Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea zilei de Crăciun - 2014

"Ne-a strălucit o zi sfântă. Veniți neamuri și adorați-l pe Domnul. Astăzi a coborât pe pământ o lumină mare. Aleluia" (cf. Aclamație la Evanghelie).

Cu mult timp în urmă, într-un miez de noapte, niște păstori, treziți de niște cântări îngerești, și-au părăsit staulele și turmele, pentru a merge la ieslea unui grajd de la marginea Betleemului, pentru a vedea o minune. S-au uitat în iesle și au văzut un copilaș plăpând, așezat pe niște paie și înfășat în scutece. Dar, acolo, păstorii au văzut în acel pruncușor ceva ce locuitorii și vizitatorii Betleemului nu au reușit să vadă; în acest copilaș din iesle, ei au văzut pe Mesia, pe Isus, așteptatul popoarelor, pe cel care va aduce buna cunoaștere a lui Dumnezeu, pe cel care va mântui poporul său de păcate, pe cel care va aduce numai vești bune, pe cel care va aduce pacea și bucuria, pe cel care va reda oamenilor paradisul pierdut.

Într-o seară rece și cețoasă din ajunul unui Crăciun, sfântul Bonifaciu (680-754) trecea printr-o pădure din nordul Germaniei, vestind evanghelia. Ajuns într-un luminiș, observă un copac falnic și un foc care ardea lângă el. Lângă foc, un om stătea gata să jertfească un copilaș zeilor: Thor și Odino, Baldur și Freia. Sfântul Bonifaciu îi strigă să se oprească; scoate crucea de la piept și lovește cu ea copacul uriaș care cade. Lângă acel stejar falnic căzut, creștea un brad mic, care deși stejarul căzuse peste el rămase nevătămat și cu crengile ridicate spre cer ca un profet în rugăciune. Apoi, sfântul Bonifaciu le vorbi astfel acelor oameni sălbatici: "Oameni din triburile nordului și fii ai pădurii, începând din noaptea aceasta, nici la voi nu va mai trebui să curgă sânge de jertfă pentru păcatele voastre, pentru că într-o noaptea ca acesta, în Noaptea Crăciunului, s-a născut Cristos, mântuitorul lumii, care prin sângele său i-a mântuit pe toți oamenii care cred în el. El e mai mare decât zeii voștri vechi Thor și Odino; mai bun decât zeii voștri Baldur și Freia. Începând din această noapte, bradul va fi copacul vostru sfânt". Toți acei păgâni, în acea noapte de Crăciun, au lepădat zeii lor și l-au primit pe Isus ca mântuitor al lor. Din acea noapte de Crăciun, ei au schimbat stejarul de jertfă cu bradul mereu verde de Crăciun.

De la sfântul Bonifaciu ne-a rămas și nouă bradul de Crăciun, care ne vorbește despre Isus și despre mântuirea lui. Bradul mereu verde ne amintește de Isus care ne-a adus viața care nu se pierde. Bradul adus din munți ne amintește că Isus s-a coborât din cer. Bradul plin de bunătăți ne amintește de darurile paradisului aduse de Isus. Bradul încărcat cu lumini multicolore ne amintește de lumina cerului adusă de Isus. Bradul drept ca o săgeată îndreptată spre cer ne amintește că Isus a venit la noi pentru a ne conduce la cer. Bradul acoperit de peteală albă ca zăpada ne amintește de viața curată adusă de Isus.

După ce astă noapte am celebrat cu bucurie Nașterea mântuitorului Isus, care a venit să ni-l facă nouă cunoscut pe Dumnezeu și iubirea sa mare față de noi oamenii; care a venit și pentru a ne redea caracterul de fii ai lui Dumnezeu pe care l-am pierdut prin primul păcat; care a venit să ne aducă mântuirea; care a venit să ne aducă multe daruri. Astăzi, în Ziua de Crăciun, ajutați de lecturile biblice, vom vedea câteva din daruri pe care ni le-a adus Pruncușorul Isus, odată cu nașterea sa preasfântă.

Mai întâi spunem că, pe când sfântul Ioan își scria evanghelia la Efes, acolo trăia un eretic numit, Cerintus (+ 100); acesta și-a făcut o sectă numită a "gnosticilor", adică a oamenilor "cunoscători" de Isus; dar tocmai ei îi negau lui Isus atât divinitatea, cât și umanitatea. De aceea, apostolul Ioan, care i-a fost lui Isus ucenic iubit (cf. In 19,26; 21,20), către sfârșitul vieții sale, ne-a scris despre Isus, pe care noi îl adorăm în ieslea din Betleem și în tabernacole, că el este Dumnezeu adevărat și om adevărat, cum mărturisim și în Crez, demontând astfel rătăcirile gnosticilor care amenințau viața de credință a Bisericii.

Iată ce ne spune astăzi sfântul apostol Ioan despre Isus, Mesia, în evanghelia de astăzi:

Isus este Dumnezeu adevărat ca și Tată, ca și Duhul Sfânt (cf. In 1,1-2; Evr 1,3). Isus este și om adevărat prin întrupare, căci "s-a făcut trup și a locuit între noi" (In 1,14). Isus este strălucirea gloriei și chipul ființei lui Dumnezeu și cel care ține toate prin cuvântul său puternic (cf. Evr 1,3). Isus este și om adevărat născut între noi, oamenii.

Sfântul Ioan îl numește pe Isus Cuvântul care s-a făcut trup și a locuit între noi (cf. In 1,14). Isus a fost numit Cuvântul lui Dumnezeu, pentru că el cuprinde în sine tot gândul, toată voința și toată iubirea lui Dumnezeu. Isus este numit Cuvântul lui Dumnezeu, pentru că îl traduce cel mai bine pe Dumnezeu în limbaj uman și îl face astfel bine înțeles. Isus este numit Cuvântul lui Dumnezeu pentru că revelează cel mai bine iubirea de oameni a lui Dumnezeu. Isus este Cuvântul lui Dumnezeu, pentru că el a fost rostit de Dumnezeu, atât la facerea celor văzute și nevăzute (cf. In 1,3; Gen 1,6; Evr 11,3), cât și la mântuirea celor văzute și a celor nevăzute (cf. Evr 1,1-3).

Sfântul apostol Ioan îl numește pe Isus: lumina cea adevărată și singura lumină mântuitoare. Isus este lumina cea adevărată, pentru că este lumină din lumina lui Dumnezeu (cf. 1In 1,5). Isus este lumina cea adevărată pentru că a existat înainte de a fi creați luminătorii cerului: soarele, luna și stelele (cf. Gen 1,3). Isus este lumina cea adevărată pentru că s-a ivit în lume când noaptea era la apogeul ei, pe când noaptea păcatului și a durerii ajunseseră la culme (cf. Înț 18,14-15). Isus este lumina cea adevărată pentru că ni l-a făcut cunoscut și accesibil pe Tatăl: "Pe Dumnezeu nimeni nu l-a văzut vreodată, dar unicul său Fiul, care este spre sânul Tatălui, el l-a făcut cunoscut" (In 1,18). Isus este lumina cea adevărată pentru că luminează în întuneric și întunericul nu a cuprins-o (cf. In 1,5). Isus este lumina cea adevărată pentru că luminează pe orice om care vine în lume (cf. In 1,9). Isus este lumina cea adevărată pentru că ea este viața oamenilor (cf. In 1,4). Isus este lumina cea adevărată pentru că a venit ca oamenii să o pună în sfeșnic și nu sub obroc (cf. Mt 5,15). Isus este lumina cea adevărată pentru că este fără apus și pentru că luminează calea oamenilor (cf. Ps 119,105).

Lumina fizică este compusă din niște particule mici, numite "fotoni". Dumnezeu a pus în mișcare fotonii și aceștia înaintează spre noi sub formă de lumină. Viteza luminii este viteza maximă din univers. Când ni se spune că Dumnezeu și Isus sunt lumină (cf. In 8,12; 9,5; 12,35.46; 1In 1,5.6; 2,8), ni se spune că Dumnezeu și Isus sunt într-o continuă venire și în mare viteză spre noi. Dumnezeu înaintează spre noi ca un viteaz în luptă (cf. Is 42,13), pentru a cuceri și distruge întunericul lumii păcatului (Is 40,22).

Reluăm câteva idei importante: Când sfântul apostol Ioan ne spune că Isus este Dumnezeu adevărat și om adevărat prin întrupare, și când ne mai spune că el a fost strălucirea gloriei și chipul ființei lui Dumnezeu, ne spune că și noi, oameni mântuiți, trebuie să fim prelungirea luminii lui Dumnezeu în lume, așa cum au fost Ioan Botezătorul, apostolii, ucenicii și toți creștinii cei buni, spre luminarea și mântuirea semenilor noștri (cf. In 1,6-8; Mt 5,16).

Când sfântul apostol Ioan ne spune: "La început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Cuvântul era Dumnezeu. Acesta era la început la Dumnezeu" (In 1,1-2), vrea să ne spună că, la începutul gândurilor noastre, la începutul cuvintelor și la începutul faptelor noastre, trebuie să-l punem pe Dumnezeu cel întreit și unic și atunci nu va fi nici o rătăcire. Charles Dickens (1812-1870), scriitor englez, în povestirea sa "O colindă de Crăciun" (1843), spune că adevărata mântuire a lumii începe cu propria mântuire: "Voi onora Crăciunului în inima mea și voi încerca să îl păstrez acolo tot anul".

Când sfântul apostol Ioan ne spune că, Isus este Cuvântul, și că el care cuprinde în sine tot gândul, voința și iubirea lui Dumnezeu, vrea să ne spună că, vorbirile, scrierile, și faptele noastre, trebuie să fie spre clarificarea adevărului, spre luminarea și mântuirea oamenilor. Altfel, ele sunt zadarnice, și într-o zi va trebui să dăm cont pentru ele (cf. Mt 12,36).

Când sfântul apostol Ioan ne spune că Isus este lumina, că lumina a fost prima, atât primul act al vechii creații (cf. Gen 1,3), cât și prima la noua creație, că lumina înseamnă viteza maxima din univers, el vrea să ne spună că și noi trebuie să fim lumini în lume (cf. Mt 5,14-16), trebuie să pornim cu toată viteza spre a duce lumina mântuirii fraților noștri; iar frații noștri trebuie să iasă în întâmpinarea luminii, ca Abraham și mireasa din Cântarea cântărilor (cf. Gen 12,9; Ct 3,6).

În anul 1207, când s-a născut sfânta Elisabeta a Ungariei, un sărman orb, sărac și bolnav, a cerut permisiunea să fie lăsat lângă leagănul ei. Atingându-se de mânuța ei, s-a însănătoșit pe loc. După profeție, pe toți cei orbi, cei bolnavi, cei șchiopi, cei surzi, cei leproși din cauza păcatelor, pruncul Isus îi invită să se atingă de trupușorul său vindecător (cf. Is 29,18). Ei îl vor găsi în cuvântul Scripturii, în sfânta Împărtășanie și în frații lor. Acolo el îi așteaptă cu vindecarea, bucuria și mântuirea sa. Deși Isus îi așteaptă, sunt mulți oamenii care nu-l caută, nu-l cunosc, nu-l primesc și nu se lasă mântuiți de el.

Ioan spune cu durere: "A venit la ai săi, și ai săi nu l-au primit" (In 1,11). Aceste cuvinte se referă la respingerea lui Isus de către frați lui (In 7,3-5); de către concetățeni săi din Nazaret (Lc 4,28.29); de poporul lui Israel; dar și de către poporul creștin (cf. Mt 10,6; 15,24; Ex 19,5; Dt 7,6). "Dar tuturor celor care l-au primit și cred în numele lui le-a dat putere să devină copii ai lui Dumnezeu" (In 1,12).

Un savant european, în zilele din preajma Crăciunului, a sosit într-o insulă pierdută din arhipelagul Antile, iar aici s-a întâlnit cu indigenii. A fost primit cu distincți și cu onoare. Acești locuitori așteptau de ani de zile să-i viziteze Isus, după cum le profețise misionarii care fuseseră cu mulți ani în urmă prin acele locuri. Indigenul care trăgea la vâsle i-a spus: "Nu-i așa că tu ești Isus?" Creștinul trebuie să fie "un alt Cristos". Dar, ce păcat, savantul, deși venea dintr-o lume creștină, el era ca o piatră seacă în care n-a pătruns lumina lui Cristos. Era priceput în studiul rocilor, dar nu știa nimic despre Isus, Mântuitorul său.

Noi trebuie să fim un "dar" al harului pentru frații noștri, trebuie să-i facem să-l creadă mai ușor și mai repede pe Dumnezeu și iubirea lui manifestată în Cristos. Așa cum aurora anunță ivirea soarelui, tot astfel și noi trebuie să fim aurora care îl vestește pe Isus și mântuirea lui, semenilor noștri. Multe lumini din lume par bune, dar ele nu aduc pacea și mântuirea în suflete.

Un căpitan din vechime, numit Temistocle (524-459 î.C.), un politician și general din Atena, din cauza unei furtuni, a fost nevoit se debarce pe țărmul unei provincii, al cărei rege îi era dușman și căuta să-l omoare. Căutând să se ascundă, a nimerit chiar în palatul regal. Auzind un zgomot în spate, îl observă pe rege cu sabia scoasă și gata să-l lovească. Auzind, apoi, un scâncet de copil într-o cameră alăturată, Temistocle intră și ia copilul în brațe. Era tocmai copilul regelui. Regele nu-l putea lovi pe el, fără să-și lovească propriul său copil. Atunci a aruncat spada și i-a cuprins pe amândoi, vinovat și copil, într-o singură îmbrățișare. Scena aceasta emoționantă se repetă cu orice păcătos care îl primește pe Isus în brațele și inima sa, prin credință, prin Cuvântul divin, prin sfânta Împărtășanie, prin milostivirea față de frați. Tatăl ceresc îi cuprinde pe amândoi, pe Isus și pe omul vinovat, într-o singură îmbrățișare.

"Cristos se naște, slăviți-l! Cristos din ceruri întâmpinați-l! Cristos pe pământ, înălțați-vă!" (cf. Sfântul Cosma Melodul, 675-752, episcop de Maiuma, Gaza, Cântările Crăciunului).

Îndemnul Bisericii de sfântul Crăciun este acesta: Iubiți-l pe Isus! Căutați-l pe Isus! Primiți-l pe Isus! Atingeți-l pe Isus! Fiți blânzi și buni ca Isus! Răspundeți chemării lui Isus! Urmați-l pe Isus!

Crăciun fericit cu Isus, Maria și Iosif!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 24.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat