Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Sinodul despre familie

Paglia: Cu privire la familie a uni adevărul și milostivirea

De Giacomo Gambassi

Va fi un Sinod al Episcopilor despre familie în care "franchețea, dar și înțelepciunea nu vor lipsi în dezbatere". Și unde "temele vor fi multe, începând de la cele care nu găsesc spațiu în aceste săptămâni în mass-media, dar care rezultă inevitabile". Arhiepiscopul Vincenzo Paglia, președinte al Consiliului Pontifical pentru Familie, privește la adunarea generală extraordinară voită de papa Francisc cu angajarea celui care se simte implicat personal. Provocărilor pastorale despre familie în contextul evanghelizării le este dedicată întâlnirea care se va ține în Vatican de la 5 la 19 octombrie 2014 și care are deja un ecou amplu.

Excelență, există mari așteptări cu privire la Sinod. De ce?

Familia este în vârful gândurilor și dorințelor tuturor și continuă să fie considerată un port sigur. În același timp - ca într-o situație paradoxală - vedem înmulțindu-se crizele, despărțirile, recompunerile până la evaporarea ideii însăși de familie. Se spune: e suficientă iubirea și orice formă se poate numi familie. Este de înțeles că așteptările sunt numeroase, chiar dacă uneori foarte confuze. Este adevărat că în fond există o răspândită "dorință de familie". Dar trebuie evitate simplificări și superficialități. Și pentru că ne prăbușim tot mai mult într-o societate individualistă unde eu-l prevalează asupra lui noi, unde interesele de parte sunt mult mai considerate decât cele ale comunității. Dacă ar trebui să citesc în profunzime așteptarea aș spune că există o nevoie de "familie" incredibilă.

Cum se vor desfășura lucrările Sinodului? Dacă privim la presă sau la unele publicații, precum cartea care va ieși în curând "A rămâne în adevărul lui Cristos" semnată de cinci cardinali și patru studioși, pare că despre unele chestiuni există poziții și sensibilități diferite.

Este clar că ceea ce apare în presă sau este scris trebuie luat în considerație. Chestionarul însuși trimis de Secretariatul Sinodului voia să ajute o reflecție amplă. Dar este nevoie să existe atenție de a nu confunda notorietatea unei chestiuni cu ceea ce este într-adevăr necesar. Cred că nevoia cea mai radicală pe care ar trebui s-o înfruntăm este recuperarea frumuseții familiei, este sublinierea acelui ansamblu originar compus din căsătorie-familie-viață care în acest timp, pentru prima dată în istorie, este ca destructurat și pe care fiecare - ca într-un delir de atotputernicie - îl reconstruiește după propria plăcere. Este nodul cultural, antropologic și teologic care, după părerea mea, trebuie să ocupe scena.

Căsătoria este punctul focal.

Nu este fără relevanță faptul că tot mai multe femei și bărbați tind să refuze legături puternice. Într-un orizont individualist este mai la îndemână conviețuirea față de căsătorie. Și este mai simplu a sta singuri decât a se lega pentru totdeauna cu soțul într-un proiect de viață. Este tema centrală. Urmează apoi alte chestiuni care nu ocupă rampa mediatică, dar care sunt cu adevărat cruciale. Mă gândesc la sărăcie și la muncă în relație cu căsătoria și cu familia; mă gândesc la marea provocare educativă și la raportul intergenerațional pe care-l vedem deteriorându-se; mă gândesc la chestiunea referitoare la bătrâni: am prelungit viața și deci, slavă Domnului, și numărul bătrânilor, dar nu există gândire, nici politică, nici spiritualitate, și se întărește o cultură a rebutului; mă gândesc la indispensabila reînțelegere a ce anume este iubirea dezlipind-o de un romanticism fără conținut pentru a-i percepe forța edificatoare. Apoi este și tema despărțiților, a divorțaților și a recăsătoriților.

De ce această emfază mai ales legată de accesul lor la sacramente?

Este clar că e o chestiune care stă la inima noastră. Deja de mult timp în Biserică există o nouă atitudine față de ei. E suficient să ne gândim la diferența de judecată între Codul de Drept Canonic din 1917 care vorbea despre păcătoși publici și cel actual. Fie sfântul Ioan Paul al II-lea fie Benedict al XVI-lea au îndemnat la primire și la îngrijire pastorală. Personal sunt convins că încă este nevoie de o mai mare apropiere de aceste situații. Nu vorbim despre o categorie, ci despre femei și despre bărbați, despre copii și despre adulți, care trăiesc situații dificile. Este indispensabilă înainte de toate o apropiere zilnică, afectuoasă, părtașă. Au urgență de iubire cu mult înainte decât de norme. Îmi este greu să gândesc că ne putem încredința unor dispoziții pentru a da un răspuns la probleme umane care au nevoie de un raport solidar ce comportă și jertfă, îndrăzneală și perseverență.

Ce stil trebuie adoptat?

Aș spune că trebuie să ne apropiem de cei care trăiesc situații familiale dificile gândindu-ne la Samariteanul Milostiv. El nu s-a limitat să observe și eventual să invoce o nouă legislație. S-a oprit. A coborât de pe cal și imediat a îngrijit rănile, fără să se întrebe nici cine era și nici de ce se afla în starea aceea. L-a dus pe om la han, adică în interiorul unei comunități pentru ca toți să-l ia asupra lor.

În "Instrumentum laboris" se face referință la milostivire în ceea ce privește chestiunile referitoare la căsătorie și familie.

Consider că este nevoie să se elibereze dezbaterea de lațurile ideologice. Și nu trebuie uitat că Sinodul este înainte de toate un eveniment eclezial: confruntarea în interior este mereu virtuoasă pentru că este făcută într-un climat de rugăciune și, chiar dacă e aspră, este condusă spre unitate. Isus a garantat prezența sa "unde doi sau trei se adună în numele meu". Așadar, există un har special atunci când suntem împreună pentru a dezbate. Nu cred că vor există răsturnări doctrinale în Sinod. Papa cere ca părinții sinodali, în cazurile familiilor rănite, să indice calea samariteanului, ca să găsească vinul și untdelemnul, ca să se primească în han. Milostivirea nu se dezlipește niciodată de adevăr. Și sunt convins că acest eveniment spiritual nu va renega trecutul, dar nici nu va renunța să înfrunte provocările din acest timp.

(După Avvenire, 18 septembrie 2014)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 14.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat