De la evanghelii la "quaestiones" dezbătute la sinod
Privirea lui Isus asupra familiei
De Maurizio Gronchi
"Așadar, ceea ce Dumnezeu a unit, omul să nu despartă" (Mt 19,6). Pe acest cuvânt al lui Isus se întemeiază adevărul și frumusețea căsătoriei "în Domnul" (1Cor 7,39). Un bărbat și o femeie care se iubesc și cred în privirea lui Isus - din care provine originea, însoțirea și destinul unirii lor - descoperă în căsătoria creștină sensul iubirii lor, care îi dispune să primească darul vieții. Siguri de acest dar care îi precede și de harul care îi susține, se încredințează promițându-și dăruire reciprocă, fără rezerve, pentru totdeauna.
Sinodul abia încheiat a pornit de la această privire a lui Isus asupra familiei, care are în spatele său familia în care el însuși s-a născut, compusă din Maria și Iosif, uniți în numele lui Dumnezeu, pentru a da Celui Preaînalt trup, casă, pâine și iubire. Un nucleu familial înconjurat de rude și veri, numiți frați și surori (cf. Mc 3,31; 6,3), în care Isus a crescut și de care și-a luat rămas bun, pentru a se adresa comunității mai ample de discipoli, germen al viitoarei sale Biserici: "Și, rotindu-și privirea peste cei așezați în jurul lui, a spus: «Iată mama mea și frații mei!»" (Mc 3,34). Acestei noi familii lărgite a dat în sfârșit ca mamă pe a sa, sub cruce (cf. In 19,27), la sfârșitul unui drum început cu încercările angajante în care atâtea familii se pot oglindi. A fi zămislit înainte de căsătoria oficială, cu pericolul de a fi copil al unei mame repudiate (cf. Mt 1,18-19) și a risca infanticidul, trebuind să migreze departe de propria țară (cf. Mt 2,13.16), nu au fost desigur experiențe irelevante; și aici putem recunoaște normalitatea extraordinară a sfintei familii din Nazaret, care se aseamănă cu multe din familiile noastre de astăzi.
Încă de mic, Isus "a învățat ascultare din lucrurile pe care le-a pătimit" (Evr 5,8); de la Maria și Iosif a învățat forța și curajul de a rămâne împreună în încercări; grație acestor experiențe a fost gata să vestească surprinzătoarea putere a lui Dumnezeu care știe să țină împreună ceea ce El a unit. Ca oaspete discret la nunta din Cana, a fost gata să-i veselească pe invitații la masă cu vinul cel mai bun (cf. In 2,1-10); de aceea, atunci când s-a gândit la sărbătoarea din împărăția lui Dumnezeu, atât de insistent vestită, a imaginat-o ca ospățul nupțial al fiului regelui (cf. Mt 22,2-14), făcând aluzie clar la sine însuși ca la mirele care îi eliberează pe prietenii săi de tristețe (cf. Mc 2,19) și cere să fie așteptat cu făclia aprinsă (cf. Mt 25,1).
Sinodul a pornit de aici, de la această privire adevărată, bună și frumoasă a lui Isus asupra familiei pe care a experimentat-o și pe care a dorit-o pentru toți cei care sunt chemați, referindu-se la un principiu din care era chiar exclusă permisiunea mozaică a repudierii (cf. Mt 19,8). Însă apoi părinții sinodali s-au întrebat: și dacă omul desparte ceea ce Dumnezeu a unit? Ce se întâmplă persoanelor? Ce privire îndreaptă Isus la proiectul lor eșuat, la planul stricat, la visul distrus?
Isus s-a aflat în mijlocul scenei tragice al iminentei ucideri cu pietre a unei femei infidele (cf. In 8,1-11), a întreținut un dialog lung cu o samariteană care conviețuia cu un bărbat (cf. In 4,5-42). Ce a făcut Isus? Cum s-a comportat? Din evanghelii știm că el a fost flexibil și ferm, în același timp. Flexibil cu adultera, spunându-i "nici eu nu te condamn"; ferm, invitând-o să "nu mai păcătuiască". Flexibil cu samariteana, aproape justificând-o: "Dacă ai cunoaște darul lui Dumnezeu", și totuși ferm, punând-o în fața ei înseși: "Ai spus bine: nu am bărbat". În fața unui fitil care fumegă și a unei trestii frânte (cf. Mt 12,20) s-a aplecat ca medicul care îi îngrijește pe cei bolnavi și nu pe cei sănătoși (cf. Mc 2,17), vărsând pe rănile lor untdelemnul mângâierii și vinul speranței (cf. Lc 10,34).
După ce au luat în considerare frumusețea căsătoriilor reușite și au apreciat mărturia generoasă a celor care au rămas fideli față de legământ deși au fost părăsiți de soț, păstorii reuniți în sinod s-au întrebat - în mod deschis și curajos, nu fără preocupare și atenție - ce privire trebuie să îndrepte Biserica spre creștinii ale căror familii sunt neîmplinite (cei care încă nu au fost uniți de Dumnezeu), imperfecte (cei care sunt uniți numai în fața oamenilor) și rănite (cei care au despărțit ceea ce Dumnezeu a unit). În fața varietății situațiilor - care sunt tot atâtea câte sunt existențele persoanelor -, este posibil a recunoaște în ochii lui Isus acea lumină care strălucește și în întunericul cel mai dens și luminează orice om (cf. In 1,5-9).
Răbdarea în a asculta pe cel care vorbește, umilința de a sta sub privirea lui Isus, curajul de a susține confruntarea au fost cele trei provocări adevărate pe care sinodul a trebuit să le susțină, în momentul în care începea să înfrunte provocările pastorale despre familie astăzi. În aulă s-a experimentat franchețea, răspunzând la invitația Papei Francisc adresată celor prezenți încă de la începutul lucrărilor, la 6 octombrie: "Trebuie spus tot ceea ce în Domnul se simte că trebuie spus: fără respect uman, fără teamă. Și, în același timp, trebuie să se asculte cu umilință și să se primească cu inimă deschisă ceea ce spun frații. Cu aceste două atitudini se exercită sinodalitatea". Discuția care a avut loc la sinod are valoare, înainte de toate, prin faptul însuși că a fost posibilă. Departe de pretenția de a poseda spații, a fost vorba de a începe procese (cf. Evangelii gaudium, 223), cele ale colegialității autentice, în care a practica o confruntare deschisă înseamnă "a o rezolva și a o transforma într-un inel de legătură al unui nou proces" (ivi, 227).
Această precondiție fundamentală a permis să se trateze, ca niște quaestiones disputatae, câteva provocări pastorale delicate. Rămânând neatinsă doctrina despre sacramentul căsătoriei, era vorba de a lua în considerație teme în favoarea sau împotriva ipotezelor practicabile, compatibile cu magisteriul sigur al Bisericii în materie matrimonială și familială.
Într-adevăr, metodologia quaestio disputata, pe larg practicată în epoca medievală, are în sfântul Toma de Aquino marele învățător. Deși s-a dedicat despicării fiecărui aspect al chestiunii, acesta era totuși foarte conștient de caracterul provizoriu chiar și al celor mai bune formulări: actus autem credentis non terminatur ad enuntiabile sed ad rem ("actul credinciosului nu se epuizează în exprimarea verbală ci se îndreaptă spre realitate", adică spre misterul care o transcende, Summa theologiae, II-II, q. 1, a. 2, ad 2).
Așadar, a înfrunta chestiunile nu înseamnă a pune la îndoială adevărul credinței, ci mai degrabă a-l contempla cu ochi noi. Și sunt cei ai lui Isus reflectați în privirea Bisericii, a cărei intenție primară este să se preocupe de a fi fidelă față de Domnul său, pentru binele integral al tuturor oamenilor, începând de la fiii săi cei mai fragili.
(După L'Osservatore Romano, 26 octombrie 2014)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 14.