Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Ciclonul Francisc și tulburarea intelectualilor

De Massimo Nardi

La 24 decembrie a fost publicat în Corriere della Sera un articol semnat de Vittorio Messori intitulat Îndoielile cu privire la cotitura Papei Francisc.

În acest articol, cunoscutul scriitor catolic propune "o reflecție personală", ba chiar "un soi de mărturisire", în privința "imprevizibilității" papei Francisc, destinată să tulbure "liniștea catolicului mediu" cu o serie de alegeri care ar putea apare chiar contradictorii.

Messori prezintă câteva aspecte ale pontificatului lui Bergoglio care, după părerea sa, ar putea genera perplexitate, pentru a conclude apoi, cu umilința proprie a credinciosului, că "unic și adevărat conducător al Bisericii este acel Cristos atotputernic și atotștiutor care știe mai bine decât noi care este alegerea cea mai bună în privința reprezentantului său temporar pe pământ": și asta explică pentru ce, în perspectiva milenară a istoriei, "fiecare Papă a interpretat partea sa potrivită și, la sfârșit, revelată ca necesară".

Articolul publicat de cotidianul milanez este o ocazie pentru a înțelege cât mai bine pontificatul papei Francisc.

Primul element de reflecție se referă la rolul istoric al papei Francisc. În lumea pe care ne-am obișnuit s-o definim "avansată", scenariile de sclavie, război, transformare în marfă, exploatare sălbatică și negare a demnității omului sunt mai prezente ca oricând. Și în fața la toate acestea, ce anume fac cei mari ai pământului? Din când în când țin un summit din care iese un document lânced, pe făgașul lui realpolitik, care se conclude de regulă cu un nimic de fapt.

Numai un om, de la balconul din piața "Sfântul Petru" și în cele mai importante întâlniri internaționale, îndrăznește să lanseze un strigăt pentru a redeștepta conștiințele, îndrăznește să vorbească despre "globalizarea indiferenței" punând sub acuzare mecanismele perverse ale puterii. Acel om este papa Francisc. În coerență deplină cu învățătura lui Isus din Evanghelii.

Papa Francisc în interviul acordat lui Eugenio Scalfari a explicat: "Eu cred în Dumnezeu. Nu într-un Dumnezeu catolic, nu există un Dumnezeu catolic, există Dumnezeu. Și cred în Isus Cristos, întrupare a sa".

Acest concept reprezintă oare o negare a Bisericii ca "trup mistic al lui Cristos"? Absolut nu. Biserica păstrează caracterul său de universalitate, dar papa Francisc este, în același timp, conștient că marile religii din lume au un fundament comun. E suficient să ne gândim că creștinismul, ebraismul și islamul sunt definite "religii abrahamitice", deoarece văd în Abraham un părinte comun al credinței.

Este tocmai cazul de amintit că, în "Predica de pe munte", Isus nu frânge linia de continuitate cu Abraham, ci afirmă: "Să nu credeți că am venit să desființez Legea sau Profeții. Nu am venit să desființez, ci să împlinesc" (Mt 5,17).

În această privință, lectura recentului volum al părintelui Antonio Spadaro, Dincolo de zid. Dialog între un musulman, un rabin și un creștin (Oltre il muro. Dialogo tra un musulmano, un rabino e un cristiano, Rizzoli 2014), care are pe copertă o frază emblematică a papei Francisc: "Este nevoie de curajul dialogului. A construi pacea este dificil, dar a trăi fără pace este un chin".

Messori susține că există o contradicție între papa Francisc care respinge prozelitismul ca instrument de răspândire a credinței catolice și situația din America Latină unde se asistă la un exod al catolicilor spre protestantismul penticostal.

Însă și în acest caz Pontiful argentinian a explicat că: "Biserica nu crește prin prozelitism ci prin atracția mărturiei". Semnificația este evidentă: credința nu este un "produs" care se vinde cu tehnicile marketingului. Și Papa nu este un "contabil" care ține contul numărului de credincioși.

Cum să nu amintim minunata scenă relatată de Evanghelie atunci când Isus, presat de mulțime, întreabă: "Cine mi-a atins mantia?". Isus nu se preocupă de gălăgia care-l înconjoară, ci de acel suflet individual care se adresează lui în căutare de ajutor.

Acestea fiind spus, trebuie observat că personalitatea și stilul pontifical al papei Francisc exercită o atare atracție încât, în toată lumea, se înregistrează o recuperare semnificativă a consensurilor față de credința catolică.

Este "populism" acesta?, se întreabă Messori. Din partea noastră ne limităm să observăm că, în limbajul laic, va exista mereu un cuvânt, un termen, o definiție, pentru a încerca să se lezeze cu ironie corozivă lucrurile mai frumoase. Și acesta este un simptom al "răului de a trăi" contemporan, împotriva căruia Francisc a lansat provocarea sa.

Messori se oprește asupra angajării comunicative a Bisericii, definind "teribilă" responsabilitatea celui care trebuie "să vestească Evanghelia" astăzi, arătând că "Cristos nu este o fantomă decolorată și îndepărtată, ci fața umană a Dumnezeului Creator".

În această privință, ne revine în mine o întâlnire ținută la Roma la Comunitatea "Sfântul Egidiu", cu ocazia Zilei Mondiale a Comunicațiilor Sociale 2014. Amintim, îndeosebi, cuvintele jurnalistei Elisabetta Piqué, pe care Bergoglio o cunoaște de mulți ani: "Papa Francisc nu are o media strategy, în el nu există nimic studiat, ci, într-o lume lipsită de lideri autentici, oamenii îl iubesc tocmai pentru asta".

Credem că aceste cuvinte constituie și ele un răspuns eficace la aparentele "contradicții" ale lui Bergoglio: un preot serios, umil, riguros și, în același timp, însuflețit de Evanghelia zâmbetului, de pasiunea de a sta cu oamenii. Un Pontif al Bisericii universale care n-a pierdut vocația "preotului de stradă".

"Este necesar să mergem în afară - afirma arhiepiscopul Bergoglio în anul 2000 - și să vorbim oamenilor care se arată la balcoane. Trebuie să ieșim din găoacea noastră și să spune că Isus trăiește, și să afirmăm asta cu bucurie, chiar dacă uneori pare un pic nebunesc". Este programul pe care astăzi îl realizează ca Pontif, cu numele de Francisc.

(După Zenit, 29 decembrie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 28.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat