|
Reflecție la comemorarea tuturor credincioșilor răposați - 2014 Voi merge într-o zi s-o văd în ceruri sus pe Maica lui Isus, și fericit voi fi (cf. Cântare liturgică). Comemorarea tuturor credincioșilor răposați de astăzi, după ce ne pune în fața ochilor realitatea morții, după ce ne face să trăim "dorul care doare sufletul" după toți dragii noștri răposații care au mers înaintea noastră cu semnul credinței, ne dă fericita speranță că răposații noștri nu sunt morți decât cu trupul, căci sufletul lor trăiește; ne dă fericita speranță că după trecerea din această viață îi vom revedea, îi vom întâlni și vom fi veșnic împreună cu ei, în dragostea lui Isus cel care a murit, a înviat, spre mântuirea noastră. Isus a promis că, dintre toți cei pe care i-a primit de la Tatăl, nu va pierde pe nici unul (cf. In 6, 39; 18,9). Este adevărat că acum fiecare dintre noi purtăm în sufletele noastre mai multe morminte ale celor dragi ai noștri, și poate că ultimul a fost săpat chiar de curând. Este adevărat și ceea ce a spus și Ernest Hemingway (1899-1961), că: "Moartea fiecărui om ne împuținează și pe noi pentru că și noi facem parte din omenire". Dar tot la fel de adevărat este că toate mormintele pe care le purtăm acum în inimile noastre, mormintele dragilor noștri răposați, într-o zi se vor deschide, ne vom întâlni, ne vom îmbrățișa și vom trăi veșnic cu ei, în brațele iubitoare ale lui Dumnezeu (cf. Ez 37,12-14; In 11,25); iar până la învierea de apoi, acolo sus, în palatele cerului, avem tot atâția prieteni care ne privesc, ne asistă, se roagă pentru noi și ne așteaptă și pe noi acolo. Cristos, fratele nostru divin, care pentru noi și pentru a noastră mântuire a fost în pus și el într-un mormânt asemănător cu al dragilor noștri, în timp ce a stat în el a săpat prin toate mormintele celor care cred în el un tunel secret care duce în împărăția cerurilor și în viața veșnică. Primii creștini știau și credeau asta, de aceea spuneau că mormântul nu este drum înfundat, ci un drum deschis de Isus spre paradis; de aceea nu au trăit niciodată ca robi de frica morții (cf. Evr 2,15). Ultimele zile ale lui Cecil Rhodes (1853-1902), om politic britanic și lider colonial, au fost marcate de o mare dezamăgire. A murit rapid din cauza unei afecțiuni cardiace. Sir Lewis Mitchel Loyd (1842-1928), un bancher din Africa de Sud, care veghea la căpătâiul lui, în căsuța sa de lângă Cape Town, Africa de Sud, l-a auzit pe muribund spunând stins: "Așa de puține lucruri făcute, și așa de multe rămase de făcut"! Pentru cei pe care moartea i-a surprins, ca pe Cecil Rhodes, cu multe lucruri rămase încă nefăcute, nefiind complet purificați de pedeapsa datorată păcatelor de moarte deja iertate, dar și de povara păcatelor lesne iertătoare, Dumnezeu, în mila sa față de oameni, a rânduit ca după moarte, prin dragii și prietenii lor, răposații să poată fi ajutați și desăvârșiți ca prin foc (cf. 1Cor 3,15), până ce vor plăti și ultimul bănuț la dreptatea lui divină (cf. Mt 5,26), pentru că în cer nimic întinat nu poate intra (cf. Ap 21,27). Evanghelia după sfântul Marcu ne spune că, imediat după ce Isus a intrat în Cafarnaum, mulți oameni s-au adunat în jurul casei unde se afla. Vestea sosirii lui s-a răspândit cu iuțeală, iar oamenii au venit îndată, dornici să-l vadă, să-l asculte și să fie vindecați de el. Patru prieteni care aveau un tovarăș slăbănog, ce nu putea umbla și nici să se ajute singur, s-au hotărât să-l ducă la Isus spre a fi vindecat. Dar, surpriză, din cauza mulțimii de oameni nu puteau intra la Isus. Dar dragostea este mereu inventivă. Atunci s-au urcat pe acoperișul casei, au făcut o deschizătură, și prin ea l-au lăsat pe slăbănog chiar în fața lui Isus. Iar Isus, văzând dragostea lor pentru slăbănog și credința lor în puterea lui, l-a vindecat (cf. Mc 2,1-12). Tot evanghelia ne spune că Isus, ajuns la Ierusalim, lângă scăldătoarea Betesda, acolo unde un înger mișca apa spre vindecarea tuturor celor suferinzi, a întâlnit un paralitic de 38 de ani, care neavând pe nimeni care să-l ajute, nu a reușit niciodată să intre primul în apa mișcată de înger și să se vindece, căci un altul intra înaintea lui. Atunci Isus s-a făcut prietenul lui și l-a vindecat (cf. In 5,1-8). Am dat aceste două exemple biblice pentru a spune că dragii noștri răposați, chiar dacă au trecut din această viață cu semnul credinței, ei nu mai pot face nimic pentru sufletul lor; iar dacă nu s-au purificat complet aici pe pământ de orice umbră a păcatului, nu pot intra încă în bucuria veșnică a cerului. De aceea, ferice de răposații care au prieteni care să-i ajute să se purifice complet și să-i ducă astfel în brațele lui Isus și la ospățul cel veșnic, căci nimic întinat câtuși de puțin nu poate ajunge acolo (cf. Ap 21,27). De aceea, mai ales în această lună de noiembrie, când Biserica își deschide visteriile pentru cei răposați, ei așteaptă ajutoarele noastre, ale celor care le-am fost familiari și apropiați. Repet, Dumnezeu, în marea sa iubire față de oameni, a rânduit ca cei rămași în viață să-i ajute pe cei răposați să poată ajunge în cer. Între faptele bune pe care le putem face în numele lor Biserica recomandă: sfânta Liturghie, rugăciunea, pomana, jertfe trupești și spirituale, indulgențele plenare și parțiale și orice alt bine cuprins în lectura evanghelică de astăzi (cf. Mt 25,34-36). Iar după ce îi vom ajuta pe răposații noștri să ajungă în cer, ne vor ajuta și ei ca să ajungem la mântuire. Iată un exemplu de ajutor venit de dincolo de mormânt: Era seara zilei de 3 noiembrie 1888, a doua zi după comemorarea credincioșilor răposați, un preot catolic din Londra tocmai s-a întors acasă, obosit după o zi de alergătură, de rugăciuni la morminte, de spovezi și sfinte Liturghii pentru cei răposați. Se pregătea să-și recite ultima parte din breviar și apoi să se culce, când la poarta casei parohiale a sunat clopoțelul. Era o femeie în vârstă, îmbrăcată într-o mantie de culoare închisă. Venea să-l roage să se ducă la o adresă, unde un tânăr avea nevoie de ajutorul unui preot. Preotul s-a dus la acea adresă, l-a găsit pe tânăr, dar acesta părea sănătos; preotul a intrat și a început o discuție prietenească. El i-a povestit că în copilărie învățase ceva noțiuni de religie, dar de vreo zece ani nu s-a mai interesat de cele ale sufletului. Doar atâta că în fiecare seară, la culcare, mai recita un Ave Maria pentru că așa i-a promis mamei sale când era mai mic. Părinte, dacă tot ați venit, ce ar fi să mă și spovediți! Spovada a decurs foarte bine, iar tânărul se arăta a fi sincer și dădea semne de căință și hotărâre. După ce i-a dat dezlegarea, preotul l-a împărtășit și i-a zis: Să vii și mâine la liturghie. E duminică și e frumos să te mai împărtășești. A doua zi preotul l-a așteptat, dar tânărul nu a mai venit. A apărut însă servitoarea bătrână care deschisese poarta în seara precedentă. Părinte, băiatul cu care ați stat de vorbă aseară a murit astă noapte. Ajuns în camera unde a murit băiatul, preotul, surprins, a observat un tablou cu chipul unei femei. Și cum se uita îndelung la tablou, servitoarea bătrână, mirată, îl întreabă: O cunoașteți? Da, ea este cea care a avenit aseară să mă cheme. Dar cine este această doamnă? E mama băiatului, care a murit acum trei ani. Atunci preotul a exclamat: "Iată o mamă care vine de dincolo de mormânt pentru a salva fiul de la moartea cea veșnică"! Cine nu-și ajută dragii răposați, Dumnezeu va găsi un ajutor pentru sufletele lor, dar ei vor fi trași la răspundere. Dumnezeu le spune astăzi tuturor oamenilor nemiloși cu dragii lor răposați ceea ce i-a spus omului pe care l-a iertat de zece mii de talanți, dar n-a avut milă de semenul lui: "Oare nu se cădea să ai și tu milă de tovarășul tău, cum am avut eu milă de tine? Și, mâniat, stăpânul l-a dat pe mâna chinuitorilor, până ce va plăti și el întreaga datorie" (cf. Mt 18,33-34). Biblia spune: "Judecată fără milă pentru cel ce n-a avut milă" (Iac 2,13). În altă ordine de idei, amintesc aici că de obicei când oamenii vorbesc despre dragii lor răposați spun: vai, l-am pierdut pe tata, pe mama, pe soțul, pe soția, pe copilul, pe copila, pe unchiul, pe mătușa, pe prietenul, pe prietena, pe vecinul, pe colegul, pe cunoștința, etc. Oare am pierdut pe cineva despre care știm unde s-a dus și știm și cu cine este? Isus, vorbind despre moartea sa, vorbește ca despre o trecere la Tatăl ceresc (cf. In 13,1), ca despre o înălțare la cer (cf. In 12,32). Sfântul Paul, vorbind despre moarte, spune că este foarte bine, pentru că merge să fie veșnic cu Isus (cf. Fil 1,23). Sfântul Apostol Ioan, vorbind despre moarte, vorbește ca despre o întâlnire dintre mire și mireasă (cf. Ap 22,17). Fizicianul și chimistul englez Michael Faraday (1791-1867), fiind întrebat dacă s-a gândit vreodată cu ce se va ocupa în viața viitoare, după puțin timp de gândire a răspuns: "Voi fi cu Cristos și asta va fi suficient"! Iar un scriitor își imagina astfel un dialog între un copil și Dumnezeu: "Doamne, copiii care mor dorm în pătuc sau în leagăn? Răspunsul a fost: "Nici în pătuc, nici în leagăn. Dorm în brațele mele". Ba mai mult, când trecem din această viață mergem pentru a fi mireasă lui Isus. Cu această speranță a murit în 1928 și poetul Giulio Salvadori (1862-1928), profesor la Universitatea din Milano. În ajunul morții sale i-a spus fratelui său care veghea la căpătâiul său: "Mâine să mă îmbraci cu hainele cele mai frumoase, căci pentru mine începe sărbătoarea veșnică de nuntă". Tot astfel a spus și sfântul Ioan Gură de Aur (347-407), atunci când a murit la Comana, în Pont: "Vă rog să mă îmbrăcați cu hainele cele mai frumoase, pentru că intru la nunta veșnică". Știind că merge în brațele lui Dumnezeu și știind că intră ca mireasă la ospățul cel veșnic, sfântul Ignațiu, episcop de Antiohia (35-117), condamnat la moarte de împăratul Traian (53-117) și escortat de soldați spre Roma, unde îl așteptau dinții fiarelor, nu numai că nu se mai temea de moarte, dar de pe drum le-a trimis romanilor o scrisoare, în care printre altele le spunea: "Simt în mine un izvor de apă vie care murmură spunându-mi: «Vino la Tatăl!»". Dacă ar trăi omul 80, 90, sau mult peste 100 de ani, la moarte sufletul lui este cu Isus, este purtat și legănat veșnic de brațele Tatălui ceresc, care îl iubește (cf. Rom 5,8). De aceea sfântul Paul spunea: "Doresc să mor ca să fiu cu Isus" (Fil 1,23). De aceea, dacă acum ne-ar întreba cineva: "Unde sunt morții noștri", răspunsul nostru ar trebui să fie acesta: "Morții noștri sunt în cer. Morții noștri sunt în brațele lui Dumnezeu. Morții noștri sunt cu Isus. Morții noștri sunt mireasa lui Isus. Morții noștri sunt cu Duhul Sfânt, care îi va învia. Morții noștri sunt cu îngerii și sfinții. Morții noștri sunt la ospățul cel veșnic"! Este un roman, o dramă medicală, cu numele de Mash, scris de americanul Richard Hooker (1924-1997), bazat pe experiențele sale amare din timpul războiului din Coreea (1950-1953), roman după care Larry Gelbart (1928-2009), în anul 1970, a turnat un film serial cu același nume, cu 256 de episoade. Într-un episod din acest film un brancardier întrerupe o conversație, chemându-l pe chirurg la patul unui soldat muribund. Medicul îi apucă mâna. "Eu mor", geme soldatul. Aceste cuvinte aduc pe buzele medicului întrebarea: "Vezi ceva? Simți ceva? Trebuie să știu!" Soldatul nu i-a spus nimic legat de întrebările lui, ci i-a spus numai atât: "Îmi miroase a pâine de acasă". Nu putem să nu înțelegem aici semnificația simbolului. Pâinea este simbolul lui Cristos. Este simbolul ospățului ceresc. Este simbolul întoarcerii acasă. Pentru ca în clipa morții să putem simți "mirosul pâinii de acasă" trebuie ca aici pe pământ să ne apropiem des și bine de sfânta împărtășanie, adevărata "pâine de acasă". Dragii noștri răposați nu numai că simt mirosul pâinii de "acasă", dar ei stau deja la ospățul veșnic cu Isus, căci au ajuns în brațele Tatălui ceresc, sunt deja "mireasa lui Cristos", iar acum ne așteaptă și pe noi să ajungem acolo. Chiar și credincioșii Vechiului Testament, privind spre Cristos care trebuia să vină, prin ochii credinței și ai speranței, au văzut de departe învierea fericită (cf. Iov 19,25-26) și bucuriile paradisului (cf. Is 25,26); de aceea cântau: "Cred că voi vedea bunătățile Domnului pe pământul celor vii" (Ps 27,13). De aceea noi credem cu dreptul Iov că răposații pentru care ne rugăm acum în această lună de noiembrie vor învia (cf. Iov 19,25-26); credem cu psalmistul că deja au ajuns la bunătățile Domnului din pământul celor vii (Ps 27,13); credem cu Isaia că sunt deja la ospățul cu cărnuri grase, la ospățul cu vinuri alese, la ospățul cu cărnuri pline de măduvă, la ospățul cu vinuri vechi și limpezite, la ospățul fără suferințe (cf. Is 25,6); credem că sfintele Liturghii, indulgențele, rugăciunile și faptele bune pe care le oferim le vor fi de folos și celor care încă n-au ajuns la fericirea deplină. Credem de asemenea că alături de dragii noștri răposați vom ajunge și noi la înviere, la bunătățile Domnului din pământul celor vii, la ospățul fericirii de pe muntele Domnului. Credem și că îi vom cânta veșnic lui Dumnezeu, care este mândria noastră. Credem că îi vom cânta veșnic și lui Isus Cristos Domnul nostru, care ne-a împăcat cu Dumnezeu (cf. Rom 5,11). Credem că îi vom cânta veșnic și Duhului Sfânt care ne va învia din morți, așa cum l-a înviat pe Isus Cristos (cf. Rom 8,11), și cum a înviat-o și pe Maica Domnului. Odihna cea veșnică dă-o răposaților noștri, Doamne! Și lumina cea fără de sfârșit să le strălucească lor! Pr. Ioan Lungu lecturi: 37.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |