"Noul curs" al papei Francisc și al lui Xi Jinping și tinerii chinezi în Coreea
De Bernardo Cervellera
Întorcându-se în Vatican, papa Francisc a trimis o nouă telegramă președintelui Xi Jinping: "Întorcându-mă la Roma după vizita mea în Coreea - se citește în telegramă - doresc să reînnoiesc excelenței voastre și cetățenilor dumneavoastră asigurarea celor mai bune urări ale mele și invoc binecuvântare divină asupra țării dumneavoastră". Prima telegramă, expediată în zborul spre Seoul, pare că n-a ajuns "din motive tehnice" și nimeni n-a acuzat că nu s-a răspuns. A doua riscă să aibă aceeași soartă: până la amiază, la câteva ore după trimitere, Xinhua n-a dat știrea, chiar dacă textul este prezentat în toate mijloacele mass-media mondiale. Însă trebuie spus că Xinhua - care în zilele trecute n-a dedicat nici măcar un rând vizitei lui Francisc în Coreea - astăzi dedică un mic articol despre plecarea sa din Seoul și cu știrea despre acel milion de credincioși prezenți la beatificarea martirilor coreeni.
Întrebarea care circulă pe buzele multora este dacă deschiderile și "ramura de măslin" oferite Chinei de papa Francisc sunt semn al unui "nou curs" în raporturile dintre Sfântul Scaun și Pekin.
Vorbind ieri episcopilor asiatici, pontiful a spus cu claritate că el speră "cu fermitate ca națiunile care încă nu au relații depline cu Sfântul Scaun nu vor ezita să promoveze un dialog în folosul tuturor", și în mod liber a adăugat: "Nu vorbesc aici numai despre dialogul politic, ci despre un dialog fratern. Acești creștini nu vin ca niște cuceritori, ei nu încearcă să șteargă identitatea noastră".
Mâna întinsă până la chin și drumul fără apărări și în prietenie îi face pe unii să spună că în sfârșit, cu acest papă latinoamerican, se oferă o imagine a pontifului nu ca "expresie a puterii occidentale". Poate că da... Dar probabil merită de amintit că Ioan Paul al II-lea s-a opus întregii lumi occidentale în nu-ul său spus războiului împotriva Irakului lui Saddam Hussein și că Benedict al XVI-lea, în vestitul său discurs din Regensburg, s-a situat tocmai împotriva culturii occidentale care încearcă să domine lumea cu raționalismul și cu tehnica.
Nu, mie mi se pare că din partea papei este în schimb o continuitate: aceea de a oferi experiența Bisericii pentru a vindeca rănile umane și a duce la împlinire culturile popoarelor, punându-se la dispoziție fără apărări și fără arme: este drumul lui Matteo Ricci și cel al atâtor misionari din trecutul și din prezentul Chinei. Dacă există ceva nou în atitudinea lui Francisc aceasta este răbdarea cu care el oferă din nou prietenie fraternă unui popor și liderilor săi. În plus este și relativizarea dialogului politic, aceste dorite raporturi diplomatice, ca și cum de ele ar depinde viitorul Bisericii din China.
Pentru a vedea dacă există un "curs nou" și din partea Pekinului, va trebui așteptat probabil câteva zile: nu atât dacă Xi Jinping răspunde la (a doua) telegramă papală, ci dacă tinerii care au participat la Ziua asiatică a tineretului în Coreea vor fi persecutați.
Până în februarie, participarea lor era considerată sigură. Apoi, când papa a făcut cunoscut că el va merge în Coreea, mai ales din iulie încoace, a existat o întreagă lucrare din partea Frontului Unit, a Oficiului pentru probleme religioase, a autorităților provinciale și locale de a convinge, a amenința, a bloca pe toți cei care voiau să participe la eveniment. Adesea autoritățile au făcut presiuni asupra familiilor, asupra celor care dau locuri de muncă, asupra directorilor școlilor pentru a evita ca tinerii să meargă la Ziua Tineretului, "să-l întâlnească pe papa și să primească instrucțiuni de la el". Unii membri ai guvernului chiar i-au acuzat pe tineri că vor să participe la "o activitate religioasă ilegală".
Tinerii chinezi care au mers în Coreea, trecând prin slalomul interdicțiilor, au primit "instrucțiuni de la papa", aceea a "dialogului fratern" și a carității și prieteniei față de toți: acestea vor fi "delictele" pentru care îi vor putea aresta?
Chiar cred că "noul curs" al Chinei se va măsura după modul în care China îi va trata pe acești tineri. Dacă vor avea dificultăți, închisoare, probleme cu privire la locul de muncă și la școală - așa cum ne temem - atunci în China există încă un "vechi curs", chiar dacă Xi Jinping ar răspunde la telegrama papei.
(După AsiaNews, 18 august 2014)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 25.