Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Cardinalul Dolan: "Biserica nu este un club de perfecți, ci un spital pentru bolnavi"

De Deborah Castellano Lubov

Chiar dacă nimeni nu este "la înălțimea" idealurilor Bisericii, ea îi primește mereu pe toți cu brațele deschise. Asta a declarat cardinalul arhiepiscop de New York, Timothy Dolan, într-un lung interviu dat agenției Zenit. În colocviu cu agenția noastră, cardinalul, fost președinte al Conferinței Episcopale a SUA, a exprimat propria gândire nu numai cu privire la Sinod, ci și cu privire la adevăratul rol al Bisericii, la modul cum se desfășoară acest rol în pontificatul lui Francisc și la modul în care s-a desfășurat cu predecesorii săi.

Cardinalul, originar din Saint Louis, a mai vorbit cu franchețe despre provocările pastorale din Arhidieceza de New York, despre acoperirea mediatică, precum și despre oportunitatea ca Francisc să poată merge în vizită pastorală în Statele Unite, și îndeosebi la New York, în 2015.

Care sunt speranțele dumneavoastră și așteptările dumneavoastră după sfârșitul Sinodului extraordinar și în vederea adunării din 2015?

Așteptarea mea este ca să existe o încurajare dată cuplurilor în mod minunat căsătorite și familiilor noastre frumoase care trăiesc o viață care este plăcută lui Dumnezeu, coerentă cu toată frumusețea Evangheliei și trăită pe pământ pentru a se apropia cât mai mult posibil de iubirea și de unitatea Preasfintei Treimi. Sper ca soții și soțiile să trăiască tipul de viață care este pentru noi o "icoană", adică o reflecție a pasiunii, a milostivirii și a iubirii pe care Dumnezeu o nutrește față de om. Aceasta este maiestatea, este poezia, este istoria de iubire, frumusețea căsătoriei care face parte din tradiția noastră catolică. Deci speranța mea este ca, într-o lume în care se întreabă dacă se poate rămâne uniți pentru totdeauna, dacă se poate rămâne fideli și îndrăgostiți față de aceeași persoană și se pot primi copiii ca pe un dar, ca pe o binecuvântare, și nu ca pe o povară, Sinodul a reușit să reafirme că "da, poți paria viața că persoanele pot reuși să facă asta!". Pot reuși să facă asta cu harul și milostivirea lui Dumnezeu, care ne dăruiește o viață de bucurie extraordinară. Deci, dacă am fost în stare să dăm acel sprijin și încurajare poporului nostru, "Aleluia"!

Care a fost, după părerea dumneavoastră, tema cea mai importantă cu privire la Sinod?

Va fi contradictoriu, dar mesajul cel mai important este că nu vor fi schimbări. Sensibilitatea noastră constă în a reafirma fidelitatea față de noblețea, sacralitatea și măreția învățăturilor Bisericii despre familie și căsătorie. În Sinod n-a fost vorba că trebuie schimbat ceva, ci de a reafirma mai bine învățătura imutabilă a Bisericii într-o lume extraordinar de cinică și sceptică referitor la posibilitatea unei vieți veșnice, fidele și formate din iubire.

În schimb, ce temeri?

Un pic există... Mai ales vrem să fim pe cât posibil mai clari și convingători în a reafirma învățătura veșnică a Bisericii despre căsătorie și despre familie, fără a înspăimânta pe nimeni, fără a da impresia că vrem să marginalizăm nimic.

Ca în familii, tot așa și în Biserică există cei "mai mari" care trebuie să se ocupe să învețe cu claritate și să fie la înălțimea așteptărilor, arătând virtute, responsabilitate, determinare, deși menținând o iubire extraordinară și o delicatețe față de copii.

Dumnezeu este Tatăl nostru care ne învață ceea ce ne-a fost revelat nouă despre căsătorie. Biserica este mama noastră. Fie Dumnezeu fie Biserica au responsabilitatea supremă de a fi învățători buni, exact cu ar face părinții noștri.

Deci, cum putem reconcilia învățăturile noastre nobile cu acela care nu este capabil să trăiască cu ele? Mă refer desigur la divorțuri, la cel care se căsătorește de mai multe ori și la unirile de același sex. Cum putem continua să afirmăm ceea ce Dumnezeu ne-a învățat fără a-i exclude? Cum putem face asta în așa fel încât ei să reia în considerare învățăturile lui Dumnezeu? Cum putem să-i facem să-și amintească de faptul că, deși nu sunt capabili să trăiască cu aceste învățături, oricum pot să considere încă Biserica drept o familie, drept o casă spirituală? Iată provocarea: cum să fim învățători de fermitate și de iubire în același timp.

În ce mod Biserica poate să spună bun venit celui care nu reușește să urmeze învățăturile Bisericii?

Cred că trebuie să luăm aceste indicații de la Sfântul Părinte, care a spus: "Dacă tu ești conștient că ești un păcătos și admiți că ești un păcătos, atunci sunt fericit să te întâlnesc, pentru că și eu sunt păcătos! Unește-te cu mine și cu marele grup de păcătoși care caută să devină mai bun". Trebuie să există o convertire în inimă, conform harului și milostivirii lui Dumnezeu, și lent, treptat, să se încerce apoi să se realinieze cu învățăturile lui Isus și ale Bisericii. Nu este un proces ușor și cineva ar putea repeta greșelile, dar pentru aceasta avem sacramentul Pocăinței. Îmi place să le amintesc oamenilor că Biserica nu este un club privat pentru perfecți, ci un spital pentru bolnavi. Dacă ești bolnav spiritual sau moral, ești mai mult decât binevenit în Biserică, pentru că noi toți suntem bolnavi. Chiar dacă tu ai comis cele mai grave greșeli, oricum ești "acasă" și noi vom face tot ce vom putea pentru a te face să înțelegi asta, în lumina înțelepciunii Bisericii. Chiar și atunci când vei eșua, Biserica va fi alături de tine pentru a te face să înțelegi că nu ești exclus.

În schimb, vorbind despre New York, care este cea mai mare provocare pe care arhidieceza trebuie s-o înfrunte după Sinod?

Cea mai mare provocare pastorală a mea va fi aceea de a recaptura invitația extraordinară la compasiune și la îngrijire care aparține Bisericii. De fapt, percepția unor persoane cu privire la Biserică este că ea știe să spună numai nu. Pericolul după Sinod este că mulți vor spune: "încă o dată Biserica a spus nu avortului, nu unirilor de același sex, etc.". Această caricatură este greșită. Biserica spune mereu da la ceea ce poate să-l facă liber pe om și la ceea ce face condiția lui mai adevărată și genuină. Noi spunem "da" vieții veșnice, "da" poeziei raportului dintre bărbat și femeie, "da" ideii că familia este ceea ce este mai aproape de Treime pe acest pământ, "da" exprimării sexuale a iubirii dintre bărbat și femeie. Și, în schimb, spunem "nu" celui care neagă toate acestea. Deci, dacă dumneavoastră mă întrebați care este cea mai mare provocare pastorală a mea, cred că este aceea de a recuceri invitația extraordinară și compătimitoare care vindecă și natura doctrinei Bisericii.

Dacă v-ar întreba cineva dacă Papa Francisc menține aceeași linie a lui Benedict al XVI-lea, ce i-ați răspunde?

Noi suntem mereu în linie cu tradiția. Dacă dumneavoastră citiți Faptele Apostolilor, Scrisorile sfântului Paul, vă puteți da seama că Biserica a continuat mereu această provocare încă din duminica Rusaliilor. Cum să trăim cu idealurile lui Dumnezeu? Cum să reconciliem transformările societății cu ceea ce Dumnezeu ne-a învățat la origine? Marea provocare pastorală este aceea de a nu schimba, de a nu ne compromite, ci de a rezista fără a alege un alt drum.

Există ceva ce nu vă convinge în modul în care mass-media vă descriu?

Papa Ioan Paul al II-lea ne-a învățat că noua evanghelizare va fi mereu o provocare și că noi nu va trebui niciodată să scăpăm oportunitatea de a divulga mesajul lui Cristos. La rândul său acest lucru ne face să fim răstălmăciți. Uneori există cazuri în care aud că citatele mele nu sunt folosite în mod corespunzător, alteori îmi pare rău că am spus unele lucruri. Oricum, în general n-am remușcări deosebite și nu cred că am fost tratat rău.

De ce, după părerea dumneavoastră, Papa Francisc ar trebui să viziteze Statele Unite, și îndeosebi New York?

El este tipul de Papă care-ți spune că poți să i te destăinui și să vorbești onest. Deci i-am spus: "Sanctitate, presupun că dumneavoastră vreți să veniți în Statele Unite. Este a treia sau a patra comunitate catolică mai mare din lume. Când veți veni, sper că veți veni la New York, pentru că este un microcosmos al tuturor Bisericilor din America. Oricum, deja știm că Papa vrea să vină pentru că a exprimat dorința de a merge la sediul Națiunilor Unite.

(După Zenit, 31 octombrie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat