Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Reflecție la solemnitatea Nașterii Domnului, Noaptea de Crăciun - 2014

"Și Cuvântul s-a făcut trup și a locuit între noi..., plin de har și de adevăr" (In 1,14).

De mai bine de două mii de ani, omenirea meditează an de an la ceea ce s-a petrecut la primul Crăciun, și încă nu i-a pătruns bine toate tainele și toate înțelesurile. Taina Crăciunului, "taina ascunsă de veacuri de Dumnezeu" (Rom 16,25), cum spune sfântul Paul, își are originea în începuturile creației, când Dumnezeu a creat o grădină frumoasă, numită paradis (cf. Gen 2,8), și unde el a voit să se bucure veșnic cu prietenii săi. Dumnezeu avea din veșnicie pe Fiul preaiubit și pe Duhul Sfânt. Toți prietenii săi, care urmau să-și petreacă veșnicia cu el în paradis, trebuiau să aibă caracterul său, al Fiului său și al Duhului său, adică toți trebuiau să fie buni, iubitori, smeriți, fideli și sfinți, ca persoanele divine.

Primii prieteni pe care Dumnezeu i-a adus la existență pentru a se bucura veșnic împreună cu el în paradis au fost îngerii. Cea mai mare parte dintre îngeri a fost de acord să poarte caracterul celor trei persoane divine, adică acel caracter de bunătate, de iubire, de smerenie și de sfințenie. O altă parte însă, o treime din numărul lor (cf. Ap 12,4), s-a răsculat și nu a voit să poarte caracterul celor trei persoane divine. Aceștia, după o luptă crâncenă cu îngerii cei buni, luptă care a răvășit frumusețea lăcașurilor veșnice, au fost învinși și aruncați iad.

În locul lor, Dumnezeu cel unic și întreit, i-a creat pe oameni după chipul și asemănarea sa (cf. Gen 1,27-27), adică buni, iubitori, smeriți, blânzi, pașnici și sfinți. Oamenii creați de Dumnezeu, după chipul și asemănarea sa, au fost de acord să poarte caracterul lui Dumnezeu, fapt pentru care ei au fost fericiți alături de el. Satana, fostul înger de lumină, transformat după răzvrătire în înger de întuneric, a devenit gelos și invidios pe oameni și s-a apropiat de ei cu multe minciuni despre Dumnezeu și despre planul lui și a reușit să-i amăgească pe oameni să lepede caracterul și să refuze planul lui Dumnezeu și să se răzvrătească împotriva lui. Prin acest păcat, oamenii au pierdut nu numai chipul și asemănarea cu Dumnezeu, nu numai paradisul și fericirea veșnică, ci au pierdut și caracterul celor trei persoane divine, acel caracter de iubire și bunătate, căci, imediat după păcat, în loc să-și recunoască reciproc vina, au început să se acuze între ei (cf. Gen 3,12-13), iar mai târziu au început chiar să se ucidă între ei (cf. Gen 4,8). Ajunși, prin păcat, robi ai Satanei, au fost sărăciți de toate darurile și stăpânirile date lor de Dumnezeu, mai întâi stăpânirea peste creație; apoi au primit cel mai greu jug, au fost stăpâniți de cea mai grea tiranie; au fost duși în cea mai mare depărtare de Dumnezeu și au fost siliți să locuiască în cel mai greu întuneric și în umbra morții.

De acești copii ai săi deveniți robi ai Satanei, de acești copii nefericiți căzuți în suferință și moarte din invidia diavolului (cf. Înț 2,24), Dumnezeu s-a apropiat cu milă, cu bunătate și cu dragoste și le-a promis un mântuitor care să le redea paradisul pierdut, mântuitor care s-a dovedit a fi însuși Fiul său (cf. Gen 3,15), mântuitor care avea să se nască dintr-o fecioară plină de har (cf. Gal 4,4; Lc 1,28), care avea să asculte de el până la moartea pe cruce (cf. Fil 2,8), care îi va elibera de sclavia Satanei, care le va reda caracterul de fii ai săi pe care l-au pierdut și care îi va repune iarăși în paradisul fericirilor veșnice.

Începând cu promisiunea mântuirii din paradis (cf. Gen 3,15), nădejdea venirii unui mântuitor, de la Adam și Eva, a trecut la toți oamenii, căci prin ea au trăit: Noe, Abraham, Isaac, Iacob, Moise, toți profeții, toți drepții, toți credincioșii, și chiar până la păgâni. Iată ce a spus despre Mesia, Balaam, profetul păgân: "Îl văd, dar nu în timpul de acum; îl privesc, dar nu de aproape; o stea va răsări din Iacob; un toiag se va ridica din Israel" (Num 24,17).

O istorioară creștină ne spune că Adam și Eva, când au fost alungați din paradisul pământesc, au fost învăluiți de o mare tristețe. Iar tristețea lor adâncă a durat până când li s-a născut primul copil, pe care Eva, luându-l în brațe și privindu-l cu atenție, i-a spus lui Adam: "Privește! În ochii copilului se vede paradisul pe care l-am pierdut! De atunci, ori de câte ori nu mai puteau de dorul paradisului, concepeau câte un copil atât pentru a privi în ochii lui frumusețea paradisului pierdut, cât și pentru speranța că poate acel copil nou născut va fi chiar Mesia cel promis.

Ei bine, în noapte preasfântă a primului Crăciun, oamenii, care după primul păcat au fost aruncați de diavol în întuneric și în umbra morții, așa cum spune prima lectură (cf. Is 9,2-7), acum au văzut strălucind peste ei lumina lui Dumnezeu; ei care, după primul păcat, au auzit numai urletele diavolului și ale acoliților săi, acum au auzit iar cântările îngerești ale paradisului pierdut; ei care, după primul păcat, au auzit numai glasul profeților care vorbeau de o mântuire viitoare, acum l-au putut vedea cu ochii lor și l-au putut atinge cu mâinile lor pe însuși Fiul lui Dumnezeu, care a coborât la ei din cer fără intermediari, ca să le vorbească de dragostea lui Dumnezeu, să le aducă mântuirea și să le redea caracterul de fii ai lui Dumnezeu, caracter de iubire, de smerenie, de slujire și de împlinire a voinței sale și să-i conducă iar la cer (cf. Lc 2,1-14).

În fiecare an, în noapte sfântă de Crăciun, când se celebrează memorialul nașterii lui Isus, omenirea retrăiește începutul împlinirii visului ei de fericire, vis de fericire care se va împlini în noaptea sfântă a învierii lui Isus, însă un vis care se va desăvârși numai atunci când Isus va veni din nou și ne va lua cu el în cer (cf. In 14,2-3; 17,24).

O altă istorioară creștină ne vorbește despre o regină care era grav bolnavă. Fiind chemat medicul, acesta i-a spus că se poate vindeca numai atunci când v-a întâlni iubirea cea mai curată, tandră și amabilă. Regele și toți demnitarii curții regale au început să analizeze care poate fi iubirea cea mai mare și cea mai curată din lume. Astfel au enumerat: iubirea maternă, iubirea eroică de patrie, iubirea conjugală. Însă medicul nu a fost de acord cu nici una dintre aceste variante. Dar iată că, la un moment dat, apare în cameră copilul pe care regina îl născuse cu puțini ani în urmă, aducând cu el o carte mare și veche, carte în care se vorbește despre un Fiul al lui Dumnezeu, care a coborât din cer, a locuit cu mare plăcere între oameni (cf. Prov 8,31), a suferit și a murit din iubire pentru fericirea lor. Regina numai cât a auzit vorbindu-se despre iubirea Fiului lui Dumnezeu, s-a și vindecat.

Extrapolând, putem spune că regina bolnavă a fost și este neamul omenesc, căzut în păcat, care s-a îmbolnăvit atât de greu, încât nu mai era de recunoscut. Numai iubirea lui Dumnezeu, manifestată prin nașterea lui Isus, a fost și este capabilă să-l vindece. De fapt, primul mesaj al Crăciunului este că Isus s-a născut între noi, oamenii, pentru a ne arăta marea dragoste a lui Dumnezeu pentru noi; pentru a ne arăta că "atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe Fiul său, unicul născut, ca oricine crede în el să nu piară, ci să aibă viața veșnică" (In 3,16).

Și iarăși, Adam și Eva. Între închinătorii care au venit la ieslea din Betleem, se spune că se aflau și primii oameni, Adam și Eva, care au dorit și au așteptat atât de mult mântuirea. S-au prosternat profund în fața lui Isus, invocând în tăcere milă și iertare. Când Maria i-a văzut, i-a invitat să se ridice; amândoi aveau lacrimi pe obraji. Atunci Adam și-a făcut curaj. Eva a introdus mâna în desaga ei și a scos din ea un măr frumos care purta urmele a două mușcături. Era rodul rupt din pomul cunoașterii binelui și răului din paradisul pierdut. Adam s-a rugat astfel: "Doamne, iartă-ne! Nu avem să-ți oferim altceva decât păcatul nostru! Când au ieșit din peștera de la Betleem, Adam și Eva erau deja alți oameni; erau oameni noi care au dobândit caracterul lui Isus, caracterul de fii ai lui Dumnezeu.

De Crăciun, Isus s-a născut la Betleem, într-un staul, pentru ca și cei mai din urmă dintre oameni să poată veni la el fără opreliști și să-i poată aduce lui tot ceea ce le provoacă suferințe: păcatele, nerespectarea poruncilor, eșecurile, nereușitele și neîmplinirile. La un Crăciun, Isus i-a cerut sfântului Ieronim (347-420) păcatele sale; unui elev i-a cerut lucrarea notată cu "insuficient"; unui tânăr i-a cerut păcatul necurăției; unui avocat i-a cerut păcatul lăcomiei de care nu putea scăpa; unei soții i-a cerut teama de a naște copii; unui cuplu i-a cerut indiferența față de cele sfinte; nouă tuturor, care luăm parte la aceste sfinte sărbători de Crăciun, ne cere, prin lectura a doua, "să respingem nelegiuirea și poftele lumești, ca să trăim în veacul de acum cu înțelepciune, cu dreptate și cu evlavie, așteptând speranța fericită și arătarea gloriei marelui Dumnezeu și a Mântuitorului nostru, Isus Cristos" (Tit 2,12-13).

Numai cei care au credință, numai cei care iubesc dreptatea și adevărul, pot să recunoască în pruncul Isus din peștera din Betleem pe așteptatul mântuitor al popoarelor. Sfântul Luca ne dă un amănunt foarte important în înțelegerea misterului Crăciunului; el ne spune că Dumnezeu a ascuns divinitatea și puterea lui Mesia, misiunea de a-l revela pe Tatăl și mântuirea adusă oamenilor, sub vălul copilașului Isus culcat în iesle, sub vălul paielor și sub vălul scutecelor în care a fost înfășat (cf. Lc 2,7). A procedat așa pentru a nu orbi și ucide privindu-l pe Dumnezeu dar și pentru a ne proba credința.

La proba credinței în dumnezeirea lui Isus ascunsă sub vălul copilașului plăpând, sub vălul paielor din iesle și sub vălul scutecelor de înfășat; la proba credinței că acest Pruncușor a venit pentru ni-l face cunoscut pe Dumnezeu și marea lui iubire față de oameni; la proba credinței că acest copilaș din iesle va aduce mântuirea lumii; zic, la aceste probe, mulți oameni orbiți de Satana, au căzut; de aceea, vedem că, așa cum spune Biblia, mulți nu l-au primit (cf. In 1,11), mulți nu l-au cunoscut (cf. In 1,26), mulți l-au respins (cf. Mt 8,34), mulți s-au lepădat de el (cf. Mt 26,69-75), mulți l-au trădat și l-au vândut (cf. Mt 26,48-50) și mulți au strigat, alături de cei răi, condamnarea lui la moarte (cf. Mt 27,27). De ce a făcut Satana acest lucru? Pentru ca nu cumva oamenii să fie vindecați și mântuiți de el (cf. Mt 13,15). Nu trebuie să uităm că amăgirile Satanei de a-l refuza pe Isus și mântuirea lui continuă și astăzi în același chip.

Principele Henric s-a revoltat împreună cu alți vasali împotriva fratelui său, împăratul Otto I (912-973), împăratul Germaniei. Îl mai iertase încă de trei ori, la rugămintea mamei sale, Matilda. A patra oară nu voia să mai știe de iertare. În noaptea de Crăciun, pe când împăratul participa la sfânta Liturghie, Henric, îmbrăcat în haine de penitent, s-a aruncat la picioarele lui, cerându-i iertare. Otto i-a zis: "Te-am iertat de trei ori, dar peste trei zile îți voi tăia capul. Preotul de la altar a luat Evanghelia și a citit pasajul unde sfântul Petru l-a întrebat pe Isus: "De câte ori va trebui să iert pe fratele meu care greșește împotriva mea? Până la a șaptea oară?" Isus i-a zis: "Nu-ți spun până la a șaptea oară, ci până la șaptezeci de ori câte șapte!" (Mt 18,21 22). Împăratul a început să verse lacrimi auzind aceste cuvinte și l-a iertat iarăși pe fratele său, dându-i chiar ducatul Bavariei.

Da, atâta timp cât oamenii nu se vor schimba și nu se vor converti, atâta timp cât caracterul de minciună, de ură, de dușmănie, de înșelăciune, de răzvrătire, de căutare a plăcerilor și de trăire în păcat, al diavolului, va rămâne în noi, nu vom crede în Isus, nu vom crede nici în Dumnezeu pe care el a venit să ni-l facă cunoscut și nici nu vom intra în împărăția cerurilor, pe care el ne-a deschis-o. De aceea, sfântul apostol Paul, în lectura a doua din această noapte preasfântă ne spune că Isus ne-a fost dat ca să învățăm să o rupem cu păgânătatea și cu poftele lumești, ca să trăim în viața de acum în cumpătare, dreptate și evlavie (cf. Tit 2,11-12). De aceea, Isus ne spune că "în cer va fi mai multă bucurie pentru un singur păcătos care se convertește"(Lc 15,7).

Aici trebuie să mai spunem ceva foarte important pentru înțelegerea misterului acestei nopți. Suferința lui Isus a fost suficientă pentru a răscumpăra păcatele lumii întregi (cf. Col 2,14); numai că la suferința lui Isus, oamenii trebuie să adauge suferința lor, pentru că mântuirea este o lucrare divină și umană. Suferința noastră, în acest caz, ca și aripile păsărilor, este un "dar" pe care ni-l trimite Dumnezeu, pentru a putea împlini ceea ce lipsește suferințelor lui Cristos (cf. Col 1,24) și pentru a ne putea înălța spre cerul deschis de jertfa lui Isus.

Să-l iubim, să-l prețuim, să-l alegem și să-l primim ca mântuitor pe Isus, care este Fiul preaiubit al Tatălui ceresc, și atunci mântuirea, împărăția cerurilor și toate comorile sale veșnice vor fi ale noastre.

Un american, colecționar de tablouri, avea un fiu pe care îl iubea foarte mult. Însă acesta a trebuit să plece să lupte în războiul din Vietnam (1961-1975). Fiind crescut creștinește, acesta făcea mult bine tovarășilor de arme. Într-o zi, încercând să scoată un rănit din teatrul de operații, a fost lovit drept în inimă de un glonț. Cel salvat, fiul colecționarului, fiind pictor amator, i-a făcut un portret salvatorului său și l-a dus tatălui. Tatăl a așezat tabloul la intrare în sala de colecții. Tată iubea mult acest tablou; de aceea, în testamentul său, a prevăzut ca la moartea lui, atunci când se va ține licitația de vânzare, să se înceapă cu acest tablou, iar cine va cumpăra tabloul, a lui să fie întreaga colecție și întreaga avere. Dar mandatarul acestei licitații nu avea voie să anunțe această prevedere decât după licitarea tabloului fiului. Colecționarul a murit de durerea pierderii fiului său; s-a pornit licitația; toți voiau să se înceapă cu tablourile autorilor celebri; s-a anunțat voința testamentară a colecționarului și licitația a început cu tabloul fiului pictat de un amator. Nimeni n-a fost interesat de acest tablou. În cele din urmă s-a ridicat îngrijitorul grădinii, care i-a iubit mult pe colecționar și pe fiul său, și a oferit 10 dolari. Cum nimeni n-a oferit mai mult, tabloul a fost adjudecat de acesta. În acel moment, licitația s-a încheiat. A fost anunțată voința testamentară a colecționarului, ca acela care va lua tabloul fiului să ia totul: colecția și toată averea.

În urmă cu peste 2000 de ani, Dumnezeu l-a dat pe Fiul său să se nască, să crească, să sufere, să moară pe cruce spre iertarea păcatelor noastre și să ne mântuiască. Ca și în cazul licitatorului, mesajul lui Dumnezeu a fost acesta: "Cine îl ia pe Fiul meu, primește totul!" Să-l luăm și noi pe Fiul, ca să luăm toate ale lui!

Lumea licitează și își cheltuiește resursele trupești și sufletești pentru lucruri care nu satură și nu aduc fericirea. L-am luat noi pe pruncul Isus și caracterul de fiu pe care el a venit să ni-l aducă, pentru a fi veșnic fericiți? L-am primit noi pe Tatăl, pe care Isus a venit să ni-l facă cunoscut? L-am primit noi pe Duhul Sfânt care ne luminează și ne întărește spre a moșteni toate comorile împărăției cerurilor? Dacă da, atunci avem deja un Crăciun fericit, așa cum ne spune urarea creștinească.

Crăciun binecuvântat tuturor!

Pr. Ioan Lungu


 

lecturi: 8.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat