Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Kasper: a spune din nou tinerilor adevărul căsătoriei

De Gianni Cardinale

Chestiunea accesului la euharistie a divorțaților recăsătoriți este importantă, dar este o "nebunie" a reduce apropiatul Sinod despre familie la o discuție despre această temă. Și oricum la sfârșitul drumului sinodal și cu privire la această temă se va ajunge la un amplu consens. Asta susține cardinalul Walter Kasper, părinte sinodal și raportor unic la Consistoriul despre familie din februarie, în acest interviu acordat ziarului Avvenire.

Eminență, discuția despre apropiatul Sinod pare focalizată numai pe chestiunea accesului la sacramente a divorțaților recăsătoriți...

Nu-mi place această focalizare. Tema Sinodului sunt provocările pastorale ale familiei. Și aceea a divorțaților recăsătoriți este una dintre acestea. Dar nu este desigur unica și trebuie încadrată într-un cadru mai amplu. Ce anume este familia, aceasta este principala problemă. De fapt, astăzi există multe concepții de familie care nu corespund viziunii creștine. Apoi există provocările legate de imigrație, de persecuții, de mizerie și de sărăcie.

Nu vă simțiți un pic responsabil de această focalizare pentru că ați aruncat piatra în baltă cu intervenția dumneavoastră la Consistoriu?

Discursul meu era structurat în cinci capitole și numai ultimul era dedicat temei. Și făceam asta punând întrebări, nu afirmând teze. Eu îl întrebasem pe Papa dacă puteam să pun acele întrebări și el m-a încurajat să fac asta, altminteri nu le-aș fi pronunțat. Această problemă este foarte simțită mai ales în lumea occidentală, dar în mod clar nu era singura semnalată în discursul meu.

Și totuși a monopolizat atenția mediatică și chiar dezbaterea eclezială...

Este adevărat, și mi-a părut rău.

Alte teme care au avut amplu ecou mediatic cu privire la Sinod sunt cele referitoare la procesele de nulitatea matrimonială și chestiunea unirilor homosexuale. Ce părere aveți în această privință?

Este desigur important a face, acolo unde este posibilă, mai vioaie cauzele matrimoniale. Dar nu se poate pretinde să se rezolve totul în acel mod. Nu are sens a declara că nu a existat niciodată, de exemplu, o căsătorie care a durat zece ani și în care s-au născut copii. Apoi unirile homosexuale nu sunt echivalabile cu căsătoria. Dacă sunt trăit în mod stabil și responsabil trebuie respectate, dar sunt o altă realitate față de familie.

Unele comunități protestante, chiar și în Italia, au ajuns să dea o binecuvântare eclezială acestor relații. Considerați că este pentru Biserica catolică o perspectivă care poate fi parcursă?

Nu cred. Trebuie respectate dacă sunt trăite în mod responsabil după conștiința lor. Dar nu sunt o familie după planul lui Dumnezeu.

Să ne întoarcem la chestiunea împărtășaniei date divorțaților recăsătoriți. Dar dacă la sfârșitul parcursului sinodal ar fi o deschidere cu privire la accesul la Euharistie, n-ar fi o ruptură cu magisteriul exprimat de Familiaris consortio?

Magisteriul obligatoriu este cel care se referă la sacramentalitatea căsătoriei dintre creștini și la indisolubilitatea sa. În schimb, în acest caz ar fi vorba despre o dezvoltare a disciplinei. Principiile nu pot să fie schimbate, dar aplicarea lor în situații concrete și contingente, disciplina, poate fi schimbată. Această distincție este foarte importantă. Nu există o dogmă cu privire la acest punct. Există o disciplină importantă, dar care în sine nu se poate considera imutabilă.

Dar nu există riscul ca deschizând o breșă în această disciplină să poată fi un efect domino cu rupturi ulterioare?

Mulți au această teamă. Dar concep credința în mod ideologic, ca un castel de cărți, astfel, dacă este schimbată una, totul se prăbușește. Însă Biserica nu este o realitate statică și există o dezvoltare în înțelegerea credinței.

Pe de altă parte în terenul catolic există și unii care consideră că legătura matrimonială poate să înceteze nu numai prin moartea fizică a soțului ci și prin "moartea morală" a căsătoriei însăși...

În discursul meu la Consistoriu n-am atins acest punct. Personal nu sunt de această opinie. Căsătoria sacramentală este indisolubilă, chiar cu excepțiile care derivă din Noul Testament. Mă gândesc la privilegiul paulin și la cel petrin.

Și disciplina ortodoxă, care admite posibilitatea unei a doua sau a treia căsătorii deși nu sacramentale, este într-un fel "importabilă" în Biserica catolică?

Se poate studia această disciplină și se poate învăța ceva de la ea. Dar nu cred că poate să fie transferată ca atare în Biserica catolică, și pentru că în ea există elemente care derivă din dreptul imperial bizantin și nu din Scripturi.

Care sunt temele care dumneavoastră sperați să fie aprofundate în Sinod?

Îndeosebi ar trebui să vorbim cum să-i ajutăm pe tineri să realizeze căsătoria trăită ca plan al lui Dumnezeu. Cum să ajutăm familiile să fie realmente biserici familiale. Cum să promovăm frumusețea și sfințenia familiei.

Eminență, o ultimă întrebare. Cu privire la Sinod și chiar la alte chestiuni, capătă cu adevărat importanță o opoziție ecleziastică cu programul de a opune rezistență spiritului reformator al pontificatului?

Se aude vorbind despre asta. Eu nu spun asta pentru că nu suntem un sistem totalitar. Există libertate și papa Francisc vrea o dezbatere deschisă. Fiecare are dreptul să exprime opinia sa fără ca să fie considerat un complotist. Am avut o situație asemănătoare înainte și în timpul Conciliului al II-lea din Vatican când erau episcopi și cardinali care aveau o linie diferită de cea a lui Ioan al XXIII-lea și Paul al VI-lea. Dar la sfârșit s-a ajuns mereu la un larg consens. Sunt convins că și de data aceasta va fi așa.

(După Avvenire, 2 octombrie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 30.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat