|
Papa și penticostalii: o întâlnire de însemnătate istorică De Deborah Castellano Lubov În Italia și în lume nu au înțeles mulți, însă vizita Pontifului la Biserica evanghelică din Caserta este semnul unui dialog ecumenic care ar putea avea dezvoltări cu caracter istoric. În interviul care urmează, Matteo Calisi relatează istoria raporturilor pe care cardinalul Bergoglio le întreținea cu Biserica evanghelică penticostală, cea mai mare realitate creștină după Biserica catolică, având peste jumătate de miliard de aderenți. Încă din 2002, Matteo Calisi a fost președinte al Catholic Fraternity of Charismatic Covenant Communities and Fellowships (CFCCC), organism de drept pontifical, recunoscut de Consiliul Pontifical pentru Laici. În 2004, a fost vicepreședinte și reprezentant al Europei de Sud pentru International Catholic Charismatic Renewal Services (ICCRS). Numit în 2008 de papa Benedict al XVI-lea, a fost membru al Consiliului Pontifical pentru Laici până la sfârșitul lunii decembrie 2013. Ce s-a întâmplat în cursul vizitei Papei la Biserica evanghelică la Caserta? Calisi: Vizita papei Francisc la Biserica evanghelică din Caserta din 28 iulie a avut un caracter privat, chiar dacă evenimentul are o semnificație de însemnătate istorică. Este prima dată când un Pontif merge în vizită la o Biserică evanghelică penticostală și chiar dacă multora poate să li se pară neobișnuită, trebuie să amintim că papa Francisc, ca arhiepiscop de Buenos Aires, întreținea relații stabile cu Bisericile penticostale din orașul său și participa la diferite întâlniri publice și private cu exponenți ai acestor comunități evanghelice. Ați avut oportunitatea de a observa asta personal? Calisi: Eu personal am avut privilegiul de a asista la acest proces început în 2003 la Buenos Aires care a condus la constituirea inițiativei ecumenice denumite "Comuniune reînnoită între catolici și evanghelici în Duhul Sfânt" (CRECES) și care continuă până astăzi. Vizita la Caserta se inserează, așadar, în acest dialog catolic-protestant pe care papa Francisc îl cunoaște foarte bine. În afară de asta, în timpul cultului de adorație în Biserica penticostală din Caserta, Sfântul Părinte s-a folosit de ocazie pentru a cere iertare în numele acelor botezați catolici care s-au făcut complici ai persecuțiilor împotriva Bisericilor penticostale din partea regimului fascist. Un act de dreptate datorat după exemplul gesturilor de iertare făcute de Pontifii precedenți. O altă realitate semnificată este că, după Sfântul Părinte, nu trebuie folosit cuvântul "sectă" pentru a numi un grup de creștini. Trebuie știut să se distingă ce sunt atitudinile sectare care se pot întâlni în orice grup religios, fie el catolic sau evanghelic sau ortodox, de care trebuie să ne corectăm, dar este extrem de ofensator și nedrept a defini o Biserică creștină în ansamblul ei cu termenul de "sectă". Așadar, cererea de iertare a fost însoțită de cererea de purificare a limbajului: factor important pentru vindecarea amintirilor din trecut. Deci, după dumneavoastră, vizita Papei la Caserta are o semnificație mai amplă? Calisi: Întâlnirea de la Caserta precede și merge dincolo de însăși semnificația vizitei realizate. Episcopul de Roma este foarte conștient de urgența căutării unității dintre Biserica catolică și Bisericile evanghelice penticostale. La Mișcarea Penticostală aderă peste jumătate de miliard de creștini și reprezintă a doua confesiune creștină prin consistența numerică numai după Biserica catolică. Mișcarea Penticostală este mișcarea aflată în creșterea cea mai rapidă din întreaga istorie a Bisericii creștine, nu există alt precedent. O mișcare născută de Duhul Sfânt fără fondatori umani, așa de puțin cunoscută de specialiști și ecumeniști în special aici în Italia, care a avut o creștere surprinzătoare în secolul trecut de la 0 la 600 de milioane de aderenți. În Italia, mișcarea penticostală reprezintă aproape 70% din protestantismul italian cu care Conferința Episcopală Italiană (CEI) încă nu a instaurat o relație. Față de literatura academică bogată din lumea anglosaxonă, este suficient să ne gândim la instituția academică Society for Pentecostal Studies cu publicarea ziarului de teologie Pneuma, în Italia putem să ne referim numai la prețioasa operă a profesorului Massimo Introvigne, Provocarea penticostală (LDC Torino) și la cercetările Centrului de Studii despre Noile Religii "CESNUR" din Torino. Suntem recunoscători Universității Pontificale "Sfântul Toma de Aquino" din Roma pentru că a instituit deja de câțiva ani cursuri de formare despre "penticostalism" ținute de profesoara Teresa Francesca Rossi. Însă în planurile de studii din Universitățile și din Ateneele Pontificale, precum și în seminariile pentru pregătirea viitorilor preoți catolici, "penticostalismul" este o materie de studiu absentă aproape în totalitate. Din punct de vedere istorice există un dialog teologic oficial consolidat între unii reprezentanți penticostali (numai cu titlu personal) și Sfântul Scaun, început după Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican, care a publicat documente importante de indubitabilă valoare teologico-pastorală (cf. Enchiridion Oecumenicum). În rest foarte puțin se cunoaște despre activitățile ecumenice desfășurate la nivel de bază între credincioșii catolici și penticostali, așa-numitul "ecumenism spiritual". Puteți să ne povestiți prietenia și colaborarea dumneavoastră cu pastorul Giovanni Traettino? Calisi: Ne leagă o prietenie și o colaborare în slujirea reconcilierii de peste 30 de ani. La începutul anilor '80 a început un dialog între Comunitatea lui Isus din Bari și Mișcarea sa de Comuniune și Restaurare la Caserta (denumită apoi Biserica evanghelică a reconcilierii). În 1992, l-am invitat pe pastorul Traettino să vorbească la o Conferință Carismatică Catolică pe stadionul de fotbal "Sfântul Nicolae" la Bari. Cu acea ocazie pastorul Traettino a făcut un gest profetic, acela de a spăla picioarele unui reprezentant al Bisericii catolice. Aceste gest de umilință a însemnat începutul unei lungi colaborări între mine și pastorul Giovanni Traettino. Am constituit în același an un Organism de dialog între catolici și evanghelici carismatici și penticostali din Italia, denumit "Consultarea Carismatică Italiană". Această muncă a fost definită de istorici un eveniment de pionierat la nivel ecumenic. Profesorul Massimo Introvigne a realizat o carte-interviu luat pastorului Traettino și subsemnatului cu titlul Așteptând Rusaliile (Editrice Il Messaggero, Padova 1996), menită să dea mărturie despre drumul de reconciliere între catolici și evanghelici, o mișcare născută în Italia și care de acum s-a extins la multe națiuni în lume. Cu ocazia unei vizite a noastre la Buenos Aires în 2006 pastorul Giovanni Traettino a intrat în contact cu fostul cardinal Bergoglio. Cu pastorul Giovanni Traettino lucrăm și astăzi împreună predicând această "Evanghelie a reconcilierii". În lunile trecute am realizat întâlniri de reconciliere la Phoenix, Arizona, cu sprijinul papei Francisc și al episcopilor catolici locali, și am intervenit la o întâlnire cu importanți lideri evanghelici europeni la Palma de Mallorca (Spania). Cu ajutorul Domnului, sperăm să mai putem realiza câteva proiecte viitoare pentru Italia. La Caserta, papa Francisc a vorbit despre "diversitate reconciliată". Ați putea aprofunda acest concept? Calisi: Papa Francisc vorbind la întâlnirea de la Caserta a citat o teză a teologului reformat Oscar Cullmann, care susținea că unitatea Bisericii ar fi posibilă prin primirea reciprocă a unei "diversități reconciliate". În această privință ar merita o atenție deosebită experiența ecumenică formată în sânul Reînnoirii Carismatice Catolice, un "curent de har" care este prezent în manieră transversală în majoritatea Bisericilor creștine. Acest har carismatic și ecumenic a fost pe larg ilustrat de unul dintre protagoniștii reînnoirii conciliare, cardinalul Leon Joseph Suenens, arhiepiscop de Malines-Bruxelles. Publicând a doilea Document de la Malines cu titlul Ecumenism și Reînnoire Carismatică, prelatul belgian a scris că Reînnoirea Carismatică Catolică, sau altfel spus "Reînnoirea penticostală catolică", vehiculează unitatea prin natura sa, pentru că împărtășește aceleași haruri ale experienței spirituale ale mișcării penticostale evanghelice. Și chiar dacă pot să prefere catolicii justificări doctrinale și ecleziologice diferite de mișcarea penticostală evanghelică, este totuși de netăgăduit împărtășirea cu mișcarea penticostală a aceleiași experiențe care caracterizează în mod decisiv creștinătatea contemporană. Acest har ecumenic este în mod obișnuit descris ca un nou "Botez în Duhul Sfânt", expresie biblică indicată recentă și de Sfântul Părinte care a solicitat răspândirea sa la toți în Biserică. În aceeași ocazie, papa Francisc i-a încurajat public pe carismatici să continue reflecția ecumenică despre natura Reînnoirii Carismatice Catolice și să se angajeze "în ecumenismul spiritual cu toți acei frați și surori din alte Biserici și comunități creștine care cred în Isus Cristos ca Domn și Mântuitor". Dumneavoastră ați desfășurat dialogul cu carismaticii și în țările de limbă engleză, nu-i așa? Calisi: Din 2002 în 2013, în calitate de președinte al Catholic Fraternity of Charismatic Covenant Communities and Fellowships, un organism recunoscut de Consiliul Pontifical pentru Laici cu sediul în Cetatea Vaticanului, am urmărit îndeaproape apostolatul Comunităților carismatice de alianță cu vocație ecumenică prezente în Europa, Statele Unite și Australia. Îndeosebi, Comunitatea lui Isus din Bari, al cărei moderator sunt, începând din 1983, a inspirat în diferite națiuni inițiative de dialog cu bisericile penticostale și cu alte tradiții ecleziale la care a ajuns Reînnoirea carismatică, între acestea și tradiția ebraică-mesianică. Ați putea să ne ilustrați câteva din inițiativele și din întâlnirile care au fost realizate? Calisi: Este valabil pentru toate inițiativele următoare: CCI "Consultarea Carismatică Italiană" (Italia din 1992), UIC "United in Christ" (Statele Unite ale Americii din 1993 - Canada din 2010 - Regatul Unit din 2011), CRECES "Comuniunea reînnoită între catolici și evanghelici în Duhul Sfânt" (Argentina din 2004); ENCRISTUS "Întâlnirea dintre creștinii care caută unitatea și sfințenie" (Brazilia din 2008); Întâlniri internaționale între catolici și evrei-mesianici (Bari, Italia din 2002). În afară de asta, semnalez Meetings internaționale pentru pacea între națiuni denumite "Kairos" care din 2002 se desfășoară la Bari, oraș ecumenic prin excelență, și care adună reprezentanți internaționali din Biserici și denominațiuni atinse de experiența carismatică-penticostală. Credeți că inițiativele pe care tocmai le-ați ilustrat contribuie la dialogul ecumenic? Și în ce mod? Calisi: Din aceste mărturii observăm că Duhul Sfânt imprimă o accelerare a procesului ecumenic dintre Biserici și nu numai cu cele penticostale. În același timp se evidențiază, prin slujirea petrină, o crescândă incisivitate și decizie de a voi să se continue o prietenie cu Bisericile penticostale și carismatice evanghelice, chiar dacă rămân în unele dintre aceste denominațiuni rezistențe și închideri, înregistrate de altfel și în unele ambiente catolice. Cu toate acestea, cu vizita papei Francisc la Caserta a fost scrisă o nouă pagină în istoria unității creștinilor care cu greu va fi uitată. Duhul Sfânt este în mod suveran în acțiunea în Biserica sa. (După Zenit, 7 și 8 august 2014) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 32.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |