În celebrarea Născătoarei de Dumnezeu
Umilința cu care Biserica se felicită
De Salvatore M. Perrella
Celebrarea Născătoarei de Dumnezeu, care în decursul istoriei a avut diferite situări în calendarele liturgice, cuprinde un obicei foarte uman și profund, răspândit practic în toate culturile: felicitările adresate familiei noului născut, mamei sale, tatălui său. Fidelă față de acest imperativ de umanitate, și Biserica se adună în prima zi a noului an civil în jurul sfintei familii a lui Isus și se bucură împreună cu Maria și împreună cu Iosif pentru nașterea acestei noi vieți.
Însă Biserica știe că este vorba despre o naștere specială: Iosif nu este tatăl biologic al noului născut; Maria a primit acest copil într-un mod cu totul nou și nemaiauzit, prin puterea Duhului Sfânt. Deci felicitările pe care ea le adresează acestei femei și acestui bărbat sunt pline de conștiința că se află în fața unei minunății dăruite lor de Dumnezeu în folosul poporului la care aparțin, Israelul săracilor și al credinței suferinde și al tuturor celor pe care însuși Dumnezeu va voi să-i cheme să fie comeseni ai Împărăției sale, din Orient și din Occident, împreună cu Abraham, Isaac, Iacob și sfinții tați și sfintele mame ale poporului alianței.
Astăzi Biserica îi felicită pe Maria și pe Iosif înainte de toate pentru credința lor: fără ea, Fiul lui Dumnezeu, unul din Treime, n-ar fi putut niciodată să devină unul dintre noi, solidar în toate în condiția umană, cu excepția păcatului. Îi felicită pentru curajul pe care l-au demonstrat: Maria, declarându-se slujitoarea Domnului, s-a expus pericolului de a fi considerată o adulteră, de a fi respinsă de propria familie și de cea a soțului ei, de a fi condamnată fără milă.
La rândul său, Iosif, deși fiind fiu al lui David, a acceptat să regândească radical rolul său de depozitar al promisiunilor mesianice și de a le realiza pe căi care nu puteau să fie măsurate după exigențele cărnii și sângelui, pentru că acela care trăia în Maria provenea de la Duhul și nu de la tradițiile celor din vechime. Biserica îi felicită și pentru umilința lor: puși în fața darului darurilor, acel Isus care va spune despre sine: "Eu sunt învierea și viața" prezentându-se astfel ca paradisiacul "pom al vieții", ei n-au "întins mâna" ca primii noștri părinți și n-au încercat vreodată să fie "stăpâni" ai Harului lui Dumnezeu.
De fapt, logica "patronatului" trădează o origine diferită de cuvântul originar al lui Dumnezeu: în ea există numai "obiecte", care trebuie luate și consumate cu dezinvoltură și după propria plăcere. Papa Francisc a scris în mesajul pentru ziua dedicată păcii: "Când păcatul corupe inima omului și îl îndepărtează de Creatorul său și de semenii săi, aceștia din urmă nu mai sunt percepuți ca ființe cu demnitate egală, ca frați și surori în omenitate, ci sunt văzuți ca obiecte. Persoana umană, creată după chipul și asemănarea lui Dumnezeu, cu forța, înșelăciunea sau constrângerea fizică sau psihologică este privată de libertate, transformată în marfă, redusă la proprietate a cuiva; este tratată ca un mijloc și nu ca un scop" (nr. 4).
Când există numai "obiecte", cursa la competiție și la luptă pentru a le putea acapara apare drept cel mai normal dintre lucrurile evidente. Prin urmare, violența ucigașă și războiul continuu - fie el de natură politică, economică, socială, culturală - nu numai că nu pot fi șterse, ci în mod paradoxal trebuie să fie într-un anumit sens mărite prin forme mereu noi de exploatare a bărbaților, femeilor și copiilor care n-au niciun titlu pentru a fi recunoscuți ca aproapele propriu, pentru a ajunge chiar la prădarea planetei.
Însă nu trebuie căzut în greșeala de a considera logica "patronatului" ceva care se referă numai la societate și la structurile sale politice și economice. Ea strânge cu cleștele și relațiile fundamentale care dau identitate personală și de gen ființelor umane: câți copii sunt victime lipsite de apărare ale "viselor" mai mult sau mai puțin justificate sau justificabile ale propriilor tați și ale propriilor mame. Și, în egală măsură, ale "coșmarurilor" lor. De aceea, fii și fiice însemnați ca de un semn indelebil, cu refuzarea paradoxală a individualității lor și a dreptului-obligației lor de a trăi o istorie de viață pe făgașul primirii ca paradigmă a lui humanum.
Și Maria și Iosif s-au aflat în fața exigenței de a alege să urmeze sau nu solicitările acestei logici "patronale": Maria ar fi putut să găsească, tocmai în virtutea darului și semnului zămislirii feciorelnice, o mie de motive bune pentru "a nu tăia cordonul ombilical" și a-l menține pe Isus într-o stare de perenă "prezență în sânul ei", dar nu de naștere la viață, din moment ce aceasta implică ieșirea din sân. În același mod, Iosif ar fi putut găsi mii de justificări în a pretinde să fie "răsplătit" pentru acceptarea unui copil pe care nu l-a zămislit și în a pune ca fundament pentru paternitatea sa voința de a-l face pe Isus fotocopia sa (imposibilă).
Însăși promisiunea mesianică nu era scutită de lecturi și interpretări de tip "patronal": va recunoaște asta Isus însuși când, adult fiind, va afirma că împărăția lui Dumnezeu îndură violență și cei violenți o iau în stăpânire (cf. Mt 11,12). Însă, Maria și Iosif nu au devenit niciodată instrumentele acestei logici; dimpotrivă, tocmai noutatea experienței lor, noutate pe deplin trăită de ei și integrată în toată persoana lor, a fost baza pe care Isus a putut să dezvolte dimensiunile umane ale libertății sale și mai ales față de ceea ce tradiția celor din vechime codificase ca normă imutabil și plăcută lui Dumnezeu. De aceea, dacă am vrea să înțelegem care este umilința pentru care Biserica îi felicită pe Maria și pe Iosif, am putea spune că este umilința cu care Isus, după botezul în râul Iordan de către Ioan Botezătorul, răspunde la ispitirile Satanei, care vor să-l inducă pe Fiul lui Dumnezeu să trăiască omenește filiația sa divină în forma "patronatului".
Credință, curaj, umilință: această triadă virtuoasă a făcut din Maria, din Iosif și din Isus din Nazaret o familie promotoare a păcii. Este aceeași triadă virtuoasă care face din Biserică o comunitate de pace. Acolo unde ea este prezentă, este posibil pentru Dumnezeu însuși să-i felicite pe bărbații și femeile care sunt amestecați în mod liber cu ea până în fibrele cele mai intime ale sufletului lor, ale spiritului lor și ale trupului lor.
De fapt, prin intermediul ei este posibil să se construiască globalizarea solidarității și fraternității. "Știm - mai scrie Papa Francisc în mesajul pentru Ziua Mondială pentru Pace - că Dumnezeu ne va întreba pe fiecare dintre noi: «Ce anume ai făcut cu fratele tău?» (cf. Gen 4,9-10). Globalizarea indiferenței, care astăzi apasă asupra vieților atâtor surori și atâtor frați, ne cere nouă tuturor să deveni artizani ai unei globalizări a solidarității și fraternității, care să le poată reda speranța și să-i facă să reia cu curaj drumul spre problemele din timpul nostru și perspectivele noi pe care el le poartă cu sine și pe care Dumnezeu le pune în mâinile noastre" (nr. 6).
(După L'Osservatore Romano, 31 decembrie 2014)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 8.