, vor pregăti marea întâlnire de la Ierusalim.

Urcarea la tronul Romei Antice a Papei Ioan al XXIII-lea, programul său, atenția sa față de "frații despărțiți", sunt la rândul lor vestitoare de mari speranțe într-o lume care se schimbă rapid și la care Bisericile creștine nu mai pot să presteze atenția cuvenită.

Și visul nostalgic al Patriarhului Atenagora pentru convocarea unei mari adunări inter-creștine pare să găsească ecou în momentul anunțării convocării unui Conciliu Ecumenic. El este sigur că se află în fața răspunsului Bisericii Romei la enciclica din 1920 și nu poate decât să se bucure și să se gândească la o participare pan-ortodoxă la această Adunare, în pofida numeroaselor voci contrare și contrastante.

Când au fost mai clare intențiile Conciliului al II-lea din Vatican - intenții care apăreau ca o redimensionare a anunțului lui Ioan al XXIII-lea - Patriarhul Atenagora nu abandonează propunerea sa fermă de a găsi moduri de contact cu Biserica Antică de Roma și evidențiază această propunere în timpul pelerinajului său mai întâi printre Patriarhiile antice din Orientul Mijlociu și apoi în timpul vizitei la câteva Biserici ortodoxe autocefale și în vizitele diferiților Patriarhi la Fanar. Atâtea semne, atâtea motivații de întâlnire sunt suflul Duhului, un suflu nou care -, în pofida vocilor contrare care de ambele părți încearcă să înăbușe entuziasmele facile -, nu mai poate fi oprit.

Moartea lui Ioan al XXIII-lea deschide noi scenarii și chiar noi întrebări pe calea întâlnirii. Alegerea Papei Paul al VI-lea este imediat marcată de un eveniment, întrerupt de secole și care răspunde la întrebări: trimiterea de scrisori irenice pentru alegerea sa la tronul Romei Antice la Patriarhii Bisericilor din Orient, așa cum era obiceiul, indică imediat un mod nou de a căuta drumul comun.

Papa Paul al VI-lea era cunoscut în Orient pentru spiritualitatea sa profundă: om rezervat dar pătruns de rugăciune și de Cuvântul lui Dumnezeu; un episcop care - mai ales în anii petrecuți pe catedra sfântului Ambroziu la Milano - s-a făcut cunoscut prin disciplina sa iubitoare și evanghelică, față de sine însuși și față de toți.

Când Papa Paul al VI-lea, la trei luni de la alegerea sa, anunță că vrea să meargă în Țara Sfântă, ca pelerin, la izvoarele vestirii evanghelice - primul papă în istoria Bisericii -, Patriarhul Atenagora percepe imediat însemnătatea istorică a evenimentului, semn al bunăvoinței lui Dumnezeu, un suflu al harului său. El vede în acest pelerinaj necesitatea și dorința ca toți Primații Bisericilor ortodoxe să se unească cu el într-un pelerinaj comun, pentru a se întâlni împreună la Ierusalim cu creștinii din Orient, la unicul izvor de mântuire, pelerini în Cetatea Sfântă.

Însă timpurile lui Dumnezeu nu sunt timpurile oamenilor. Nu toți sunt de acord cu Patriarhul Atenagora, așa cum nu toți văd cu ochi buni opțiunea lui Paul al VI-lea. Însă acești doi mari atleți ai lui Cristos nu se abat de la acel drum, martori ai poruncii Domnului.

Ceea ce s-a întâmplat apoi la Ierusalim cunoaștem bine, mult a fost scris, emoția, iubirea reciprocă, entuziasmul general, chiar dacă erau primii pași timizi. Nu vom reparcurge în seara aceasta toate acestea, dar vrem în schimb să ne oprim pe scurt asupra momentului cel mai privat, trăit de aceste două mari figuri ale Bisericii. Și este acel moment așa de intim care - pe acele căi pe care Domnul ne conduce -, datorită unei erori tehnice, a devenit public. Colocviul privat dintre Papa Paul al VI-lea și Patriarhul Atenagora la delegația apostolică din Ierusalim prezintă o viziune complet spirituală de credință profundă, de abandonare în planurile lui Dumnezeu, precursor de timpuri noi, culme a tuturor intervențiilor oficiale de la întâlnirea din Ierusalim în ianuarie 1964.

Și acest colocviu, cunoscut apoi de lume, este adevărata comemorare a acelei întâlniri istorice. Reparcurgerea lui ne indică însemnătatea evenimentului.

Prima atitudine este de uimire, certitudinea "de a ne afla în prezența lui Dumnezeu, ... de a face voința lui Dumnezeu, ... de a vorbi cu Dumnezeu". Aproape în mod inconștient acești doi mari Părinți ai creștinismului actual știu că sunt unul și celălalt în fața lui Dumnezeu, o emoție așa de puternică încât să exclame "Îmi vin lacrimi în ochi..." (Atenagora). Singuri, unul lângă altul, conștienți de responsabilitatea lor în fața respectivelor Biserici, în fața lumii, dar mai ales respectuoși unul față de altul. Emoționați, nu așa cum se emoționează lumea, ci cu o emoție intimă. Siguri că sunt în prezența lui Dumnezeu, au o singură dorință: "să meargă înainte...", "... să facă să înainteze căile lui Dumnezeu" (Paul al VI-lea). "Avem aceeași dorință...", "Providența ne-a ales pentru a ne înțelege...".

Nu sunt expresii ale diplomației sau ale curtoaziei ecleziastice. Ele sunt împlinirea a ceea ce alții au schițat înainte și alții vor mai continua după aceea. Însă acel moment este piatra de hotar între acel "deja și încă nu". Este drumul spre Golgota, care desigur nu este ușor, este dificil, dar care după răstignire a făcut să urmeze învierea după trei zile.

Urmează lealitatea, încrederea, faptul de a fi unul lângă altul. Nu există urmă în ei din vechiul limbaj, depășit de acum de rugăciunea inimii. Este rugăciunea fratelui pentru frate; rugăciune care devine drum, intrinsecă în inima amândurora. Patriarhul îl va numi pe Paul al VI-lea "megalokardos", Papa cu inimă mare. Inima e cea care îi face instrument al acțiunii Duhului Sfânt, ascultători față de voința lui Dumnezeu. Ambii aleși de Dumnezeu. Ambii în modul lor conștienți și că sunt singuri, că trebuie să zgâlțâie o moștenire dificilă: "O susceptibilitate, o mentalitate... o psihologie", dar încrezători.

Nu există urmă de egoism uman în ei, ci numai dorința de a-l sluji pe Isus Cristos. Și apare deja acel după aceea... "a studia împreună..." și apoi Trupul lui Cristos, Biserica, ambii siguri că vor să înțeleagă și în punctele de dezacord, "... ceea ce derivă din Evanghelie, din voința lui Dumnezeu și din Tradiția autentică".

Acest dialog este complet impregnat de voința de a sluji, în iubirea față de Isus Cristos, în ascultarea unui față de altul. Și această iubire de a face voința lui Isus Cristos este așa de puternică încât nu are "nicio ambiție umană de a prevala, de a avea glorie, avantaje, ci de a sluji".

Aceste puține gânduri ale acestor mari coloane ale Bisericilor noastre sunt moștenirea spirituală a întâlnirii din Ierusalim. Nimic nu va mai putea fi ca înainte. Au fost eliminate respectivele excomunicări, au existat întâlniri la Roma și la Constantinopol; a început dialogul teologic; a fost restituirea sfintelor relicve și a sfintelor icoane.

Papa Paul al VI-lea cu Conciliul al II-lea din Vatican a făcut să se trăiască o nouă primăvară în Biserica din Occident, iar Patriarhul Atenagora, cu răbdarea sa tenace, a dus Bisericile ortodoxe la o simfonie mai profundă. Suntem moștenitori și îndatorați ai acelei întâlniri.

Pelerinajul pe care l-am făcut împreună cu Papa Francisc la Ierusalim, la aniversarea acelui început, ne-a făcut să ne rugăm împreună la Sfântul Mormânt, la Bazilica Anastasis, și de acolo să vorbim împreună lumii. Declarația noastră comună la Ierusalim ca acum la Constantinopol, sunt imn de bucurie către Dumnezeu de trei ori sfânt și o angajare și mai mare pe calea spirituală, indicată de sfinții noștri Predecesori, și o mărturie că întâlnirea noastră vrea doar să facă voința Domnului, să facă dialog, să-l respecte pe om, creația, cosmosul.

Celor care încă văd pericole în dialog, închiși în frica de celălalt, în care caută paiul fără a vedea bârna din ochiul lor, le răspundem cu exemplul Predecesorilor noștri, care au avut curajul de a parcurge calea cea strâmtă.

Dialogul este libertate, nu este pierdere de identitate, pentru aceasta "Adevărul ne face liberi" și la acest Adevăr este chemată simfonia sfintelor noastre Biserici ortodoxe să se reunească - dacă va vrea Dumnezeu - în această cetate, fost sediu al Conciliilor Ecumenice - în Marele și Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe în anul 2016, pentru a proclama împreună datoria de a continua dialogul în adevăr, pentru ca "toți să fie una".

(După Vatican Insider, 19 decembrie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 12.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat