|
Reflecție la sărbătoarea sfântului apostol Ioan - 2014 Viața s-a arătat și noi am văzut-o (cf. 1In 1,2). Un dicton spune: "Toate drumurile duc la Roma, dar nu toate drumurile duc la cer". Singurul drum care duce la cer nu este o cale, ci este o persoană, este Isus Cristos. Așa ne spune sfântul apostol Ioan pe care îl sărbătorim în ziua de astăzi, care ne-a lăsat în Evanghelia sa aceste cuvinte ale lui Isus: "Eu sunt calea, adevărul și viața. Nimeni nu vine la Tatăl decât prin mine" (In 14,6). Iar împreună cu apostolul Petru, Ioan a spus iarăși: "Și nu este în nimeni altul mântuirea, pentru că nu este nici un alt nume sub cer dat oamenilor, în care trebuie să fim mântuiți" (Fap 4,12). Pentru că Isus este singura cale și unica poartă spre cer, Ioan a alergat la mormântul gol al lui Isus, crezând că el este viața și învierea lui (cf. In 20,2-8). Ioan din Noul Testament, cel pe care îl celebrăm astăzi, a avut o imagine profetică în Daniel din Vechiul Testament, deși au trăit la o distanță de 500 de ani unul față de celălalt. Iată câteva asemănări remarcabile între ei. Amândoi au fost chemați de tineri în slujba Domnului. Amândoi au fost feciorelnici. Amândoi au trăit până la vârste înaintate. Amândoi au fost iubiți de Dumnezeu (cf. Dan 9,23; In 13,23). Amândoi au fost prizonieri pentru credința lor: Daniel, în Babilon (cf. Dan 1,1-7); Ioan, în Insula Patmos (cf. Ap 1,9-11). Amândoi au avut numele schimbate: Daniel în Beltșațar (cf. Dan 1,7) și Ioan în Boanerges (cf. Mc 3,17). Amândoi au avut un mesaj complementar: lui Daniel i s-au încredințat profeția despre cele "șaptezeci de săptămâni" și profeția despre perioada de șapte ani a necazului celui mare (cf. Dan 9,24-27), iar lui Ioan i s-a încredințat lămurirea acestor profeții (cf. Ap 12,6; 13,5). Când profețiile celor doi au fost puse împreună, atunci s-a deschis calea spre înțelegerea cuvântului profetic al lui Dumnezeu (cf. Dan 12,4; Ap 22.10). Așadar, noi care trăim în acest timp când cele două profeții au fost puse împreună, putem să înțelegem mai bine învățătura Scripturilor, îl putem cunoaște mai bine pe Dumnezeu și să-l urmăm. Pericopa evanghelică de astăzi ne spune că în dimineața Paștelui, Maria Magdalena "a alergat și a venit la Simon Petru și la celălalt discipol, pe care îl iubea Isus, și le-a spus: «L-au luat pe Domnul din mormânt și nu știm unde l-au pus». A ieșit atunci Petru și celălalt discipol și au venit la mormânt. Alergau amândoi împreună, dar celălalt discipol a alergat mai repede decât Petru și a ajuns primul la mormânt. Aplecându-se, a văzut giulgiurile așezate, dar nu a intrat. Atunci a venit și Simon Petru, care îl urma, și a intrat în mormânt. El a văzut giulgiurile așezate, dar ștergarul, care fusese pe capul lui, nu era așezat împreună cu giulgiurile, ci împăturit aparte, într-un loc. Atunci a intrat și celălalt discipol care sosise primul la mormânt. A văzut și a crezut" (In 20,2-8). Ceea ce voi spune acum, am mai spus și altădată în reflecțiile mele. Încă cu mult înainte de a se naște Isus, în țara lui Israel era obiceiul ca, atunci când cineva își termina cu bine o lucrare încredințată, să-și așeze ștergarul împăturit pe acea lucrare. Tocmai asta a făcut și Isus. Când și-a terminat lucrarea mântuirii încredințată lui de Tatăl și de Duhul Sfânt, adică, după ce a pătimit, a murit și a înviat spre iertarea și îndreptățirea noastră, Isus și-a scos ștergarul care i-a fost pus pe cap la îngropare, l-a împăturit și l-a așezat pe mormântul gol, pentru a arată biruința asupra păcatului, a diavolului și a morții; dușmanii de temut ai omului căzut (cf. In 20,7). Ioan, care știa obiceiul din Israel, a înțeles repede mesajul ștergarului împăturit de Isus și așezat undeva deoparte în mormânt și, drept urmare, cel dintâi a crezut în învierea lui Isus (cf. In 20,8). (cf. Pr. Ioan Lungu, Reflecție la solemnitatea Învierii Domnului - 2014). Amănuntul despre ștergar a fost introdus special de Ioan, pentru a aminti de acest obicei și pentru a putea crede mai ușor și mai repede în învierea lui Isus. La mormântul gol al lui Isus, Ioan a crezut în planul de mântuire a lui Dumnezeu; Ioan a crezut în nașterea lui Isus din Fecioara Maria. Ioan a crezut și în pătimirea și moartea răscumpărătoare a lui Isus; Ioan a crezut în învierea lui Isus. Ioan a crezut în purcederea Duhului Sfânt de la Tatăl și de la Fiul. Ioan a crezut toate adevărurile și învățăturile lui Cristos. Iar toate scrierile sale scot în evidență și ne transmit credința lui și toate învățăturile mântuitoare ale lui Isus, pentru ca și noi să credem și să ne mântuim. Pentru că Ioan a crezut în planul lui Dumnezeu de mântuire al lumii, pentru că Ioan a crezut în divinitatea și misiunea lui Isus, pentru că Ioan a crezut și în revărsarea Duhului Sfânt, el a putut să ne lase acest crez al său, din prima lectură de astăzi. Iată-l: "Ceea cea era de la început, ce am auzit, ce am văzut cu ochii noștri, ce am privit și mâinile noastre au pipăit, cu privire la Cuvântul vieții, căci viața s-a arătat: noi am văzut și dăm mărturie și vă vestim viața cea veșnică ce era la Tatăl și care ni s-a arătat, ce am văzut și am auzit vă vestim și vouă pentru ca și voi să aveți comuniune cu noi, iar comuniunea noastră este cu Tatăl și cu Fiul său Isus Cristos. Vă scriem acestea pentru ca bucuria noastră să fie deplină" (1In 1,1-4). Un necredincios, pe patul de moarte fiind, a voit să dea o ultimă lovitură credinței; de aceea, a cerut să fie îngropat cu o smochină în gură, zicând în batjocură: "Când va crește un smochin din sămânța de smochin din gura mea, atunci voi crede că voi învia și eu". Dorința i-a fost ascultată, dar abia a trecut anul că a și a venit răspunsul lui Dumnezeu. Sâmburele de smochină a încolțit, a crescut, și-a făcut loc printr-o gaură, a ieșit la lumină, a crescut un smochin mare și frumos, care se poate vedea și azi într-un cimitir din orașul Sidney, din Australia. Dacă Ioan a văzut și a crezut, lumea rea, deși a văzut și ea, nu a ajuns să-i cunoască: nici pe Tatăl (cf. In 17,25), nici pe Fiul (cf. In 1,10), nici pe Duhul Sfânt (cf. In 14,16-17). Deci, nu a ajuns să creadă. Când Pilat l-a prezentat pe Isus îmbrăcat cu o manta de purpură și purtând coroană de spini pe cap, și a exclamat: "Iată omul!" (In 19,5), atunci oamenii, prin decizia lor de a se lepăda de Isus, au arătat că urăsc lumina divină, pentru că faptele lor erau rele (cf. In 3,19-20). Ioan a scris despre Isus că el nu a făcut păcat (cf. In 8,46) și că Satana nu avea nimic în el. Ioan l-a urmat pe Isus, Lumina. Noi, care suntem ucenicii lui, care trebuie să trăim așa cum a trăit el (cf. 1In 2,6), pe cine urmăm? Într-o adunare de creștini, un om credincios a pus această întrebare: "Care este cuvântul cel mai lung?" Nimeni nu a putut da răspunsul corect. Atunci, cel care a pus întrebarea a dat și răspunsul: "Cuvântul cel mai lung este «veșnicie», pentru că nu se mai termină niciodată". Apoi a pus o altă întrebare: "Care e cuvântul cel mai scurt?" Răspunsul l-a dat tot el, zicând: "Cuvântul cel mai scurt este «acum», pentru că îndată ce l-ai rostit, s-a dus". "Am pus aceste întrebări - a continuat creștinul - ca să nu uităm că «acum» e timpul să câștigăm «veșnicia» (cf. 2Cor 6,2). De aceea, și Scriptura spune: "Astăzi, dacă veți auzi glasul lui, nu vă împietriți inimile" (Evr 3,7-8). Dacă Dumnezeu rostește mereu chemarea sa la convertire prin cuvintele "astăzi" și "acum", diavolul ne șoptește mereu: "mâine". Vai celor care ascultă de șoapta Satanei! În Efesul încreștinat de sfântul apostol Paul, prigoana contra creștinilor bântuia cu furie păgână. Se părea că cea de-a patra fiară din viziunile lui Daniel, cea cu "dinți mari de fier" (Dan 7,7), ieșise învingătoare. În această cetate a venit sfântul apostol Ioan, împreună cu Maria, mama lui Isus, și cu câțiva ucenici, ca să predice evanghelia. Ioan, cât timp a stat aici, a câștigat multe suflete pentru cer, prin învățătura sa. Pe atunci, când Ioan predica la Efes, la Roma era împărat Titus Flavius Domitianus (51-96), care, asemenea lui Irod cel Mare (73 î.C. - 4 d.C.), se temea că urmașii lui Isus îi vor lua tronul. De aceea a dat ordin să fie găsite și aduse în lanțuri la Roma toate rudele și toți apostolii lui Isus. Rudele lui Isus au scăpat de moarte, arătându-i mâinile bătătorite de muncă. Domițian a fost uimit să vadă niște "principi" într-o asemenea "decădere" socială și i-a achitat. Apostolul Ioan n-a scăpat prea ușor; a fost mai întâi biciuit, iar după o judecată sumară, a fost condamnat la moarte în cazanul cu ulei încins. Și pentru că nu a pățit nimic, l-au mai ținut puțin timp în închisoare și apoi l-au trimis la minele de minereuri din Insula Patmos, unde trudeau cei mai mari criminali ai imperiului, care erau condamnați la muncă silnică pe viață. Dumnezeu i-a purtat pașii acolo unde era mai mare nevoie de el. Isus a spus că nu cei sănătoși au nevoie de medic, ci bolnavii (cf. Mt 9,12). La acești bolnavi sufletește a fost trimis Ioan, ca Isus să-i dezrobească de păcat. În acest mediu dur, Ioan a predicat, a suferit și a salvat suflete. Dar tot aici, Ioan și-a găsit timp și pentru a se adânci în meditații sfinte. Aici, într-o duminică, a avut viziunea asupra lumii de la începutul ei și până la a doua venire a lui Isus, viziune care a lămurit toate celelalte profeții dinainte, viziune pe care Ioan a descris-o în cartea sa, Apocalipsul. Murind împăratul Domițian, acestuia i-a succedat Marcus Cocceius Nerva Caesar Augustus (30-98), care l-a eliberat pe Ioan. Atunci, apostolul s-a întors la Efes. Aici se afla un eretic pe nume Cerintus (+ 100), care nega atât divinitatea, cât și omenitatea lui Isus. La Efes a scris Evanghelia sa, prin care a spulberat necredința ereticului și a adus liniștea în sufletele credincioșilor. Prin nașterea lui Isus a pornit din cer spre noi un "fluviu" al dragostei și al vieții, care aduce prospețimea vieții tuturor care l-au primit ca mântuitor (cf. In 1,12). Faptul că de când a venit Mântuitorul și până acum au existat și există sfinți, este o dovadă că acest "fluviu" dăinuie și dă roade. Vrăjmașul sufletelor a încercat în toate chipurile să oprească acest fluviu să curgă spre sufletele noastre, dar nu a reușit și nici nu va reuși vreodată. Încercați să opriți un izvor de munte și veți vedea că nu se poate; peste puțin timp, tot își va face loc să curgă mai departe. Așa este și cu izvorul vieții deschis de Isus la nașterea sa. Apostolul Ioan a avut parte de această viață veșnică pentru că a stat lângă Mântuitorul, a trăit alături de el, i-a ascultat cuvântul, a mâncat și a băut cu el (cf. Fap 10,41). Cine stă lângă Isus, stă ca lângă un râu de apă vie și se bucură de binefacerile lui. Lângă râuri cresc arbori; apa le dă vigoare și îi ține verzi. Despre cel credincios, despre cel care stă lângă Dumnezeu, Scriptura spune: "El este ca un pom sădit lângă un izvor de apă, care își dă rodul la vremea lui și frunzele lui nu se veștejesc" (Ps 1,3). Iată, învățătura și moștenirea spirituală pe care ne-o lasă astăzi sfântul apostol Ioan. Dacă, prin credință, vom sta mereu lângă Isus, dacă vom mânca și vom bea mereu cu el la masa sfântă, așa cum a stat el, atunci vom avea parte numai de împliniri și de viața cea veșnică. Mântuitorul Isus Cristos este pentru orice om credincios, izvorul apei vieții. Să bem din acest izvor de apă vie și în veac nu va mai înseta sufletul nostru (cf. In 4,14). Amin. Crăciun binecuvântat tuturor și la mulți ani celor care poartă numele sfântului Ioan! Pr. Ioan Lungu lecturi: 10.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |