|
Sinodul: "dorința de familie" rămâne vie, dar este nevoie de "drumuri pastorale noi" În pofida multelor semnale de criză, provocată de factori care merg de la dificultățile economice la "pericolul crescând reprezentat de un individualism exasperat", "dorința de familie" rămâne vie, în special printre tineri. De aici "necesitatea ca Biserica să vestească fără încetare și cu convingere profundă acea «Evanghelie a familiei» care i-a fost încredințată cu revelarea iubirii lui Dumnezeu în Isus Cristos" și "urgența de drumuri pastorale noi" care să se îndrepte "cu respect spre cei care participă la viața sa în mod incomplet și imperfect, apreciind mai mult valorile pozitive pe care le păstrează decât limitele și lipsurile". Se derulează de-a lungul acestor linii "Relatio post disceptationem", raportul după discuție, desfășurat în această dimineață de relatorul general, cardinalul Péter Erdö la a 11-a Congregație generală a Sinodului extraordinar despre familie. O adunare, a amintit cardinalul, ale cărei reflecții "vor să pună chestiunile și să indice perspectivele care vor trebuie să fie formate și precizate de reflecția Bisericilor locale în anul care ne separă de Adunarea generală ordinară a Sinodului Episcopilor prevăzută pentru octombrie 2015. Nu este vorba despre decizii luate și nici de perspective ușoare". Perspectivele de fond sunt oricum acelea de "a percepe realitățile pozitive" și a individualismului și "a căsătoriilor civile și, făcându-se diferențele corespunzătoare, a conviețuirilor", de a implica mai mult familiile creștine în opera de evanghelizare, a "unei angajări mai mari a întregii comunități creștine pentru pregătirea logodnicilor la căsătorie" și a "unei însoțiri pastorale care să meargă dincolo de celebrarea sacramentului", cu necesitatea legată a unei respective formări a lucrătorilor pastorali. Punctul de plecare este că "marile valori ale căsătoriei și familiei creștine corespund căutării care străbate existența umană și într-un timp marcat de individualism și de hedonism. Trebuie primite persoanele cu existența lor concretă, trebuie știut să se susțină căutarea lor, să se încurajeze dorința de Dumnezeu și voința de a se simți pe deplin parte a Bisericii și a celui care a experimentat eșecul sau se află în situațiile cele mai disparate. Asta cere ca învățătura credinței, care trebuie făcută cunoscută tot mai mult în conținuturile sale fundamentale, să fie propusă împreună cu milostivirea". Și dacă "încercarea cea mai mare pentru familiile din timpul nostru este adesea singurătatea", "criza cuplului destabilizează familia și poate ajunge prin despărțiri și divorțuri să producă serioase consecințe asupra adulților, a copiilor și a societății, slăbindu-l pe individ și legăturile sociale". În fața crizei familiei și a noilor realități, Raportul afirmă apoi că "din cauza legii gradualității (cf. Familiaris consortio, 34), proprie pedagogiei divine, este vorba de a citi în termeni de continuitate și noutate alianța nupțială, în ordinea creației și în cea a răscumpărării. Isus însuși, referindu-se la planul primordial cu privire la perechea umană, reafirmă unirea indisolubilă dintre bărbat și femeie, deși înțelegând că «din cauza împietririi inimii voastre v-a permis Moise să vă lăsați soțiile. De la început însă nu a fost așa» (Mt 19,8). În acest mod, El arată cum condescendența divină însoțește mereu drumul uman, orientându-l spre începutul său, nu fără a trece prin cruce". "Putem distinge trei etape fundamentale în planul divin cu privire la familie: familia de la începuturi, când Dumnezeu creatorul a instituit căsătoria primordială dintre Adam și Eva, ca fundament solid al familiei: bărbat și femeie i-a creat (cf. Gen 1,24-31; 2,4b); familia istorică, rănită datorită păcatului (cf. Gen 3) și familia răscumpărată de Cristos (cf. Ef 5,21-32), după imaginea Sfintei Treimi, mister din care provine orice iubire adevărată. Alianța nupțială, inaugurată cu creația și revelată în istoria dintre Dumnezeu și Israel, ajunge la plinătatea sa cu Cristos în Biserică". "Luând în considerare principiul gradualității planului mântuitor divin, ne întrebăm ce posibilități sunt date soților care trăiesc eșecul căsătoriei lor, sau cum este posibil să li se ofere ajutorul lui Cristos prin slujirea Bisericii". "Unii se întreabă dacă este posibil ca plinătatea sacramentală a căsătoriei să nu excludă posibilitatea de a recunoaște elemente pozitive chiar și în formele imperfecte care se află în afara acestei realități nupțiale, rânduite oricum spre ea. Învățătura despre gradele de comuniune, formulată de Conciliul al II-lea din Vatican, confirmă viziunea unui mod articulat de a participa la Mysterium Ecclesiae din partea celor botezați". Așadar este "necesar un discernământ spiritual, cu privire la conviețuiri și la căsătoriile civile și la divorțații recăsătoriți" și revine Bisericii "să recunoască acele semințe ale Cuvântului răspândite dincolo de granițele sale vizibile și sacramentale". "O dimensiune nouă a pastorației familiale de astăzi constă în a percepe realitatea căsătoriilor civile și, făcându-se diferențele corespunzătoare, chiar a conviețuirilor. De fapt, când unirea ajunge la o stabilitate însemnată printr-o legătură publică, este caracterizată de afect profund, de responsabilitate față de copii, de capacitate de a rezista în încercări, poate să fie văzută ca un germen care trebuie însoțit în dezvoltare spre sacramentul căsătoriei". Noua realitate a vieții familiilor și în general a persoanelor determină Raportul să amintească responsabilitatea de a evangheliza, "împărtășită de tot poporul lui Dumnezeu, fiecare după propria slujire și carismă". "Pentru aceasta se cere o convertire misionară: este necesar să nu ne oprim la o vestire pur teoretică și dezlipită de problemele reale ale persoanelor. Nu trebuie uitat niciodată că criza credinței a comportat o criză a căsătoriei și familiei și, drept consecință, s-a întrerupt adesea transmiterea credinței de la părinți la copii. În fața unei credințe puternice impunerea unor perspective culturale care slăbesc familia și căsătoria nu are incidență". În dezbatere a fost evidențiată "indispensabila aprofundare biblico-teologică", care să însoțească "dialogul, la toate nivelele" și "amintită necesitatea unei convertiri a întregii practici pastorale în perspectivă familială, depășind opticele individualiste care încă o caracterizează". Trecând apoi la tratarea în mod specific a situațiilor dificile, Relatio pornește de la afirmația că Biserica este chemată să fie "mereu casa deschisă a Tatălui" și "să vină în întâmpinarea celui care simte necesitatea de a-și relua drumul său de credință, chiar dacă nu este posibil să se celebreze căsătoria canonică". "Nu este înțelept a gândi la soluții unice sau inspirate din logica lui «tot sau nimic»". "Un astfel de discernământ este indispensabil pentru cei despărțiți și cei divorțați. Trebuie respectată mai ales suferința celor care au îndurat pe nedrept despărțirea și divorțul. Iertarea pentru nedreptatea îndurată nu este ușoară, ci este un drum pe care harul îl face posibil. La fel trebuie subliniat mereu că este indispensabil a lua asupră-și în manieră leală și constructivă consecințele despărțirii sau divorțului asupra copiilor: ei nu pot să devină un «obiect» care trebuie câștigat și trebuie căutate formele cele mai bune pentru ca să poată depăși trauma dezbinării familiale și să crească în manieră cât mai senină posibil". "Cu privire la posibilitatea de a avea acces la sacramentele Pocăinței și Euharistiei, unii au argumentat în favoarea disciplinei actuale în virtutea fundamentului său teologic, alții s-au exprimat pentru o mai mare deschidere la condiții foarte precise atunci când este vorba despre situații care nu pot să fie rezolvate fără a determina noi nedreptăți și suferințe. Pentru unii, eventualul acces la sacramente ar trebui să fie precedat de un drum penitențial - sub responsabilitatea episcopului diecezan - și cu o angajare clară în favoarea copiilor. Ar fi vorba nu de o posibilitate generalizată, rod al unui discernământ realizat caz cu caz, conform unei legi a gradualității, care să țină cont de distincția dintre stare de păcat, stare de har și circumstanțe atenunate". "A sugera să se limiteze numai la «împărtășania spirituală» pentru mulți părinți sinodali pune câteva întrebări: dacă este posibilă împărtășania spirituală, de ce nu pot să aibă acces la cea sacramentală? De aceea a fost solicitată o aprofundare teologică mai mare pornind de la legăturile dintre sacramentul căsătoriei și Euharistie în raport cu Biserica-sacrament. La fel trebuie aprofundată dimensiunea morală a problematicii, ascultând și luminând conștiința soților". Și problema homosexuală "interpelează într-o reflecție serioasă asupra modului de a elabora drumuri realiste de creșteri afective și de maturitate umană și evanghelică integrând dimensiunea sexuală: se prezintă deci ca o importantă provocare educativă. De altfel Biserica afirmă că unirile dintre persoane de același sex nu pot să fie echivalate cu căsătoria dintre bărbat și femeie. Nici nu este acceptabil ca să se exercite presiuni asupra atitudinii păstorilor sau ca organisme internaționale să condiționeze ajutoare financiare la introducerea de normative inspirate din ideologia gender". Însă "fără a nega problematicile morale legate de unirile homosexuale se ia act că există cazuri în care susținerea reciprocă până la sacrificiu constituie un sprijin prețios pentru viața partenerilor. În afară de asta, Biserica are atenție specială față de copiii care trăiesc cu perechi de același sex, reafirmând că pe primul loc trebuie puse exigențele și drepturile celor mici". În definitiv, Relatio subliniază că "provocarea fundamentală în fața căreia se află familiile astăzi este cu siguranță cea educativă, făcută mai angajantă și complexă de realitatea culturală a prezentului. Trebuie ținut cont în mod corespunzător de exigențele și așteptările familiilor capabile de mărturie în viața zilnică, locuri de creștere, de transmitere concretă și esențială a virtuților care dau formă existenței". "Biserica poate să desfășoare în asta un rol prețios de sprijin dat familiilor, pornind de la inițierea creștină, prin intermediul comunităților primitoare. Ei i se cere, astăzi mai mult decât ieri, în situațiile complexe ca și în cele obișnuite, să-i susțină pe părinți în angajarea lor educativă, însoțindu-i pe copii, pe adolescenți și pe tineri în creșterea lor prin drumuri personalizate capabile să introducă la sensul deplin al vieții și să trezească alegeri și responsabilități, trăite în lumina Evangheliei". (FP) (După AsiaNews, 13 octombrie 2014) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 10.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |