Reflecție despre episcopul Anton Durcovici: "Un mare adorator al divinului prizonier"
Cu multă recunoștință față de cel Atotputernic am celebrat pentru prima dată, la 10 decembrie 2014, memoria fericitului episcop martir Anton Durcovici - marele adorator al prizonierului divin.
Episcopul Anton era convins că adorația euharistică nu se contrapune sfintei Împărtășanii. Sfânta Împărtășanie ajunge în profundul omului când este susținută de adorație. Se poate spune că de la sfânta Împărtășanie izvorăște adorația, cuvânt care indică un gest de înclinație profundă a trupului și a sufletului. Sfânta Euharistie este un tezaur inestimabil: nu doar celebrarea Euharistiei, dar a rămâne în adorație în fața sfântului sacrament în afara sfintei Liturghii înseamnă a ajunge la același izvor al harului. Episcopul Durcovici a acordat o atenție specială prezenței lui Isus glorificat în sfânta Euharistie: de aceea cerea mereu preoților și credincioșilor o grijă particulară față de Isus din sfânta Taină. El însuși în fiecare zi găsea timp pentru rugăciune, pentru studiu și pentru adorație euharistică. Așa ni-l descrie un fost student de-al său: "Stătea mult timp în adorație în fața sfântului tabernacol. Când era în rugăciune aveam impresia că Dumnezeu vorbea cu el. Trăia ca un sfânt, a dus o viață sfântă. Dacă cineva îl căuta seara după ce seminariștii mergeau la culcare, îl găsea pe Mons. Durcovici în capelă, în rugăciune".
Cu o credință vie și o umilință profundă, ep. Durcovici se închina în fața lui Isus euharisticul prezent în tabernacolul catedralei, dar și în tabernacolele tuturor capelelor unde el se ascundea în mod misterios. Părintele Florian Müller ne dă această mărturie: "Două aspecte m-au impresionat în mod particular la Mons. Durcovici: a) o viață plină de prezența lui Dumnezeu și permanenta unire interioară cu Domnul; b) o viață de rugăciune fără egal. De fiecare dată când îl întâlneam singur, era așa de concentrat că părea cufundat cu totul în Dumnezeu. Se ruga în mod special noaptea în capelă de la ora 21.00 până la 24.00. Foarte des îl vizita pe Isus prezent în tabernacol!"
Datoria colaboratorilor săi era să nu-l uite pe divinul prizonier în tabernacol, pentru a împlini spusele evanghelistului Matei: "Când te-am văzut în închisoare și nu am venit să te vizităm?" (Mt 25, 36-37).
În luna decembrie 1948, păstorul Diecezei de Iași, Anton Durcovici, a adresat confraților săi preoți o scrisoare în care le vorbea despre prezența tainică a Mântuitorului în Euharistie: "În noaptea aceea, când prea bunul Mântuitor a orânduit sfânta Euharistie pentru toate vremurile și tot locul, unde erau să fie ucenicii săi, tot atunci, cu deplină știință și voință s-a constituit pe sine prizonier, «in carcere». Închisoarea trebuia să-i fie zăvorâtă cu multe rânduri de zăvoare. Vălul pâinii și al vinului îl ține locului și-l ascunde privirilor omenești. «Dumnezeire ascunsă, care te afli cu adevărat sub aceste specii». Apoi pereții tabernacolului și, mai mult încă, bisericile închise, fac să fie dat uitării și lăsat în părăsire de atâtea și atâția. Câtă mâhnire și durere nu i-a pricinuit inimii sale euharistice, în orele de agonie pe Muntele Măslinilor, faptul prevăzut atunci, că mulți, foarte mulți, poate și unii dintre noi, aveau să-l lase singur și părăsit vreme îndelungată, nu numai în timpul nopții, ci și în timpul zilei! Singurătatea uitării și a nepăsării cât l-a durut! «Și nu m-ați vizitat!» Iată tânguirea inimii sale îndurerate".
În Grădina Ghetsemani, inima euharistică a lui Isus a suportat mari dureri din partea celor care l-au abandonat, a suferit enorm și pentru cei care l-au părăsit în momente succesive ale istoriei. Cu toate acestea inima lui Isus se bucură mult când sufletele credincioșilor îl caută în închisoarea iubirii sale infinite. Ascultăm cuvintele aceluiași ep. Anton: "De altă parte, vederea multor suflete credincioase, care deseori aveau să-l cerceteze în temnița dragostei sale nesfârșite, cu prezența lor, fie corporală, fie măcar spirituală, printr-un gând de recunoștință, câtă bucurie și mângâiere nu i-a pricinuit inimii sale atât de simțitoare! «Și ați venit la mine!» - Iată ce așteaptă și dorește divinul prizonier. Dorește fierbinte să vadă cât mai numeroase inimi cercetându-l în temnița sa euharistică și închinându-i-se lui cu credință și iubire".
Episcopul Anton ne învață pe toți, dar într-un chip deosebit se adresează preoților săi că preasfântul sacrament, misterul iubirii divine, trebuie să atragă sufletele și flacăra euharistică să ardă tot ceea ce era imperfect: "Vino la mine, preotul meu! Viața ta retrasă este un fel de prizonierat pe care l-ai luat asupra-ți de bunăvoie, din iubire pentru Dumnezeu și mântuirea sufletelor. Vino la mine, când singurătatea te apasă; vino la mine, căci te aștept, ca să împărtășim unul altuia durerile și bucuriile noastre. Nu căuta la făpturi ceea ce numai la mine poți găsi, pacea sufletului tău. Vino la mine, cercetează-mă cât mai des în temnița mea tainică, fie în timpul zilei, fie măcar către seară, spre a-mi da socoteală de activitatea ta, a lua de la mine lumină și sfat, har și putere pentru tine și pentru oițele mele. Nu uita să-ți îndrepți gândul spre tabernacolul mai apropiat, ori spre toate cele din țara ta sau din lumea întreagă, de acolo eu te urmăresc și te binecuvântez. Dar mai ales atunci, când la glasul tău eu mă cobor în temnicioara mea pe sfântul altar, pronunță acele cuvinte sacramentale cu iubire înflăcărată, cât mai asemănătoare cu acea dragoste nespusă care mă face să mă întemnițez, și nu uita cine sunt și ce vreau să-ți fiu!"
Îndemnurile pe care episcopul le-a adresat colaboratorilor săi, el le-a trăit mai întâi ca păstor al sufletelor apoi în timpul arestului și în închisoare, până la ultima suflare. În momentele de adorație euharistică a învățat să îndure cu răbdare orice suferință, asemenea lui Cristos și să rămână tare în credință până la sfârșit: "Vino atunci la mine; învață de la mine, cel întemnițat și prigonit, cum să taci și cum să vorbești, cum să te rogi, să rabzi și să iubești, cum să ierți și cum să aduci jertfa libertății și a vieții tale pentru cei ce te chinuiesc. Așa făcu apostolul meu Pavel încât putea să scrie: «Eu, Paul, întemnițatul lui Cristos, pentru voi, neamurilor» (Ef 3,1). Dar nu te teme, întemnițatul lui Isus; eu sunt cu tine, căci, de fapt, pe mine mă prigonesc și mă întemnițează în persoana ta (cf. Fap 9,5). Nici un fir de păr din capul tău nu va pieri (Lc 21,18) fără voința Tatălui. Fii tare și statornic în mărturisirea numelui meu și a Bisericii mele scumpe! «Cine va da mărturie pentru mine înaintea oamenilor pentru acela voi da și eu mărturie înaintea Tatălui meu, care este în ceruri»" (Mt 10,38).
Speranța pe care episcopul Anton Durcovici și-a pus-o în veșnicul prizonier nu a fost în zadar pentru că i-a fost dată răsplata celor ce vor rămâne cu el până la sfârșit: "Dar oare eu, Fiul Celui Atotputernic și Preadrept, putea-voiu uita vreodată dulcea mângâiere pe care mi-ai adus-o tu, când oricum mă vizitai în temnița dragostei mele, sau erai tu însuți părtaș de temnița mea? Departe de mine aceasta: «Iată, vin îndată și răsplata mea este cu mine: să dau fiecăruia după faptele sale» (Ap 22,12). Ce fericire nespusă îți va inunda sufletul atunci, când în fața lumii întregi îți voiu spune și ție cuvintele: «Veniți, binecuvântații Tatălui meu, luați în primire împărăția pregătită pentru voi... am fost în închisoare și ați venit la mine»" (Mt 25,34-36).
Pr. Isidor Iacovici
lecturi: 55.