|
Reflecție la duminica a II-a din Advent - B "Mângâiați, mângâiați pe poporul meu" (Is 40,1) Suntem în duminica a II-a din Advent, anul B, iar cuvântul lui Dumnezeu, astăzi, pentru noi, este unul de mângâiere și speranță a mântuirii: "Mângâiați, mângâiați pe poporul meu. Dați curaj Ierusalimului și strigați-i că robia lui a luat sfârșit, că fărădelegea lui a fost ispășită și că a luat pedeapsă îndoită din mâna Domnului pentru păcatele sale" (Is 40,1-2). Aceste cuvinte de mângâiere și speranță sunt luate din partea a doua a cărții lui Isaia. Dacă proiectele de țară din prima parte a cărții lui Isaia (1-39) au fost realizate numai parțial din cauza slăbiciunii oamenilor și a ostilității popoarelor păgâne din jur; proiectul spiritual, din partea doua parte a cărții (40-66), proiect care include eliberarea din cea mai grea sclavie posibilă, sclavia păcatului; eliberarea de sub cea mai apăsătoare tiranie, tirania diavolului și întoarcerea din cea mai dureroasă înstrăinare, înstrăinarea de Dumnezeu, a fost realizat total, pentru că el a fost lucrat de Mesia, de "slujitorul lui Dumnezeu". Iată ce ne spune profetul Isaia astăzi: "Domnul Dumnezeu vine cu putere și brațul lui supune totul. Iată, prețul biruinței lui este cu el și rodul izbânzii merge înaintea lui. El va paște turma sa ca un păstor, va lua în brațe mieii, îi va purta la pieptul său și va conduce la odihnă oile care alăptează" (cf. Is 40,11). Și noi, creștinii, avem în acest timp de Advent același proiect spiritul cu cei din Vechiul Testament: eliberarea din cea mai grea sclavie posibilă, sclavia păcatului; eliberarea de sub cea mai apăsătoare tiranie, tirania diavolului, și întoarcerea din cea mai dureroasă înstrăinare, înstrăinarea de Dumnezeu. Și l-a proiectul nostru spiritual din acest timp de Advent, "Slujitorul lui Dumnezeu", Isus, Mesia, care va veni, se oferă să lucreze împreună cu noi pentru realizarea totală a proiectului nostru. Este o povestire care spune că un rege și-a anunțat sosirea într-o localitate și că în acea localitate va poposi în prima casă de la intrare. În prima casă din acea localitate trăia un om singur. Când a auzit el vestea că regele va poposi în casa lui - casă tare răvășită - s-a apucat repede de treabă. Dar, chiar de la începutul lucrării sale, s-a văzut ajutat de un necunoscut, care lucra frumos și sigur. Iar, când totul a fost pregătit, surpriză, necunoscutul care l-a ajutat și a făcut aproape tot lucrul era însuși regele așteptat. Pentru noi, această istorioară, cu regele a lucrat împreună cu acel om la pregătirea casei lui, nu este o poveste. Sfântul Marcu, care a scris evanghelia sa pentru păgânii și sclavii din Roma, și nu pentru evreii obișnuiți cu Scripturile, îl prezintă pe Mesia care vine să se nască și să trăiască în sufletele oamenilor, ca pe "Robul Domnului", ca pe robul care nu a venit ca să fie slujit și ca să slujească (cf. Mt 20,28), ca pe robul care preferă și iubește mai întâi pe robi și păcătoși, dar nu-i neglijează nici pe toți ceilalți (cf. Mc 2,17). Iar, acest această evanghelie, această veste bună, a atras așa mulți sclavi și păgâni la credința creștină, încât unii dintre împărații romani au numit religia creștină "o religie de sclavi". Deci, și pentru noi, robii de astăzi ai păcatului, ai satanei și ai morții, a venit Isus, "Slujitorul lui Dumnezeu", ca să lucreze la proiectul nostru spiritual, mântuirea sufletului. Să-i acceptăm ajutorul, așa cum evreii cărora le predica Ioan Botezătorul au făcut-o, așa creștinii din Roma au făcut-o, așa cum omul din povestirea de mai sus a făcut-o; și atunci pregătirea noastră pentru Isus care vine la noi va fi optimă. Sfântul Marcu își începe evanghelia astfel: "Începutul evangheliei lui Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu" (Mc 1,1). Scriptura ne vorbește încă de câteva cărți biblice, care încep la fel: "La început Dumnezeu a creat cerul și pământul" (Gen 1,1); "La început a fost Cuvântul, și Cuvântul era cu Dumnezeu; și Cuvântul era Dumnezeu" (In 1,1). Toate aceste moduri de a începe o carte biblică vor să ne spună că totul începe numai cu Dumnezeu Tatăl, cu Isus, Fiul său, și cu Duhul Sfânt. Dar că și totul se desăvârșește tot cu numai Dumnezeu Tatăl, cu Fiul său și cu Duhul Sfânt. De aceea, și noul an liturgic și timpul Adventului, încep tot cu numai Dumnezeu Tatăl, cu Dumnezeu Fiul și cu Dumnezeu Duhul Sfânt. De aceea, creștinii își încep și sfârșesc viața, își încep și își sfârșesc faptele, tot numai "în numele Tatălui, și al Fiului și al Duhului Sfânt". Pentru că totul începe și se desăvârșește cu Tată, Fiul și Duhul Sfânt, Biserica ne amintește că timpul Adventului, toate timpurile liturgice și toată viața noastră constituie un drum în doi cu Dumnezeu. Fără Dumnezeu viața omului pe pământ ar fi un surghiun prea greu, așa cum spune frumoasa cântare: "În doi Isus drag, pe-al vieții drum să mergem". Cineva spunea că atunci când în viața noastră nu se văd urmele a două urme de pași alăturate, pașii noștri și pașii lui Dumnezeu, atunci trebuie să știm că Dumnezeu ne poartă în brațele sale. Juan Donoso Cortes (1809-1853), filosof, diplomat, parlamentar și om politic spaniol, spunea: "Deși mulți oameni cred că merg singuri pe drumul vieții, cu toate acestea Dumnezeu este cel care-i poartă prin viață. Cât de bine ar fi ca toți oamenii să cunoască și să nu uite lucrul acesta!" Sfântul Ioan Botezătorul ne spune că proiectul nostru spiritual - eliberarea din cea mai grea sclavie posibilă, sclavia păcatului; eliberarea de sub cea mai apăsătoare tiranie, tirania diavolului; și întoarcerea din cea mai dureroasă înstrăinare, înstrăinarea de Dumnezeu - proiect făcut de însuși Dumnezeu și redat prin profetul Isaia, încă din Vechiul Testament, trebuie să înceapă cu mărturisirea păcatelor, cu o viață sobră arătată chiar în hrană și vestimentație, cu o viață de smerenie în relațiile cu Dumnezeu și cu semenii (cf. Mc 1,4-7). Ioan Botezătorul ne redă cuvintele scrise în cartea prorocului Isaia: "Iată glasul celui ce strigă în pustiu, pregătiți calea Domnului, neteziți-i cărările lui (cf. Lc 3,4; Is 40,3-4). Iar pustiul unde trebuie pregătită și netezită Domnului o cale nu este altul decât sufletul nostru răvășit de păcat. Așa cum păgânii și sclavii din Roma, auzind chemarea lui Isus la pocăință, spre iertarea păcatele și spre mântuirea sufletelor, au venit la el cu viața și păcatele lor ca să fie mântuiți; tot așa au făcut și evreii din întregul ținut al Iudeii și cei care locuiau în Ierusalim, auzind și ei chemarea lui Isus la pocăință spre mântuirea sufletelor, au venit la Isus, prin Ioan Botezătorul, devenit "rob al Domnului", mărturisindu-și păcatele și botezându-se, în așteptarea Botezului cu Duhul Sfânt. Aici vreau să punctez ceva foarte important pentru noi. De când Isus a fost prezentat și s-a prezentat lumii ca "rob al Domnului" (cf. Evr 5,8; Mt 20,28; Evr 5,8), numele de rob, disprețuit cândva, a devenit de atunci un titlu de mare cinste și de mare onoare. Astfel că Ioan Botezătorul, înainte mergătorul lui Mesia, s-a prezentat pe sine ca "rob al lui Isus" (cf. Mc 1,11); apostolii s-au prezentat lumii la fel: Paul, rob al lui Isus Cristos (cf. Rom 1,1); Iacob, rob al lui Dumnezeu și al Domnului Isus Cristos (cf. Iac 1,1); Petru, rob și apostol al lui Isus Cristos (cf. 2Pt 1,1); Iuda, rob al lui Isus Cristos (cf. Iuda 1,1). La fel și toți creștinii cei buni, asemenea lui Eprafa, s-au prezentat și se prezintă lumii ca el: Eprafa, rob al lui Cristos, care se luptă pentru voi în rugăciunile sale (cf. Col 4,12). Să nu ne fie rușine să ne prezentăm și mai ales să ne arătăm lumii, ca "robi ai lui Dumnezeu și ai lui Isus", căci în împărăția cerurilor intră numai robi ai lui Dumnezeu și ai lui Isus Cristos: "Bine, rob bun și credincios; ai fost credincios în puține lucruri, te voi pune peste multe lucruri; intră în bucuria stăpânului tău!" (Mt 25,21). Când sfântul Remigiu (433-529), robul Domnului, l-a botezat pe regele Clovis al Francilor (466-511), i-a spus aceste cuvinte: "Arde tot ceea ce ai iubit până acum și iubește tot ceea ce ai ars până acum!" Iată câteva exemple de sfinții, care la convertirea lor au ars păcatul pe care l-au iubit, au iubit virtutea ce au ars-o până atunci și, la fel ca și profeții și apostoli, au ajutat la pregătirea drumului lui Isus către multe alte inimi răvășite: Ieronim (347-420) a fost un tânăr care ducea o viață depărtată de Dumnezeu, în Roma. Când, luminat de Dumnezeu, rostit de un "rob al Domnului", și-a dat seama de viața lui greșită, a părăsit toate și s-a dus lângă locul Nașterii Domnului din Betleem și acolo a trăit tot restul vieții, în meditarea Cuvântului lui Dumnezeu, în pocăințe pentru păcate și în scrieri pioase pentru convertirea oamenilor. Astăzi, acel tânăr este cunoscut sub numele de sfântul Ieronim. Teodora era o tânără din Alexandria (secolul al V-lea). Aceasta, luându-se după o prietenă rea, a comis un adulter. Divulgată de această prietenă rea, a fost repudiată. În semn de pocăința, s-a deghizat în bărbat și s-a dus să ceară primire într-o mănăstire pentru bărbați. Aici au ținut-o câteva zile la poartă. După mai multe zile a fost primită sub numele de Teodor. Dar diavolul n-a lăsat-o în pace. Într-o localitate vecină cu mănăstirea, o tânără a născut în afara căsătoriei. Ea a zis că pruncul l-a conceput cu fratele Teodor. A primit șapte ani de pedeapsă, de excludere din mănăstire pentru această faptă. În acest timp a locuit într-o peșteră din pădure, împreună cu acel copilaș, pe care l-a crescut în adâncă credință. Când a fost reprimită în mănăstire, a murit. La pregătirea pentru înmormântare, au aflat că Teodor era femeie. Teodora a făcut pocăință pentru fapta ei de adulter și acum este cunoscută sub numele de sfânta Teodora din Alexandria. Margareta de Cortona (1247-1297), Italia, a fost o fată simplă din popor, a fost sedusă de un bărbat și a trăit cu el nouă ani în păcat. Când și-a revenit din vraja păcatului, a făcut mărturisire publică a păcatelor sale, a cerut public iertare pentru scandalul dat, a făcut pocăință publică toată viața și a trăit frumos până la moarte. Astăzi, ea este cunoscută sub numele de sfânta Margareta de Cortona. Asta așteaptă Dumnezeu și de la noi în acest timp de Advent, în acest timp de pocăință. Sfântul Augustin (354-430) zice: "Păcatul nemărturisit, neispășit și rămas fără pocăință, este o osândă sigură". Iată ce ne spune și sfântul Petru în lectura a doua de astăzi: "Ziua Domnului va veni ca un hoț. Atunci cerurile vor pieri cu un vuiet mare; stihiile, arzând, se vor desface, iar pământul va arde cu tot ce are pe el. Dar noi așteptăm, potrivit făgăduinței lui, ceruri noi și un pământ nou, în care va locui dreptatea. Pentru aceea, iubiților, așteptând aceste lucruri, străduiți-vă să fiți aflați de el fără prihană, fără vină și în pace" (2Pt 3,10-12). Deci, trebuie să luăm în serios chemarea lui Dumnezeu la convertire, altfel este rău. Este o fabulă, cu o conversație între doi pești, unul bătrân și altul tânăr. Cel bătrân îi spuse într-o zi celui mai tânăr: "Vezi să nu muști din nada pescarului, căci acesta te va scoate din apă, te va tăia, te va arunca pe un grătar și apoi te va mânca. Așa ne-au spus nouă înțelepții noștri". Dar peștele cel tânăr a răspuns obraznic: "Ce știi tu, bătrâne și ce știu înțelepții noștri? O venit vreunul dintre ai noștri să ne spună cum e afară din apă? Astea sunt povești!" Și zicând asta, a mușcat nada de lângă el. Într-o clipă a fost tras afară din apă, tăiat, aruncat pe grătar și mâncat. Cât de greu s-a înșelat și cât de mult a regretat că n-a ascultat sfatul celui mai bătrân. "Ziua Domnului va veni ca un hoț. Atunci cerurile vor pieri cu un vuiet mare; stihiile, arzând, se vor desface, iar pământul va arde cu tot ce are pe el. Dar noi așteptăm, potrivit făgăduinței lui, ceruri noi și un pământ nou, în care va locui dreptatea" (2Pt 3,10). Alexandru Macedon (356-323 î.C.) a comis o crimă din mărire deșartă. A ucis un filozof, pe nume Clitos, pe motiv că nu i s-a închinat ca unui zeu. Acest păcat, zice Seneca (4 î.C.- 65d.C), l-a costat toate izbânzile sale. Pentru uciderea acestui filozof, i-au fost uitate izbânzile asupra lui Darius și a perșilor. Pentru uciderea acestui filozof, i-au uitate achizițiile de corăbii și tunuri. Totul pentru o faptă nechibzuită și neispășită. Si noi am ucis pe cineva prin păcatele noastre, l-am ucis pe Fiul lui Dumnezeu (cf. Evr 6,6). Prin ura și dușmăniile noastre, i-am ucis și pe mulți dintre frații noștri (cf. 1In 3,15). Dacă nu mărturisim păcatele, dacă nu le ispășim și nu facem pocăință pentru ele, toate faptele și realizările noastre bune, vor fi date uitării (cf. Ez 18,24). În acest timp sfânt de Advent, Dumnezeu însuși, care merge alături de noi, prin chemările preoților, "slujitorii Domnului", ne ajută să ne convertim, să ne mărturisim păcatele, să facem pocăință pentru ele și să le ispășim prin fapte de credință și de dragoste (cf. 1Pt 4,8). Să nu refuzăm convertirea, mărturisirea păcatelor, ispășirea, faptele de pocăință și faptele de dragoste! Pr. Ioan Lungu lecturi: 22.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |